Kebap Napisano 4 Grudnia Udostępnij Napisano 4 Grudnia Ostatnio kupiłem do roweru nową oponę Minion DHF o szerokości 26x2,5. Problem jest w tym, że po zamontowaniu i na pompowaniu opona wydaje się strasznie wąska, na oko wygląda na jakieś 2,2/2,25 cala? Czy ta opona się z czasem rozejdzie i będzie szersza czy coś jest z nią nie tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 4 Grudnia Udostępnij Napisano 4 Grudnia Opona nie może być szersza niż rozmiar ETRTO, a tak, to producentom różnie wychodzi - mi się trafiały bardzo chude rozmiary. Np. Continental. No i jeszcze wiele zależy od obręczy. Raczej już nie urośnie. Ale zmierz suwmiarką szerokość. Może nie jest tak źle. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
NerfMe Napisano 4 Grudnia Udostępnij Napisano 4 Grudnia DHF w rozmiarze 2,5 cala do najwęższych nie należy, a już na pewno nie wygląda na 2,25. Przynajmniej jeśli chodzi o koła 29. Natomiast jak masz jakąś wąską obręcz w tym swoim kole to faktycznie może się inaczej układać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
panSocjolog Napisano 5 Grudnia Udostępnij Napisano 5 Grudnia Minion to kawał lochy, no ale to trzeba na odpowiednią obręcz założyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kebap Napisano 5 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia (edytowane) Obręcz mam chińską ale w miarę szeroką: https://pl.aliexpress.com/item/1005003691851595.html?src=google&pdp_npi=4%40dis!PLN!1087.72!523.19!!!!!%40!12000037789285935!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=708-803-3821&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=pl1005003691851595&ds_e_product_merchant_id=107411694&ds_e_product_country=PL&ds_e_product_language=pl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=19735245762&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAu8W6BhC-ARIsACEQoDBHRdGp3nSjEMLWDeNZitdRPeuAQu8iDQHzd1Mwq98D48AJmQgisl0aAk6UEALw_wcB Potem zmierzę też suwmiarką, ale dzisiaj może wyślę jeszcze zdjęcie jak to wygląda. Szerokość obręczy: [zewnętrzna] 31,5 mm, [wewnętrzna] 25,8 mm Edytowane 5 Grudnia przez Kebap Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 5 Grudnia Udostępnij Napisano 5 Grudnia Do Miniona 2,5 wypadało by mieć minimum 30mm wewnątrz. Zmierz ile masz szerokości ale nie po balonie tylko po kostkach 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kebap Napisano 5 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia Dobra jeszcze dzisiaj zmierze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
XYZPV Napisano 5 Grudnia Udostępnij Napisano 5 Grudnia To nie o obręcz chodzi tylko o pewnie stary wypust DHF jeszcze bez optymalizacji pod szerokie obręcze, domyślam się, że tak jest bo mowa o 26". Maxxisy były powszechnie znane z tego, że mają mniej cali niż pisze producent. Nic z tym pan nie zrobisz. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kebap Napisano 5 Grudnia Autor Udostępnij Napisano 5 Grudnia Zmierzyłem szerokość po kostkach i wychodzi 60mm. Czyli bardziej 2,35 cala niż 2,2 cala, ale nadal jest zdecydowanie mniejsza niż przewidywałem. Zrobiłem zdjęcie Miniona i w porównaniu CST BFT na tyle, które wcześniej było również z przodu i według producent ma 2,4 cala. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sky87 Napisano 5 Grudnia Udostępnij Napisano 5 Grudnia Faktycznie trochę mało. Ale jak pisze @XYZPV mogą być ze starego wypustu i nic nie poradzisz. Niestety koło 26 umarło. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia 60mm to nie jest tak źle. Tyle to miał u mnie TrailKing 2,4 Protection i to mierzony pomiędzy kostkami na obręczy 28mm wew. Nie mogłem narzekać. To był nieprzeciętny balon. Poza szerokością liczy się jeszcze profil. Obecnie na tej samej obręczy mam NobbyNica 2,4", który też ma 60mm szerokości, również zmierzonej pomiędzy bieżnikiem... Ale co z tego, skoro jest dobre 10-15mm niższy od tamtego TK. 