Skocz do zawartości

[garmin] Różnice w Sumie Wzniesień


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Od ponad 2 tygodniu użytkuje garmina epixa 2 pro i wczoraj miałem pierwszy raz okazję jechać z użyciem zarówno zegarka jak i garmina edge 530, ponieważ nie używam go na MTB a wypadł mi wyjazd szosowy gdzie go używam i ku mojemu zdziwieniu wyszła spora różnica na sumie przewyższeń na trasie, gdyby to było powiedzmy 10-50 m nie pisał bym tego w ogóle, natomiast na trasie na której według edge wyszło 1300 m przewyższenia epix pokazał ponad 1600m i  teraz się zastanawiam, skoro epix jest nowszym urządzeniem czy jego pomiary nie powinny być bardziej dokładne niż 5 letniego edge 530 ? Z drugiej strony używając na stravie opcji wyrównania wzniesienia wyszło mniej więcej tyle co na edge i teraz moje pytanie czy jest możliwe aby tak zaawansowany zegarek aż tak bardzo przekłamywał w tej kwestii ?

Edytowane przez Xzc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój zegarek (Fenix 6) też przekłamuje sumę wzniesień, nie tylko na rowerze, ale także przy spacerach i bieganiu. Zauważyłem, że problem nasila się kiedy mam długie rękawy, wiec podejrzewam jakieś interakcje czujnika ciśnienia z mankietami. Na wykresie widać, że odpowiadają za to rejestrowane krótkie skoki po małe kilka metrów kiedy poruszam się po płaskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym , że tutaj mówimy o sytuacji, w której jadę rowerem szosowym i ręki zbyt często nie odrywam od kierownicy, a tym bardziej nią nie macham :P a różnica w przewyższeniu przekracza ponad 20% w stosunku do edge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój potrafi czasem naliczyć 100 - 200 m przewyższenia podczas kilkukilometrowego spokojnego spaceru po płaskim. Na forach Garmina piszą o słabym algorytmie wygładzania drobnych skoków wskazań barometru. Na szosie takie skoki dadzą Ci też np. podmuchy wiatru. Można kombinować z ustawieniami kalibracji, zmienianiem częstości próbkowania, itp., albo odpuścić i brać wskazania z Edge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiające w takiej sytuacji jest o ile inne pomiary są rzetelne, tutaj byłem w stanie zweryfikować rozbieżność, dzięki użyciu drugiego urządzenia, nie po to też kupuje urządzenie za 3k aby miało wskazywać dane, które w rzeczywistości są odchylone o 20% od prawidłowego pomiaru, oczywiście, że da się żyć nawet z błędnymi informacjami, które podaje zegarek, ale właśnie nie po to chyba ludzie, kupują zegarki sportowe, które w momencie premiery chodził po ok 5k, żeby pełniły funkcję ozdoby i zakłamywały rzeczywistość, skoro już 5 lat starszy edge za 1k potrafi to robić lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem kiedyś podobne wątpliwości Garmin 7X vs giejfon szajsung S21. Telefon pokazywał mi zawsze mniej niż zegarek. Sprawdzaałem kiedyś na podjeździe cały czas pod górkę z danymi z map geo i Garmin pokazał idealnie a giejfon się mylił  - przytroczony do paska plecaka na wysokości serca. Gdy telefon przełożyłem do Quad Locka na kierę różnice były już mniejsze choć 7X nadal pokazywał to samo/więcej przewiechy. Jednak gdy jazdy były interwałowe z małymi podjazdami/zjazdami więc 'zmarszczkami' rzędu poniżej 10m to telefon jakby ich nie uwzględniał i na całej trasie 7X pokazywał dajmy na to 1500m up a giejfon 1350. Spore różnice. Podobne próby robione w tym samym czasie na S24 żony (też na kierownicy) i już były one znacznie mniejsze rzędu 30m. Moim zdaniem akurat 7X bardzo dobrze przewyższenia zlicza (na rowerze) może dlatego, że ma chyba że ma jednak 3 systemy pozycjonowania więcej satelitó widzi i ręka jest dobrze wystawiona na odbiór sygnału (sporawdzałem oczywiście na gołej ręce), a S21 ma chyba tylko GSM i Gallileo. Pewnie też stąd S24 mający już chyba 3 systemy pozycjonowania jest dokładniejszy. Konkluzja, moim zdaniem zegarek 7X na ręce dużo lepiej zlicza przewyższenia niż nawet telefon na kierownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Telefon nie ma czujnika ciśnienia, liczy tylko teoretyczne dane na podstawie mapy, którą akurat mu wskażesz. Mapy mają różną jakość, różne "zagęszczenie" danych i ich aktualność. Do tego warto wziąć pod uwagę że cywilny GPS jest celowo "uniedokładniony" o kilkanaście-kilkadziesiąt metrów, co w przypadku jazdy trawersem zbocza może dawać niewiarygodne różnice w teoretycznym przewyższeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... tak, mapy + wskazania GPS i ich dokładność, a to wygląda że zależy od ilości obsługiwanych systemów/widzianych satelitów. Nie mam licznika Garmina czy podobnego, zdecydowałem że wolę jednak telefon z QuadLockiem skoro mam do rejestru śladu czy inszych statystyk 7X, ale co znajomek wspominał z licznikiem - wyłącz jeden system i od razu na tej samej trasie pokazuje różne przewiechy, i co z tego że ma ciśnieniomierz. Moim zdaniem ciśnieniomierz jest akurat najmniej dokładnym narzędziem do zliczania drobnych różnic w podjazdach czy zjazdach, też nie widzi takich zmarszczek. Bardzo często na szczytach gdzie wysokość jest podana zioram na 7X jaką pokazuje i nigdy mi się nie mylił więcej jak te 2-3 metry, a jak tak mylił od startu to nie problem do zliczania przewyższeń.

