Skocz do zawartości

[Damper fox float rp23] zmiana ustawień platformy


tobo

Rekomendowane odpowiedzi

Mam Cube AMS  HPA z damperem  Fox rp23.  Dość zabytkowy ale fizycznie jak nowy. 

Ma możliwość ustawienia platformy na trzech różnych poziomach.

W przypadku tego cube nawet przy ustawieniu platformy na 3 zawieszenie nadal pracuje,  podobnie do blokady w przednich RS. 

1ka jest właściwie bezużyteczna, dwójka bardzo dyskusyjnie a 3 - jak wyżej. 

Ustawienia platformy i jej charakterystyki były wybierane przez producenta ramy  - wygląda na to że zakładał niezbyt sztywną pracę na wszystkich trybach. 

Czy jest możliwe zmienienie ustawień (przypuszczam że kombinacja z shimami) tak, żeby damper na 3cim stopniu platformy był całkowicie lub prawie całkowicie sztywny? 

Czy zmiana w obrębie shimów wpłynie w tym wypadku na to jak rp23 będzie pracował w trybie wyłączonej platformy? Bo ja tego trybu zmieniać bym nie chciał,  jedynie konfigurację sztywności na 3 trybach propedala. 

Miałem kiedyś innego rp23 w innej ramie i , jeśli dobrze pamiętam,  poszczególne tryby pracy platformy były bardziej zróżnicowane a 3ka usztywniała zgodnie z życzeniem zawieszenie prawie całkowicie. 

Różnica była taka ze cube to 4 zawiasy Horsta a ten drugi był dw linkiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zrobił serwis, którego moje pytanie nie dotyczy. 

Damper działa bez zastrzeżeń,  komora tłumienia nie jest zapowietrzona,  nie puszcza oleju. Problem nie jest pochodną żadnej awarii.  Jest kwestią ustawień których ten film nie dotyczy. 

What should someone explain to me? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mialem kiedyś dwa rp23 w ibisach. 

W roczniku 2008 na 3cim stopniu platformy zawieszenie nie pracowało praktycznie wcale. Zawias z tyłu dawal poczucie dość sportowe,  po wyłączeniu platformy było dość sztywne. 

W roczniku 2010 firma zmieniła ustawienia na bardziej pluszowate, tył pochłaniał więcej za to skuteczność aktywnej platformy na 3cim stopniu spadła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba nawet wpisywać kodu (to w nowszych damperach). W RP23 wartość ciśnienia jest z reguły podana na naklejce (custom id). Ponadto możesz mieć 500 czy 200PSI (jak w niektórych RP23) i kompresja będzie z grubsza podobna. To zależy od zaworowania, a jak podaje Autor posta - damper działa jak należy. 

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby działał jak należy, to nie byłoby tu tego tematu. :) Po prostu zamiast usterki rozchodzi się o jego modyfikację. 

Dobrze rozumuję, że każdy damper z zaworem BV nie będzie miał nigdy pełnej blokady, bo zawór ten sprawia, że tłumienie kompresji rośnie niejednostajnie wraz ugięciem? Wtedy to nawet na trzecim poziomie blokady (climb), pełnego tłumienia kompresji nigdy nie będzie.

Może w tym przypadku tak ma być, że beton jest dopiero pod koniec skoku? Ale to bardziej w roli zabezpieczenia przed dobiciem, niż blokady kompresji. Blokada pod koniec ugięcia nie brzmi dosyć sensownie.

Albo może jednak z komorą olejową jest coś nie tak i to wpływa na pracę systemu BV? Bo wpływa? Czy mi się coś myli? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale właśnia działa tak, jak sobie to producent założył (jeśli rzeczywiście wszystko jest jak należy), modyfikacje to już coś innego 😉
Odnośnie działania systemu rozumujesz bez zarzutu. Tutaj jest to logicznie wyjaśnione: https://www.vitalmtb.com/videos/features/2010-Fox-Boost-Valve-Technology,545/sspomer,2

Może być też tak, że nastąpił ubytek ciśnienia w komorze IFP i to niekoniecznie do komory olejowej, ale przez nieszczelny pellet. Teoretycznie można byłoby też zwiększyć wartość ciśnienia o 30-40 PSI. Jedni tak robią, inni odradzają. W jednym z prywatnych damperów tak robiłem i nic złego się nie działo, aczkolwiek nie chciałbym aby ktoś się zasugerował.

