Skocz do zawartości

[4000-6000] cross / wygodny MTB


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,
obecnie mam nowego Treka Dual Sport, bez amortyzatora z przodu, i w trudniejszym terenie jeździ się beznadziejnie. Kupiłem go pod wpływem impulsu. Sporo rowerek ale chyba nie na moje potrzeby. Wzrost 184, waga 75 kg. Jestem po 40ce, kondycja/sprawność w miarę ok, chociaż plecy czasami bolą :)

Szukam roweru do wygodnych wycieczek 50% nie-asfaltowych/leśnych + 50% asfalt.
Jazda typowo rekreacyjna, zero torów/zawodów/skakania itd. Priorytet to wygodna pozycja, komfort. Odległości nie za duże - do 50 km, prędkości też nie oszałamiające, chociaż chciałbym aby można było w miarę szybko śmigać po asfalcie.
Jakiś czas temu byłem w Giancie i bardzo spodobał mi się Giant Roam oraz ich podstawowy góral czyli Talon. Miałem też okazję bujnąć się unibikiem xenon i wszystko w nim było mega.

Podstawowe pytanie - czy przy rekreacyjnej jeździe po lesie w umiarkowanie trudnym terenie (poza ubitą ścieżką, jadąc w miarę szybko ale nie na złamanie karku) mocno odczuję różnicę amortyzatora 100 mm (mtb) vs 63 (crossowe)? W obu przypadkach amory powietrzne.
I z drugiej strony - czy rowery crossowe typu xenon/roam będą dużo wygodniejsze niż amatorskie, spokojne mtb?
Boję się też trochę, że mała zębatka z przodu będzie mi przeszkadzać w jeździe asfaltem, dlatego podoba mi się talon, który, o ile się nie mylę, ma wersję z dwoma zębatkami z przodu (26/36).

Czy możecie polecić coś poza modelami, które wymieniłem?

Jeszcze jedno - mam sztycę amortyzowaną Suntour SP12, bardzo fajny gadżet, i niestety ale do Gianta chyba jej nie zastosuję, dlatego fajnie by było móc ją wykorzystać w nowym rowerku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leśne ścieżki to moje ulubione, w zasadzie mamy podobne preferencje.  Jeżeli nawet po ubitych, ale z korzeniami i zawalone szyszkami, a ma być wygodnie, to skok fabryczny amortyzatora 63mm to mało. Trzeba sobie zdać sprawę, że w typowo efektywnie wykorzystujemy ~60% skoku. Możesz się też pokusić o wymianę samego widelca, oczywiście tylko wtedy gdy technicznie możliwe i nie boisz się zmiany geometrii (niewielkiej😉) roweru. Ja widelce modyfikowałem, a w końcu zmieniłem na skok 2x większy😄😂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast wymieniać caly rower możesz pokusić się o wymianę sztywnego widelca na amortyzator. Dual sporty w koncu byly też i w takiej wersji. Finansowo pewnie wyjdzie lepiej niż sprzedawanie całego roweru ze stratą. 

Na szyszki i drogi wysypane gruzem (celowo nie piszę szuter 😉 ) to bardziej pomagają szerokie opony na niskim ciśnieniu. Dzięki popularności graveli takich opon jest teraz pełno, kwestią wybrać coś co zmiesci się w ramę crossa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Duala 3 z amorem sprężynowym 63mm. Niedawno zmieniałam na powietrzny RS gold 63mm. "Styl" tak samo - mam ochotę na asfalt to asfalt, dopiero jednak las to jest to 😉, raczej turystycznie, spalić troche kcal, poznać tereny. I właściwie na tym sprężynowym nie było źle nawet na korzeniach, szyszkach itp. Niestety od czasu wymiany tak siadła pogoda + głupie godziny pracy, że mało mogę powiedzieć o moim nowym nabytku, a ost próba skończyła się myjką + praniem🫠. Na pewno waga na plus - prawie 3 kilo vs ok 2 samego amora. W ds nic mi nie brakuje raczej, dlatego na razie nie rzucam się na wymianę na jakieś mtb z niewiadomo jakim skokiem. Koszt wymiany w serwisie zamknął by się pewnie w granicach 1500zl, gdyby nie drobne usterki, a sam amor możesz już wyrwać do tysiaka. Z hurtowni to właśnie se liczą ok 1200. Trochę tańszy, pasujący to jakiś to Manitou.

