rafal.b.kozlowski Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada Witam, mam pytanie, prośbę o pomoc wyjaśnienie - mam Blackbirda 27,5 z damperem ROCK SHOX MONARCH PLUS RC3. Amortyzator po obecnym sezonie zaczął delikatnie "pluć" płynem z tłoka, po jeździe widać na "ladze" pierścień z oleju. Amortyzator na zimę pójdzie do pełnego serwisu, ale z tyłu głowy mam zakup czegoś nowego. Potrzebuję czegoś w rozmiarze 230x65 ale, i tu prośba o wyjaśnienie- sposób mocowania dampera w ramie Blackbird jest "nietypowy" - śruba mocowania do wahacza (1) jest w pionie natomiast druga, mocująca amortyzator do ramy jest standardowo- w poziomie (2) Czy tłok można swobodnie obrócić żeby ustawić go odpowiednio do wymaganego sposobu montażu? Ewentualnie czy możecie polecić coś na wymianę, coś innego,może coś "sztywniejszego", może na sprężynie we wspomnianym rozmiarze co mógłbym wrzucić do tej ramy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada Nie wiem jak w innych, ale w RS obracasz tłok na spuszczonym powietrzu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Xzc Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada Wymiana dampera to nie taka prosta sprawa, trzeba uwzględnić progresję ramy, dampery sprężynowe działają świetnie jeśli rzeczywiście chcemy efektu jak dzięki nim się osiąga, czyli maksymalnie liniowej pracy, której nie jesteśmy w stanie uzyskać przy pomocy dampera powietrznego, z tym, że wiąże się to z odpowiednim doborem twardości sprężyny. Jeśli chcesz coś "sztywniejszego" nie do końca może być to najlepsze rozwiązanie, ponieważ wiązało by się z wsadzeniem dosyć twardej sprężyny co mocno ograniczało by czułość dampera w przypadku lżejszego terenu, podstawową wada dampera sprężynowego w przypadku np skakania może być brak progresji i jeśli zostanie dobrana zbyt miękka sprężyna może powodować to częste przelatywanie przez skok. Dodatkowo należy pamiętać, że dampery fabrycznie montowane są zaworowane pod konkretny rodzaj ramy, więc w przypadku zakupu nowego również trzeba wziąć pod uwagę tę kwestię. A do polecenia jeśli rzeczywiście miała by to być sprężyna to mogę rekomendować używanego przeze mnie super deluxa coil ultimate, działa to świetnie oczywiście jeśli tak jak wspomniałem wcześniej oczekujemy takiego działania do jakiego został stworzony, ma również chyba najlepszy stosunek ceny do jakości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 19 Listopada Mod Team Udostępnij Napisano 19 Listopada 1 godzinę temu, rafal.b.kozlowski napisał: Amortyzator po obecnym sezonie zaczął delikatnie "pluć" płynem z tłoka, po jeździe widać na "ladze" pierścień z oleju. Amortyzator na zimę pójdzie do pełnego serwisu To nie jest oznaka awarii, pełnego serwisu nie ma sensu robić. Tylko komory powietrznej i zaraz po serwisie ślady oleju na ladze to normalna sprawa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafal.b.kozlowski Napisano 19 Listopada Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada (edytowane) Ten pierścień z oleju który widać na tłoku, o którym pisałem wcześniej jest dość duży, przynajmniej tak mi się wydaje- jakieś 2-3mm szerokości w miejscu maksymalnego "wciśnięcia" tłoka. Nie jeździłem wyjątkowo agresywnie, bez wybitnych "wbić" tłoka, ale jestem gruby i amortyzator mam mocno napompowany 300-310 psi. Zastanawiam się czy jednak nie warto zrobić pełnego serwisu- jednak jego koszt to ułamek kosztu nowego dampera. Edytowane 19 Listopada przez rafal.b.kozlowski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafal.b.kozlowski Napisano 19 Listopada Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2 godziny temu, player123 napisał: Nie wiem jak w innych, ale w RS obracasz tłok na spuszczonym powietrzu. Panowie, proszę też o potwierdzenie tego co kolega napisał- czy faktycznie w amortyzatorach RockShox można bez przeszkód przy spuszczonym powietrzu obrócić tłok o 90 stopni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada Ta rama pod żadnym pozorem nie nadaje się do montażu dampera sprężynowego. Ma wybitnie liniową charakterystykę. To jest dobry damper, nie ma sensu szukać innego. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada (edytowane) A co chciałeś jakąkolwiek robotę robić przy nabitym do 300 psi? Co do meritum masz słabą, prostą konstrukcyjnie ramę a sam sporo warzysz. Czasem trzeba coś w środku "dostosować" pod taki szkopuł a nie szukać kolejnego dampera, który może mieć podobny problem. Nie wiem po licho jakieś obracania. Już naprawdę kombinacje jak koń po górę. Łukasik w nowej kozie ma sprężynę to się na nowy sezon zacznie jazda po całości Edytowane 19 Listopada przez Tyfon79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada 7 minut temu, rafal.b.kozlowski napisał: Panowie, proszę też o potwierdzenie tego co kolega napisał- czy faktycznie w amortyzatorach RockShox można bez przeszkód przy spuszczonym powietrzu obrócić tłok o 90 stopni? We wszystkich amortyzatorach można. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Galvatron Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada W tym rowerze nie ma amortyzatora w rozmiarze 230x65 mm, bo to rozmiar metryczny, a Monarch jest imperialny, więc występuje w innych rozmiarach: https://www.sram.com/en/rockshox/models/rs-mnrp-rc3-b3 Dobranie do tej ramy amortyzatora sprężynowego byłoby trudne, bo nie tylko musiałby być w rozmiarze imperialnym, ale także mieć tzw. sprężynę progresywną - wraz z ugięciem wzrasta siła potrzebna do jej dalszego ugięcia. Na rynku są takie sprężyny, ale nie wiem, czy występują w rozmiarach kompatybilnych z amortyzatorami imperialnymi. Generalnie musiałbyś mocno kombinować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafal.b.kozlowski Napisano 19 Listopada Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada Dzięki - podsumowując. Mam gdzieś z tyłu głowy że amortyzator o którym piszę będzie do wymiany, na tyle uszkodzony że nie będzie opłacało się go serwisować. Dlatego też zapytałem o coś na wymianę... @Galvatron Co do rozmiaru, faktycznie rozpędziłem się mocno - chodzi o rozmiar 216x63.... @Tyfon79 Co do obracania, jeśli kupie nowy/inny damper to konstrukcja ramy wymaga obrócenia tłoka o 90stopni żeby można skręcić całość do ramy... nie chce obracać go w calu kombinowania, czy uzyskania "czegoś" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 19 Listopada Udostępnij Napisano 19 Listopada Obrócisz bez problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.