SebaFeba Napisano 17 Listopada Udostępnij Napisano 17 Listopada Cześć, Mam przełaja/gravela budżetowego od PlanetX. Kupiłem go ze 4 lata temu i używałem sporadycznie na zmiane z mtb. W tym roku się to zmieniło i nakręciłem z żoną 2k od kwietnia do września a na przyszły rok mamy w planach dwa, trzy razy tyle plus jakieś wyścigi/rajdy 100-200km for fun. No siadło nam rowerowanie totalnie Rzecz w tym, że zdecydowanie więcej czasu spędzamy na asfalcie niż szutrach, ale z kolei przyszłym roku szutrów będzie więcej no i mam kilka dylematów: Czy warto kupić zestaw drugich kół i zrobić zestaw pod szosę i gravel? Montaż kół mam na QR, czy na gravel to robi róznice? Rozważam zakup kół Elite od chińczyka bo tanio Aktualnie moje koła netto ważą ok 2200g, czy zmiana na 1700g będzie odczuwalna? Jak dołożę pieniędzy to nawet zestaw na 1400g kupię. Kupię też adaptery na sztywną oś aby w przyszłości móc je używać dalej... Czy warto w ogóle trzymać konstrukcję opartą o QR która jest przeznaczona do przełaju/gravelu? rama aluminiowa widelec karbon Sram Apex 1x11 hamulce mechaniczne bb5 koła Gipiemme Equipe Roccia waga 9,5-10kg Przebieg 2,5kkm Czy warto wymieniać rower na nowszy z uwagi na system montażu kół? Co istotne w tym rowerze na wiosnę planuję fitting więc nie chcę pieniędzy na darmo wydawać... Jestem otwarty na uwagi i pomysły jak podejść do tematu dalszego użytkowania tego roweru Mam kasę na drugi rower, tylko jaki? Stricte szosowy a z tego robić gravela? Wiem, że lepiej mieć dwa, ale lepiej mieć 10k w portfelu niż nie mieć Jeżdżę na Lubelszczyźnie i poza szybkimi wypadami 30/50km na tygodniu wypuszczam się w dłuższe trasy 100/150km i w planach mam jakieś ultra jak pisałem wyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 17 Listopada Udostępnij Napisano 17 Listopada Ad.1. Gravelowe gumy np. 45 robią mega różnicę względem szosowych np. 28. Z doświadczenia wiem, że przekładanie kół nudzi się po 3 razach a potem jeździ się ba tym co akurat założone. Niestety ale przekkładanie kasety jest upierdliwe, jazda na dwie kasety i dwa łańcuchy to znowu hałas inaczej ułożonego danego łańcucha do korby. Zwykle też trzeba ustawiać zaciski ham do danej pary kół. Pamiętaj też, że robotę robią, nawet więcej niż koła odpowiednio dobrane gumy. Ad.2. IMHO do grawela lepiej przyzwoite koła alu. Np. Swissy GR1600 komplet ważą około 1700g. Można to znaleźć nanwyprzedarzach w bardzo przyzwoitej cenie (mi się udało za 300EUR z przesyłką). Ad.3. Ww. koła mają możliwość konwersji do qr (nominalnie są pod 100x12 + 148x12). Zmienisz rower i koła będą pasować. Ad.4. Zajeżdzij to co masz (ew z nowymi kołami) w międzyczasie mysł czego naprawdę potrzebujesz. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nossy Napisano 17 Listopada Udostępnij Napisano 17 Listopada Jedynie w co warto to w lżejsze koła, które będziesz w stanie przekonwertować na sztywne osie. 2200, a 1700...odczujesz, waga to jedno, ale sztywność to drugie, takie koła zupełnie inaczej niosą. Czy warto dalej inwestować...moim zdaniem nie. Lepiej odłożyć i kupić road+ albo gravela- jak już będziesz w pełni zorientowany. Ja na szutry wybieram road+, obecnie mam contenda ar z oponami 35c, więcej nie potrzebuje na szutry. Następny na szutry też będzie road+ , ale na karbonowej ramie (superior xroad albo giant defy) Wg mnie jak ktoś wali do gravela 45c to znaczy, że bardziej potrzebuje mtb. Tu oczywiście wchodzimy w indywidualne odczucia i potrzeby. Co dla jednego jest komfortem dla drugiego będzie jeszcze dyskomfortem. Kiedyś jak startowałem w maratonach to bawiłem się w dwa komplety kół...na treningi cięższe mavici, na zawody lekkie dt swissy. Mi się to ułożyło...zacisk zawsze wymagał korekty. Natomiast jak myślisz o ujeżdżaniu dwóch zestawów- czyli jeden szosowy, drugi szutrowy to muszą to być dokładnie dwa takie same zestawy kół, na tych samych kasetach (+łańcuch do każdej), tarczach, piastach. Wtedy to się uda. