RD20 Napisano 11 Grudnia Udostępnij Napisano 11 Grudnia (edytowane) Cześć, muszę założyć pełny zestaw hamulcowy dla młodego zawodnika i chciałbym się poradzić jaką konfigurację wybrać. Ponieważ zależy mi na jak najlepszym dopasowaniu klamek, wydajności - ale też cenie - myślę iść w Deore XT. Tylko nie wiem jaka dokładnie konfiguracja. Całkowita masa rower + kolarz, to 38-45kg max. Trasy głównie XC i Enduro w różnych warunkach. Zależy mi oczywiście na dużej sile hamowania połączonej z lekką klamką i odporności na długie zjazdy, ale też nie chciałbym, żeby koła blokowały się przypadkowo na błocie czy mokrych skałach jeśli hamulce będą przeskalowane. Więc liczy się łatwość wyczucia hamowania. Czy zestaw 160/160 i zaciski dwutłoczkowe z Servo Wave będą OK? Czy może 180/140 tarcze? I czy servo Wave się w tym przypadku sprawdzi czy lepiej bez tego? A może zaciski 4-tłoczkowe dają lepsze wyczucie hamulca? Co myślicie? Edytowane 11 Grudnia przez RD20 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 11 Grudnia Mod Team Udostępnij Napisano 11 Grudnia Ja ważę ok. 70kg i dwutłoczkowe hamulce z tarczami 2x180 są OK. W Twoim przypadku myślę że 2x160 z dobrymi klockami spokojnie wystarczy. I lepiej brać SLXy, bo hamują tak samo, a cena niższa. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 11 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 11 Grudnia A w SLXach modulacja klamki jest taka sama jak w XT? A orientujesz się może czy Servo Wave może powodować blokowanie koła przy impulsywnym zaciśnięciu klamki? Tzn. nie takim do oporu ale szybkim i impulsywnym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 11 Grudnia Udostępnij Napisano 11 Grudnia Klamką SLX jest praktycznie taka sama jak XT. Przy masie 45kg to nawet zwykłe deorki byłyby na wyrost. Jeśli chodzi o blokowanie koła to wcale w shimano tak nie działa, że jest 0/1. Modulacja jest przyzwoita, trzeba wyczuć klamki i nie cisnąć jak w sram czy mazurach. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 11 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 11 Grudnia No to super, właśnie o to mi chodzi. Jeden problem, bo do SLXów chyba nie wchodzą klocki z radiatorem :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 11 Grudnia Mod Team Udostępnij Napisano 11 Grudnia Wchodzą, ale to zbędny bajer. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 11 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 11 Grudnia Nic radiatory nie dają? Oczywiście wiem, że lepiej jest hamować impulsowo, ale zdarzało się nam że mt200 zaczynały słabnąć na zjazdach, ale może to kwestia całego układu. A jeszcze pytanko, jakie tarcze włożyć? Zwykłe od SLX czy te teoretycznie lepiej chłodzone mt800? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 11 Grudnia Udostępnij Napisano 11 Grudnia Mt800 to min co jest poprawnie wykonane z shimano. Takie czasy 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 12 Grudnia Mod Team Udostępnij Napisano 12 Grudnia Ewentualnie Sram Centerline mogę polecić. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 12 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia Fajny ten Centerline. Pomyślę czy to czy mt900. Dzięki za pomoc, wiem już w co iść. Jeszcze tylko klocki, ale z tym chyba potestuję. Niestety N03A i J04C nie robią bez radiatorów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 12 Grudnia Udostępnij Napisano 12 Grudnia (edytowane) Kup G04S lub G04Ti i daruj sobie szpanerskie fiszbiny. Ważę 80-85kg, jeżdżę na nich od lat w połączeniu z tarczami MT800 180+160 i chyba tylko dwa razy miałem sytuację, gdzie ewidentnie brakowało mi