XC100S Napisano 3 Lutego Napisano 3 Lutego To jest jedna sprawa o której mówisz a druga to … starasz się a to i tak się popsuje. Jedno jest gdzie naprawić a drugiego nikt nie może, naprawić. Cytuj
Tyfon79 Napisano 3 Lutego Napisano 3 Lutego @XC100S ja się już kilka lat wstecz z błota wyleczyłem. Fulle myję delikatnie wilgotnymi gąbkami, pędzelki, szmatki i te sprawy bo nie ma za bardzo z czego a i tak mam "zakaz" w razie czego zakupu od Japońców. Coś na tej samej zasadzie nie wchodź w to bagno z ich piastami bo ile bym nie cudował to i tak spora szansa, że mi zdechnie. No tutaj takie są fakty od znajomych i serwisowe i nie ma tu żadnego pola do negocjacji, że jest inaczej a jak ktoś trafił to cud i dać na mszę 1 Cytuj
mariooo_87 Napisano 23 Lutego Autor Napisano 23 Lutego W dniu 18.11.2024 o 20:18, JarekMar napisał: Czy możesz napisać jakie masz wrażenia z użytkowania tego silnika? Wiem, że mało czasu minęło, ale..... A więc sprawy mi się dziwacznie poukładały i zakupiłem ten rower dopiero w zeszłym tygodniu. Kupiłem bezpośrednio w czeskim sklepie BikeMax. Mają aktualnie fajne obniżki i rower z dużą baterią 900Wh (25Ah) wyszedł mnie niecałe 8000zł (47500 koron czeskich). Przejechałem dopiero 55km, temperatura 6-7 stopni, głównie w trybie najmocniejszego wspomagania i zostało mi jeszcze 78% baterii co mnie bardzo zaskoczyło na plus (moja waga 65kg). Póki co zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. Wszystko dobrze spasowane, silnik jak dla mnie ma spory zapas mocy, pracuje równo, cicho. Spodobał mi się kolorowy wyświetlacz, na którym poprzez aplikację BafangGo+ można wyświetlać nawigację. Bardzo fajnie pracuje również powietrzny amortyzator RockShox. Żadnych stuków. Hydrauliczne hamulce Shimano również bez zarzutów. Dalszy test nastąpi jak jednak zrobi się trochę cieplej. W tym roku mam w planach objechać na nim wybrzeże oraz zabrać na kilka przejażdżek po górach w Beskid Śląski. Cytuj
tomoa Napisano 24 Lutego Napisano 24 Lutego (edytowane) Proponuję tak jak przedmówcy ładować baterię do ok 80% pojemności jeśli to możliwe. Można kontrolować czas ładowania, żeby nie przekroczyć ok 80% naładowania lub użyć ładowarki np. 40V zamiast 42V (dla baterii 36V), zasilacza labolatoryjnego (warsztatowego), gdzie można ustawić napięcie i natężenie prądu. Oto pełna tabela, uwzględniająca napięcie dla każdego 1% poziomu naładowania akumulatora litowo-jonowego 36V (10S), aż do 0%: Procent naładowania (%) Napięcie (V) 100% 42,0 V 99% 41,9 V 98% 41,8 V 97% 41,7 V 96% 41,6 V 95% 41,5 V 94% 41,4 V 93% 41,3 V 92% 41,2 V 91% 41,1 V 90% 41,0 V 89% 40,9 V 88% 40,8 V 87% 40,7 V 86% 40,6 V 85% 40,5 V 84% 40,4 V 83% 40,3 V 82% 40,2 V 81% 40,1 V 80% 40,0 V 79% 39,9 V 78% 39,8 V 77% 39,7 V 76% 39,6 V 75% 39,5 V 74% 39,4 V 73% 39,3 V 72% 39,2 V 71% 39,1 V 70% 39,0 V 69% 38,9 V 68% 38,8 V 67% 38,7 V 66% 38,6 V 65% 38,5 V 64% 38,4 V 63% 38,3 V 62% 38,2 V 61% 38,1 V 60% 38,0 V 59% 37,9 V 58% 37,8 V 57% 37,7 V 56% 37,6 V 55% 37,5 V 54% 37,4 V 53% 37,3 V 52% 37,2 V 51% 37,1 V 50% 37,0 V 49% 36,9 V 48% 36,8 V 47% 36,7 V 46% 36,6 V 45% 36,5 V 44% 36,4 V 43% 36,3 V 42% 36,2 V 41% 36,1 V 40% 36,0 V 39% 35,9 V 38% 35,8 V 37% 35,7 V 36% 35,6 V 35% 35,5 V 34% 35,4 V 33% 35,3 