Skocz do zawartości

[Olej] Jakiego oleju użyć przy odpowietrzaniu hamulca.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przychodzę z pytaniem. Mianowicie jakiego oleju użyć podczas odpowietrzania i zalewania hamulców(oczywiście nie chodzi mi tu o hamulce działające na DOT). Czy można użyć zwykłego mineralnego hydraulicznego do hamulców czy musi być to specjalnie olej z np. Shimano w przypadku hamulców Shimano. Niestety hamulców do przelania trochę mam a koszt oleju Shimano jest wysoki i mijało by się to z celem bo koszt oleju przerósł by cenę hamulców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Berm Peak (taki kanał YT, ale bardzo fachowy) zalał Shimano oliwką dla niemowląt Baby Johnson i działało, ale poza olejem Shimano nic nie jest pewne (bezpieczne dla uszczelnień). Jednak olej Shimano rozlewany do buteleczek 100ml kosztuje kilkanaście złotych - może ktoś oszukuje, nie wiem, ale ja używam takiego od 3 lat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej Shimano jest specyficzny i ich heble też. Nie kombinuje się tutaj dla świętego spokoju. Czasem działają też nieco inaczej. Jeszcze bym zrozumiał na jeden rower ale nich nie coś choćby w jednym z pozostałych to już się będzie w plecy zamiast kupić oryginalny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta, ja też robiłem takie eksperymenty, bo ktoś powiedział że działa. No działa. Szkoda że nieporównywalnie gorzej niż Shimano, ale działa. Co prawda potem zmarnowałem mnóstwo oleju Shimano żeby przelać układ, ale kto by się przejmował.

Zawsze mnie to zastanawia: pieniądze na zakup roweru są, a potem pojawia się takie dziadowanie, bo szkoda 22 zł na olej ( jeszcze jakiś czas temu kosztował 11 zł za 100 ml). Z czego to wynika?

Kupiłeś pewnie z litr tego oleju na Allegro. Co zrobisz z tym litrem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę się rozwodził o całej historii, ale osobiście znam przypadek połamanych obu rąk gdy zawiodły oba hamulce na raz, bo były zalane jakimś badziewiem.

I nie chodziło nawet o to, że miało być taniej, tylko podobno lepiej (znajomy naczytał się jakichś głupot), a w efekcie klamka przy pierwszym naciśnięciu wpadała prawie do końca (nie była to kwestia zapowietrzenia). Dopiero kolejne naciśnięcie dźwigni dawało odpowiedni efekt, ale ten 1 raz było o 1 drzewo za późno ;)

Przelewałem później te Sainty znajomemu olejem Shimano i wszystko wróciło do normy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Maciek.B napisał:

Nie będę się rozwodził o całej historii, ale osobiście znam przypadek połamanych obu rąk gdy zawiodły oba hamulce na raz, bo były zalane jakimś badziewiem.

I nie chodziło nawet o to, że miało być taniej, tylko podobno lepiej (znajomy naczytał się jakichś głupot), a w efekcie klamka przy pierwszym naciśnięciu wpadała prawie do końca (nie była to kwestia zapowietrzenia). Dopiero kolejne naciśnięcie dźwigni dawało odpowiedni efekt, ale ten 1 raz było o 1 drzewo za późno ;)

Przelewałem później te Sainty znajomemu olejem Shimano i wszystko wróciło do normy.

 

No rozumiem, sam raz dla testu zalałem zwykłym mineralnym do silników (Oczywiście w celach naukowych) i gdybym nie miał tylniego zalanym normalnym olejem to prawdopodobnie mógłbym leżeć w gipsie. Także nie chcę "dziadować" i zalewać badziewa tylko coś co jest zbliżone składem do Shimano.

3 minuty temu, Krypto.Szosowiec napisał:

Dziękuję ale no niestety 100ml nie wystaczy. Wolałbym raczej 0.5 ewentualnie litr. Tak będę miał pewność że starczy na każdy układ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LHM+ działa i to bardzo dobrze!, żadnych różnic względem tego Shimano nigdy nie odnotowałem, ludzie którym robię serwisy także, od 25 lat tak robię i nie ma żadnych problemów i jakiejkolwiek różnicy, i będę to powtarzał do usranej śmierci 😉. Teraz i z dostępnością i tak gigantycznych różnic w cenie nie ma jak kiedyś, jest 2:1, więc to zupełnie inna sytuacja, i pewnie gdybym był świeżynką' , też dla świętego spokoju bym kupował Shimano, ale z praktyki i przyzwyczajenia, może trochę z przekory że za to samo albo za to co działa absolutnie tak samo mam płacić drugie tyle kupuję LHM+, no i częściej i więcej sobie przelewam hample a 4 rowery mi trochę tego jednak ssają.

