janek072 Napisano 6 Października Udostępnij Napisano 6 Października (edytowane) Cześć wszystkim, jestem nowy na forum, na rowerze jeżdżę rekreacyjnie, planuję jednak zwiększyć przebieg. Zakupiłem rower taki uniwersalny typu cross, wszystkie dane techniczne są w poniższym linku: https://nrowery.pl/crossowe/196-caledon-db-ac.html Krótko mówiąc, mam problem z ustawieniem siodła tak, aby obciążona nić puszczona z rzepki przy korbach równolegle do podłoża trafiała w oś pedału. Dużo czytałem, jakieś 2 tygodnie, różne artykuły i fora, zanim odważyłem się utworzyć ten wątek. Jestem w stanie wycisnąć przy skrajnych ustawieniach, że pion trafia 3 cm przed osią, tzn. bliżej przodu i nie da się tego zmniejszyć. Siodełko jest maksymalnie cofnięte w tył, na ile pozwala oznaczenie limit. Sama sztyca ma dodatkowo offset w tył 3 cm. Wysokość siodła ustawiona metodą pięty - czyli przy maksymalnej odległości pedału od siodła na przedłużeniu rury kolano jest prawie wyprostowane ale nie całkiem wyprostowane. Inne pomiary, żeby uzmysłowić, jak siodło jest w tyle: - odległość pionowa osi suportu od przodu siodła, gdzie normy mówią o 5 cm, u mnie 12 cm. - odległość od przodu siodła do środka kierownicy, gdzie normy mówią o łokciu plus palce, u mnie dodatkowo 8 cm, razem 58 cm. Ustawienie kierownicy na mostku testowałem, jest optymalne - 20 stopni. Przy 10 stopniach bardzo mocno ciężar ciała idzie na ręce i jest to dla mnie męczące. Przy 30 stopniach zwiększa się obciążenie siedzenia i pozycja staje się bardziej wyprostowana, co nie jest dobre przy wietrze. Jednak te regulacje to tak na marginesie, bo nie mają w ogóle wpływu na temat "rzepka - oś pedału". Mam 187 cm wzrostu, rower kupiłem w rozmiarze 21, myślę, że rozmiar jest w porządku, nie pasowałby mi ani mniejszy ani większy. Do mojego wzrostu rura sztycy jest wysunięta na 15 cm (ta jednolita cześć sztycy bez górnej nakładki). Jeszcze jedna informacja - w moim drugim rowerze Kross Explorer 1.0, rozmiar XL, jest dokładnie to samo, kolano jest przed osią przy maksymalnym cofnięciu siodła. Kolana są dla mnie priorytetem, więc cała matematyka tych centymetrów jest ważna. Jedyne, co jestem w stanie wymyślić na podstawie tych danych, to, że moja kość udowa jest ponadnormatywnie długa - ale nie wiem, jak to mierzyć, bo normy też są bardzo różne i sposoby pomiaru. Ogólnie jeździ mi się dobrze, nie czuję żadnego bólu itp., ale mam tendencję w trakcie jazdy co cofania siedzenia na koniec siodła. Druga sprawa, nie jeżdżę wyczynowo i nie przesilam się, podczas jednej jazdy w zależności od pory dnia i warunków, robię tak od 20 do 80 km. Pozdrawiam wszystkich i jak ktoś może coś napisać pomocnego, to bardzo proszę. Edytowane 6 Października przez janek072 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 6 Października Udostępnij Napisano 6 Października Nie sugeruj się aż tak bardzo metodą z pionem przy rzepce (Knee Over Pedal Spindle). Są ważniejsze kwestie. Możliwe, że masz nieproporcjonalnie długie uda. Sam jestem dużo niższy (170 cm), ale też mam podobny problem i często odsuwam siodło na sam tył, a sztyce wolę z dużym offsetem. W moich rowerach (mtb, cross, fitness) mam odległość przód siodła - środek kierownicy w zakresie 55-56 cm. Jeśli masz oryginalne siodło w tym rowerze (specyfikacja podaje Northtec Comfort) to jest ono dość krótkie - 260 mm. Może spróbuj jakieś inne, dłuższe. Są takie nawet o długości 290 mm. Poza tym, siodła różnią się nieco umiejscowieniem powierzchni do siedzenia względem szyn (prętów) i zakresem regulacji (długością prętów). Sam kształt siedziska też w dużym stopniu determinuje, w którym miejscu jest najwygodniej. Niektóre siodła pozwalają siedzieć bardziej na tylnej części, inne spychają na przód. Ja bym tutaj szukał rozwiązania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października (edytowane) 9 godzin temu, janek072 napisał: Krótko mówiąc, mam problem z ustawieniem siodła tak, aby obciążona nić puszczona z rzepki przy korbach równolegle do podłoża trafiała w oś pedału. Dużo czytałem, jakieś 2 tygodnie, różne artykuły i fora, zanim odważyłem się utworzyć ten wątek. Jestem w stanie wycisnąć przy skrajnych ustawieniach, że pion trafia 3 cm przed osią, tzn. bliżej przodu i nie da się tego zmniejszyć. Siodełko jest maksymalnie cofnięte w tył, na ile pozwala oznaczenie limit. Sama sztyca ma dodatkowo offset w tył 3 cm. Wysokość siodła ustawiona metodą pięty - czyli przy maksymalnej odległości pedału od siodła na przedłużeniu rury kolano jest prawie wyprostowane ale nie całkiem wyprostowane. Inne pomiary, żeby uzmysłowić, jak siodło jest w tyle: - odległość pionowa osi suportu od przodu siodła, gdzie normy mówią o 5 cm, u mnie 12 cm. Wrzuć foto jak dokonujesz tego pomiaru...bo az ciezko w to uwierzyc.... ze przy tym wzroscie...sztycy z offsetem 3cm maksymalnie cofnietym siodle.... masz kolano 3cm przed osia pedału... szczegolnie ze sztyca jest dos mało wysunięta..... 