siły hamowania (chociaż sam nie jestem do końca pewien, co było przyczyną...). Edytowane 12 Grudnia przez TheJW 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 12 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia Faktycznie są. I są G05S żywiczne bez radiatora, chyba te same tylko połowę tańsze. Nie brałem ich pod uwagę, bo myślałem, że to jakaś budżetowa wersja, a chyba są z tego samego materiału co L05A. Potestujemy w sezonie, dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 12 Grudnia Udostępnij Napisano 12 Grudnia Przy tej masie mogą być i żywiczne, chociaż metaliczne lepiej działają w mokrych i "brudnych" warunkach. G05A można czasem trafić za śmieszne pieniądze, szczególnie w niemieckich sklepach. Jeśli chcesz kupować kompletny zestaw hamulcowy, to polecam zajrzeć na bike-discount, bike24, r2bike do innych znanych zachodnich sklepów, można naprawdę sporo zaoszczędzić względem allegro. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 13 Grudnia Udostępnij Napisano 13 Grudnia W dniu 11.12.2024 o 17:44, RD20 napisał: ale też nie chciałbym, żeby koła blokowały się przypadkowo na błocie czy mokrych skałach jeśli hamulce będą przeskalowane. Więc liczy się łatwość wyczucia hamowania. Kwestia przyzwyczajenia, trzeba się nauczyć owych hamulców, jakie by nie były dobre lub złe. Jeżeli obecnie hamuje dwoma palcami, to przy mocniejszych można przejść na jeden palec. Ale tak czy inaczej trzeba praktyki na nowych. Odnośnie przypadkowego zablokowania w takich warunkach, to w zasadzie nie unikniesz. Tu też potrzeba praktyki, wyczucia podłoża, opon, hamulców. W dniu 11.12.2024 o 19:29, RD20 napisał: Oczywiście wiem, że lepiej jest hamować impulsowo, ale zdarzało się nam że mt200 zaczynały słabnąć na zjazdach, ale może to kwestia całego układu. Na metalicznych, czy żywicznych? Metaliki lepiej sobie radzą z ciepłem, mogą pracować przy wyższych temperaturach. Jeżeli nadal nie wyrabiają, to większa tarcza, lepiej chłodzona tarcza i może jednak te radiatory. Technika hamowania pomaga, ale to się wiąże z ogólnymi umiejętnościami na zjazdach. Jak ktoś się boi i jedzie ciągle na hamulcach, to koniec końców przegrzeje. Porównania z mt200 nie mam, jedynie do mechanicznych accenta, które na żywicznych udało mi się kilka razy przegrzać (u siebie lokalnie w lesie na kilkudziesięciometrowych górkach). Najpierw zmieniłem klocki na metaliki, potem przesiadłem się na slx i nie kojarzę fadingu, mimo wypadów w góry i zjazdów po kilkaset metrów. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 14 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia Jasne, wiem, że technika hamowania jest ważna. Myślę, że to młody ma ogarnięte, bo już trochę jeździmy. Wiadomka, że do intensywniejszej jazdy potrzeba dobrych hebli, ale o ile w przypadku dorosłego można włożyć maksymalny rozmiar tarczy, do tego dwutłoczki i najdroższe i najmocniejsze klocki - i nic sie nie stanie, najwyżej portfel ucierpi. O tyle w przypadku dziecka, można przedobrzyć, bo widziałem kiedyś na wyścigu chłopaka, który sam mówił, że nie może zapanować nad hamulcami, bo sa za mocne. Normalnie w suchych warunkach blokował tylne koło na zjazdach i ciężko było mu dozować siłę. A miał właśnie ogromne tarcze i dwutłoczki. Dlatego zapytałem co założyć, żeby przy niskiej wadze zestawu nie przedobrzyć, bo na płaskim może być OK, ale na mokrym stromym, może się zrobić niebezpiecznie. Jeździliśmy na żywicznych i skłaniam się w kierunku jakichś mieszanych półmetalicznych. Przy metalicznych obawiam się czy będą hamowały przy luźniejszej jeździe wytrzymałościowej albo na maratonach gdzie są