 

Total LHM PLUS 1l 214174 za 35,69 zł z Nowogrodziec - Allegro.pl - (13519277437)

Olej mineralny SHIMANO 1000ml 1 litr ORYGINAŁ - 93190 - 12100784418 - Allegro.pl

Edytowane przez Mentos
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja @Mentos właśnie używałem LHM i hamulec jest dużo bardziej gąbczasty i wolniej odbija.

Godzinę temu, novis napisał:

No rozumiem, sam raz dla testu zalałem zwykłym mineralnym do silników (Oczywiście w celach naukowych) i gdybym nie miał tylniego zalanym normalnym olejem to prawdopodobnie mógłbym leżeć w gipsie. Także nie chcę "dziadować" i zalewać badziewa tylko coś co jest zbliżone składem do Shimano.

Dziękuję ale no niestety 100ml nie wystaczy. Wolałbym raczej 0.5 ewentualnie litr. Tak będę miał pewność że starczy na każdy układ.

Przecież jeżeli chcesz odpowietrzyć układ i lekko go przelać, to na jeden hamulec Ci pójdzie z 20 ml max.

Litr Shimano kosztuje 68 zł. Litr LHM, który nie działa dobrze z Shimano, kosztuje około 30 zł. Naprawdę chce Wam się kombinować i lać niewiadomo co, przy różnicy 30 - 40 zł za litr?

Ja rozumiem gdyby LHM kosztował 10 zł, a Shimano 300 zł za litr. No ale przy takiej różnicy w cenie?

Edytowane przez Krypto.Szosowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, kiedyś właśnie dysproporcje w cenach były tak absurdalne, nie mówiąc o braku dostępności oryginału. Shimano najwyraźniej spuściło z tonu, bo wiedzą, że ludzie wiedzą o dobrych działających tak samo zamiennikach. Moje hample czy to XTRy w fullach zwykłych czy elektrycznych, ale także w gravelu GRXy, są właśnie twarde jak konar po tych wszystkich środkach od konarów 😉 Zresztą za to lubię hample Shimano, bo nie są takie gumowate, co miłośnicy 'SIURAMA' nazywają pięknie 'modulacją' 😉. Może różnice wynikają z marki albo rodzaju tego LHMa? Karty charakterystyk podają rózne parametry. Ja zawsze brałem, bo mnie kiedyś uczulono (gość z Shimano Polska - rok coś 2000) tego Plusa, kiedyś od takiej marki zbiorczej Bendix (nie wiem od kogo oni brali), a teraz bo nie mają biorę od Totala. W każdym razie Total LHM+ mam przerobionego, jest twardziutko. A czy ktoś będzie chciał wydać 70 czy 35 zeta to już jego sprawa/mała róznica obecnie.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Mentos napisał:

LHM+ działa i to bardzo dobrze!, żadnych różnic względem tego Shimano nigdy nie odnotowałem, ludzie którym robię serwisy także, od 25 lat tak robię i nie ma żadnych problemów i jakiejkolwiek różnicy, i będę to powtarzał do usranej śmierci 😉. Teraz i z dostępnością i tak gigantycznych różnic w cenie nie ma jak kiedyś, jest 2:1, więc to zupełnie inna sytuacja, i pewnie gdybym był świeżynką' , też dla świętego spokoju bym kupował Shimano, ale z praktyki i przyzwyczajenia, może trochę z przekory że za to samo albo za to co działa absolutnie tak samo mam płacić drugie tyle kupuję LHM+, no i częściej i więcej sobie przelewam hample a 4 rowery mi trochę tego jednak ssają.

 

Total LHM PLUS 1l 214174 za 35,69 zł z Nowogrodziec - Allegro.pl - (13519277437)

Olej mineralny SHIMANO 1000ml 1 litr ORYGINAŁ - 93190 - 12100784418 - Allegro.pl

Właśnie też czytałem i widziałem że dużo ludzi LHM+ poleca i nie widzą jakieś dużej różnicy pomiędzy tymi dwoma olejami. Zastanawiam się nad jego kupnem bo najpierw przelałbym swoje, zrobił 300/500 km dla bezpieczeństwa i najwyżej przelał pozostałe układy LHM'em jeśli się sprawdzi. Jeśli nie, pójdę w oryginał Shimano albo zwykły HLP10(Podobno to to samo co shimano tylko bez barwnika) lub ewentualnie ktoś jeszcze polecał VG10. Jak nie sprawdzę to nie będę wiedział, a może charakterystyka któregoś oleju mi się spodoba.

2 godziny temu, marcin_ostrów napisał:

Jak masz znajomy serwis rowerowy , idziesz z buteleczką 0.5 l i Ci odlewają za rozsadne pieniądze. Ludzie kombinują z jakimś olejem LHM od Citroeana , ale ja bym się nie bawił . 

