Skocz do zawartości

[Opony] Opony Maxxis Minion DHF 26x2,5


Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio kupiłem do roweru nową oponę Minion DHF o szerokości 26x2,5. Problem jest w tym, że po zamontowaniu i na pompowaniu opona wydaje się strasznie wąska, na oko wygląda na jakieś 2,2/2,25 cala? Czy ta opona się z czasem rozejdzie i będzie szersza czy coś jest z nią nie tak? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opona nie może być szersza niż rozmiar ETRTO, a tak, to producentom różnie wychodzi - mi się trafiały bardzo chude rozmiary. Np. Continental. No i jeszcze wiele zależy od obręczy. Raczej już nie urośnie. Ale zmierz suwmiarką szerokość. Może nie jest tak źle. 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie o obręcz chodzi tylko o pewnie stary wypust DHF jeszcze bez optymalizacji pod szerokie obręcze, domyślam się, że tak jest bo mowa o 26". Maxxisy były powszechnie znane z tego, że mają mniej cali niż pisze producent. Nic z tym pan nie zrobisz. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmierzyłem szerokość po kostkach i wychodzi 60mm. Czyli bardziej 2,35 cala niż 2,2 cala, ale nadal jest zdecydowanie mniejsza niż przewidywałem. 

Zrobiłem zdjęcie Miniona i w porównaniu CST BFT na tyle, które wcześniej było również z przodu i według producent ma 2,4 cala. 

6b0107af-abb9-4531-89ac-1a3dd2f52f03.jpg

56194fb1-67dc-4c12-afc5-28fe515499a9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

60mm to nie jest tak źle. Tyle to miał u mnie TrailKing 2,4 Protection i to mierzony pomiędzy kostkami na obręczy 28mm wew. ;) Nie mogłem narzekać. To był nieprzeciętny balon.

Poza szerokością liczy się jeszcze profil. Obecnie na tej samej obręczy mam NobbyNica 2,4", który też ma 60mm szerokości, również zmierzonej pomiędzy bieżnikiem... Ale co z tego, skoro jest dobre 10-15mm niższy od tamtego TK. 😕 Efekt odczuwalny jest taki jak u ciebie. Opona przypomina jakieś 2,2", a koło sprawia wrażenie mniejszego, słabszego i ogólnie jakby o mniejszym marginesie błędu... A wymiar na szerokość jednak trzyma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maxxis od zawsze oszukuje na rozmiarach. Może nie type co kiedyś, ale jednak. Drzewiej to Minion DHF 2,35 miał 52mm szerokości :P

Co do szerokości obiręczy - to nie robi to większej różnicy - ~3mm szerokości to dodatkowy  ~1mm średnicy. Przejście z 25 na 35 poszerzy gumę o jakieś 3mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Co do szerokości obiręczy - to nie robi to większej różnicy - ~3mm szerokości to dodatkowy ~1mm średnicy. Przejście z 25 na 35 poszerzy gumę o jakieś 3mm.

Absolutnie się nie zgodzę. ;) U mnie raz 3mm różnica w obręczach, dawała 6-7mm różnicy w szerokości założonej opony. 

Co ja się wtedy naprzekładałem tego i nakląłem zanim zrozumiałem gdzie jest przyczyna tej niezgodności to już moje... Sam sobie przestałem wierzyć co do rąk brałem, aż dwukrotna przymiarka na obu obręczach, tylko jednej opony, dała taki wynik z potwierdzeniem, że obręcz ma znaczenie... Z uwzględnieniem tego, jak opona w tą obręcz zachodzi i na ile głeboko siedzi na rancie.

Wcześniej nie zdawałem sobie sprawy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@uzurpator Gdyby to było takie wymierne, to nie przekładał bym tyle razy różnych opon na dwóch obręczach, nie dowierzając w to co na suwmiarce widziałem. Obręcze to 20mm szerokości wewnętrznej Bontrager AR550 oraz 23mm szerokości wewnętrznej AlexRims EX23. 

Nawet zdecydowałem się na przełożenie jednej opony 4x, po to by wyeliminować podejrzenie, że po drugiej przekładce się naciągnęła. :)

W teorii prosta matematyka. W praktyce dwie różne konstrukcje i stąd taka różnica. Przód układa się w żarówkę bo akurat ten jest węższy, tył rozkłada bieżnik bardziej na płasko i to wystarczy żeby szerokość była inna niż w obliczeniach. Do tego to nie jest dmuchany balonik żeby się oponka równo rozkładała... Pod bieżnikiem sztywniej, boki węższe i ci wyjdzie tyle dodatkowych zmiennych, że jakim wzorem byś nie rzucił, to mogę odpowiedzieć tylko "pitu pitu, sprawdź w praktyce..."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A proszę cię bardzo. ;)

Poszedłem, zrobiłem i na fotkach jest to co jest założone obecnie. Jak obie opony były nowe, było tak samo jak teraz... Czyli w uproszczeniu:

1. Tył (23mm wew.) trzyma wymiary mniej więcej zgodne z tym co podaje producent danej opony. Oczywiście mowa o oponach odpowiednio dobranych do obręczy. Obecnie siedzi tam bieda-wersja CrossKing 2.2" i rzeczywiście ma te realne 54-55mm szerokości. Inne opony też nie odstawały wymiarami od założeń i było ok.

