Galadrim Napisano 12 Września 2024 Napisano 12 Września 2024 Zacznę może od tego co miałem do tej pory, jak jeżdzę i co bym chciał względem tego zmienić. Od 2017 byłem szczęśliwym posiadaczem Krossa Level B3 z 2017 roku. Do czasu kradzieży :(. Rama L sam mam 175 cm zwrostu, 80kg. Żaden ze mnie zawodowy kolarz ale zdarzyło się zrobić 200km jednego dnia, czy regularnie robić trasy 60km (regularnie to dla mnie pewnie kilkanaście razy w roku). Poza tym dojazdy do pracy po Warszawie w okolicach 10-15km. Ze ścieżek to myślę 50% solidny asfalt. 40% chodniki/szutry/utwardzone ścieżki 10% jakiś głębszy las Sumarycznie myślę że w przeciągu roku uzbiera się jakoś 2k. Z roweru byłem bardzo zadowolony. Bardzo odpowiadała mi na nim pozycja. Dodatkowo przerzutki 3x9. Korba 46-26. Kaseta 11-34. Opona 29 cali. Podobało mi się to jak wysokie biegi mogłem uzyskać na płaskim asfalcie. Z reguły korzystałem do maks 3x8 chociaż i 3x9 też zdarzyło się jechać. Z kolei praktycznie nigdy nie używałam w korbie najniższej przerzutki nawet na podjazdach. Na asfalcie średnią predkością jaką jeżdziłem to około 25km/h. Teraz co chciałbym zmienić. Chciałbym żeby rower był ciut szybszy/wydajniejszy na utwardzonych szlakach. Tak żeby jadąc po asfalcie mógłbym jechać bardziej 30km/h, a dojazd do pracy był mniej wysiłkowy. Jednak chce zachować możliwość zjechania gdzie mnie tylko dusza poniesie. Z faktu że z Kross byłem zadowolony przymierzałem się do Eskera 5.0 gen2 lub Levela 8.0. Na obu miałem się okazje się przejechać no i na Levelu czuję się jak w domu, a na Eskerze ta pozycja jest jakaś taka dziwna(może to tylko kwestia przyzwyczajenia ale mimo wszystko). Miałem okazję też się przejechać eskerem 2.0 2023 No i bardzo doceniam to że jest szybszy. Ale Level też w tym budżecie wydaje się być rowerem "porządniejszym". Miałem okazję też siedzieć na romecie boreas 2 no i on z kolei już nawet w miarę pasował. W ramach tego że nie mogę się zdecydować gravel/mtb stwierdziłem że poszukam czegoś w stylu roweru crossowego bo wydaje się to ciekawy kompromis. Ale po pierwsze nie widzę za dużo opcji w tym budżecie po drugie, taki level 8.0 wydaje się mieć lepszy osprzęt w tej samej cenie porównując do rowerów. Co do samego levela to jara mnie karbonowa rama, nie jara mnie jeden blat z przodu 30t. Wydaje mi się że będzie brakować mi większych przełożen, ale z tego co widzę to wszystkie MTB teraz tak mają. Jeśli chodzi o moją znajomość rowerów to poza tym że w miarę sobie wszystko sam wokół roweru wymajsterkowałem to jest zerowa. A teraz próbuję zrobić szybki doktorat ale lekko nie jest, ale z tego co wyczytałem to chciałbym rower który ma powietrzny amortyzator/karbonowy widelec, sztywne osie, korbe nie na kwadrat i hydrauliczny hamulec. No i teraz najtrudniejsze czyli co wybrać. Będę wdzięczny za każdą opinię na temat konkretnych modeli ale też moich "wymagań" oraz typów rowerów. Cytuj
Galadrim Napisano 15 Września 2024 Autor Napisano 15 Września 2024 Żeby rozwiać moje wątpliwości wypożyczyłem w piątek, na kilka godzin dwa rowery (a właściwie to 3, 2 gravele i 1 mtb). No i wniosek jest jeden nie rozumiem graveli. Za to konkretny MTB który wypożyczyłem mi się spodobał. Więc dokańczając wczoraj researchu dostępnych opcji. Zdecydowałem się na MTB w budżecie do 4.5k Rowery, które rozważam: * Kellys Gate 30 - 4.3k * Cube Attention SL - 4.5k * Polygon Xtrada 7 - 4k (ale chyba jest najcięższy ze wszystkich) * Kross level 8.0 - 4.5k ale w tej cenie znajduje tylko z jakimiś dziwnymi podzespołami No i dwa główne typy Superior XP 919 - 4.3k to na nim jeździłem w piątek TORPADO Storm X9 -3.5k nie znam tej marki, trochę aż mi głupio że po takim czasie szukania wziałbym rower z mediaexper ale za tą cenę te podzespoły wydają się być więcej niż świetną okazją. Ogólnie to myślałem, żeby kupić ten rower, a po sezonie dwóch może zmienić podzespołu na lepsze. Zastanawiam się czy w takim torpado to już nie mam "maksymalnych" zespołów, a sama rama okaże się być ograniczająca. Cytuj