Właśnie powiedziała bym, że DS to taka hybryda - i na asfalt, szuter i na las. Coś kosztem czegoś - szosy, gravela może nie prześcigniesz, tak samo nie będziesz skakał po górach i dolinach, ale daje rade. Przy dobrym dniu to na asfalcie sobie cisnęłam po 30km/h wg telefonu 😂, a ty chłop to pewnie mocniejszą szkiete masz.

Taka drobna uwaga: gdybyś zmieniał to podklej sobie folią przód kierownicy i tył amorka (tak jak idą kable), bo ja nie zwróciłam uwagi i serwis i sobie piękne rysy zrobiłam 🙈 no trudno.

https://www.forumrowerowe.org/topic/270373-amortyzator-trek-dualsport-2-gen-5/

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wymiana amortyzatora to temat gorący, jak najbardziej na czasie😉:

https://www.forumrowerowe.org/topic/272436-amortyzator-przedni-nanlio-x7-pro-140120-z-aliexpres/?do=findComment&comment=2514705

Nie namawiam na żaden konkretny, tylko chcę potwierdzić, że naprawdę warto!  Zmienić na lepszy i cieszyć się jazdą👍.

Co mnie przywiodło do wymiany?  Po prostu jestem za ciężki na sprężynowca, a po drugie, i to chyba bardziej, moja skłonność do majsterkowania, bo to obnażyło wszystkie wady fatalnej😡 konstrukcji SR Suntour XCM30 podczas weryfikacji po roku użytkowania. Pomyślałem: co bym nie zrobił, to będzie tylko lepiej🤩, i sobie zmieniłem😄😂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @urmom, nie wiem czy to odczytasz bo nie mogę zacytować Twojego postu :)

Akurat widzę, że ten amor jest dostępny za tysia więc chyba cena nie jest zła. Masz Dual sporta 3, tego najnowszego, tak? Czy po zmianie przednie koło jest odczuwalnie wyżej? W jakikolwiek sposób wpłynęło to na pozycję, itp? i najważniejsze - czy ta modyfikacja spełniła twoje oczekiwania? jest wow?

@Turysta05 Czym w takim razie jeździsz? Ogólnie zmiana widelca/amora to nie jest zły pomysł ale waham się czy jest to opłacalne - inwestując 1000-1500 wyjdzie podobnie co sprzedaż treka + kupno gianta czy unibike'a. Jednak mój głowny problem to to, że boję się kupić w ciemno - może się okazać, że sprzedam treka, kupię innego crossa (lub wymienię amor) i okaże się, że poprawa komfortu jazdy nie jest taka, jak oczekiwałem. Dlatego zastanawiam się nad czymś z większym skokiem amortyzatora. No i jak widać zdania są podzielone - Ty proponujesz 100 mm, kolega pod Twoim postem twierdzi dokładnie odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że cena spadła. Tysiak to chyba dobry deal 😉. Ja zamawiałam w serwisie - moja strata, ale w razie reklamacji łatwiej. Ja mam ds3 gen4 kupiony jakiś rok temu https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-hybrydowe/rowery-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-gen-4/p/35104/

Tera chyba trek właśnie wycofuje dual sporty z jakiegoś powodu i celuje w marliny?💁‍♀️

Nie odczuwam jakiejś zmiany pozycji i chyba nie powinnam. W serwisie powinni się spytać na jaką wysokość przyciąć. Na tyle na ile się orientowałam to nie wiem czy 100mm nie zmieni ci geo.

Dobrze się jeździ, ale chyba spodziewałam się zawieszenia jak w cadillacu😉.

Z drugiej strony ds jakieś 3.5 klocka + tysiak za RS z robocizną, jak ci nie podejdzie to sprzedasz (oby)... 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdania są podzielone... oczywiście!  @pomelo każdemu inne buty wygodne,  a tutaj o wygodę chodzi😉.

Jakim rowerem (rowerami😉) ja jeżdżę? Historię tej wymiany już wskazałem, przypomnę:

https://www.forumrowerowe.org/topic/272436-amortyzator-przedni-nanlio-x7-pro-140120-z-aliexpres/?do=findComment&comment=2514705

Jest tam pełno odnośników i zdaję sobie sprawę, że lektura trochę przydługa🤭. Ale tu dodam, że obecnie dwa MTB, każdy fabrycznie z Suntour XCM30, a jakie różne!😲

IMG_20240531_150120.thumb.jpg.177512416888b7fb0ab50123bf33a587.jpg

Tym od 5 lat, jestem zadowolony, może dlatego że rower lżejszy, a przede wszystkim stara dobra produkcja Suntour?🤔

 

IMG_20240314_141909.thumb.jpg.10081e2d6703247d08137866f64aa1a9.jpg

W tym elektryku po roku amortyzator tak zamulił (usiadł), że koniecznie z tym coś...😉🤭. Czy producent nie zdaje sobie sprawy co montuje do tak ciężkiego roweru? Najlepszy dowód, że te nowe wypusty Suntour to do.. luftu. 