IMG-20241206-181405.jpg

IMG-20241206-181529.jpg

IMG-20241206-182032.jpg

 

2. Przód (20mm wew.) za to powoduje u mnie napady złości przy każdej, nowej oponie. Różnica wewnętrznej szerokości obu obręczy to tylko 3mm, co przy każdej założonej oponie, daje mniej więcej dwukrotność tej różnicy w realnej szerokości porównywanych opon. Do tego przód jest z reguły bardziej okrągły w kształcie, a tył zazwyczaj z wypłaszczonym bieżnikiem. Na zdjęciu CST Caballero 2,25" (swoją drogą naprawdę dobra opona jak na wydatek 80zł 😉 ).

IMG-20241206-181825.jpg

IMG-20241206-181600.jpg

IMG-20241206-181745.jpg

 

@uzurpator Przypomnij mi w przyszłości, to narobię więcej fotek skoro są ci potrzebne aby uwierzyć. ;) Powyższy zestaw założony odwrotnie tylko powiela to zjawisko i sprawia, że przyczyn doszukuję się głównie w innej konstrukcji obu obręczy. Wtedy CrossKing (na obręczy w.20mm) ma realną szerokość 47-48mm, a CST Cabalerro (obręcz w.23mm) trzyma prawilne 57-58mm... I to bez efektu "żarowki".

 

Najbliższa wymiana opon planowana jest dopiero na wiosnę, ale uwierz że przerobiłem tego dużo, bo mnie też zastanawiało to zjawisko. Twoje założenia w tym przypadku są zbyt optymistyczne. :)

 

PS. I tak... Wiem, że lepiej byłoby mieć szerszą obręcz z przodu, a nie tak jak obecnie... Ale nie chcę ponosić dodatkowych kosztów przy przeplataniu kół, bo to rower ulepiony z tego co było pod ręką, po tym jak rozbiłem samochód. Na moje codzienne potrzeby i podstawowe treningi, rozgrzewki i jazdy w okół komina wystarczy. 

PS2. W poprzednim poście jest literówka. Chodziło o Bontrager AT-550, a nie żadne AR550...

Napisz co sądzisz, bo jestem ciekaw dalszych obliczeń i teorii. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze - nie rozumiemy się. Pokaż zdjęcia _tej samej_ opony na obręczach o różnej szerokości.

Po drugie - nie ma absolutnie żadnego standardu i walidacji tego, co producenci piszą na oponach. Vide Maxxis i jego "2.35" ale tak naprawdę 52-559 lub posiadany przeze mnie CX-Comp który ma na ściance 2"00 - 52-559 a rośnie do 47mm. Łot technika. Nie wiadomo co producenci mierzą, jak mierzą, na jakiej obręczy i z jakim ciśnieniem.

W sumie to do krwawicy (hehe) mnie to doprowadza, bo jak chcę sobie dokupić oponę do zestawu to jest to loteria, bo nigdy nie wiadomo co te "2'4" oznacza. Np 2,4 od conti to jest spory balon, 2.4 od Maxxisa to zależy od opony. Miałem dwa Maxxisy "2.4" które różniły się na tej samej obręczy 5mm na szerokości.

Po trzecie - nie rozumiem skąd Ci się wzięło "te łobliczenia". Nie tylko to czysta geometria:

 

 

image.thumb.png.2a6022038ef3b8caadc6020c29cd0a3f.png

Tu masz przekrój opony 60mm na obręczy 20mm. Jak dołożysz 3mm do obręczy to nie ma prącia we Warszawie, żeby na szerokości dostać 3mm po obu stronach. Dodając 3mm na szerokości osadzenia dodajesz takie pi*drzwi 3mm na domknięciu obwodu przekroju, więc zgodnie ze wzorem na obwód okręgu, dostaniesz pi*drzwi 1mm na szerokości.

Swoją drogą - możesz porównywać opony na sucho mierząc właśnie ten czerwony dystans - czyli opona w płask i szerokość pomiędzy rantami.

Po czwarte - do wuja miłego pana - grzebię w rowerach dla sportu od 20 lat i przerobiłem ich ze 100. W tym kiedyś spędziłem dzień mierząc różne opony na różnych obręczach. Mam nawet dość kół 26" żeby eksperyment powtórzyć.

 

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Po pierwsze - nie rozumiemy się. Pokaż zdjęcia _tej samej_ opony na obręczach o różnej szerokości.