NerfMe Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 Z tych dwóch, które wymieniłeś to bez wątpliwości brałbym Superiora. Możesz jeszcze rozważyć kupno Radona, jak nie boisz się kupić wysyłkowo: https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-2 Cytuj
Jendrass Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 (edytowane) W dniu 12.09.2024 o 14:54, Galadrim napisał: ...byłem szczęśliwym posiadaczem Krossa Level B3 z 2017 roku. Do czasu kradzieży :(. Rama L sam mam 175 cm zwrostu, 80kg. ..... ale zdarzyło się zrobić 200km jednego dnia, czy regularnie robić trasy 60km... Poza tym dojazdy do pracy po Warszawie w okolicach 10-15km. Ze ścieżek to myślę 50% solidny asfalt. 40% chodniki/szutry/utwardzone ścieżki 10% jakiś głębszy las Miałeś crossa z którego byłeś zadowolony. Teraz chcesz, jak piszesz coś szybszego. Biorąc pod uwagę co napisałeś, na pewno nie powinno być MTB. Z wielu powodów. 3 są najważniejsze. 1. Geometria - to że wygodnie przejechało Ci się wokół sklepu, nie oznacza, że jest to rower do WYGODNEGO pokonywania płaskich tras 60 km, a 200 km? Da się na góralu dojeżdżać 10 km do pracy po płaskim, ale na pewno da się to zrobić wygodniej na innym rowerze. 2. Napęd. Jedną z zapominanych różnic między "rasowymi" góralami a crossami, jest to, że w góralach będziesz miał mniejsze zębatki na korbie, czasami rama nie pozwoli na zamontowanie większych. A Ty chcesz jeździć szybciej. Szybciej na grubszych oponach? Na "gorszych" przełożeniach, ze skrajnym przekosem (jeśli będziesz miał np. 1x12) rujnującym napęd... Czarno to widzę. 3. Waga. Jeśli ma być szybciej, fajnie by było, że rower był lekki. W określonym przedziale cenowym (np. do 6 tys. zł) cros lub fitness będzie lżejszy od MTB. Jeśli byłeś zadowolony ze starego crossa to może poszukaj nowego, lepszego? Np.: https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-1 lub https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-0 Lub: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-hybrydowe/rowery-fitness/fx/fx-3-gen-4/p/40819/?colorCode=blue A może fitness lub gravel z prostą kierownicą? Np. popatrz na gravela z prostą kierownicą: https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2024-dsx-2 Edytowane 15 Września 2024 przez Jendrass Cytuj
Galadrim Napisano 15 Września 2024 Autor Napisano 15 Września 2024 @Jendrass napisałem że wypożyczyłem na kilka godzin. Więc każdy z graveli dostał co najmniej 10km nawierzchni najróżniejszej. Od gładkiego asfaltu, przez las, kostkę i chodnik. Rzeczywiście to nie zasymuluje robienia kilkudziesięciu kilometrów na strzała, ale np. dojazd do pracy jak najbardziej. Moje wnioski po tych kilometrach są takie, że gravel będzie znacząco szybszy na równym asfalcie, ale już gorszej jakości asfalt lub ścieżka leśna, nawet równa to ta różnica w prędkości jest minimalna, a różnica w wygodzie na rzecz mtb już większa. Być może trafiły mi się akurat tak modele, jeśli ktoś lubi gravela niech na nim sobie jeździ. To po prostu nie dla mnie. Za mało dostaję w zamian za rzeczy, które tracę. Pisząc że miałem Krossa to miałem Kross Level B3 jako markę, nie rower crossowy. Bardzo mocno zresztą rozważałem, wybór takiego typu roweru, ale jest mały wybór, nie miałem okazji też żadnego wypożyczyć. W tych giantach miałem problem z osprzętem w jednym chyba z ośkami, a w drugim z suportem z tego co pamiętam. Ten trek czy fitnessy zaciekawiły mnie, ale na moje laickie rozumowanie to jest po prostu gravel z prostą kierownicą. Jakbym miał okazję się dłużej przejechać to może, a że nie mam to wpada u mnie w kategorię gravela więc odrzucam. @NerfMe ten radon też mi się już przewija i mam go jeszcze z tyłu głowy tylko właśnie ta wysyłka i brak możliwości przymierzenia. Jakiś konkretny powód żeby odrzucić torpado na rzecz superiora? Cytuj