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.09.2024 o 14:34, KSikorski napisał:

Do tego warto wziąć pod uwagę że cywilny GPS jest celowo "uniedokładniony" o kilkanaście-kilkadziesiąt metrów

Nie jest.
Z tego co wiem był, ale już nie jest celowo zabużany (w sensie przez właściciela).

Cywilnymi odbiornikami da się uzyskiwać dokładności rzędu cm, ale to już nie są turystyczne zabawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że temat nadal żywy, kolejne 2 jazdy w ten weekend i różnice były już zdecydowanie niższe niż w poprzedni weekend, 1900 m edge vs 2004 m epix, tak więc odchylenie spadło z ponad 20% do ok 5% więc jest akceptowalne, ile w rzeczywistości ta trasa miała przewyższenia ciężko mi powiedzieć i co było bliższe prawdzie, w każdym bądź razie nie jest to wielki problem. Zauważyłem, za to duża zaletę epixa w porównaniu do edga, gdzie do edga w momencie kiedy rejestruje trasę nie da sie przesłać trasy z conecta, natomiast dla epixa nie stanowi to problemu, dzięki czemu w trakcie jazdy można zmodyfikować sobie trasę bez konieczności używania nawigacji z telefonu, a sama nawigacja na zegarku wbrew pozorom (mimo wyświetlacza 1.4 cala) jest bardzo fajnie czytelna, oczywiście odnosząc się do edge  530, nie miałem styczności z niczym większym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwzględniając, że w zegarkach garmina wgrywanie trasy podczas włączonej aktywności nie stanowi problemu, to edge gdyby były lepiej zaprogramowane najprawdopodobniej też miałyby taką możliwość i mimo, że korzystam z urządzeń garmina to jednak nie można przymykać oka na takie podejście, pewnie starczyła by jakaś aktualizacja, która była by w stanie to poprawić a obstawiam, że uciążliwość związana właśnie z ograniczeniem przesłania kursu nie jest tylko jednostkowym problemem dla mnie ale pewnie większość osób zwracała na to uwagę, a problem jak był tak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...