Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć.

Poszukuję uniwersalnych opon do całosezonowej jazdy w terenie. Coś jak bardzo terenowe XC albo może lekki trail. Nie w górach, ale na wyżynie . Sporo ostrych ale krótkich podjazdów, Luźnych kamieni, ale i błoto i trawa. Zjazdy zarzają się, ale nie długie jak w górach, choć bywają błotnisto kamieniste zwłaszcza na wiosnę i jesień. Klimaty typu hałdy, tereny pokopalniane i poprzemysłowe. Generalnie ciężki teren, ze zróżnicowaną nawierzchnią i różnymi warunkami, ale nie w górach. Nie  scigam się, ale lubię trzymać tempo a nie wozić się. 

Skończyłem właśnie tylną oponę i zastanowaiam się co teraz zakupić.
Rower Orbea Laufey, opony Maxxis Dissector 29x26. Maja waga 80kg. Jeżdżę na ciśnieniu 1,25.

Na tych oponach dobrze mi się jeżdzi, ale chę przetestować coś innego. Jedyną ich wadą są duże opory toczenia na twardym szutrze, ziemi lub asfalcie. Mam małe doświadczenie  oponami, stąd kilka pytań.

Czy zastosowanie opon 2,4 zamiast 2,6 pozwoli na odczuwalne zmniejszenie oporów toczenia?
Jakie inne opony można zastosować do moich potrzeb?

Warunki to dobry grip i wytrzymałość na przebiecie. Dodatkowa zaleta to małe opory toczenia.
Moje dissectory posiadają zdecydowanie dwie piersze cechy, ale z oporami toczenia to chyba słabo (choć opinie są takie że jak na opony w tej kategorii Disscetor ma wyjątkowo małe opory).

Napisano (edytowane)

Niższe opory toczenia, zawsze niosą ze sobą gorsza przyczepność. Od siebie polecę Forekastery 2.4. Trzeba dużo bardziej uważać w terenie, za to dużo lżej się toczą.

Na zestawie Forekastery tył, Dissector przód przejechałem małego transalpa, więc dają radę jak się jeździ spokojnie.

Edytowane przez NerfMe
Napisano

Jeszcze szybciej - moja żona (w warunkach górskich) łączy Dissectora na przodzie z Rekonem z tyłu. Mniej agresywna opona z tyłu wynika z faktu, że na zakręcie lepiej, jak pierwszy puści tył. Poza tym tył jest bardziej obciążony - szybsza opona ma większy wpływ na jazdę. Jak luźna nawierzchnia, to większa szerokość jest zaletą i ułatwia jazdę - na takim ciśnieniu i 2,4 nie będzie dobrze. Oczywiście grip w błocie będzie gorszy, ale na szutry to nadal dobra i wyraźnie szybsza opona. Jest wersja EXO+ zarówno 2,4 jak i 2,6. My jednak mamy z tyłu 2,4. Rekon ma mniej agresywny bieżnik niż Forecaster. 

Napisano
W dniu 2.10.2024 o 14:34, NerfMe napisał:

Niższe opory toczenia, zawsze niosą ze sobą gorsza przyczepność. Od siebie polecę Forekastery 2.4. Trzeba dużo bardziej uważać w terenie, za to dużo lżej się toczą.

Na zestawie Forekastery tył, Dissector przód przejechałem małego transalpa, więc dają radę jak się jeździ spokojnie.

Ja z kolei co do Forekasterów 2.4 mam deczko inne odczucia. Wcześniej jeździłem na Conti X-Kingach 2.25 a teraz mam nowy rower na tych właśnie Forekasterach 2.4 i na twardym czuję jakby mi ktoś kotwicę założył na plecy. W terenie idą gładko ale w ogólnym rozrachunku są odczuwalnie wolniejsze od X-Kingów. Pytanie tylko czy to kwestia szerokości (2.25 vs.2.4) czy przede wszystkim bieżnika.

Napisano (edytowane)

Jasne, że każda bardziej terenowa opona w porównaniu do nawet lekko agresywnej opony XC będzie miała większe opory toczenia. Szczególnie że Forekastery też swoje ważą.

X-Kinga można by było porównac pewnie do czegoś w stylu Rekona albo nawet Rekona Race. O ile Xkinga używam w swojej starej 26, przeznaczonej na asfalt czy mazowieckie lasy, o tyle nie chciałbym testować tej opony w trailowce, w górach.

Edytowane przez NerfMe
  • 2 miesiące temu...
Napisano (edytowane)

Zakupiłem Maxxis Ikon 29x2,6 na tył i Maxxis Rekon 29x2,6 na przód. Nowy set ogumienia przetestowany. Moim zdaniem różnica jest kolosalna. Po pierwsze zrzuciłem prawie 400g z masy roweru, ale ne to jest najważniejsze, bo odczuwalna waga roweru zmieniła się ze 30-40%. Wsiadam pierwsze ruchy i rower jedzie. Przyspieszenie i prędkość średnia wzrosła o około 5km/h jak dla mnie to przepaść. Maxxis Ikon 29x2,6 na tył i Maxxis Rekon 29x2,6 na przód zachowały wybieranie nierównościi, korzeni jak w Dissector. Co prawda Ikon z tyłu zaliczył kilka uślizgów przy podjazdach pod bardzio strome skarpy bo było bardzo mokro i błotniście. Może mogłem jeszcze pójść w ten zestaw w szerokości 2,4 ale teraz to już temet na sezon 2026. Co ciekawe Ikon 2,6 po założeniu na obręcz 30mm szerokości wewnętrznej ma 61mm, czyli tyle ile powinna mieć opona 2,4. 

Zdjęcia:

Porównanie Ikon 2,6 vs Dissector 2,6

Edytowane przez RafalG

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...