Skocz do zawartości

[Korba] Zmiana sram SX na GX.


Korczuss

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chcę zmienić korbę bo tylko to pozostało w moim rowerze z grupy SX tylko nie bardzo wiem na co zwracać uwagę by nie było komplikacji, długość ramienia wiem, że mam 175 i suport wkręcany truvativ. Wiem, że pod korbę GX musi być już inny suport ale nie bardzo ogarniam się w tej tematyce, oznaczeniach itd. nigdy nie robiłem takiej wymiany, suport gdy się zużył to kupiłem taki sam. Co ewentualnie muszę sprawdzić, zmierzyć w korbie, ramie by kupić odpowiedni zestaw? 

 

462636447_1452596892027192_6466725223631245733_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź jaką masz szerokość mufy suportu (chodzi o ten wymiar, który na poniższym rysunku jest oznaczony jako PF) - poniżej obrazek poglądowy (źródło: token)

image.png.7a343b790cfad2a29e36bf20edb1a49b.png

Potem pod ten wymiar trzeba dopasować suport, np. taki

Do tego korba, np. taka

Do ściągnięcia obecnej korby będzie potrzebny ściągacz oraz klucz spline do wykręcenia suportu

Potem do zamocowania nowego suportu jest potrzebny specjalny klucz: taki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Korczuss napisał:

wiem, że mam 175

A czy to na pewno dobra długość ? Bo producenci niejako z automatu wkładają za długie ramiona. Też jeździłem na 175, przy okazji zmiany napędu wziąłem zachowawczo 172.5 i żałuję że nie poszedłem w 170. No chyba że jesteś bardzo wysoki. Tak w okolicy 1.85-1.9 m to wtedy te 175 jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, locomotiv12 napisał:

Sprawdź jaką masz szerokość mufy suportu (chodzi o ten wymiar, który na poniższym rysunku jest oznaczony jako PF) - poniżej obrazek poglądowy (źródło: token)

image.png.7a343b790cfad2a29e36bf20edb1a49b.png

Potem pod ten wymiar trzeba dopasować suport, np. taki

Do tego korba, np. taka

Do ściągnięcia obecnej korby będzie potrzebny ściągacz oraz klucz spline do wykręcenia suportu

Potem do zamocowania nowego suportu jest potrzebny specjalny klucz: taki

Dzięki za odp :)

Zmierzone suwmiarką i jest 73mm.

Kluczy mam całą walizkę, bo już obecną korbę odkręcałem i zdejmowałem wielokrotnie także z tym problemu nie powinno być.

4 godziny temu, chrismel napisał:

A czy to na pewno dobra długość ? Bo producenci niejako z automatu wkładają za długie ramiona. Też jeździłem na 175, przy okazji zmiany napędu wziąłem zachowawczo 172.5 i żałuję że nie poszedłem w 170. No chyba że jesteś bardzo wysoki. Tak w okolicy 1.85-1.9 m to wtedy te 175 jest OK.

Szczerze nigdy się nad tym nie zastanawiałem, kupiłem rower z takim wymiaręm i tak od kilku lat jeżdżę. Właśnie nie jestem wysoki, 1,75m. Jak to można dokładnie zmierzyć by odpowiednio dobrać długość ramienia? Czy od razu szukać 170?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Korczuss napisał:

Jeszcze jedno pytanko, bo przeglądam te korby i jedne mają linie łańcucha 49 inne 52, nawet nie wiem ile mam obecnie, czy to ma jakieś duże znaczenie?

Proponuję zobaczyć ten film 

 

Najlepiej zobacz na wewnętrznej stronie zębatki jaki masz offset 3 mm lub 6 mm i w nowej korbie zastosuj ten sam offset

Tu jeszcze jeden filmik na ten temat (polecam ten kanał na YT)

 

Edytowane przez locomotiv12
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Korczuss napisał:

Czy od razu szukać 170?

Poszukaj w necie i na tym forum - znajdziesz sporo informacji na ten temat. Ja mam 1.74 i dla mnie optymalne byłoby 170. Też jeździłem zawsze na 175 bo takie dawali z rowerami i zainteresowałem się  dopiero podczas wymiany napędu bo mogłem sobie wybrać. Trochę się bałem "ryzykować" dlatego wybrałem 172.5 i po czasie stwierdzam że obawy były bezzasadne - dla mnie same plusy. Nie są to radykalne zmiany, raczej subtelne ale odczuwalne.

