Skocz do zawartości

[Przewód hydrauliczny] Czy przy zmianie zacisku lub klamki, zmiana przewodu jest istotna?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, zmieniam zacisk z MT200 na Deore BR-M6100. Wiem, że do tego zacisku jest dedykowany inny przewód, niż ten co mam (mam SM-BH59-JK-SS a dedykowany to SM-BH90-SS). Czytałem, że części od hamulców u Shimano można mieszać, ale wolę się upewnić. Miało by to wpływ na siłę hamowania albo poprawność działania hamulca gdybym zostawił ten co mam, czy lepiej przewód też zmienić?

Napisano

Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego. Co za tym idzie, inne są też inserty. Jeśli jednak chodzi o średnice zewnętrzne i oliwki, to nie różnią się one niczym, więc spokojnie możesz wymienić sam zacisk lub klamkę.

  • +1 pomógł 1
  • Mod Team
Napisano

Kidyś czytałem na jakimś zagranicznym forum temat o tych właśnie przewodach i ktoś  pisał ze zamontował BH59 zamiast BH90 i że działało i że nawet różnicy w działaniu zauważalnej nie było.

  • +1 pomógł 2
Napisano
59 minut temu, TheJW napisał:

Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego...

To niezbyt szczęśliwa interpretacja, większa średnica to mniejsze opory przepływu, co będzie istotne gdy zastosujemy gęstszy olej, ale przecież stosujemy ten sam, on ma naprawdę małą lepkość (cStokes).  O odczuwalnej sile hamowania decyduje przekładnia hydrauliczna.  Jest jednak różnica pomiędzy rurką z grubą ścianką a cienką: ta elastyczna bardziej się rozszerza (puchnie) i działa jak akumulator energii. Przecież stalowe rury też się rozszerzają, a do przemysłowych układów hydraulicznych i pneumatycznych często wprowadza się akumulatory z różnych względów, najczęściej jako tłumiki drgań.  Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka. Zimą na mrozie sztywnieje na "kamień" i hamulce zaczynają działać 0/1-kowo. Ledwo "dotkniesz" a już na całego, koło zablokowane, a tu śnieg i lód. Wiem że to zależy od czucia w palcach, ale w krytycznej sytuacji zwyciężają odruchy. Ja nawet lubię hamulce ze stalową linką bo są "miękkie" i zanim zablokują koło jest szeroki zakres siły hamowania.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Ja z hamulcami Shimano nigdy nie miałem żadnych problemów, nawet przy kilkunastostopniowych mrozach.
Specjalistą w tym temacie nie jestem, wypowiedź oparłem na informacjach z sieci, chociaż mnie "na chłopski rozum" wydaje się, że mniejsza średnia=większe ciśnienie. No ale tak jak mówię, jestem tylko użytkownikiem i umiem to serwisować, kwestie inżynieryjne i projektowe zostawiam japończykom. ;)

Swoją drogą to

7 minut temu, Turysta05 napisał:

Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka

jest mocno dwu-, a nawet trójznaczne... 😁

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Napisano

Teoretycznie/rzekomo BH90 jest sztywniejszy przez co powinien mniej puchnąć niż BH59 więc mniejsze straty siły przyłożonej do klamki. W praktyce nieodczuwalne. Swoją drogą, że im się chce 2 typy przewodów oferować. 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Średnica wewnętrzna przewodu hydraulicznego nie ma nic do siły hamowania. Zalewasz układ i odpowietrzasz, czy tego płynu hamulcowego jest mniej czy więcej nic nie robi. Hamujesz dźwignią z klamki, która przesuwa nieściśliwym płynem z układu bloczki zacisku.

Nie ma znaczenia jakiego przewodu Shimano użyjesz. Ma znaczenie jaki insert wsadzisz a to wynika z tej mniejszej średnicy wewnętrznej BH90. Żółte do BH59, srebrne do BH90. 

Edytowane przez ernorator
  • +1 pomógł 3
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Mieszkałem przewody z insertami i w sumie nie odczuwałem żadnych negatywnych skutków. Ile w tym prawdy a ile marketingowego bełkotu? Shimano nawet odradzało łączenie klamki 596 z zaciskiem 520 bo to nie ta sama grupa, zalecali dedykowane komponenty. Pomimo mixów wszystko działało tak jak powinno. Jak to mawia mój znajomy mechanik samochodowy "jeździć i obserwować, jak je....nie to się wymieni na nowe" :)

Napisano (edytowane)
W dniu 24.10.2024 o 10:16, TheJW napisał:

mniejsza średnia=większe ciśnienie.

Przeczy temu prawo Bernoulliego:

Cytat

 

W rurze o mniejszym przekroju ciecz płynie szybciej (v1>v2),{\displaystyle (v_{1}>v_{2}),} w związku z tym panuje w niej mniejsze ciśnienie niż w rurze o większym przekroju.

Ciecz, płynąc w rurze o zmieniającym się przekroju, ma mniejsze ciśnienie na odcinku, gdzie przekrój jest mniejszy.