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Brombosz napisał:

Gdyby działał jak należy, to nie byłoby tu tego tematu. :) Po prostu zamiast usterki rozchodzi się o jego modyfikację. 

Dobrze rozumuję, że każdy damper z zaworem BV nie będzie miał nigdy pełnej blokady, bo zawór ten sprawia, że tłumienie kompresji rośnie niejednostajnie wraz ugięciem? Wtedy to nawet na trzecim poziomie blokady (climb), pełnego tłumienia kompresji nigdy nie będzie.

Może w tym przypadku tak ma być, że beton jest dopiero pod koniec skoku? Ale to bardziej w roli zabezpieczenia przed dobiciem, niż blokady kompresji. Blokada pod koniec ugięcia nie brzmi dosyć sensownie.

Albo może jednak z komorą olejową jest coś nie tak i to wpływa na pracę systemu BV? Bo wpływa? Czy mi się coś myli? 

 

Działa jak należy,  bo w tym bajku tak został skonfigurowany. Przynajmniej takie info mam od kogoś kto też go miał w tym samym cube. 

Poza tym wspomniałem że  rp23 miałem też w dwóch ibisach. W pierwszym platforma na 3ce praktycznie blokowała damper. Ale ogólnie miałem wrażenie że tył był dość sportowy z wyłączoną platformą. Tak jakby nie było 140 mm skoku.

W drugim ibis zmienił ustawienia rp23, zawieszenie zrobilo się bardziej komfortowe ale platforma na 3ce stała się mniej sztywna. 

Stąd moje pytanie: na ile konfiguracja platformy wpływa ogólnie na pracę także po wyłączeniu platformy.  Bo jeśli zmiana zaworowania żeby usztywnić platformę spowoduje uposledzenie działania gdy jest ona wyłączona to nie będę tego ruszał.  

I jeszcze coś: mój fox w cube nie ma boost valve. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Poza tym wspomniałem że  rp23 miałem też w dwóch ibisach. W pierwszym platforma na 3ce praktycznie blokowała damper. Ale ogólnie miałem wrażenie że tył był dość sportowy z wyłączoną platformą. Tak jakby nie było 140 mm skoku.

Akurat różne roczniki, różnie konfigurowane, różnie działały. Praca platformy była często modyfikowana shim-stackiem i odp. ciśnieniem, bo pierwsze wypusty z platformą miały to do siebie, że fajnie tłumiły duże ugięcia i wolne strzały, ale mocno dławiły skok przy szybkiej i drobnej pracy, potęgując tłumienie kompresji przy jednoczesnym zapadaniu się. Przyspieszenie  odbicia powodowało, że ogólny zakres pracy i czułość jeszcze dodatkowo malały. Dodaj do tego jeszcze jazdę ze starym, kilkuletnim olejem, często z nieodpowiednio dobranym ciśnieniem w komorze powietrznej... I masz przepis na upośledzoną pracę całego tylnego zawieszenia.

W tym twoim IBISie ze 140mm skoku wyłączenie platformy wajchą wcale nie musiało oznaczać wyłączenia jej całkowicie. Do tego sama praca ogólna dampera też zapewne była bardziej liniowa i pewnie stąd ten "racing tune" z fabrycznym zabezpieczeniem przed dobiciem, czyli gwałtownym usztywnieniem skoku pod koniec. Można też przypuszczać, że bałeś się dużego SAGu i sporego zakresu pracy, bo wrażenie pewnie było takie jakby damper chciał przy mniejszym ciśnieniu przelatywać przez skok i dobijać. Jak było nie wiem, ty ocenisz.