Edytowane przez Turysta05
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wielkość skoku to jedno, a wysokość amortyzatora to drugie (od osi do korony widelca), i ważniejsze w przypadku tego typu wymiany. Należy to porównać w celu sprawdzenia pod kątem nie zmieniania drastycznie geometrii, jak miałoby to pewnie miejsce przy wsadzeniu amora 100 mm w miejsce sztywnego widelca - gdyby było inaczej, to być może producent też by montował coś o większym skoku (pomijając przeznaczenie roweru)... Tak jak napisałem - na pewno nie ma sensu myśleć o czymś powyżej 80 mm, chyba że jakiś stary amor MTB 100 mm, ale jeszcze do kół 26", o ile większe koło wejdzie, a może być z tym problem (poza tym powinny być przy tym hamulce tarczowe, żeby uniknąć kombinacji), no i klucz to wspomniana całkowita wysokość, żeby nie spaprać geometrii (czyli mierzymy i porównujemy)...

@Turysta05 A czego lepszego się spodziewałeś w tanim elektryku ? Przecież wiadomo, że montują tam kiepski osprzęt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dual Sport jak rozumiem ma opony 2.0. To sporo. Ja z dużą przyjemnością jeżdżę po lesie (mazowieckim albo suwalskim, więc raczej piach i korzenie niż kamienie ale i to bywa) rowerem ze sztywnym widelcem (Marin DSX1 i opony 2,1 z mlekiem). Kluczem jest ciśnienie w oponach oraz aktywna jazda z odciążaniem siodła na wertepach. Ewidentnie zmiana ciśnienia - inne na asfalt, inne na piach, inaczej na szuter przemienia rower. Zanim wydasz pieniądze, popróbuj i to starannie https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator.

Z drugiej strony mam też fulla i wybieram go tylko w góry. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Wojcio napisał:

Dual Sport jak rozumiem ma opony 2.0. To sporo. Ja z dużą przyjemnością jeżdżę po lesie (mazowieckim albo suwalskim, więc raczej piach i korzenie niż kamienie ale i to bywa) rowerem ze sztywnym widelcem (Marin DSX1 i opony 2,1 z mlekiem). Kluczem jest ciśnienie w oponach oraz aktywna jazda z odciążaniem siodła na wertepach. Ewidentnie zmiana ciśnienia - inne na asfalt, inne na piach, inaczej na szuter przemienia rower. Zanim wydasz pieniądze, popróbuj i to starannie https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator.

Z drugiej strony mam też fulla i wybieram go tylko w góry. 

@Wojcio tak, opony 2.0. ciśnienie starałem się w sezonie obniżać poniżej 2 barów. Jazda po utwardzonych, leśnych ścieżkach, piaszczystych drogach polnych itd jest spoko, nie narzekam. Problemem są te gorsze, kamieniste drogi, pełne korzeni, wybojów itd.

Najgorsze jest to, że nie wiem, czy moje oczekiwania są w ogóle realne bo nigdy nie jeździłem nowoczesnym mtb. Jak wygląda w porównaniu z Marinem jazda fullem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kamieniste, to rozumiem.  Na fullu (a to zaledwie 140mm z przodu i 125 z tyłu, ale to dobre komponenty) można jechać po grubych kamiorach, zjazd po schodach nie boli. To nie jest tak, jak na poduszkowcu, ale nie ma ostrych udarów i jest kontrola. Na wycieczki w okolicach Warszawy i na ukochaną Suwalszczyznę Marin jest rowerem pierwszego wyboru, ale kamienie, kocie łby czy ostre dziury - tu niestety nie. Szczególnie duża różnica jest na zeskokach, na sztywnym wyższy krawężnik już wymaga dużej ostrożności. Na fullu jednak nie siedzę sobie jak król - w trudnym terenie stoję na pedałach i to tak, by nie opierać się nadmiernie na kierownicy. Ale różnica jest wielka. Jak nie dwa rowery, to HT z widelcem. I jak teren, wertepy, to raczej nie treking.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...