Skocz do zawartości

[Smar do Piasty] Smarowanie Piasty Smarem Litowym Uniwersalnym CX80


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie. Przymierzam się do serwisu piasty w moim rowerze szosowym ( romet huragan 2) Zapasy smarów niestety się pokończyły i zastanawiam się czy jest sens inwestować w smar łt od shimano czy może coś tańszego? A jak tańszego to co ? wpadł mi ostatnio w dłonie smar od cx i zastanawiam się jak sobie poradzi jako smar do piast może ktoś już testował?  Ja do tej pory stosowałem shimano i nie mam doświadczenia z innymi.

9ce354df-b26a-4962-b8aa-c53af6f0090b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dokumosa smar Shimano jest bardzo dobry, jeżeli nie moczysz roweru po piasty i nie myjesz to pod ciśnieniem. Używałem kilka lat i nie mam zastrzeżeń.

20 minut temu, Andrzej92xp napisał:

Witam Serdecznie. Przymierzam się do serwisu piasty w moim rowerze szosowym ( romet huragan 2) Zapasy smarów niestety się pokończyły i zastanawiam się czy jest sens inwestować w smar łt od shimano czy może coś tańszego? A jak tańszego to co ? wpadł mi ostatnio w dłonie smar od cx i zastanawiam się jak sobie poradzi jako smar do piast może ktoś już testował?  Ja do tej pory stosowałem shimano i nie mam doświadczenia z innymi.

9ce354df-b26a-4962-b8aa-c53af6f0090b.jpg

Będzie dobry.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Andrzej92xp napisał:

@ChuChu Cena jest bardzo dobra w porównaniu do shimano, zastanawia mnie jak jakościowo. Korzystałeś z niego kiedyś ?? Ja ogólnie lubię markę cx80

Ten zwykły litowy może być jako smar ogólnego zastosowania (np. do gwintów suportu, sztycy), ale z oferty CX80 można wybrać też coś lepszego, w małych tubkach, bo do samych łożysk w rowerze dużo tego nie idzie. Ja w w góralu ostatnio smarowałem tylną piastę XT tym:

CX80 216 Smar syntetyczny ceracx 40g 216 za 9,99 zł z Poznań - Allegro.pl - (16502456811)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Andrzej92xp napisał:

@ChuChu Cena jest bardzo dobra w porównaniu do shimano, zastanawia mnie jak jakościowo. Korzystałeś z niego kiedyś ?? Ja ogólnie lubię markę cx80

Korzystałem, ale już nie pamiętam czy w piastach. Ogólnie rower nie jest zbyt wymagający pod względem smaru. Ważne żeby był, a potem to już detale.

9 godzin temu, Dokumosa napisał:

@ChuChu właśnie z tego względu jest mierny, źe nie jest wodoodporny. Trzeba często serwisować żeby łożyska nie zgniły.

W szosie jeżdżonej w suchych warunkach sprawdzał się idealnie. W MTB też, chociaż raczej unikałem błotnych wypraw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, KNKS napisał:

@ChuChu Podobno najlepiej sprawdza się zimą, ale tylko wtedy kiedy rower stoi w ogrzewanym garażu 😉.

No to musiałem być wyjątkowym szczęściarzem, bo używałem go przez kilka sezonów w szosie i MTB. MTB nie miało łatwego życia, bo może dużo wody nie było, za to kurzu całymi łopatami. Po sezonie całość była w stanie idealnym.

Rower sprzedałem 4 lata temu koledze. Jeździ okrągły rok w Wielkiej Brytanii. Do piast nikt nie zaglądał, natomiast nie słyszałem żeby cokolwiek było nie tak.

Słyszałem także, że wiele serwisów go używa lub zamiennika w innym opakowaniu, czyli Motorex Bike Grease 2000.

No ale można sobie powielać bzdury lub pakować do piast taki smar, jakby rower miał być łodzią podwodną.

@leejoonidas a to smar litowy nie jest przeznaczony do łożysk? Jest.

