bzyk69 Napisano 8 Listopada Udostępnij Napisano 8 Listopada (edytowane) Witam. Po 15tys. km padła mi kolejna obręcz w tylnym kole (wyprawowy trekking, ale nie jest jeżdzone na ciężko). W związku z tym planuję kupić obręcz na allegro, przepleść koło i oddać do centrowania fachwcom w warsztacie rowerowym. Koła są na piastach novateca, więc szkoda wymieniać komplet, bo piasty i szprychy są ok. Mam pytanie o parametry koła. Dotychczasowa obręcz to ETRTO 633x19 wymiary obręczy: szerokość wewnętrzna: 19,2 mm szerokość zewnętrzna: 24 mm wysokość: 18 mm Na co muszę zwracać uwagę przy zakupie nowej obręczy (poza ilością szprych, rodzajem hamulca)? Czy wysokość obręczy ma znaczenie dla dotychczasowych szprych? Chciałbym kupić trochę szerszą obręcz, bo ostanio jeżdżę na kołach 2.1 cala i trochę pływają na tych wąskich obręczach. Edytowane 8 Listopada przez bzyk69 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 8 Listopada Udostępnij Napisano 8 Listopada (edytowane) Cytat Czy wysokość obręczy ma znaczenie dla dotychczasowych szprych? Ma. Szprychy występują w różnych długościach, różnice po 2 mm, dobiera się je do konkretnej konfiguracji piasta-koło, nie mogą być za krótkie, nie mogą być za długie. Nikt normalny ci nie będzie zaplatał koła na starych szprychach więc interesuje cię wyłącznie ilość szprych i rodzaj hamulca Edytowane 8 Listopada przez Mihau_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał87 Napisano 8 Listopada Udostępnij Napisano 8 Listopada ETRTO 633? Na pewno dobrze sprawdziłeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 9 Listopada Udostępnij Napisano 9 Listopada Jeśli chcesz zostawić obecne szprychy to nowa obręcz musi mieć wymiar ERD taki jak obecna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 9 Listopada Udostępnij Napisano 9 Listopada 13 godzin temu, bzyk69 napisał: Dotychczasowa obręcz to ETRTO 633x19 Takich obręczy to nie było nigdy. Były 630, 635, ale tu pewnie chodzi o 622, bo to najpopularniejsze obecnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bzyk69 Napisano 9 Listopada Autor Udostępnij Napisano 9 Listopada Oczywiście ETRTO 622x19. Na szczęście na obręczy (Rodi Excalibur XC) mam naklejkę z ERD 607 Zdaję sobie sprawę, że to są budżetowe koła, natomiast to już drugi taki przypadek, że pęka mi obręcz. Najprawdopodobniej kupię jakieś tanie koło, tym razem z 36 szprychami, a to będę się starał jakoś uratować - w ramach eksperymentu. Dziwi mnie to, że strzelają mi obręcze, bo ani ciężki nie jestem, ani nie woże w sakwach specjalnych ciężarów. Na obręczy koła mam: Max rider weight: 110kg. Ja ważę w porywach do 80kg, sakwy jak dopakuję na maksa (z jedzeniem i wodą na zapas), to z 15kg. Rower ok 16kg. Tyle że jeżdżę po lasach i różnych kamolach. Na allegro można obecnie kupić koło za ok 250zł z piastą Novatec NT-D762. Czy warto dopłacać do tej piasty 100zł? Bo najzwyklejsze koła na kulkowych piastach shimano TX505, to cena ok 150zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 9 Listopada Udostępnij Napisano 9 Listopada Piasta d762 to szmelc ale tx505 to jeszcze większy szmelc. Z novateca bezpiecznym zakupem jest d042sb. Jeśli masz obecnie sprawną piastę to kup tylko obręcz (może być rodi excalubir) oraz komplet nowych nypli tej samej dł co obecne i przepleć. Koła padają zwykle z powodu błędów przy naciągu (za słaby naciąg i brak równomierności). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bzyk69 Napisano 9 Listopada Autor Udostępnij Napisano 9 Listopada No to już wiem dlaczego mi padają te obręcze. Zazwyczaj sam, bez centrownicy staram się docentrować drobne nierówności koła - które zawsze po iluś tam kilometrach występują. Dlaczego kupować nowe nyple? Przy pomyśle wymiany obręczy sugerowałem się tym filmem. W uszkodzonym kole mam właśnie piastę d042sb - lekko słychać już łożyska, ale jeszcze daje radę. Koło (jakieś najtańsze) z pewnością kupię - nie cierpię nie jeździć A rowerem dojeżdzam również do pracy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArtGD Napisano 9 Listopada Udostępnij Napisano 9 Listopada (edytowane) W przypadku kół kategorii, jak w tym temacie zawsze wolę kupić nowe koło. Kupuję nowe koło za ~200 zł i jeżdżę na nim tak długo, aż piasta zacznie chrupać i złapie luz. Nawet TX505 przeżyła mi ostatnią zimę i chyba do końca tej też pojeździ. Edytowane 9 Listopada przez ArtGD Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 9 Listopada Udostępnij Napisano 9 Listopada (edytowane) Przyzwoite łożyska do d042 to okolice 30-40zł (np. KYK). W praktyce przy przeplocie zwykle daje się nowe szprychy (bo te jeśli były zbyt luźne to są wypracowane przy zagięciu oraz w miejscach krzyżowania) a nyple zwykle są już nadgryzione zębem czasu i korozją elektrochemiczną. Jeśli upierasz się z pozostawieniem szprych to tylko nyple wymień. Jeśli koło się rozcentroeywało to znaczy, że było niepoprawnie naciągnięte. Po stronie napędowej naciąg powinien być w okolicy 1200N i rozrzut naciągu +/-10% na danej stronie. Centrownica nic tu nie wniesie. Potrzebny tensometr. Edytowane 9 Listopada przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.