niedogrzane momentami. Chociaż w sumie mogę mieć dwa komplety klocków i wymieniać w razie potrzeby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 14 Grudnia Udostępnij Napisano 14 Grudnia Blokada tylnego koła na zjazdach nie jest wyczynem Nie wiem jak ten chłopak hamował i jaki miał zestaw. Ja jestem przeważnie hamuję dwoma palcami, ale jak kiedyś testowałem lepszy rower, to po pierwszej próbie od razu zdjąłem jeden palec z klamki, bo były tak mocne. W mieszczuchu mam 160, w fullu 180/160 (tu i tu slxy ale z różnych roczników), nie zauważyłem, żeby modulacja jakoś szczególnie się zmieniała. Jak najbardziej można zacząć od mniejszych tarcz i zobaczyć jak sobie radzą. Jeżeli będzie problem z przegrzewaniem, to wtedy się pomyśli. Na mokrym zawsze jest niebezpiecznie. Nie ważne jak dobre masz hamulce, jak dobrą modulację, to i tak jest trochę zgadywania na ile można sobie pozwolić, i czy jednak koło nie ucieknie. To jest wpisane w ten sport. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 14 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia Jasne to jest. Myślę, że u młodzieży, która sie ściga i trenuje, technika i opanowanie jazdy, też na mokrym, jest na dobrym poziomie, nawet lepszym niż u wielu dorosłych. Pytanie jest o to jakie heble będą wystarczająco mocne, a jakie już za mocne. Dla 100kg chłopa i roweru 15kg nie ma za mocnych hamulców, pozostaje kwestia techniki i dozowania. Dla dziecka poniżej 30kg i rower poniżej 10kg wyobrażam sobie, że tarcze 223 + dwutłoczkowe żylety na topowych częściach może jednak być niebezpiecznie( nie przez technikę). Nawet na płaskim asfalcie dzieci latają przez kierę i to na dużo słabszych hamulcach. To nie jest kwestia techniki jazdy. Cytat W mieszczuchu mam 160, w fullu 180/160 (tu i tu slxy ale z różnych roczników), nie zauważyłem, żeby modulacja jakoś szczególnie się zmieniała. Jak najbardziej można zacząć od mniejszych tarcz i zobaczyć jak sobie radzą. Jeżeli będzie problem z przegrzewaniem, to wtedy się pomyśli. A przy jakiej wadze masz taki zestaw kolego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 14 Grudnia Udostępnij Napisano 14 Grudnia Ja ważę 105-110kg + rower i mam przeróżne hamulce (deore 2- i 4-tłoczkowe, slx 2- i 4-tłoczkowe, xt 2- i 4- tłoczkowe), zwykle sparowane z tarczami 180mm. Jeżdżę tylko w terenie, może nie bardzo ambitnym ale jednak górzystym, gdzie nie brakuje długich i dosyć ostrych zjazdów. Żadnemu z nich nie brakuje siły. Nie narzekam na przegrzewanie (bardziej ze wzgl na technikę). Co do blokowania kół to kluczowa jest przyczepność opon (mieszanka, bieżnik, ciśnienie, szerokość, dopasowanie do warunków). W terenie nie jest łatwo zablokować np. cross kinga 2,3". Na asfalcie bez wysiłku blokuję rocket rony 2,8" z tyłu i z przodu nawet na 2-tłoczkowych deorkach. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 14 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia Tak, jeździliśmy na Cross Kingach black chilli w tym sezonie i chyba do następnego roweru też je wstawię, bo najlepiej się sprawdzają. Super oponka, nieźle trzyma, a jednocześnie jest dosyć szybka. Waga tylko trochę większa niż typowe XC, ale trakcją można dużo poprawić czasy na piachu, śliskiej glebie i skałach. Bardzo fajna oponka. Teraz mieliśmy mt200 160 tarcza przód i tył. Po trasach w Bielsku praktycznie zawsze klocki były tak zjarane, że trzeba klamkę całą ręką ściskać, żeby się zatrzymać. Licze na to, że upgrade na wyższe klasy klamek i zacisków + tarcza mt900 rozwiąże problem. A skoro Ciebie i kolegów wyżej tarcza 180 jest w stanie skutecznie wyhamować, to jak zostaniemy przy 160, to powinno być wystarczająco. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 14 Grudnia Udostępnij Napisano 14 Grudnia (edytowane) Tarcze MT800 zamiast MT900. To jest konstrukcyjnie dokładnie ta sama tarcza, z tym, że MT900 ma radiatory pomalowane jakąś magiczną farbą rzekomo lepiej odprowadzająca ciepło. Brednie marketingowe podnoszą cenę o prawie 50%. W MT200 na pewno miałeś klocki żywiczne, przy częstym i intensywnym hamowaniu miały prawo znikać w oczach. Metaliczne wytrzymują zdecydowanie dłużej, w dodatku w każdych warunkach; żywiczne po jednej jeździe w błocie w górach potrafią być zdarte do blachy. Skoro o oponach mowa, to jeśli szukasz szybkiego zestawu, spróbuj CST Jack Rabbit II Pro (przy tej masie wersja SF) + B-Trail 170 TPI. Założyłem to z zamysłem jazdy bardziej szwędaczo-gravelowej, a okazało się, że ten B-Trail naprawdę daje radę i jeżdżę na tym wszędzie! Tylko na mokrych liściach trzeba uważać. Tylko z hamowaniem na tym B-Trailu bywa różnie ze względu na płytki i płaski bieżnik, a to przecież motyw przewodni tego tematu... Edytowane 14 Grudnia przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RD20 Napisano 14 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia Tak, żywiczne znikają, ale też potrafią się tak przypalić, że dosłownie robią się śliskie i nic a nic nie hamują. Jack Rabbit II niestety nie robią na 27.5". Ten B-Trail fajny. Taki na maratony. Musiałbym przetestować czy u nas na Jurze dają radę. A ten niski bieżnik Ci się nie ściera? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 15 Grudnia Udostępnij Napisano 15 Grudnia (edytowane) Jeśli palicie hamulce to od razu idźcie w klocki metal od shimano. Mt200 mają większą pojemność cieplną (większe klocki, większa powierzchnia i masa tarczy, lepsza przewodność cieplna tloczków w zacisku) więc wyższe grupy łatwiej przypalić. Edytowane 15 Grudnia przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 15 Grudnia Mod Team Udostępnij Napisano 15 Grudnia 6 godzin temu, RD20 napisał: potrafią się tak przypalić, że dosłownie robią się śliskie i nic a nic nie hamują. To nie przypalenie, tylko zeszklenie. Ale tak, robi się od temperatury. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 15 Grudnia Udostępnij Napisano 15 Grudnia Jak jednocześnie zmieniłem tylną tarczę ze 180 na 200 i klocki na metal (hamulce XT 4 tłoki) to w pierwszej chwili miałem uczucie, że to za dużo i będę ciągle blokował, a na trawersie to w ogóle strach. Ale bardzo szybko palec się skalibrował. Tak jak po mieście jednotłoczek 160mm wydaje mi się super, to w górach sky is the limit. Ba, znacznie lżejsza, ale i szybsza córka przypala swoje hamulce na zjazdach (Coda 200mm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 15 Grudnia Udostępnij Napisano 15 Grudnia 22 godziny temu, RD20 napisał: A przy jakiej wadze masz taki zestaw kolego? Ja koło 71kg + plecak pewnie z 4kg z gratami + rowery 16-19kg (najcięższy mieszczuch). sumuje się to w okolicach 90-95kg. 9 godzin temu, Dokumosa napisał: Mt200 mają większą pojemność cieplną (większe klocki, większa powierzchnia i masa tarczy, lepsza przewodność cieplna tloczków w zacisku) więc wyższe grupy łatwiej przypalić. Bez przesady, to są minimalne różnice, poza tym mniejsza pojemność, to szybsze oddawanie ciepła (wyższa temperatura, większa różnica z otoczeniem). A lepsze zaciski i tarcze, to właśnie lepsze oddawanie ciepła, większa siła, więc można krócej hamować i dać odpocząć klockom, lepsze tarcze, które nie szklą tak klocków (z tymi mt200 pewnie w rowerze dali RT10...). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.