Skocz do zawartości

[napęd] nexus 8 - jakie ma przełożenia


radoo

Rekomendowane odpowiedzi

cześć,

mam pytanie odnośnie takiego roweru: https://www.canyon.com/pl-pl/rower-hybrydowy/rowery-miejskie/commuter/commuter-5-mid-step/2923.html  jest w nim napęd nexus 8 (Przekładnia w piaście HUB SHIM SG-C6001-8D 32H R 10x135),  korba Gates CDN S150 55T i zębatka Gates CDN 24T, czy faktycznie te przełożenia będą tak wyglądały jak niżej, czy ja coś źle ustawiałem, bo wydaje mi się dosyć twardo:   https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8&KB=55&RZ=24&UF=2220&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismelw systemie jest więcej kombinacji (blaty 39/42/46/48/50/52/56... i sporo zębatek na tył), ale nie jest to tak elastyczne jak standardowe zestawienie z łańcuchem. Pasek musi być precyzyjnie napięty, a pole manewru jest dużo mniejsze niż z łańcuchem, więc dla konkretnej odległości między środkiem suportu a tylną osią tych dopuszczalnych kombinacji jest mniej. Są na to nawet kalkulatory od Gatesa:

https://www.gatescarbondrive.com/Apps/DriveCalculator/index.html

https://www.gatessanitycheck.com/#centerDistance

 

W przypadku tego Canyona problem ze zmianą będzie większy, gdyż on chyba ma napinanie paska przez mimośrodowy suport, a nie odpowiednio długie haki tylnej osi. Zakres roboczy - możliwość ruchu, a tym samym napięcia paska - jest wówczas dużo mniejszy od systemu z otwartymi hakami. W tabelce z geometrią podano, że wszystkie rozmiary tego roweru mają chainstaye o długości 425 mm, a zastosowane zębatki to 55/24. Jak wpiszesz te dane do któregoś z kalkulatorów, to wyjdzie, że najprawdopodobniej jest tam pasek 118 zebów, co daje z blatem 55 i zębatką 24 (przełożenie 2.292) wyliczoną odległość roboczą 428,31 mm (nieco więcej niż podaje Canyon). Jak chcesz zmienić napęd, to masz tylko następujące możliwości (a i tak nie wiem, czy te ruchy +3 mm będą dopuszczalne)-:

4 2.273 50 22 115 431.71
3 2.308 60 26 122 430.38
21 2.421 46 19 111 429.14
1 2.292 55 24 118 428.31
2 2.300 46 20 111 426.57
26 2.143 60 28 122 425.30

I z tej tabeli tylko układ 50/22 i 60/28 będą lżejsze niż 55/24. A w praktyce może się okazać, że prawdziwa rama przyjmuje tylko te 55/24 z paskiem 118 i nie bez przyczyny Canyon tam to wsadził... Zresztą chyba zalecany przez Shimano dla Alfine minimalny input ratio to właśnie 2,0-2,25, więc wartość 2,292 jest sensowna.

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki, trochę liczyłem, że coś źle ustawiłem na kalkulatorze z przełożeniami. Siostra szuka roweru i ten wygląda całkiem spoko, niby płasko, ale jednak nadal mam wątpliwości. No nic, najwyżej odeśle jak się zdecyduje

Edytowane przez radoo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@radoo możesz jeszcze spytać Canyona o podmianę blatu na mniejszy. Te commutery w różnych wersjach mają nieco inne przełożenia. Commuter 7 z Alfine 11 ma zębatkę 24 ale korbę już 50, więc przełożenie jest lżejsze - 2,083, a dodatkowo wydaje się, że to ta sama rama (widełki 425 mm), więc pewnie to przełożenie 50/24 (nowy blat i inny pasek) da się też włożyć do commutera 5, a jest ono nieco lepsze od 55/24 https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8&KB=55&RZ=24&UF=2086&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed&GR2=SNI8&KB2=50&RZ2=24&UF2=2086# 

Pozostaje pytanie, dlaczego w oryginale od razu nie dali blatu 50 do tego commutera 5... Wprawdzie input ratio jest niskie, blisko minimalnej granicy (2,0-2,35), ale wciąż się mieści... Chyba że oni tak zachowawczo... bo dla alfine 11 input ratio jest niższe - 1,8-2,0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@HSM pytałem, ale tak jak się spodziewałem nie robią żadnych indywidualnych zmian, pewnie gdyby to była stacjonarna sprzedaż to łatwiej byłoby się dogadać.

No nic, jeszcze raz dzięki, siostra zdecydowała, że jednak nie chce ryzykować, choć sam rower bardzo się podoba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@radoo To, że ich rowery mają stałą specyfikację i nie robią zmian pod jednostkowego klienta w ich modelu sprzedaży jest dla mnie jasne. Z pytaniem chodziło bardziej o potwierdzenie, że tak się da... Zmianę musiałbyś wykonać we własnym zakresie. Byłaby prosta: okręcenie 5 śrub pająka i podmiana blatu, rozpięcie tylnych widełek i zdjęcie koła dla wymiany paska. Tylko niestety kosztowna, bo i paski i zębatki/blaty od Gatesa są droższe niż zwykły łańcuch i jakieś proste tarcze. Najwięcej zachodu byłoby z ponownym prawidłowym napięciem paska. A, że się da, to jestem niemal pewien, bo commuter 5 i 7 najwyraźniej mają dokładnie tę samą ramę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...