NerfMe Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 No tak, dość poważny, Superior mimo cięższego amortyzatora waży, wg producenta, 1,4 kg mniej. Podejrzewam więc że rama tego Torpado to straszny kloc. Superior oferuje też 5 letnia gwarancja na ramę. Cytuj
Jendrass Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 (edytowane) 3 godziny temu, Galadrim napisał: ... gravel będzie znacząco szybszy na równym asfalcie, ale już gorszej jakości asfalt lub ścieżka leśna, nawet równa to ta różnica w prędkości jest minimalna Dziwne. Bo gravel w dużym uproszczeniu to "połączenie wyjątkowych cech roweru szosowego, którym można poruszać się nie tylko po asfalcie. Idealne na drogi szutrowe oraz gruntowe, a także, by poruszać się nim po podłożu leśnym" - pozwoliłem sobie zacytować za Decathlonem. Producenci graveli uważają podobnie. Ale masz rację - ma być Tobie wygodnie. Ale nie skreślaj na podstawie słowa gravel rowerów gravelopodobnych z prostą kierownicą. To są bardziej fitnessy. Może czasem na którymś z nich będzie Ci wygodnie (ale mnie nie podpasowały). I pamiętaj, że geometrie rowerów MTB zmieniają się na przestrzeni ostatnich lat. Kiedyś MTB, w znaczącej części modeli, był rowerem rekreacyjnym, teraz zaczyna być prawdziwym rowerem górskim. Nie ma szybko jeździć po płaskim tylko poradzić sobie w bardzo trudnym terenie. Sprawdziłem, Twój poprzedni rower miał napęd 3x9, kaseta to 11-34T, a na korbie 44/32/22T. Przykładowy Radon ma na korbie 32T, a na kasecie 10-51T. NIE DA się na tym pojechać szybciej niż na Twoim starym rowerze. Określ swoją kadencję i zobasz na jakim przełożeniu musisz jeździć żeby wycisnąć, określone przez Ciebie 30 km/h. Policzyłem - przy kadencji 90 (90 obrotów korbą na minutę), blacie na korbie 32T i chęci osiągnięcia 30 km/godzinę na tylnej zębatce musisz mieć ok 12T. Czyli prawie maksymalny przekos. Pytanie konkursowe: ile czasu wytrzyma tak ekspoloatowany napęd. Ale inne zalety mogą przeważyć Edytowane 15 Września 2024 przez Jendrass 1 Cytuj
NerfMe Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 (edytowane) Jak czytam, że gravel się nadaje do wszystkiego to przypomina mi się to: https://www.instagram.com/reel/C-W2EDaNm4b/?igsh=MXNkcjRudmlrajcyeg== Ale nie powiem kusi mnie by kiedyś spróbować na takim pojechać Natomiast co do zasady to się zgadzam, że jak ktoś chce jeździć w większości po utwardzanych ścieżkach to powinien się przyjrzeć rowerom crossowym. Wiadomo że nie wjadą w wymagający teren, ale z leśną ścieżką z powodzeniem sobie poradzą. Warto się przymierzyć do takiego Gianta Roama 1, gdzie spokojnie sie zmieści górska opona o szerokości 2.0 czy Polygonowi Heistowi. Edytowane 15 Września 2024 przez NerfMe Cytuj
Maciorra Napisano 15 Września 2024 Napisano 15 Września 2024 Cytat Jak czytam, że gravel się nadaje do wszystkiego Żaden rower nie nadaje się do wszystkiego, a jeśli ktoś w pierwszym poście pisze, że Cytat Ze ścieżek to myślę 50% solidny asfalt. 40% chodniki/szutry/utwardzone ścieżki 10% jakiś głębszy las to gdzie tu miejsce dla MTB, zwłaszcza takiego bardziej współczesnego z napędem 1x i często brakiem miejsca na większą zębatkę z przodu... 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.