Skocz do zawartości

[Przewód hydrauliczny] Czy przy zmianie zacisku lub klamki, zmiana przewodu jest istotna?


spicylemon

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zmieniam zacisk z MT200 na Deore BR-M6100. Wiem, że do tego zacisku jest dedykowany inny przewód, niż ten co mam (mam SM-BH59-JK-SS a dedykowany to SM-BH90-SS). Czytałem, że części od hamulców u Shimano można mieszać, ale wolę się upewnić. Miało by to wpływ na siłę hamowania albo poprawność działania hamulca gdybym zostawił ten co mam, czy lepiej przewód też zmienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego. Co za tym idzie, inne są też inserty. Jeśli jednak chodzi o średnice zewnętrzne i oliwki, to nie różnią się one niczym, więc spokojnie możesz wymienić sam zacisk lub klamkę.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, TheJW napisał:

Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego...

To niezbyt szczęśliwa interpretacja, większa średnica to mniejsze opory przepływu, co będzie istotne gdy zastosujemy gęstszy olej, ale przecież stosujemy ten sam, on ma naprawdę małą lepkość (cStokes).  O odczuwalnej sile hamowania decyduje przekładnia hydrauliczna.  Jest jednak różnica pomiędzy rurką z grubą ścianką a cienką: ta elastyczna bardziej się rozszerza (puchnie) i działa jak akumulator energii. Przecież stalowe rury też się rozszerzają, a do przemysłowych układów hydraulicznych i pneumatycznych często wprowadza się akumulatory z różnych względów, najczęściej jako tłumiki drgań.  Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka. Zimą na mrozie sztywnieje na "kamień" i hamulce zaczynają działać 0/1-kowo. Ledwo "dotkniesz" a już na całego, koło zablokowane, a tu śnieg i lód. Wiem że to zależy od czucia w palcach, ale w krytycznej sytuacji zwyciężają odruchy. Ja nawet lubię hamulce ze stalową linką bo są "miękkie" i zanim zablokują koło jest szeroki zakres siły hamowania.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z hamulcami Shimano nigdy nie miałem żadnych problemów, nawet przy kilkunastostopniowych mrozach.
Specjalistą w tym temacie nie jestem, wypowiedź oparłem na informacjach z sieci, chociaż mnie "na chłopski rozum" wydaje się, że mniejsza średnia=większe ciśnienie. No ale tak jak mówię, jestem tylko użytkownikiem i umiem to serwisować, kwestie inżynieryjne i projektowe zostawiam japończykom. ;)

Swoją drogą to

7 minut temu, Turysta05 napisał:

Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka

jest mocno dwu-, a nawet trójznaczne... 😁

Edytowane przez TheJW
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnica wewnętrzna przewodu hydraulicznego nie ma nic do siły hamowania. Zalewasz układ i odpowietrzasz, czy tego płynu hamulcowego jest mniej czy więcej nic nie robi. Hamujesz dźwignią z klamki, która przesuwa nieściśliwym płynem z układu bloczki zacisku.

Nie ma znaczenia jakiego przewodu Shimano użyjesz. Ma znaczenie jaki insert wsadzisz a to wynika z tej mniejszej średnicy wewnętrznej BH90. Żółte do BH59, srebrne do BH90. 

Edytowane przez ernorator
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...