marvelo Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września (edytowane) 16 godzin temu, ernorator napisał: Ramy stalowe w rowerach za 6-8-10k to są zwykłe stalowe rury, pospawane bez różnicowania właściwości itd. Równie dobrze możesz kupić eskera 5.0 i będzie tak samo ale -3kg. I tu Cię zaskoczę. Dla przykładu taki Jamis stosował coś takiego, jak Size Specific Tubing, czyli różnicowanie grubości rur w zależności od rozmiaru ramy. I to nawet w tanim modelu Satellite. Rama w rozmiarze 48 cm waży minimalnie powyżej 1900 g. Ważone osobiście. Jamis Satellite Sport (2013) Specs (bikeroar.com) The Satellite Sport frame features Size Specific Tubing (SST): smaller frames are constructed with smaller diameter tubing to retain resiliency and ride quality, while larger frames are constructed using larger diameter tubing to retain stiffness for larger riders. The 4130 double-butted chromoly frame rides smoother & more comfortably than comparably priced aluminum framed bikes thanks to the natural shock damping properties of steel. Mam aktualnie pięć rowerów na stalowych ramach i nawet w tej najtańszej, białej damce, złożonej na ramie kupionej jako nowa z widelcem za 60 zł (allegro), jedna z rur jest profilowana, więc wcale nie taka zwyczajna, choć materiał zapewne podły, bo ścianki mają dużą grubość (widać przez otwory). Nawet ta rama, choć ciężka (pewnie ponad 3 kg, choć dokładnie nie pamiętam), całkiem przyzwoicie tłumi drgania, a rower jest zaskakująco sztywny pod nogą, dobrze się prowadzi i lubię nim jeździć. Edytowane 23 Września przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września (edytowane) 12 godzin temu, Maciorra napisał: Górne rurki wahacza się uginają. Skoro te rurki się uginają to po co tam wsadzili jeszcze damper? Marketing robi niezłą robotę, albo wodę z mózgu ludziom aby we wszystko uwierzyli co producent wymyśli. Edytowane 23 Września przez leejoonidas 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września Cytat Skoro te rurki się uginają to po co tam wsadzili jeszcze damper? Przepraszam, Ty tak na poważnie? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września 18 minut temu, leejoonidas napisał: Skoro te rurki się uginają to po co tam wsadzili jeszcze damper? Marketing robi niezłą robotę, albo wodę z mózgu ludziom aby we wszystko uwierzyli co producent wymyśli. Gdyby rurki wahacza się nie gięły, to wahacz nie miałby prawa się ruszyć. Brakuje jednego zawiasu, który jest zastąpiony elastycznością rurek. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września Może inaczej zapytam, po co rurki mają się giąć skoro damper już się ugina? Czyżby to jest następny dodatek marketingowy aby cenę produktu podnieść albo zadowolić gawiedź jakimś bzdurnym wynalazkiem którego inne firmy nie oferują? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazafaza Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września Vide: Cannondale Scalpel (stary), Salsa Spearfish Mk1 etc. Chodziło o zastąpienie jednego punktu obrotu (a więc mniej kasy na łożyska i serwis) sprężystością materiału. Sprawdziło się tak nieco średnio W odpowiedzi na zadane pytanie tematowe: tylko stal, byle nie Hi-Ten. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września Mamy jednozawiasowe zawieszenie z ogniwem pośredniczącym, które definiuje przełożenie na damper. By wahacz się ugiął potrzeba głównej osi obrotu na dole ramy, osi obrotu ogniwa pośredniczącego na górze ramy i zawiasu w dowolnym punkcie górnych rurek wahacza by skompensować obrót ogniwa pośredniczącego. (gdyby ten zawias był na dolnych rurkach wahacza to zawieszenie nie byłoby już jednozawiasem tylko układem horsta, a wtedy wkracza się obszar przepisów patentowych) Zawias górnych rurek wahacza można zrealizować na trzy sposoby: - Oś obrotu oparta na łożysku ślizgowym - Oś obrotu oparta na łożysku tocznym - Sprężyste odkształcenie wahacza. Wszystkie te rozwiązania mają swoje wady i zalety i ich ocena zależy od kryteriów technologiczno/budżetowo/użytkowych. Damper nie jest elementem definiującym kinematykę wahacza. On jest tylko tłumikiem i sprężyną. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września @KSikorski pięknie wszystko wyłożył, ja tylko dodam odnośnie tego kawałka: Cytat gdyby ten zawias był na dolnych rurkach wahacza to zawieszenie nie byłoby już jednozawiasem tylko układem horsta, a wtedy wkracza się obszar przepisów patentowych Już nie. Patent już wygasł. A ontopicznie: wiadomo, że tylko stal, ale nie ze względu na mityczne tłumienie drgań, tylko ze względu na urodę. Stalówki zawsze najpiękniejsze:) 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września Cytat Już nie. Patent już wygasł. W USA owszem, ale są zakątki świata gdzie nie jest to oczywiste 😉 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 23 Września Udostępnij Napisano 23 Września 5 godzin temu, kazafaza napisał: W odpowiedzi na zadane pytanie tematowe: tylko stal, byle nie Hi-Ten. Tak🫠 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 26 Września Udostępnij Napisano 26 Września W dniu 22.09.2024 o 13:39, clavdivs napisał: Stalowy widelec w trurystyce swietna sprawa, mocuje co chce, jak chce zadnego zwracania uwagi na limity wagowe, predzej ja padne niż taki widelec idioto odporny dokrecasz wszytko czym popadnie nawet i żabką hydrauliczną, żadnych kluczy dynamometrycznych, jak że jest inaczej w przypadku karbonowego. Stal ma jeszcze tą zaletę, że nie pęka katastrofalnie, tylko po prostu się gnie i pochłania energię, gdy siła przekroczy granicę sprężystości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.