spicylemon Napisano 23 Października Napisano 23 Października Cześć, zmieniam zacisk z MT200 na Deore BR-M6100. Wiem, że do tego zacisku jest dedykowany inny przewód, niż ten co mam (mam SM-BH59-JK-SS a dedykowany to SM-BH90-SS). Czytałem, że części od hamulców u Shimano można mieszać, ale wolę się upewnić. Miało by to wpływ na siłę hamowania albo poprawność działania hamulca gdybym zostawił ten co mam, czy lepiej przewód też zmienić? Cytuj
spidelli Napisano 24 Października Napisano 24 Października Może pomoże: productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-186 Pobierz pdf i odpal szukajkę. Ja też mieszałem klamki i zaciski, tylko szosowe i korzystałem z tej tabelki sprawdzając przewody. Cytuj
Mod Team sznib Napisano 24 Października Mod Team Napisano 24 Października Można stosować zamiennie, będzie działać dobrze. Cytuj
spicylemon Napisano 24 Października Autor Napisano 24 Października @sznibnawet jeżeli w tabelce shimano nie ma ptaszka, że jest kompatybilne? Cytuj
spidelli Napisano 24 Października Napisano 24 Października Ja nie mam doświadczenia, to była pierwsza robota w hydraulice i wyszło dobrze z ptaszkami 😎 Cytuj
TheJW Napisano 24 Października Napisano 24 Października Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego. Co za tym idzie, inne są też inserty. Jeśli jednak chodzi o średnice zewnętrzne i oliwki, to nie różnią się one niczym, więc spokojnie możesz wymienić sam zacisk lub klamkę. 1 Cytuj
Mod Team sznib Napisano 24 Października Mod Team Napisano 24 Października Kidyś czytałem na jakimś zagranicznym forum temat o tych właśnie przewodach i ktoś pisał ze zamontował BH59 zamiast BH90 i że działało i że nawet różnicy w działaniu zauważalnej nie było. 2 Cytuj
Turysta05 Napisano 24 Października Napisano 24 Października 59 minut temu, TheJW napisał: Przewody BH59 i BH90 różnią się jedynie średnicą wewnętrzną, co powinno dawać nieco lepszą moc hamowania w przypadku tego drugiego... To niezbyt szczęśliwa interpretacja, większa średnica to mniejsze opory przepływu, co będzie istotne gdy zastosujemy gęstszy olej, ale przecież stosujemy ten sam, on ma naprawdę małą lepkość (cStokes). O odczuwalnej sile hamowania decyduje przekładnia hydrauliczna. Jest jednak różnica pomiędzy rurką z grubą ścianką a cienką: ta elastyczna bardziej się rozszerza (puchnie) i działa jak akumulator energii. Przecież stalowe rury też się rozszerzają, a do przemysłowych układów hydraulicznych i pneumatycznych często wprowadza się akumulatory z różnych względów, najczęściej jako tłumiki drgań. Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka. Zimą na mrozie sztywnieje na "kamień" i hamulce zaczynają działać 0/1-kowo. Ledwo "dotkniesz" a już na całego, koło zablokowane, a tu śnieg i lód. Wiem że to zależy od czucia w palcach, ale w krytycznej sytuacji zwyciężają odruchy. Ja nawet lubię hamulce ze stalową linką bo są "miękkie" i zanim zablokują koło jest szeroki zakres siły hamowania. 1 Cytuj
TheJW Napisano 24 Października Napisano 24 Października (edytowane) Ja z hamulcami Shimano nigdy nie miałem żadnych problemów, nawet przy kilkunastostopniowych mrozach. Specjalistą w tym temacie nie jestem, wypowiedź oparłem na informacjach z sieci, chociaż mnie "na chłopski rozum" wydaje się, że mniejsza średnia=większe ciśnienie. No ale tak jak mówię, jestem tylko użytkownikiem i umiem to serwisować, kwestie inżynieryjne i projektowe zostawiam japończykom. Swoją drogą to 7 minut temu, Turysta05 napisał: Ja się boleśnie przekonałem co to jest twarda rurka jest mocno dwu-, a nawet trójznaczne... 😁 Edytowane 24 Października przez TheJW 1 1 Cytuj