15cm to tyle co nic.... wiec rower na pewno nie jest za mały... a raczej nogi nie sa na pewno jakies dlugie dla tej ramy. CZY podczas Twojego pomiaru, korby są ustawione poziomo do ziemi i mierzysz pion do korby ktora jest bliżej osi przedniego koła ? Bo jedyne co przychodzi mi na mysl ..to ze mierzysz do korby blizej osi TYLNEGO koła. 8 godzin temu, marvelo napisał: Możliwe, że masz nieproporcjonalnie długie uda. Sam jestem dużo niższy (170 cm), ale też mam podobny problem i często odsuwam siodło na sam tył, a sztyce wolę z dużym offsetem. W moich rowerach (mtb, cross, fitness) mam odległość przód siodła - środek kierownicy w zakresie 55-56 cm. Uda to uda... jesli miałby wyjątkowo długie nogi, to miał by wyżej siodło a ma wysunięte na 15cm, czyli tyle co nic, bardzo daleko od limitu dla tej ramy. A odleglosc srodka kierwonicy od srodka siodla...to wogole temat na nastepny krok po prawidlowym ustawieniu siodła, i tu mamy inne dlugosci ciała do rozpatrzenia dodatkowo do juz ustalonej pozycji siodla wzgledem pedałów. Edytowane 7 Października przez player123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Dziękuję za sugestie. Mam już 4 siodła klasyczne selle royalgel (SR), Selle Royal ELLIPSE MODERATE, firmowe od roweru oraz Wittkop Medicus Twin. W każdym jest tak samo, ale faktem jest, że przyjmując tolerancję 1 cm, to długość tych siodełek jest podobna. Foto może mi się uda wrzucić, jak będę w domu, ale proszę mi uwierzyć, że tak jest robiłem to N razy. Stopa oparta na pedale przednią najszerszą częścią, korby są ustawione poziomo, mierzę pion do pedału, który jest z przodu roweru. Mam grubą nić ze stalową nakrętką na końcu, opieram na przodzie kolana, tzn. części, która jest najbardziej wysunięta i nakrętka opada dokładnie na przód pedału, a nie na jego oś. To samo w drugim moim rowerze, jak pisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
panSocjolog Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października Mi i wielu innym pomógł poniższy filmik. KOPS to dobry punkt wyjścia ale niekoniecznie finalne ustawienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października 5 godzin temu, player123 napisał: Uda to uda... jesli miałby wyjątkowo długie nogi, to miał by wyżej siodło a ma wysunięte na 15cm, czyli tyle co nic, bardzo daleko od limitu dla tej ramy. Ale ja nie mówię o długich nogach, tylko o długich kościach ud. Można mieć krótkie nogi, ale wyjątkowo długie uda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października (edytowane) Tak tak...i przy wzroscie 187 sztyce wyciaga na 15cm.... To chyba miedzy kolanem a kostką ma 10cm...no i te 3cm kolana przed pedałem ... Jak raz jestem 2cm wyższy od autora... troche rowerow juz w zyciu przerobilem... i ta opowiesc jakos wogole mi sie nie składa w kupe.... 15cm wyciagniecia sztycy... przy najwiekszej ramie jaka mam sztyce wyciągam na 20cm....rama do XL a nie mam dlugich nóg. podejrzewam ze robi cos dziwnego w stylu,... sprawdza wyprzedzenie do osi pedału ktory jest z tyłu Edytowane 7 Października przez player123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Tak, sztyca jest wysunięta z rury na 15 cm. Te 15 cm liczę od górnego końca rury w rowerze, gdzie wchodzi sztyca, do miejsca, gdzie kończy się główna rura sztycy i zaczyna "nakładka" offsetu, bo tak mi łatwiej mierzyć. Jeżeli wysunę sztycę na 16 cm, to - mając założone buty oczywiście - przy dolnym położeniu nogi opartej piętą na pedale, noga jest całkowicie wyprostowana w kolanie, nie ma już tego marginesu minimalnego zgięcia. Co do sprawdzania rzepka-oś, to już napisałem wcześniej, że sprawdzam na przodzie, nie z tyłu. Bardzo dziękuję za odnośniki do filmów, które mogą okazać się pomocne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Załączam zdjęcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października Być może tendencja do przesuwania się w tył siodła zniknie po leciutkim pochyleniu siodła do przodu. Siodełko wygląda na dość