V 32% 35,2 V 31% 35,1 V 30% 35,0 V 29% 34,9 V 28% 34,8 V 27% 34,7 V 26% 34,6 V 25% 34,5 V 24% 34,4 V 23% 34,3 V 22% 34,2 V 21% 34,1 V 20% 34,0 V 19% 33,8 V 18% 33,6 V 17% 33,4 V 16% 33,2 V 15% 33,0 V 14% 32,8 V 13% 32,6 V 12% 32,4 V 11% 32,2 V 10% 32,0 V 9% 31,7 V 8% 31,4 V 7% 31,1 V 6% 30,8 V 5% 30,5 V 4% 30,2 V 3% 30,1 V 2% 30,0 V 1% 29,8 V 0% 29,5-30,0 V Pamiętaj, że napięcia poniżej 30,0 V są niezalecane, ponieważ mogą uszkodzić akumulator. Warto stosować system BMS dla ochrony ogniw. Oto tabela napięcia w zależności od procentowej pojemności akumulatora litowo-jonowego o napięciu znamionowym 48V (13 ogniw połączonych szeregowo, tzw. 13S). Maksymalne napięcie: 54,6V (pełne naładowanie – 4,2V na ogniwo) Minimalne napięcie: 39,0V (rozładowanie – 3,0V na ogniwo) Procent naładowania (%) Napięcie (V) 100% 54,6 V 99% 54,3 V 98% 54,0 V 97% 53,7 V 96% 53,4 V 95% 53,1 V 94% 52,8 V 93% 52,5 V 92% 52,2 V 91% 51,9 V 90% 51,6 V 89% 51,3 V 88% 51,0 V 87% 50,7 V 86% 50,4 V 85% 50,1 V 84% 49,8 V 83% 49,5 V 82% 49,2 V 81% 48,9 V 80% 48,6 V 79% 48,4 V 78% 48,2 V 77% 48,0 V 76% 47,8 V 75% 47,6 V 74% 47,4 V 73% 47,2 V 72% 47,0 V 71% 46,8 V 70% 46,6 V 69% 46,4 V 68% 46,2 V 67% 46,0 V 66% 45,8 V 65% 45,6 V 64% 45,4 V 63% 45,2 V 62% 45,0 V 61% 44,8 V 60% 44,6 V 59% 44,4 V 58% 44,2 V 57% 44,0 V 56% 43,8 V 55% 43,6 V 54% 43,4 V 53% 43,2 V 52% 43,0 V 51% 42,8 V 50% 42,6 V 49% 42,5 V 48% 42,4 V 47% 42,3 V 46% 42,2 V 45% 42,1 V 44% 42,0 V 43% 41,9 V 42% 41,8 V 41% 41,7 V 40% 41,6 V 39% 41,5 V 38% 41,4 V 37% 41,3 V 36% 41,2 V 35% 41,1 V 34% 41,0 V 33% 40,9 V 32% 40,8 V 31% 40,7 V 30% 40,6 V 29% 40,5 V 28% 40,4 V 27% 40,3 V 26% 40,2 V 25% 40,1 V 24% 40,0 V 23% 39,9 V 22% 39,8 V 21% 39,7 V 20% 39,6 V 19% 39,5 V 18% 39,4 V 17% 39,3 V 16% 39,2 V 15% 39,1 V 14% 39,0 V 13% 38,9 V 12% 38,8 V 11% 38,7 V 10% 38,6 V 9% 38,5 V 8% 38,4 V 7% 38,3 V 6% 38,2 V 5% 38,1 V 4% 38,0 V 3% 37,9 V 2% 37,8 V 1% 37,7 V 0% 37,5-39,0 V ⚠️ Uwaga: Nie zaleca się rozładowywania poniżej 39,0V, ponieważ może to trwale uszkodzić akumulator. Dobre systemy BMS odcinają napięcie, zanim spadnie ono do tego poziomu. Te wartości są orientacyjne – rzeczywista charakterystyka zależy od jakości ogniw, wieku baterii oraz obciążenia. Prosty zasilacz warsztatowy, którym można ładować baterie do roweru (można w nim ustawić napięcie i prąd ładowania), należy bardzo uważać przy ładowaniu takim zasilaczem, gdyż ustawienie napięcia ładowania ponad 42V (dla baterii 36V) może się źle skończyć jeśli bateria nie ma wystarczających zabezpieczeń. Przeładowanie może się zakończyć wybuchem, pożarem. Edytowane 24 Lutego przez tomoa 1 Cytuj
tomoa Napisano Czwartek o 11:45 Napisano Czwartek o 11:45 (edytowane) Dla pewności napisałem do Marcina P. z serwisu nexun.pl. Odpisał mi, że niedoładowywanie baterii rowerowych nie wpływa dobrze na ich trwałość. Cytuję: "Baterie lubią być ładowne każdorazowo do 100%, dzięki czemu są konserwowane/wyrównywane przez BMS. Niedoładowywanie skraca żywotność akumulatora jako całości." Edytowane Czwartek o 11:46 przez tomoa Cytuj
chudzinki Napisano Czwartek o 11:56 Napisano Czwartek o 11:56 Nie zwracałbym uwagi na opinię jednego człowieka. Cytuj