Łóżyska w rowerze kręcą się z taką prędkością, że jakikolwiek smar da sobie radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu tylko chodzi o.odporność na wodę. Smar shimano/motorex wypłukuje nawet woda bez detergentów. W piastach, gdzie uszczelnienia są wyjątkowo liche (np. zdecydowana większość shimano) ma to znaczenie. Przykładowo piasta tx505 złożona ba zielonym smarze shimano po pół roku ma pordzewiałe kulki (jazda w każdą pogodę ale bez zanurzania roweru w wodzie). Ta sama piasta poskładana na smarze shc220 mobila, w tych samych warunkach jeździ już 5 rok.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smary litowe są odpowiednie do łożysk tocznych, nawet szybko obrotowych (co w rowerach nie występuje), jednak słabo odporne na wodę i ciężkie warunki.  Natomiast smary wapniowe znakomicie dają radę we wilgoci, wodzie, mają inhibitory korozji. Są do smarowania połączeń, konserwacji, ale też są odmiany do łożysk tocznych, w warunkach rowerowych spełniają z nadwyżką potrzeby. Kupując te smary przemysłowe, koszty redukują się wielokrotnie.

https://www.orlenoil.pl/PL/DlaPrzemyslu/Smary/Strony/Smary-wapniowe.aspx

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co nie znaczy, że nie są produkowane smary litowe o bardzo dobrej odporności na wodę, wypłukiwanie rdzę itp np. Mobilgrease XHP serii 460:

"These greases were designed to outperform conventional products by applying high performance proprietary lithium complex manufacturing technology. They are formulated to provide excellent high temperature performance with excellent adhesion, structural stability and resistance to water contamination. These greases have a high level of chemical stability and offer excellent protection against rust and corrosion."

https://www.mobil.com/en-us/grease/pds/gl-xx-mobilgrease-xhp-460-series

Podobnie Mobilgrease serii 220: 
"Przyczynia się do zapewnienia odpowiedniego smarowania i ochrony, nawet w warunkach największego narażenia na działanie wody"

"Są one opracowane z myślą o doskonałym działaniu w wysokich temperaturach, przy znakomitej przyczepności, stabilności strukturalnej i odporności na zanieczyszczenie wodą. Smary te charakteryzują się wysokim poziomem stabilności chemicznej i oferują bardzo dobrą ochronę przed rdzą i korozją"

https://www.mobil.com/pl-pl/grease/pds/gl-xx-mobilgrease-xhp-220-series

Kartusz tego 222 kosztuje trochę ponad 20zł, czyli taniej niż puszka tego CX

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O qu.. ja właśnie robiłem przegląd piast i bębenka w RM-66.

Kulki i bieżnie po paru latach jazd po bezdrożach były całe i lśniące, czyli bez rdzy ;)

Naprykowałem na duże kulki tego zielonego CX80 a na małe w bębenku oraz na zapadki tegoż kupionego ostatnio specjalnie białego shimano  freehub grease!

 

Pany podpowiedzcie na ile to wystarczy, chcę potrenować do wiosny teraz na mtb 3 x w tygodniu.

No i polećcie lepsze specyfiki na piastę i bębenek jeżeli te (cx80 smar łożyskowy i sh. freehub) są o kant d... tego.

Edytowane przez pierotez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robicie igły z widły. Wykluczając użycie smalcu do smarowania jakichkolwiek łożysk w rowerze to użycie każdego z wymienionych produktów będzie miałopodobny efekt na zużycie części. Nawet najcudowniejszy smar polegnie jeżeli nie zadba się o cykliczny przegląd tych elementów. Nawet na smalcu nie będzie dramatu jeżeli przegląd robić się będzie wystarczająco często.

Edytowane przez Kanister
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....jeżeli przegląd robić się będzie wystarczająco często.

Wystarczająco, to jak często?  Lepiej zastosować dobry smar i ograniczyć się do kontroli luzów, czyli zasada: jeździć o obserwować👍, niż rozbierać rower na drobne co wiosnę☹️   😄😂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...