miękkie, jeszcze tak ustawione się ugina w tył i się zsuwasz. Przyznam, że to dziwacznie wygląda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Na początku siodło ustawiłem poziomo i wtedy miałem problem, że zsuwałem się w przód w stronę kierownicy i cofałem się na siodle jeszcze bardziej niż teraz, żeby nie spadać z niego. Teraz mam ustawienie nosek w górę o jeden ząbek na regulacji i jest ok. Nie zsuwam się ani nie lecę w tył. Ucisku na krocze nie ma, jestem oparty na kościach kulszowych. Cofam się nieco w tył, bo wymusza to praca nóg, ale przy poziomym siodle musiałem cofać się jeszcze bardziej, żeby z niego nie spadać w stronę kierownicy. Zdaję sobie sprawę, że to wszystko jest bardzo nietypowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 7 Października Udostępnij Napisano 7 Października (edytowane) Ten rower wyglada jak za mały....to serio jest 21cali? Ile masz przekroku bez butow, I jaka jest wysokosc od środka osi suportu do gory siodla mierzona w osi sztycy? Korby sa jskiej dlugosci? Edytowane 7 Października przez player123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Rama na 300% jest 21, bo jest na niej napisane przekrok bez butów jak zmierzyłem książką dwa razy, to ok. 87 cm, od środka osi suportu do góry siodla po linii sztycy jest 77 cm, korby 175 mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 7 Października Autor Udostępnij Napisano 7 Października Rower na zdjęciu rzeczywiście wygląda na mniejszy, pewnie ze względu na kształt ramy, ale na żywo to kawał krowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 12 Października Autor Udostępnij Napisano 12 Października Drobna korekta tych pomiarów po obejrzeniu kilku filmów na YT - okazuje się, że mierząc przekrok, książkę powinienem trochę bardziej zdecydowanie pchnąć w górę w "nabiał" - tym sposobem okazuje się, że mam 89 cm przekroku na boso. Wzrost 187 cm. Teraz z dokładnością +/- 1 cm wszystko się zgadza w teście "pięty", biorąc pod uwagę odległość góry siodła od osi suportu, długość korby, grubość pedału, grubość podeszwy buta na pięcie. Jeżdżę amatorsko, nie mam pampersa ani specjalnych wpinanych butów. Co do uniesienia noska siodła w górę o jeden ząbek też już wiem w czym rzecz. Siodło jest wyprofilowane tak, że tył opada w dół do środka tak samo przód, środek jest najniżej a cały mój ciężar podczas jazdy wspiera się na kościach kulszowych z tyłu siodła, tam siedzę, nacisk na środek i przód siodła jest najczęściej żaden, chyba, że się mocno pochylę, kiedy np. wieje. W ustawieniu poziomym całego siodła tył siodła opada więc w dół i dlatego ja też spadałem w stronę kierownicy. Po podniesieniu noska o jedną regulację tył siodła jest poziomo. Rozmawiałem jeszcze z kolegą, który się na tym zna i w sumie jakąś koncepcją jest w moim przypadku znalezienie siodła nieprofilowanego, to znaczy płaskiego najlepiej też z większym zakresem regulacji przód - tył na prętach. Jeżeli ktoś miał do czynienia z takim siodłem, to proszę o namiary. Moje siodła ten zakres mają niewielki, jakieś 2 do 3 cm tylko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 23 Października Udostępnij Napisano 23 Października No siodło masz słabe. Jednak takiego z wiekszym zakresem regulacji przod-tyl nie znajdziesz, bo pręty jesli będą za długie, to będa się gieły. Ogólnie odsuwanie siodła mocno w tył plus duży offset sztycy, to może być igranie z trwałością rury podsiodłowej. Przekrok 89 a siodło na 77 ...ja bym poszedl z siodlem w góre o 1cm i pozniej jeszcze pokombinował po 0.5cm w obie strony. I na koniec, tak długo jak jezdzisz na platformach, tak dlugo bym sie nie spinał o to wyprzedzenie osi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
janek072 Napisano 23 Października Autor Udostępnij Napisano 23 Października Dzięki za info. Przez ostatni tydzień próbowałem różne ustawienia, tak jak piszesz. Ostatecznie ustawiłem środek suportu do góry siodła na 77,5 cm. Ustawienie na 78 cm już odpada, siedzę za wysoko, za bardzo prostuję nogi. Co do siodła, to załączam zdjęcie jak jest ustawione względem poziomu - i tak mi się siedzi najwygodniej. Nosek jest co prawda wyżej, ale nacisk na krocze czuję dopiero wtedy jak pochylę się tak, że mam twarz blisko kierownicy a tak nie jeżdżę - w tym rowerze kierownica jest 10 cm powyżej siodła. Muszę przetestować te ustawienia w jakiejś dłuższej jeździe powyżej 80 km, czy to zagra czy nie - dam znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.