Cytat

W drugim ibis zmienił ustawienia rp23, zawieszenie zrobilo się bardziej komfortowe ale platforma na 3ce stała się mniej sztywna.

Dokładnie tak. Zawias stał się mniej wrażliwy na nieodpowiedni dobór ciśnienia i jednocześnie dużo prostszy w konfiguracji... Przez co i działanie platformy zrobiło się słabsze, bo ogólna wartość PSI w obu komorach też stała się niższa.

Cytat

Stąd moje pytanie: na ile konfiguracja platformy wpływa ogólnie na pracę także po wyłączeniu platformy.  Bo jeśli zmiana zaworowania żeby usztywnić platformę spowoduje uposledzenie działania gdy jest ona wyłączona to nie będę tego ruszał.

Nie ruszaj w takim razie, bo dokładnie tak jest. Dobicie powietrza powodowałby drewnianą pracę ogólną i trudność z ustawieniem SAGu. Z kolei jego upuszczenie, poprawiając pracę ogólną w środkowym zakresie, jeszcze bardziej osłabiłoby sztywność blokady, powodując też (przy dużych ugięciach) mocne przelatywanie przez skok.

Ogólnie to nawet zmiana całego tune, czy tam zaworowania, (czymkolwiek nie jest poza całkiem innym shim-stackiem, o czym będzie na samym dole tego posta...) będzie w pewnym stopniu ograniczona, bo każda większa zmiana, w jednym albo drugim kierunku, obarczona byłaby koniecznością przebudowy całego korpusu głownie dla zmieszczenia się zakresem pracy w bezpiecznych dla sprzętu widełkach, albo w drugą stronę - tych sensownych, jednak skracających zakres dostępnych ustawień tłumienia i powrotu.

Cytat

I jeszcze coś: mój fox w cube nie ma boost valve.

Wklej może tu nam jego FOX ID jak masz. Jeżeli ma 3-stopniową platformę blokady, to obawiam się, że jest niemożliwym aby nie miał systemu BV. Z tego co pamiętam to wszystkie RP23 mają BV... Za dużo jednak tego było żeby się upierać. Może być, że RP2 nie miały, a mogłem coś pokręcić. Jak dla mnie to FOX różnie posługiwał się tym oznaczeniem w identyfikacji różnych modeli. 

Najchętniej to znowu bym poprosił kolegę @Punkxtr żeby zweryfikował, czy gdzieś nie pieprzę głupot... I to najlepiej w całym poście.  :) Ale na mój rozum to tak się sprawy mają jak wyżej i sam FOX niewiele ma do zaoferowania w kwestii ewentualnych modyfikacji, gdzie...

 

...dla upartych są na szczęście też inne możliwości:

http://www.avalanchedownhillracing.com/Fox DHX/Fox Float RP23 SSD Mods.htm

Ale jak cenowo wychodzi to podejrzewam, że nigdy się nie dowiem z braku potrzeby. :) Skoro ktoś to wymyślił, wyprodukował i teraz sprzedaje, to znaczy że takich rozkmin jakie ma kolega @tobo było w tym półświatku więcej, a problem realnie istnieje.

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg internetów bv zostało zaprezentowane w foxie rp23 w roku 2010. Oba ibisowe byłyby w tym wypadku bez bv. 

Bałem się dużego sagu   - co znaczy duży? Dla mnie wynosił on 25-30%. Nawet chcąc więcej trafiało się na problem haczenia pedałami o przeszkody więc pole manewru było takie sobie. 

200 dolców za kita od nich,  z przesyłką i cłami wyjdzie pewnikiem z 300-350. Kompletny bezsens zakładając że za tyle można kupić/poszukać zamiennik który będzie oferował to co potrzebuję. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Brombosz wszystko fajnie opisane. Dodałbym tylko, że zmiana charakterystyki pracy nie wymaga przebudowy korpusu (ale może źle Cię zrozumiałem). 
Na początek można byłoby użyć shimów w innym ułożeniu i innej grubości, co w części dałoby zakładany efekt. Druga opcja to customowy piston (czyli centralny element z otrowami, przez które przepływa olej) oraz shimy czyli to, co w Twoim linku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Dodałbym tylko, że zmiana charakterystyki pracy nie wymaga przebudowy korpusu (ale może źle Cię zrozumiałem).

