Skocz do zawartości

[Amortyzator Rock Shox Monarch Plus RC3] Prośba o pomoc / wyjaśnienie


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam pytanie, prośbę o pomoc wyjaśnienie - mam Blackbirda 27,5 z damperem ROCK SHOX MONARCH PLUS RC3. Amortyzator po obecnym sezonie zaczął delikatnie "pluć" płynem z tłoka, po jeździe widać na "ladze" pierścień z oleju. Amortyzator na zimę pójdzie do pełnego serwisu, ale z tyłu głowy mam zakup czegoś nowego. Potrzebuję czegoś w rozmiarze 230x65 ale, i tu prośba o wyjaśnienie- sposób mocowania dampera w ramie Blackbird jest "nietypowy" - śruba mocowania do wahacza (1) jest w pionie natomiast druga, mocująca amortyzator do ramy jest standardowo- w poziomie (2)
img-blackbird.png

Czy tłok można swobodnie obrócić żeby ustawić go odpowiednio do wymaganego sposobu montażu?

Ewentualnie czy możecie polecić coś na wymianę, coś innego,może coś "sztywniejszego", może na sprężynie we wspomnianym rozmiarze co mógłbym wrzucić do tej ramy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana dampera to nie taka prosta sprawa, trzeba uwzględnić progresję ramy, dampery sprężynowe działają świetnie jeśli rzeczywiście chcemy efektu jak dzięki nim się osiąga, czyli maksymalnie liniowej pracy, której nie jesteśmy w stanie uzyskać przy pomocy dampera powietrznego, z tym, że wiąże się to z odpowiednim doborem twardości sprężyny. Jeśli chcesz coś "sztywniejszego" nie do końca może być to najlepsze rozwiązanie, ponieważ wiązało by się z wsadzeniem dosyć twardej sprężyny co mocno ograniczało by czułość dampera w przypadku lżejszego terenu, podstawową wada dampera sprężynowego w przypadku np skakania może być brak progresji i jeśli zostanie dobrana zbyt miękka sprężyna może powodować to częste przelatywanie przez skok.

Dodatkowo należy pamiętać, że dampery fabrycznie montowane są zaworowane pod konkretny rodzaj ramy, więc w przypadku zakupu nowego również trzeba wziąć pod uwagę tę kwestię.

A do polecenia jeśli rzeczywiście miała by to być sprężyna to mogę rekomendować używanego przeze mnie super deluxa coil ultimate, działa to świetnie oczywiście jeśli tak jak wspomniałem wcześniej oczekujemy takiego działania do jakiego został stworzony, ma również chyba najlepszy stosunek ceny do jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
1 godzinę temu, rafal.b.kozlowski napisał:

Amortyzator po obecnym sezonie zaczął delikatnie "pluć" płynem z tłoka, po jeździe widać na "ladze" pierścień z oleju. Amortyzator na zimę pójdzie do pełnego serwisu

To nie jest oznaka awarii, pełnego serwisu nie ma sensu robić. Tylko komory powietrznej i zaraz po serwisie ślady oleju na ladze to normalna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten pierścień z oleju który widać na tłoku, o którym pisałem wcześniej jest dość duży, przynajmniej tak mi się wydaje- jakieś 2-3mm szerokości w miejscu maksymalnego "wciśnięcia" tłoka.
Nie jeździłem wyjątkowo agresywnie, bez wybitnych "wbić" tłoka, ale jestem gruby i amortyzator mam mocno napompowany 300-310 psi. Zastanawiam się czy jednak nie warto zrobić pełnego serwisu- jednak jego koszt to ułamek kosztu nowego dampera.

Edytowane przez rafal.b.kozlowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

2 godziny temu, player123 napisał:

Nie wiem jak w innych, ale w RS obracasz tłok na spuszczonym powietrzu. 

Panowie, proszę też o potwierdzenie tego co kolega napisał- czy faktycznie w amortyzatorach RockShox można bez przeszkód przy spuszczonym powietrzu obrócić tłok o 90 stopni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co chciałeś jakąkolwiek robotę robić przy nabitym do 300 psi? Co do meritum masz słabą, prostą konstrukcyjnie ramę a sam sporo warzysz. Czasem trzeba coś w środku "dostosować" pod taki szkopuł a nie szukać kolejnego dampera, który może mieć podobny problem. Nie wiem po licho jakieś obracania. Już naprawdę kombinacje jak koń po górę. 

Łukasik w nowej kozie ma sprężynę to się na nowy sezon zacznie jazda po całości:laugh: 

Edytowane przez Tyfon79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym rowerze nie ma amortyzatora w rozmiarze 230x65 mm, bo to rozmiar metryczny, a Monarch jest imperialny, więc występuje w innych rozmiarach:

https://www.sram.com/en/rockshox/models/rs-mnrp-rc3-b3

 

Dobranie do tej ramy amortyzatora sprężynowego byłoby trudne, bo nie tylko musiałby być w rozmiarze imperialnym, ale także mieć tzw. sprężynę progresywną - wraz z ugięciem wzrasta siła potrzebna do jej dalszego ugięcia. Na rynku są takie sprężyny, ale nie wiem, czy występują w rozmiarach kompatybilnych z amortyzatorami imperialnymi. Generalnie musiałbyś mocno kombinować.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki - podsumowując.
Mam gdzieś z tyłu głowy że amortyzator o którym piszę będzie do wymiany, na tyle uszkodzony że nie będzie opłacało się go serwisować. Dlatego też zapytałem o coś na wymianę...


@Galvatron
Co do rozmiaru, faktycznie rozpędziłem się mocno - chodzi o rozmiar 216x63....
@Tyfon79
Co do obracania, jeśli kupie nowy/inny damper to konstrukcja ramy wymaga obrócenia tłoka o 90stopni żeby można skręcić całość do ramy... nie chce obracać go w calu kombinowania, czy uzyskania "czegoś"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...