Dokumosa Napisano 24 Października Napisano 24 Października Teoretycznie/rzekomo BH90 jest sztywniejszy przez co powinien mniej puchnąć niż BH59 więc mniejsze straty siły przyłożonej do klamki. W praktyce nieodczuwalne. Swoją drogą, że im się chce 2 typy przewodów oferować. 1 Cytuj
ernorator Napisano 24 Października Napisano 24 Października (edytowane) Średnica wewnętrzna przewodu hydraulicznego nie ma nic do siły hamowania. Zalewasz układ i odpowietrzasz, czy tego płynu hamulcowego jest mniej czy więcej nic nie robi. Hamujesz dźwignią z klamki, która przesuwa nieściśliwym płynem z układu bloczki zacisku. Nie ma znaczenia jakiego przewodu Shimano użyjesz. Ma znaczenie jaki insert wsadzisz a to wynika z tej mniejszej średnicy wewnętrznej BH90. Żółte do BH59, srebrne do BH90. Edytowane 24 Października przez ernorator 3 Cytuj
przemokolarz Napisano 6 Grudnia Napisano 6 Grudnia Mieszkałem przewody z insertami i w sumie nie odczuwałem żadnych negatywnych skutków. Ile w tym prawdy a ile marketingowego bełkotu? Shimano nawet odradzało łączenie klamki 596 z zaciskiem 520 bo to nie ta sama grupa, zalecali dedykowane komponenty. Pomimo mixów wszystko działało tak jak powinno. Jak to mawia mój znajomy mechanik samochodowy "jeździć i obserwować, jak je....nie to się wymieni na nowe" Cytuj
spidelli Napisano 6 Grudnia Napisano 6 Grudnia (edytowane) W dniu 24.10.2024 o 10:16, TheJW napisał: mniejsza średnia=większe ciśnienie. Przeczy temu prawo Bernoulliego: Cytat W rurze o mniejszym przekroju ciecz płynie szybciej (v1>v2), w związku z tym panuje w niej mniejsze ciśnienie niż w rurze o większym przekroju. Ciecz, płynąc w rurze o zmieniającym się przekroju, ma mniejsze ciśnienie na odcinku, gdzie przekrój jest mniejszy. Podana wyżej własność cieczy była znana przed sformułowaniem równania przez Bernoulliego i nie potrafiono jej wytłumaczyć, stwierdzenie to i obecnie kłóci się ze „zdrowym rozsądkiem” wielu ludzi i dlatego znane jest pod nazwą paradoks hydrodynamiczny. 😎 Ad vocem: Też o to pytałem; ostatecznie podłączyłem nowy zacisk do "starego" przewodu; zaraz po montażu zacisk ciekł przy tłoku. Przewód dobierałem jednak z tabeli Shimano, bo musiałem jakoś pożenić zaciski z klamkami.... PS. Zwężka Venturiego – Wikipedia, wolna encyklopedia Cytat Zjawisko Venturiego znalazło szerokie zastosowanie w miejscach, gdzie wymagane jest wytworzenie podciśnienia, na przykład w różnego rodzaju strumienicach, między innymi laboratoryjnych wodnych pompkach próżniowych lub w eżektorach absorberów zanieczyszczeń z przemysłowych gazów odlotowych (skruberów Venturiego). Jest również stosowana do sterowania w przepływowych bojlerach gazowych. Gdy wskutek przepływu wody spada jej ciśnienie, wówczas otwiera się zawór gazowy. Żeby nie było - ja tego nie mogę pojąć ściskając wąż ogrodowy Edytowane 6 Grudnia przez spidelli Cytuj
Wojcio Napisano 6 Grudnia Napisano 6 Grudnia W hamulcach zjawiska dynamiki płynów można pominąć. Prędzej małe średnicę będą problemem przy większej lepkości płynu. To raczej hydrostatyczne klimaty. Pomijając możliwość szczelnego zamocowania końców, wewnętrzna średnica przewodu właściwie nie wpływa na ciśnienie. Z jednym zastrzeżeniem. Większa średnica to większe siły działające na ścianki i stąd możliwe pęcznienie przewodu, co obniży ciśnienie. Poza tym przewody mogą się różnić podatnością na działanie ciśnienia i odpornością na dany rodzaj płynu. 1 Cytuj