- mniejszy nacisk na krocze (nie wiem dlaczego bo podniosłem siodełko żeby zrekompensować krótsze ramiona ale tak jest)

- łatwiejsze utrzymanie wyższej kadencji

- na oponach 32C zdarzało mi się czasami musnąć pedałem o podłoże, na 35C które są o 4 mm wyższe i krótszym ramieniu o 2.5 mm nie zdarzyło mi się ani razu, niby 6.5 mm to tyle co nic ale w praktyce pewniej się czuję na zakrętach

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Najlepiej zobacz na wewnętrznej stronie zębatki jaki masz offset 3 mm lub 6 mm i w nowej korbie zastosuj ten sam offset

Mam 6mm tylko, że tak było w standardzie jak kupiłem rower ale jak pisałem, ze standardu została już sama korba, wymieniłem wcześniej kasetę na XG i koła z piastami i pytanie czy ten offset 6mm będzie nadal odpowiedni, niby wszystko chodzi jak należy więc chyba tak ale wolę się ze wszystkim upewnić zanim kupię i wymienię korbę :)

Czyli offset 3mm jest pod boost i to jest 52mm? a 6mm pod nieboost i 49mm? dobrze rozumuje?

Edytowane przez Korczuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba z linku jest pod ramę nie-boost i ma zębatkę z offsetem 6 mm (pod linię łańcucha 49 mm), więc jeśli taka miała być, to nie ma potrzeby żadnych zmian.

Suport pod BSA SRAM ma jeden uniwersalny (pod mufy 68 i 73 mm) i tylko dołącza do nich różny zestaw podkładek w zależności od opakowania (normalne, wide, super boost+, Ai). Ten z linku w opisie ma "opakowanie zastępcze", więc nie wiem, czy to jakiś suport z demontażu, czy inny twór. Upewnij się, że razem z suportem dostaniesz komplet podkładek, a przynajmniej te, których potrzebujesz. Do montażu tej korby (zwykła korba określana w terminologii SRAMa po prostu MTB, a nie wersja z dłuższą osią określana mianem MTB Wide) w mufie BSA 73 mm potrzebujesz wyłącznie jednej podkładki 4,5 mm do umieszczenia między suportem a korbą po stronie napędowej. Jak nie masz tej podkładki, masz problem... Występuje tylko w komplecie z suportem w wersji nie-wide o numerze 00.6418.015.000. Jak ten suport z linku nie ma tej podkładki, albo jest suportem wide z innym zestawem podkładek, to i tak musisz skombinować tę 4,5 mm. SRAM sprzedaje te podkładki także osobno (w zestawach dla wszystkich kombinacji suportów/korb),. Tylko, że taki zestaw to jest dodatkowe 60 zł - nawet jak potrzebujesz tylko jednej podkładki z chyba 17 podkładek w paczce... Więc radzę się upewnić.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź bo właśnie z tymi podkładkami jeszcze miałem zagwozdkę, obejrzałem ten film wyżej ale nie do końca kumałem co mi będzie potrzebne. Napisałem do gościa czy suport ma tą podkładkę jak nie to będę szukał innego a z tego co widzę to link do suportu który wrzucił na początku kolega locomotiv ma właśnie ten kod produktu więc daleko szukać nie muszę. 

 

suport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, Panowie powiedzcie mi czy ja to mam dobrze skręcone bo coś jest nie tak, jak dam tą podkładkę 4.5mm to mam luzy na prawym ramieniu i podczas jazdy czuć jak skacze, bez tej podkładki idzie skręcić i jest ok. Jeszcze się zastanawiam nad tą nakrętką od lewej strony z narysowanym + jak ona ma być dokręcona w stronę suportu czy do ramienia korby? 

Daje kilka fot jak to wygląda:

 

462648240_958208609466720_7612139136928920712_n.jpg

462585447_435133759290722_6615204919962007476_n.jpg

462572995_1195869148384155_3915478072494082812_n.jpg

Kurde tak myślę, że chyba wiem gdzie zrobiłem błąd, kolega HSM pisał tylko o tej podkładce 4.5mm a ja dałem jeszcze te dwie od strony suport - mufa a powinno być bez nich jeśli dobrze rozumiem, dlatego brakuje mi tej osi i ramie nie wchodzi do końca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Złóż według instrukcji: https://docs.sram.com/en-US/publications/7unL17qdyCWxTL38aPmYJ0/UM - DUB Cranksets and Bottom Brackets?models=bb-dub-bsa-a1#hashItem=sram-dub-bottom-bracket-specifications

Wtedy wszystko będzie dobrze.

Pierścień przy lewym ramieniu służy do kasowania luzu i powinien być dokręcony w stronę suportu i skręcony tą małą śrubką. Wszystko skręcasz do wyczuwalnego oporu.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok wywaliłem te dwie podkładki, zostawiłem tylko tą 4.5mm od strony napędu i teraz wszystko hula jak powinno, jestem zadowolony bo czuć odczuwalną różnicę w porównaniu do starej korby i suportu powerspline który miał skłonności wydawać różne dźwięki. Trochę było ciężko z wkręceniem nowego suportu mimo, że dokładnie wyczyściłem i nasmarowałem, gwinty w mufie chyba trochę dojechane ale na szczęście się udało wkręcić. Dzięki wszystkim za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...