Skocz do zawartości

[Wymiana korby i suportu] problem


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

wziąłem się za modernizacje swojego Waganta 4 z 2016 roku

myślałem ze skończy się na wymianie kasety i łańcucha , ale skończyło się na całym napędzie....

zamontowałem nową kasetę HG400 Alivio , łańcuch KMC 9.93 , przerzutka tył Deore RD-M591

korba Alivio T4010 , suport ES300

dobierałem wszystko bardzo ekonomicznie (całość kosztowała 403 zł) , to co miałem wcześniej  działało przyzwoicie

i teraz schody

podczas jazdy czuje że oś lewego pedału nie jest prostopadła do osi roweru , zmienia on swoje ułożenie w zależności czy jest wychylony do przodu czy do tyłu

Pytanie do forumowiczów , co może być przyczyną , miałem wcześniej korbę 170 , ta jest 175

z prawej strony pod kołnierzem suportu jest wstawiony uchwyt osłony łańcucha

suport nowy , korba teoretycznie też  , kupiłem w outlecie za 75 zł bez 1 śrubki ( dokupiłem ją na allegro)

na śrubce  która była w zestawie widać ślady po smarze , wiec ktoś już próbował to montować

i 2 pytanie czy łańcuch do tego jest ok , czy CN-HG93 byłby bardziej odpowiedni  ?

mam wyciskacz do korby tylko na kwadrat , muszę i tak zaczekać aż przyjdzie na octalink by coś z tym zrobić

 

 


 

 

 

 

 

20241205_062835_optimized.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kris72 napisał:

podczas jazdy czuje że oś lewego pedału nie jest prostopadła do osi roweru , zmienia on swoje ułożenie w zależności czy jest wychylony do przodu czy do tyłu

Takie odczucie może sugerować, że:

- oś pedału jest krzywa

- pedał został krzywo wkręcony w otwór korby.

To według mnie najbardziej prawdopodobne przyczyny, bo np. fabrycznie krzywo wywiercony otwór w korbie czy skrzywienie ramienia wykluczam.

Ostatnio wpadł do mnie kolega z pracy, by mu dopompować koła w rowerze, ale wspomniał też, że coś jeden pedał jakoś krzywo chodzi. Jakież było moje zdziwienie gdy zobaczyłem, że z lewej strony jest wkręcony prawy pedał, a z prawej lewy. Nie wiem, jak mu się to udało (no, z lewą stroną nie bardzo, bo jednak nie doszedł do końca i był krzywo, ale z prawej pedał siedział całkiem prosto), ale jak widać można. A rower gdzieś wcześniej transportował (na bagażniku) i pedały wykręcił, bo przeszkadzały (tak mówił). Po "wyprowadzeniu" gwintu od tyłu przy pomocy osi pedału prawą stronę nawet udało się ocalić, lewa była na tyle przeorana, że wprawdzie pedał dał się dokręcić (dałem czerwony Loctite na gwint), ale idealnie prosto już nie siedział. Zrobiłem to na jego życzenie i odpowiedzialność, bo uprzedzałem, że te gwinty już mogą być zniszczone po czymś takim. 

Jesteś pewien, że pedały wkręciłeś odpowiednio (prawy pedał ma prawy gwint, a lewy - lewy)? Nawet jeśli pedałów nie pomieszałeś, to też czasem gwint nie "załapie" poprawnie i się przekrzywi (co najpewniej zniszczy w znacznym stopniu zwoje gwintu w korbie, bo ta jest z aluminium, a oś pedału z utwardzanej stali, jeśli ktoś na siłę próbuje dokręcać dalej). 

Przy okazji, te pedały które masz to najgorszy z możliwych rodzaj pedałów. Bardzo śliskie (te gumowe wstawki to porażka), gdy buty są mokre, do tego ciężkie (około 450-500 g). Zwykle plastikowe z ząbkami czy zintegrowanymi pinami są moim zdaniem dużo bezpieczniejsze, a ważą często poniżej 300 g.   