spidelli Napisano 6 Grudnia Napisano 6 Grudnia @Wojcio Mój wpis był żartobliwy, te prawa są sformułowane do warunków laboratoryjnych, co zresztą wskazujesz Cytat Równanie Bernoulliego nie uwzględnia tarcia wewnętrznego i strat miejscowych w płynie przejawiającego się w postaci lepkości i nagłymi zmianami przekrojów rur, zmianami kierunku przepływu, a tym samym nie odzwierciedla poprawnie zasady zachowania energii, dlatego w równaniu wprowadza się współczynnik strat. Cytuj
thetere Napisano 18 Grudnia Napisano 18 Grudnia To ja już nie wiem co robić, przewód w ramie, więcej roboty przy wymianie, i olej trzeba zlać. U mnie wymiana z nowych mt200 na nowe 4tł. SLX Cytuj
KSikorski Napisano 18 Grudnia Napisano 18 Grudnia Możesz zostawić, możesz wymienić. Ja bym wymienił na nowy. Stary sklejasz taśmą z nowym i wyciągając stary przeciągasz nowy, jaki to problem? Cytuj
Turysta05 Napisano 18 Grudnia Napisano 18 Grudnia Ależ przestań, nie idź na łatwiznę! Jak już robić kawał niepotrzebnej roboty, to na maxa, aby zostało w pamięci. Wywal przewód, a potem tak kombinuj aby przelotka się zaplątała. 1 Cytuj
Dokumosa Napisano 18 Grudnia Napisano 18 Grudnia 9 godzin temu, thetere napisał: To ja już nie wiem co robić, przewód w ramie, więcej roboty przy wymianie, i olej trzeba zlać. U mnie wymiana z nowych mt200 na nowe 4tł. SLX Jeśli masz suport BSA to po jego wykręceniu nowy przewód zainstalujesz bez żadnego problemu. Niby nie trzeba zmieniać ale zawsze z tyłu głowy chodziłyby myśli, że ileś % siły tracisz na przewodzie. Cytuj
przemokolarz Napisano 19 Grudnia Napisano 19 Grudnia W dniu 18.12.2024 o 02:10, thetere napisał: To ja już nie wiem co robić, przewód w ramie, więcej roboty przy wymianie, i olej trzeba zlać. U mnie wymiana z nowych mt200 na nowe 4tł. SLX W SLX masz inne mocowanie przewody więc i tak będziesz wymieniał. 1 Cytuj
thetere Napisano Piątek o 12:28 Napisano Piątek o 12:28 Wymieniłem, i dla potomnych dwa spostrzeżenia: - Wkład wbijany w przewód ma szerszy otwór przez który przepływa olej ( slx 4t względem deore 2t ) - sam przód też jest szerszy, nie widać to na pierwszy rzut oka, ale w amortyzatorze SID jest taki zaczep na przewód aby nie dyndał - ciężko było go tam wsadzić. Porada dla amatora: Zdejmij wszystkie części z przewodu ( gumę izolującą od klamki, nakrętkę, baryłkę ) zanim zaczniesz wbijać wkład, przewód jest dość sztywny i jak go ugniesz a potem puścisz nie będąc zbyt uważnym to ... będziesz wszystko to co było na przewodzie szukał kilka metrów od roweru. Cytuj
Dokumosa Napisano Piątek o 14:12 Napisano Piątek o 14:12 W shimano są tylko 2 rodzaje przewodów BH90 (deore i wyższe grupy) oraz BH59 (niższe niż deore) i 2 rodzaje insertów srebrny/aluminiowy (deore i wyższe) oraz złoty/mosiężny (niskie grupy). Widocznie porównywałeś do czegoś pozagrupowego. Deore to M6100, M6000 albo prehistoria jak M625. Wszelkiej maści MT to pozagrupowce z wymieszanymi komponentami z różnych grup np. MT500 mają przewód BH59, klamkę M6000 i zacisk klasy M395 (stara Acera). A MT520 mają już przewód BH90, klamkę M6000 i zacisk klasy M7120 (współczesny SLX, ale zamiast banjo ma prostą końcówkę). Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.