Podana wyżej własność cieczy była znana przed sformułowaniem równania przez Bernoulliego i nie potrafiono jej wytłumaczyć, stwierdzenie to i obecnie kłóci się ze „zdrowym rozsądkiem” wielu ludzi i dlatego znane jest pod nazwą paradoks hydrodynamiczny.

 

😎;)

Ad vocem:

Też o to pytałem; ostatecznie podłączyłem nowy zacisk do "starego" przewodu; zaraz po montażu zacisk ciekł przy tłoku. Przewód dobierałem jednak z tabeli Shimano, bo musiałem jakoś pożenić zaciski z klamkami....

PS.

Zwężka Venturiego – Wikipedia, wolna encyklopedia

Cytat

Zjawisko Venturiego znalazło szerokie zastosowanie w miejscach, gdzie wymagane jest wytworzenie podciśnienia, na przykład w różnego rodzaju strumienicach, między innymi laboratoryjnych wodnych pompkach próżniowych lub w eżektorach absorberów zanieczyszczeń z przemysłowych gazów odlotowych (skruberów Venturiego). Jest również stosowana do sterowania w przepływowych bojlerach gazowych. Gdy wskutek przepływu wody spada jej ciśnienie, wówczas otwiera się zawór gazowy.

Żeby nie było - ja tego nie mogę pojąć ściskając wąż ogrodowy ;) 

Edytowane przez spidelli
Napisano

W hamulcach zjawiska dynamiki płynów można pominąć. Prędzej małe średnicę będą problemem przy większej lepkości płynu. To raczej hydrostatyczne klimaty. Pomijając możliwość szczelnego zamocowania końców, wewnętrzna średnica przewodu właściwie nie wpływa na ciśnienie. Z jednym zastrzeżeniem. Większa średnica to większe siły działające na ścianki i stąd możliwe pęcznienie przewodu, co obniży ciśnienie. Poza tym przewody mogą się różnić podatnością na działanie ciśnienia i odpornością na dany rodzaj płynu. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

@Wojcio Mój wpis był żartobliwy, te prawa są sformułowane do warunków laboratoryjnych, co zresztą wskazujesz :) 

Cytat

Równanie Bernoulliego nie uwzględnia tarcia wewnętrznego i strat miejscowych w płynie przejawiającego się w postaci lepkości i nagłymi zmianami przekrojów rur, zmianami kierunku przepływu, a tym samym nie odzwierciedla poprawnie zasady zachowania energii, dlatego w równaniu wprowadza się współczynnik strat.

 

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Ależ przestań, nie idź na łatwiznę!  Jak już robić kawał niepotrzebnej roboty, to na maxa, aby zostało w pamięci. Wywal przewód, a potem tak kombinuj aby przelotka się zaplątała.

  • Haha 1
Napisano
9 godzin temu, thetere napisał:

To ja już nie wiem co robić, przewód w ramie, więcej roboty przy wymianie, i olej trzeba zlać. U mnie wymiana z nowych mt200 na nowe 4tł. SLX

Jeśli masz suport BSA to po jego wykręceniu nowy przewód zainstalujesz bez żadnego problemu. Niby nie trzeba zmieniać ale zawsze z tyłu głowy chodziłyby myśli, że ileś % siły tracisz na przewodzie.

Napisano
W dniu 18.12.2024 o 02:10, thetere napisał:

To ja już nie wiem co robić, przewód w ramie, więcej roboty przy wymianie, i olej trzeba zlać. U mnie wymiana z nowych mt200 na nowe 4tł. SLX

W SLX masz inne mocowanie przewody więc i tak będziesz wymieniał.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Wymieniłem, i dla potomnych dwa spostrzeżenia:

- Wkład wbijany w przewód ma szerszy otwór przez który przepływa olej ( slx 4t względem deore 2t )
- sam przód też jest szerszy, nie widać to na pierwszy rzut oka, ale w amortyzatorze SID jest taki zaczep na przewód aby nie dyndał - ciężko było go tam wsadzić.

Porada dla amatora:
Zdejmij wszystkie części z przewodu ( gumę izolującą od klamki, nakrętkę, baryłkę ) zanim zaczniesz wbijać wkład, przewód jest dość sztywny i jak go ugniesz a potem puścisz nie będąc zbyt uważnym to ... będziesz wszystko to co było na przewodzie szukał kilka metrów od roweru.

Napisano

W shimano są tylko 2 rodzaje przewodów BH90 (deore i wyższe grupy) oraz BH59 (niższe niż deore) i 2 rodzaje insertów srebrny/aluminiowy (deore i wyższe) oraz złoty/mosiężny (niskie grupy). Widocznie porównywałeś do czegoś pozagrupowego. Deore to M6100, M6000 albo prehistoria jak M625. Wszelkiej maści MT to pozagrupowce z wymieszanymi komponentami z różnych grup np. MT500 mają przewód BH59, klamkę M6000 i zacisk klasy M395 (stara Acera). A MT520 mają już przewód BH90, klamkę M6000 i zacisk klasy M7120 (współczesny SLX, ale zamiast banjo ma prostą końcówkę).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...