😕 Efekt odczuwalny jest taki jak u ciebie. Opona przypomina jakieś 2,2", a koło sprawia wrażenie mniejszego, słabszego i ogólnie jakby o mniejszym marginesie błędu... A wymiar na szerokość jednak trzyma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia Maxxis od zawsze oszukuje na rozmiarach. Może nie type co kiedyś, ale jednak. Drzewiej to Minion DHF 2,35 miał 52mm szerokości Co do szerokości obiręczy - to nie robi to większej różnicy - ~3mm szerokości to dodatkowy ~1mm średnicy. Przejście z 25 na 35 poszerzy gumę o jakieś 3mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia Cytat Co do szerokości obiręczy - to nie robi to większej różnicy - ~3mm szerokości to dodatkowy ~1mm średnicy. Przejście z 25 na 35 poszerzy gumę o jakieś 3mm. Absolutnie się nie zgodzę. U mnie raz 3mm różnica w obręczach, dawała 6-7mm różnicy w szerokości założonej opony. Co ja się wtedy naprzekładałem tego i nakląłem zanim zrozumiałem gdzie jest przyczyna tej niezgodności to już moje... Sam sobie przestałem wierzyć co do rąk brałem, aż dwukrotna przymiarka na obu obręczach, tylko jednej opony, dała taki wynik z potwierdzeniem, że obręcz ma znaczenie... Z uwzględnieniem tego, jak opona w tą obręcz zachodzi i na ile głeboko siedzi na rancie. Wcześniej nie zdawałem sobie sprawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia @Brombosz W przestrzeni minkowskiego czy w innej nie euklidesowej geometrii? Obwód koła = 2 * pi * r Zwiększenie obwodu o 3mm zatem przekładaa się na 3 / pi = 1mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia Przekroj opony to nie dokladnie kolo. A jakby nawet, to obrecz nie jest w srednicy tego kola Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia No i co w związku z tym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia 8 minut temu, uzurpator napisał: Zwiększenie obwodu o 3mm Nie chodzilo o zwiekszenie obwodu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia No nie chodziło. Przeczytaj jeszcze raz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia @uzurpator Gdyby to było takie wymierne, to nie przekładał bym tyle razy różnych opon na dwóch obręczach, nie dowierzając w to co na suwmiarce widziałem. Obręcze to 20mm szerokości wewnętrznej Bontrager AR550 oraz 23mm szerokości wewnętrznej AlexRims EX23. Nawet zdecydowałem się na przełożenie jednej opony 4x, po to by wyeliminować podejrzenie, że po drugiej przekładce się naciągnęła. W teorii prosta matematyka. W praktyce dwie różne konstrukcje i stąd taka różnica. Przód układa się w żarówkę bo akurat ten jest węższy, tył rozkłada bieżnik bardziej na płasko i to wystarczy żeby szerokość była inna niż w obliczeniach. Do tego to nie jest dmuchany balonik żeby się oponka równo rozkładała... Pod bieżnikiem sztywniej, boki węższe i ci wyjdzie tyle dodatkowych zmiennych, że jakim wzorem byś nie rzucił, to mogę odpowiedzieć tylko "pitu pitu, sprawdź w praktyce..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia Świetnie - pokaż fotki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 6 Grudnia Udostępnij Napisano 6 Grudnia A proszę cię bardzo. Poszedłem, zrobiłem i na fotkach jest to co jest założone obecnie. Jak obie opony były nowe, było tak samo jak teraz... Czyli w uproszczeniu: 1. Tył (23mm wew.) trzyma wymiary mniej więcej zgodne z tym co podaje producent danej opony. Oczywiście mowa o oponach odpowiednio dobranych do obręczy. Obecnie siedzi tam bieda-wersja CrossKing 2.2" i rzeczywiście ma te realne 54-55mm szerokości. Inne opony też nie odstawały wymiarami od założeń i było ok. 2. Przód (20mm wew.) za to powoduje u mnie napady złości przy każdej, nowej oponie. Różnica wewnętrznej szerokości obu obręczy to tylko 3mm, co przy każdej założonej oponie, daje mniej więcej dwukrotność tej różnicy w realnej szerokości porównywanych opon. Do tego przód jest z reguły bardziej okrągły w kształcie, a tył zazwyczaj z wypłaszczonym bieżnikiem. Na zdjęciu CST Caballero 2,25" (swoją drogą naprawdę dobra opona jak na wydatek 80zł 😉 ). @uzurpator Przypomnij mi w przyszłości, to narobię więcej fotek skoro są ci potrzebne aby uwierzyć. Powyższy zestaw założony odwrotnie tylko powiela to zjawisko i sprawia, że przyczyn doszukuję się głównie w innej konstrukcji obu obręczy. Wtedy CrossKing (na obręczy w.20mm) ma realną szerokość 47-48mm, a CST Cabalerro (obręcz w.23mm) trzyma prawilne 57-58mm... I to bez efektu "żarowki". Najbliższa wymiana opon planowana jest dopiero na wiosnę, ale uwierz że przerobiłem tego dużo, bo mnie też zastanawiało to zjawisko. Twoje założenia w tym przypadku są zbyt optymistyczne. PS. I tak... Wiem, że lepiej byłoby mieć szerszą obręcz z przodu, a nie tak jak obecnie... Ale nie chcę ponosić dodatkowych kosztów przy przeplataniu kół, bo to rower ulepiony z tego co było pod ręką, po tym jak rozbiłem samochód. Na moje codzienne potrzeby i podstawowe treningi, rozgrzewki i jazdy w okół komina wystarczy. PS2. W poprzednim poście jest literówka. Chodziło o Bontrager AT-550, a nie żadne AR550... Napisz co sądzisz, bo jestem ciekaw dalszych obliczeń i teorii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 7 Grudnia Udostępnij Napisano 7 Grudnia (edytowane) Po pierwsze - nie rozumiemy się. Pokaż zdjęcia _tej samej_ opony na obręczach o różnej szerokości. Po drugie - nie ma absolutnie żadnego standardu i walidacji tego, co producenci piszą na oponach. Vide Maxxis i jego "2.35" ale tak naprawdę 52-559 lub posiadany przeze mnie CX-Comp który ma na ściance 2"00 - 52-559 a rośnie do 47mm. Łot technika. Nie wiadomo co producenci mierzą, jak mierzą, na jakiej obręczy i z jakim ciśnieniem. W sumie to do krwawicy (hehe) mnie to doprowadza, bo jak chcę sobie dokupić oponę do zestawu to jest to loteria, bo nigdy nie wiadomo co te "2'4" oznacza. Np 2,4 od conti to jest spory balon, 2.4 od Maxxisa to zależy od opony. Miałem dwa Maxxisy "2.4" które różniły się na tej samej obręczy 5mm na szerokości. Po trzecie - nie rozumiem skąd Ci się wzięło "te łobliczenia". Nie tylko to czysta geometria: Tu masz przekrój opony 60mm na obręczy 20mm. Jak dołożysz 3mm do obręczy to nie ma prącia we Warszawie, żeby na szerokości dostać 3mm po obu stronach. Dodając 3mm na szerokości osadzenia dodajesz takie pi*drzwi 3mm na domknięciu obwodu przekroju, więc zgodnie ze wzorem na obwód okręgu, dostaniesz pi*drzwi 1mm na szerokości. Swoją drogą - możesz porównywać opony na sucho mierząc właśnie ten czerwony dystans - czyli opona w płask i szerokość pomiędzy rantami. Po czwarte - do wuja miłego pana - grzebię w rowerach dla sportu od 20 lat i przerobiłem ich ze 100. W tym kiedyś spędziłem dzień mierząc różne opony na różnych obręczach. Mam nawet dość kół 26" żeby eksperyment powtórzyć. Edytowane 7 Grudnia przez uzurpator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 7 Grudnia Udostępnij Napisano 7 Grudnia Cytat Po pierwsze - nie rozumiemy się. Pokaż zdjęcia _tej samej_ opony na obręczach o różnej szerokości. Rozumiemy się bardzo dobrze. Po prostu zmuszasz mnie do wykonania czynności, którą wykonałem już wcześniej w tym samym co wtedy celu... Czyli do weryfikacji jak to jest naprawdę. Przed tymi całymi przekładkami miałem dokładnie takie samo zdanie na a temat opon i obręczy jak ty i większość ludzi w branży. Po spotkaniu się z akurat takim zestawem dwóch