W jednym serwisie nie mieli wogóle, a w drugim mieli 100ml Oryginału za absurdalną cenę. Także od tego czasu wszystko wolę robić na własną rękę. Ewentualnie musiałbym pojechać do większego miasta, tam może by mi odlali ale mija to się trochę z celem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@WaGiant ale skąd ta agresja? Kulturalnie tylko zapytałem, czy można zastąpić oryginał Shimano na coś innego. Wolę przekonać się o działaniu zamienników na własnej skórze, szczególnie że hamulec Shimano pewnie będę miał z tyłu na dohamowywanie, a z przodu będzie coś na DOT którego raczej nie ma czym zamienić. Z resztą tak jak ktoś wyżej napisał, LHM+ niby działa świetnie. HLP to jest to samo co Shimano, a VG10 to inna bajka. Nie boję się eksperymentować wiedząc że bedę miał chociaż jeden sprawny hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj ludzie im dalej w las... przecież widać, że gość szuka jakiegoś potwierdzenia od choćby jednej osoby my mieć spokój sumienia i poeksperymentować. Tu nie chodzi o oszczędności bo to już była by choroba. A tak w ogóle jeden hebel na Shimano a drugi na DOT to ja już nie mam więcej pytań. Nie mam takiego poziomu zaawansowania sprzętu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Tyfon79 napisał:

Oj ludzie im dalej w las... przecież widać, że gość szuka jakiegoś potwierdzenia od choćby jednej osoby my mieć spokój sumienia i poeksperymentować. Tu nie chodzi o oszczędności bo to już była by choroba. A tak w ogóle jeden hebel na Shimano a drugi na DOT to ja już nie mam więcej pytań. Nie mam takiego poziomu zaawansowania sprzętu. 

Ja wiem że to może brzmieć śmiesznie że jeden na Shimano a drugi na DOT ale to będzie tylko faza przejściowa(właśnie żeby poeksperymentować z olejami ale mieć chociaż jeden hamulec sprawny). Docelowo będzie przód/tył DOT.

41 minut temu, Tyfon79 napisał:

Oj ludzie im dalej w las... przecież widać, że gość szuka jakiegoś potwierdzenia od choćby jednej osoby my mieć spokój sumienia i poeksperymentować. Tu nie chodzi o oszczędności bo to już była by choroba. A tak w ogóle jeden hebel na Shimano a drugi na DOT to ja już nie mam więcej pytań. Nie mam takiego poziomu zaawansowania sprzętu. 

Ale fakt faktem, nie chodzi mi o oszczędność bo to faktycznie była by głupota skoro właśnie wyremontowałem cały rower i żal mi na płyn. Chodzi poprostu o to, że chciałbym przetestować na czym faktycznie można jeździć, a na czym nie.

@Maciek.BNo tutaj widzę że opinie są podzielone, jedni mówią że Total sprawdza się świetnie, niektórzy mówią że tragedia. Pewnie zależy to też od hamulca. Wydaje mi się że najłatwiejszą drogą będzie poprostu przetestowanie tego połączenia, a ewentualne późniejsze przelewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najłatwieszą metodą jest kupno oleju Shimano i nie zaprzątanie sobie głowy nawet przez minutę dłużej.

No ale co kto lubi...

Używałem LHM+. Jakiej firmy, nie pamiętam. Jak wlałem, to wydawało mi się że jest dobrze. Potem wlałem Shimano i dopiero poczułem różnicę, jak kiepsko działał hamulec na LHM.

Hamulce hydrauliczne serwisuję samodzielnie od 10 lat. Robiłem mnóstwo kombinacji, skracania przewodów, przelewania, odpowietrzania itd. Jestem pewny, że nie zużyłem więcej niż 500 ml.

Jeszcze jedna rzecz: masz lejek do odpowietrzania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Maciek.B napisał:

w efekcie klamka przy pierwszym naciśnięciu wpadała prawie do końca (nie była to kwestia zapowietrzenia). Dopiero kolejne naciśnięcie dźwigni dawało odpowiedni efekt

To jest kwestia zapowietrzenia lub kompletnego nie sprawdzenia czy po zalaniu hamulec działa prawidłowo (np. czy klocki prawidłowo doszły do tarczy).

Olej jest nieściśliwy (w warunkach hamulców rowerowych), więc nie ma jak się skompresować i dać efektu luźnej klamki.
Może mieć inną gęstość, lepkość i przez to dawać inne działanie hamulców, ale to nie da zapadnięcia się klamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, olej czy generalnie ciecze nie są ściśliwe! W każdym razie nie ma szans by różnice w ściśliwości rzędu pewnie ułamków promili albo i wiele niej można było odczuć na klamce, dlatego jak ktoś pisze, że np. na LHM+ klamka jest miększa i twierdzi, że to wina oleju pisze głupoty, bo to nie od cieczy w układzie zależy a od tego jak zapowietrozny jest hamulec albo inne mechaniczne powody. Co ważne, bo mało kto to robi, olej należy odpowietrzyć podciśnieniowo zwsze przed zalewaniem, wystarczy nawet najprostrzym strzykawkowym sposobem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...