@Punkxtr Chodziło mi o to, że aby ta zmiana była sensowna i blokadę mocno usztywniło od choćby np. 2 stopnia, a nie już od 1... to bez customowych podmian narządów, odejście od fabrycznego zaworowania musi być dosyć konkretne, aby było zauważalnie pomocne. Skutkiem ubocznym byłaby bardzo dobra praca platformy, niestety przy bardzo nieodpowiednim ustawieniu SAG... Po czym odwracanie tego efektu, w jedną np. stronę dokładając token do komory powietrznej, ponownie ureguluje ugięcie wstępne (SAG), i znowu wpłynie negatywnie na pracę BV. 

Dobrze myślę? Co jak więcej tokenów nie wejdzie? Albo nie ma żadnego a miejsca za mało?

Idąc dalej, to może się okazać, że nie do końca się oszacuje poprawnie wprowadzone zmiany, przez co źle się dobierze parametry oleju, po czym szukanie odpowiednich wartości PSI w komorach może się okazać szukaniem na ślepo bez gwarancji, że się uda. Jakbym ja sam miał takie coś robić, to dopiero przy założeniu że dobrze uda się dopiero za którąś tam próbą, po odpowiednich poprawkach... Albo mając tego wcześniej na serwisie w rękach multum. :) 

7 godzin temu, tobo napisał:

Wg internetów bv zostało zaprezentowane w foxie rp23 w roku 2010. Oba ibisowe byłyby w tym wypadku bez bv. 

Według internetów, to FOX dzisiaj nie przyznaje się w pomocy technicznej do tego co się działo przed 2014 rokiem. :) FOX Racing Shox, jako pod-firma była kilka lat wykupiona przez jakąś inną, prywatną firmę holdingową i tego co się wtedy na rynku OEM powyprawiało już nikt nie odkręci. :) 

@tobo Ja kieruję się inną wskazówką niż rok produkcji i model roweru, gdzie dalej sądzę, że 3-stopniowe tłumienie kompresji i zależnej od niej platformy, wskazują na system BV. Bez niego tłumienie kompresji działałoby inaczej.

Zastanawia mnie też dlaczego wszelkie dostępne i działające rebuild-kity do serwisu systemu BV,  będąc dedykowanymi do kilku konkretnych grup, czy tam modeli damperów FOX, w tym konkretnie do Float RP23, są ze sobą kompatybilne. :) 

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To info z netu.

Mój ibis był z 2007, kupiony używany w 2008, drugi,  tu się pomyliłem,  był z 2010. Więc drugi przypuszczalnie miał już boost, pierwszy nie. I jeśli dobrze pamiętam to fox na produktach które mają jakiś system umieszcza na naklejkach info na ten temat. Na 100% pierwszy niczego takiego nie miał.

Tak czy inaczej żadnej zabawy na własną rękę nie będę przeprowadzał. 

Brytyjski tf tuned oferuje przy serwisie uwzględnienie życzeń właściciela sprzętu. Jeśli stwierdzą że to czego potrzebuję jest dla nich wykonalne bez znaczącego wzrostu ceny serwisu to się na to zdecyduję. 

 

 

 

Screenshot_20241013_173830_Chrome.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A próbowałeś pojeździć trochę w głębokim SAGu i powoli obadać jak to jest z tym dobijaniem i czy da się coś przyzwyczaić? Mówię oczywiście o miejscach gdzie, coś się wytrzepie zawieszeniem, a nie np. o udawaniu małpy po asfalcie. :) Może on ma być taki "slacky" i szybki w obie strony na wąskim zakresie, wolniejszy w ugięciu żeby nie zapadał się?

Czy coś błądzę? ;) 

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...