tomoa Napisano Czwartek o 12:03 Napisano Czwartek o 12:03 (edytowane) Znalazłem jeszcze to: BMS (Battery Management System) w baterii roweru elektrycznego jest kluczowym elementem. Jego zadania to: Ochrona ogniw – zapobiega przeładowaniu, nadmiernemu rozładowaniu i zwarciom. Zarządzanie balansem ogniw – wyrównuje napięcie między ogniwami, co wydłuża żywotność baterii. Kontrola temperatury – zapobiega przegrzewaniu się baterii. Monitorowanie stanu baterii – niektóre systemy BMS komunikują się z kontrolerem roweru, informując o stanie naładowania. Brak BMS lub jego uszkodzenie może prowadzić do szybszego zużycia baterii, spadku wydajności, a nawet ryzyka pożaru. Nieprawidłowe działanie BMS-a przy ładowaniu do 80% pojemności jest możliwe, ale zależy od konkretnego modelu i sposobu działania systemu balansowania ogniw. Możliwe problemy: 1. Brak pełnego balansowania ogniw – Większość BMS-ów balansuje ogniwa dopiero przy pełnym naładowaniu (ok. 100%). Jeśli ciągle ładujesz tylko do 80%, różnice napięć między ogniwami mogą się kumulować, co z czasem prowadzi do nierównego ich zużycia i mniejszej pojemności baterii. 2. BMS może błędnie interpretować stan baterii – Niektóre systemy uczą się pojemności baterii na podstawie pełnych cykli ładowania i rozładowania. Jeśli zawsze kończysz na 80%, może to wpłynąć na dokładność wskazań naładowania. Co robić? Jeśli chcesz przedłużyć żywotność baterii, ładowanie do 80% jest dobrym pomysłem, ale warto co kilka cykli naładować do 100%, aby BMS mógł poprawnie zbalansować ogniwa. Sprawdź, czy Twój BMS balansuje ogniwa także przy niższych poziomach naładowania – niektóre nowoczesne systemy to potrafią. Jeszcze znalazłem taką dyskusję w tym temacie: https://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?t=9323 Z dyskusji na tamtym forum wynika, że jeśli chcemy kombinować z niedoładowaniem baterii, to tylko do tego nadaje się smart BMS, zwykły BMS potrzebuje naładowania do 100% baterii, żeby zbalansować ogniwa. A jaki mamy w rowerze, to już niestety sami musimy się dowiedzieć. Edytowane Czwartek o 12:32 przez tomoa Cytuj
PiotrWie Napisano Czwartek o 12:36 Napisano Czwartek o 12:36 Ja ładuję zawsze do 100% tylko gdy zostawiam na zimę to do 80%. Bateria ma 7 lat i 22,5 tyś km i nie ma widocznego spadku pojemności. Więc wygląda na to że można bezpiecznie ładować do 100%. 1 Cytuj
MikeStorm Napisano Piątek o 13:32 Napisano Piątek o 13:32 Jak akumulator ma mniej niż 2 lata to ładować do 100% przed każdą jazdą i przechowywać w przypadku długich miesięcy bez jazdy między 60% a 80%. Jak akumulator ma więcej niż 2 lata i już sporo tysięcy kilometrów zrobił to lepiej go nie zostawiać na długie miesiące niedoładowanego. Niestety mogą być rozjazdy na ogniwach i taki kilkuletni akumulator najlepiej ładować do 100% żeby pozwolić BMS na wyrównanie, kosztem maks kilku procent pojemności rocznie. Dlaczego lepsze 100% przed jazdą niż 80%? Bo aku przy wyższym napięciu pobiera mniej energii z ogniw, więc tak naprawdę ładując do maximum oszczędzamy akumulator ciesząc się lepszym zasięgiem. 1 Cytuj
tomoa Napisano Piątek o 15:54 Napisano Piątek o 15:54 Ja kontaktowałem się z Engwe i mój P20 ma standardowy BMS i kazali ładować do 100%. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.