różnych obręczy, to zdanie wiele się nie zmieniło i też uważam, że często producenci nie potrafią utrzymać swoich własnych standardów, no ale... Od pewnego czasu mam poprawkę na to, że czasami zdarzają się wyjątki, gdzie to nie opona jest przyczyną, a sama obręcz. @uzurpator Umówmy się, że aby rozwiać wszystkie wątpliwości, zrobię to o co mnie prosisz, chociaż samemu już tego nie potrzebuję. Nie wiem kiedy znajdę na to czas, bo przez pierwsze trzy tygodnie Grudnia pracuję po 6 dni... Ale zrobię tą niepotrzebną mi przekładkę tej samej opony na powyższych obręczach, oznaczając ją wcześniej tak, aby po zdjęciach było widać, że to jest jedna i ta sama opona. Po prostu jestem pewny wyniku tej obserwacji i trochę mam żal, że mi nie wierzysz, bo jak już pisałem wcześniej, sam sobie musiałem to kiedyś zweryfikować, mając dokładnie takie same wątpliwości jak i ty teraz. Dodam tylko, że np. innego zestawu różnej szerokości obręczy, który mam w innym rowerze, już to nie dotyczy. Mówimy stricte o tych dwóch konkretnych obręczach ze zdjęć powyżej. To też weź pod uwagę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 7 Grudnia Udostępnij Napisano 7 Grudnia Ale macie z zadu problem, na oponach tej szerokości jedzie się na niskim ciśnieniu i to o czym piszecie to wiagra lajt, czyli układanie się w spodniach 😀 nieistotne w rąbance po kamieniach .... OPONA będzie gniotła grunt dokładnie tymi samymi klockami tą samą szerokością bo będzie ugięta! Dopiero dynamiczna jazda w łukach przy mlecznych super niskich ciśnieniach czy ryzyko dobicia pokazują plusy szerszej obręczy w Mtb czy pożal się nieboże grawelu.... możliwe że opór toczenia tej samej opony na wąskiej i szerokiej obręczy będzie laboratoryjnie istotnie inny, ale kto to poczuje w górach na wycieczce po singlach? Rozstaw klocków tego Maksia nie zmieni się nawet ma szosowej obręczy bo rozpłaszczy się, kiedy zadek jeźdźca udowodni siłę grawitacji, to że opona na wiatr układa się inaczej to ma znaczenie przy super komponowanych układach obręcz opona w szosie dla prędkości peletonu , a nie dla nas w teren Jeśli ta jedna opona jest "wąska" to cudu na szerszej obręczy nie ma co się spodziewać. Cudu szerokości. A nawet nieszeroka opona na szerokiej obręczy pojedzie trochę lepiej jeśli rower do szaleństw. Do łagodnej jazdy leśnej w zasadzie bez znaczenia. Cały świat jechał na wąskich lekkich ZTR czy Mavicach w czasach popularnego ścigania w maratonach na felgach zew 24 mm. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 7 Grudnia Udostępnij Napisano 7 Grudnia (edytowane) 5 godzin temu, Brombosz napisał: Po prostu jestem pewny wyniku tej obserwacji i trochę mam żal, że mi nie wierzysz, To nie jest kwestia wierzenia, to jest kwestia powtarzalnych pomiarów. Schwalbe CX-Comp 2.0x559 ma obręczy Mavic 223 - 17mm wewn, 3bar: Ta sama opona na spank tweet 28 ( 23mm wewn ), 3bar I ta sama opona na jakimś freeridowym mavicu sprzed lat - 29mm wewn, dalej 3bar Mogę nakręcić filmik, jeżeli chcesz EDIT: Mogę też z innymi oponami spróbować - mam tego trochę. 4 godziny temu, itr napisał: Ale macie z zadu problem, na oponach tej szerokości jedzie się na niskim ciśnieniu i to o czym piszecie to wiagra lajt, czyli układanie się w spodniach 😀 nieistotne w rąbance po kamieniach .... OPONA będzie gniotła grunt dokładnie tymi samymi klockami tą samą szerokością bo będzie ugięta! Opona na szerszej obręczy będzie nieco inaczej wybrzuszona względem terenu i teoretycznie - na szerszej obręczy - klocki boczne szybciej wejdą w teren. Czy ma to znaczenie - nie wiem, trzebaby sparwdzić. Ale hipotetycznie na szerszej obręczy można bardziej agresywnie skręcać. Edytowane 7 Grudnia przez uzurpator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.