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za zainteresowanie

wczoraj dość późno skończyłem składanie i zdążyłem tylko jazdę próbną zrobić

dziś do pracy niestety autem pojechałem , nie chciałem by coś się pogorszyło

jak wrócę sprawdzę stopień dokręcenia pedału i  korby

marvelo - dzięki za sugestie  , przez 8 lat nic nie zmieniałem w rowerze

a teraz praktycznie wszystko do zmiany.....

jak ogarnę na tip top napęd , to następne w kolejce linki i manetki

pedały i suport wkręcałem  delikatnie , jestem pewien że są dobrze wkręcone ,

mam pewne doświadczenia z wkręcaniem od początku na sile i staram się nie popełnić 2 raz tego błędu...

pedały tez niepozamieniane

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba nie była do końca dokręcona..

czy plastikową nakrętkę nakręca się przed metalową  ?

czy ma to jakies znaczenie?

najpierw wkrecilem metalową 

teraz zobaczylem jakby plastikowa nie jest do końca wkrecona ( a był juz duzy opor)

jutro bede mial klucz do sciagania octalink , to mogę jeszcze to sprawdzic

 

20241205_174653(1).jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez młota nie robota :P przywal gumowym młotkiem żeby doszło. :D Nie wiem jak jest w octalinku, ale plastikowa jest zwykle do preload. Potem blokujeez  metalowa. Tylko one powinny działać w innych kierunkach. 

PS. To chyba nie tak. W octalinku oś jest częścią suportu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki

pojechałem dziś rowerem do pracy , po do kręceniu korby polepszyło się

suport wkręciłem tak jak pisał sky87 , najpierw metalowy gwint , potem plastikowy do oporu

ale jeszcze 1 problem

na starym osprzecie na 8 i 9 biegu pojawiało się jakby tu okreslic "płyniecie"

teraz juz na 6 i 7 pojawia coś może nie jak wtedy na 8 i 9  , ale czuć lekkie  niedopasowanie

łańcuch kmc 9.93 , korba , przerzutka , kaseta - wszystko nowe

to minie i łańcuch sie dopasuje ?

czy próbowac kupic inny  łąńcuch  i na nim sprawdzic?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  @Kris72 fabryczny smar zostaw! Praktyka pokazuje, że daje największy przebieg od późniejszych "amatorskich" smarowań, chyba że hołdujesz zasadzie:  trzeba wykonać serwis zerowy bo fabrycznie dają niewłaściwe smary, leją za mało oleju, zostawiają opiłki,.. itd. Twój problem to regulacja przerzutki, tak samo jak u mnie: 9 biegów też wymaga starannej (12 jeszcze bardziej), nowy rower po 2ooo km wymaga powtórnej regulacji bo wszystko się dociera, układa. Po zmianie kasety na większą też musiałem regulować bo zmieniło sie opasanie trybów. Dużo nie potrzeba, pół obrotu baryłką na lince w prawo lub lewo. Ograniczniki też warto sprawdzić i ewentualnie podkręcić. Dokładnie na początku dopasuj na trybach które najczęściej używasz, reszta tak nie przeszkadza, a i tak się ułoży. Jeździć i obserwować 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też uważam że fabryczne coś łapie dużo syfu, także warto usunąć chociaż z zewnątrz. 

Wracając do tematu, jak wszystko jest wyregulowane to może czuć drobinki ziemi takie specyficzne małe trzaski, a jak nie to to się musi dotrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ja mam więcej szczęścia i kupuję łańcuchy (razem z rowerami) nasmarowane fabrycznie dobrym smarem łańcuchowym, a jeżdżę drogi polne, leśne piachy, unikam tylko w deszczu i błocie, ale to chyba zrozumiałe😉 😄😂

IMG_20240504_185951.thumb.jpg.aaf6c95d82973bc6f3e4dc2a5791da52.jpg

A tutaj więcej szczegółów jak dbam o napęd:

https://www.forumrowerowe.org/topic/260303-przymiar-do-łańcucha-skutecznośc-pomiarów/?do=findComment&comment=2506403 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniałem  jeszcze łańcuch na X93 , i odczucia się lekko zmieniły , jest lepiej , może jeszcze nie na 100%

ale to zostawię na dotarcie się wszystkiego i mama nadzieję że będzie dobrze

łańcuch  wyszejkowałem , i nasmarowałem , poczytałem sporo na temat nowych łańcuchów

zdania są mocno podzielone....

nawet zakłądając że w nowym łąńcuchu smar jest lepszy ( tu tez są duże różnice w zdaniach)  , to jednak  jest nim oklejony cały łańcuch , a to mi bardzo nie pasuje

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...