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 17 Listopada Udostępnij Napisano 17 Listopada 7 godzin temu, Dokumosa napisał: Ad.3. Ww. koła mają możliwość konwersji do qr (nominalnie są pod 100x12 + 148x12). Zmienisz rower i koła będą pasować. No akurat z tym się nie zgadzam , 12x148 nie przekonwertujesz na qr ( ani na 142 ). Natomiast 12x142 jak najbardziej są konwertowalne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wr81 Napisano 17 Listopada Udostępnij Napisano 17 Listopada To chyba literówka była, GR1600 w kompletach to raczej 12x100 i 12x142 lub 12x110 i 12x148 (road boost). Oczywiście da się kupić oddzielnie przód i tył i wymieszać ale to chyba tylko w sytuacji gdy ktoś coś lepi na bazie kupionej oddzielnie ramy, np.focusa atlasa wykorzystując niefabryczny widelec sztywny lub też wrzucając amortyzator gravelowy (nie widziałem Rudego ani podobnych w standardzie 12x110). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Rzecz jasna chodziło mi o 12x142 i tylko z taką szerokością montażową gr 1600 występują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Wyjdzie na to że się czepiam , ale GR1600 występują jako 12x148 , np w Focus Atlas 8.8 . Osobno zresztą też do kupienia https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-gr-1600-spline-25-700c-disc-sram-xdr-boost-rear-wheel-1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada (edytowane) Dziwne. Wg DT GR1600 tylko 142. Chociaż z drugiej strony sam mam np. swissy M1850 i M1650, które nigdy nie były oferowane jako oddzielny produkt - szły na montaż do rowerów np. canyon. No i pokazywały się w niektórych sklepach jako upłynnianie nadwyżek (np.w CRC/Wiggle). Edytowane 18 Listopada przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wr81 Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Strona DT pokazuje podczas przeglądania również przykładowo dla XM1700 tylko opcję Centerlock dla tarcz podczas gdy wersje na 6 śrub istnieją (sam mam). Natomiast jak się poszuka głębiej to potwierdzają istnienie takich produktów, np: https://www.dtswiss.com/pl/wsparcie-techniczne/wsparcie-produktowe?matnr=WGR1600AIDXSA10676 PS. Kontrowersyjny outlet oferował GR1600 w tym standardzie naprawdę tanio.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada (edytowane) Od kilku lat nie widziałem swissów MTB z oficjalnej dystrybucji pod tarcze IS. Natomiast razem z rowerem/OEM jak najbardziej. Odnośnie GR 1600 jeszcze... Edytowane 18 Listopada przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wr81 Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Dokładnie o tym pisałem. Wyszukiwarka na stronie nie pokazuje, a istnieją. Podobnie jest np. z XM1700 superboost (tył 157). W wyszukiwarce na stronie nie ma a w sprzedaży są powszechnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SebaFeba Napisano 18 Listopada Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada @Dokumosa @nossy Dzięki za uwagi z przekładaniem kół. Faktycznie brzmi upierdliwie. Już teraz odpuściliśmy z żoną przerzucenie dwóch rowerów na trenażer direct ze względu na kasety 10 oraz 11 a jak dochodzi zacisk to olaboga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazafaza Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Moim zdaniem: 1. Ze względu na opisane wyżej problemy z napędem sugerowałbym zmianę opon a nie kół, no chyba że masz tublesa. 