Rozumiemy się bardzo dobrze. :) Po prostu zmuszasz mnie do wykonania czynności, którą wykonałem już wcześniej w tym samym co wtedy celu... Czyli do weryfikacji jak to jest naprawdę. ;)

Przed tymi całymi przekładkami miałem dokładnie takie samo zdanie na a temat opon i obręczy jak ty i większość ludzi w branży. Po spotkaniu się z akurat takim zestawem dwóch różnych obręczy, to zdanie wiele się nie zmieniło i też uważam, że często producenci nie potrafią utrzymać swoich własnych standardów, no ale... Od pewnego czasu mam poprawkę na to, że czasami zdarzają się wyjątki, gdzie to nie opona jest przyczyną, a sama obręcz.

@uzurpator Umówmy się, że aby rozwiać wszystkie wątpliwości, zrobię to o co mnie prosisz, chociaż samemu już tego nie potrzebuję. ;) Nie wiem kiedy znajdę na to czas, bo przez pierwsze trzy tygodnie Grudnia pracuję po 6 dni... Ale zrobię tą niepotrzebną mi przekładkę tej samej opony na powyższych obręczach, oznaczając ją wcześniej tak, aby po zdjęciach było widać, że to jest jedna i ta sama opona. :)

Po prostu jestem pewny wyniku tej obserwacji i trochę mam żal, że mi nie wierzysz, bo jak już pisałem wcześniej, sam sobie musiałem to kiedyś zweryfikować, mając dokładnie takie same wątpliwości jak i ty teraz. 

Dodam tylko, że np. innego zestawu różnej szerokości obręczy, który mam w innym rowerze, już to nie dotyczy. Mówimy stricte o tych dwóch konkretnych obręczach ze zdjęć powyżej. To też weź pod uwagę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale macie z zadu problem, na oponach tej szerokości jedzie się na niskim ciśnieniu i to o czym piszecie to wiagra lajt, czyli układanie się w spodniach  😀 nieistotne w rąbance po kamieniach .... OPONA będzie gniotła grunt dokładnie tymi samymi klockami tą samą szerokością bo będzie ugięta!   Dopiero dynamiczna jazda w łukach przy mlecznych super niskich ciśnieniach  czy ryzyko dobicia pokazują plusy szerszej obręczy w Mtb czy pożal się nieboże grawelu....    możliwe że opór toczenia  tej samej opony  na wąskiej i szerokiej obręczy będzie laboratoryjnie  istotnie inny, ale kto to poczuje w górach na wycieczce po singlach?  

Rozstaw  klocków  tego Maksia nie zmieni się nawet ma szosowej obręczy bo rozpłaszczy się, kiedy zadek jeźdźca udowodni siłę grawitacji, to że opona na wiatr układa się inaczej to ma znaczenie przy  super komponowanych układach obręcz opona w szosie dla prędkości peletonu , a nie dla nas w teren

Jeśli ta jedna opona jest "wąska" to cudu na szerszej obręczy nie ma co się spodziewać.  Cudu szerokości. A nawet nieszeroka opona na szerokiej obręczy pojedzie trochę lepiej jeśli rower do szaleństw. Do łagodnej jazdy leśnej w zasadzie bez znaczenia. Cały świat jechał na wąskich lekkich ZTR czy Mavicach w czasach popularnego ścigania w maratonach na felgach zew 24 mm.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Brombosz napisał:

Po prostu jestem pewny wyniku tej obserwacji i trochę mam żal, że mi nie wierzysz,

To nie jest kwestia wierzenia, to jest kwestia powtarzalnych pomiarów.

Schwalbe CX-Comp 2.0x559 ma obręczy Mavic 223 - 17mm wewn, 3bar:

 

image.thumb.jpeg.07c3b9e59e43b7e6d3d30b1a707d76e9.jpeg

Ta sama opona na spank tweet 28 ( 23mm wewn ), 3bar

image.thumb.jpeg.664aa3dc1f3c8829d52a8e417275940b.jpeg

I ta sama opona na jakimś freeridowym mavicu sprzed lat - 29mm wewn, dalej 3bar

image.thumb.jpeg.f8bd60cffc9b9ac17c3a6d145073737e.jpeg

Mogę nakręcić filmik, jeżeli chcesz :)

EDIT: Mogę też z innymi oponami spróbować - mam tego trochę.

4 godziny temu, itr napisał:

Ale macie z zadu problem, na oponach tej szerokości jedzie się na niskim ciśnieniu i to o czym piszecie to wiagra lajt, czyli układanie się w spodniach  😀 nieistotne w rąbance po kamieniach .... OPONA będzie gniotła grunt dokładnie tymi samymi klockami tą samą szerokością bo będzie ugięta!

Opona na szerszej obręczy będzie nieco inaczej wybrzuszona względem terenu i teoretycznie - na szerszej obręczy - klocki boczne szybciej wejdą w teren. Czy ma to znaczenie - nie wiem, trzebaby sparwdzić. Ale hipotetycznie na szerszej obręczy można bardziej agresywnie skręcać.

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...