2. Zdziwiłbym się gdybyś nie poczuł różnicy. Ja urwałem niecałe 300g na grawelowych kołach - rower leci jak by był E- 3. Jak najbardziej. I nie daj sobie wmówić, że bez sztywnych osi rower będzie miękki jak rozgotowany makaron. Dużo zależy od szpilek (DT RWS są przyzwoite) i zaplotu koła. Ważę stówę, do tego ciuchy/zabawki a w grawelu singlespeed mam QRy. W ostrym grawelu QRa przód, tył śruby, w biegowym turystyko grawelu QRy. Do niedawna w MTB 29+ miałem też i nigdy mi koło nie wypadło. Nie narzekam na gibkość. W zjazdowym mtb wolałbym sztywne ale w grawelu rychłoupinaki dadzą radę! 4. Według mnie jeśli to grawel, to niekoniecznie. MTB kiedyś zmieniłem i to po roku (nowszy model miał ośkę w amorze, tył nadal szybki). Powodzenia i wichru w plery! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazafaza Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada P.S.: A jeszcze dodam, że wstrzymałbym się z inwestycjami w sprzęt przed bajkfitem. Raczej nie powinno tak być ale jak się okaże, że Twój rower jest za mały / duży / szeroki i trzeba będzie się rozejrzeć za zamiennikiem to możesz nie odzyskać wrzuconej kasy. Inna sprawa, że zimą niektórzy mają tendencję do robienia lipidowych zapasów oraz generalnego zasiedzenia. Może się okazać, że fiting robiony na koniec lata da inne wyniki niż robiony po zimie jeśli ktoś nie dba / ma trudności z trzymaniem formy. Wiem, bo sam tam byłem. Z drugiej strony kupno solidnych, lekkich kół które można konwertować pod różne osie / haki akurat teraz może być korzystniejsze finansowo niż "w sezonie". Jeśli jesteście wkręceni z żoną to przydadzą się w którymś z rowerów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hulk14 Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Jak piasty będą takie same, to nie trzeba ponownie ustawiać zacisków. A i przy różnych to jest jakieś 50/50 że będzie trzeba. Ja osobiście bym nie inwestował już w ten rower. Nie wiem ile masz do wydania, ani w co ewentualnie celujesz, ale jest obecnie sporo rowerów w bdb cenach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SebaFeba Napisano 18 Listopada Autor Udostępnij Napisano 18 Listopada @hulk14 W sumie powinienem to napisać wcześniej. Jak już miałbym mieć wizję idealną/optymalną to z obecnego Planeta robię gravela a kupuję sobie jakąś fajna szosę za 8-12k nowy lub używany. Albo sprzedaję gravela i kupuję road+ z dwoma zestawami kół. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hulk14 Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Jakbym miał kupować coś 2 zestawami kół, to bym kupił gravela. Road+ nawet z szerszymi oponami nie będzie się zachowywał stabilnie w trudniejszym terenie (wystarczy piasek albo mokra trawa/trochę błota), chyba że zamierzasz na tej szosie się ścigać na poważnie (nie wiem czy te rajdy mają być gravelowe czy szosowe). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazafaza Napisano 18 Listopada Udostępnij Napisano 18 Listopada Ja się skutecznie wyleczyłem z opcji jedna rama wiele kół. Somsiat kupił szosę Trek’a (nie pamiętam teraz dokładnie, jakiś Road+) a do tego drugi taki sam zestaw kół z gravelowymi kapciami. Już mnie powoli ciśnie jak po zmianie kół się kręci żeby podregulować tyłrzutkę albo pokminić przy zacisku. Zaraz ktoś doda, że grawel uszosowiony ma zbędny ciężar oraz zbyt wyprostowaną pozycję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.