mikeman Napisano 28 Sierpnia Udostępnij Napisano 28 Sierpnia Czołem Eksperci! Sprawa wygląda tak, że kupiłem używany rower (Amulet Youngster, 20") dla syna w satysfakcjonujących pieniądzach. Okazało się jednak, że oprócz satysfakcjonujących pieniędzy, jego stan faktyczny pozostawia trochę do życzenia, nawet mimo tego, że sam go odbierałem. Myślałem, że jak łańcuch jest troszkę pordzewiały, to nie problem, ale już wiem, że to jednak problem jeśli nie bezpośredni, to pośredni w związku z tym jak był eksploatowany i konserwowany. Cóż doświadczenie do piórnika. Do rzeczy: Umyłem go, wymieniłem łańcuch, wymieniłem suport, ale mam problem z tylną przerzutką, która według specyfikacji to Acera RD-M360. Po pierwsze - póki co nie udało mi się jej na razie wyregulować - o ile skrajne przerzutki udało się ograniczyć, to nie potrafię tak wyregulować żeby wszystkie biegi zmieniało płynnie i nie ocierało (na drugim od góry cały czxas jakby chciał przeskoczyć i bodajże na 4tym). Planuje kupić drut i sprawdzić czy hak nie jest skrzywiony, ale oprócz tego mam jeszcze zagwozdkę z jej wózkiem, który wydaje mi się za długi do tak małych kół. Zobaczcie jak to wygląda na stronie (sorry za jakość) i to na jednej z najmniejszych zębatek: U mnie zaś wygląda to na najmniejszej zębatce tak: A na największej tak: Teraz: to chyba raczej nie powinno tak wyglądać, że wózek jest dosłownie kilka cm powyżej podłoża i tuż przy oponie. Na grafice od producenta przerzutka jest jakby bardziej złożona, a nie wyciągnięta. Pytanie: co jest nie tak? Za krótki/długi łańcuch? Wyciągnięta sprężyna w przerzutce? I w związku z tym jak temu zaradzić? A może wymienić przerzutkę na jakąś z wózkiem GS a nie SGS - taki Altus może by pasował (https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tylna-shimano-altus-7-8rz-rd-m310-36423-13262809348)? Z góry dzięki za rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pytkum Napisano 28 Sierpnia Udostępnij Napisano 28 Sierpnia Łańcuch wygląda na za długi. o ile ogniw go skróciłeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikeman Napisano 28 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia Ok, wiem, że po amatorsku i poczytałem, że się nie powinno, ale generalnie najpierw założyłem tak jak przyszedł, ale wisiał, więc przyłożyłem do starego i dodałem bodajże 4 ogniwa, ale dalej wyglądał na za długi, więc odjąłem najpierw jedno a potem chyba dwa. Koniec końców nie wiem ile go skróciłem Ale dalej skrócić go przecież mogę, tyle, że: na największej przerzutce wózek będzie jeszcze bardziej wychylony przecież- nie za bardzo? I dwa: nadal nie rozwiązuje to raczej zagadki czemu wózek prawie trze o opone i ma ze 4cm do podłoża, kiedy na zdjęciu producenta tak nie jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 28 Sierpnia Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 47 minut temu, mikeman napisał: I dwa: nadal nie rozwiązuje to raczej zagadki czemu wózek prawie trze o opone i ma ze 4cm do podłoża, kiedy na zdjęciu producenta tak nie jest. Nie ma zagadki. Zauważ, ze na zdj producenta przerzutka jest na na najmniejszej koronce więc pantograf jest złożony i cały wózek jest przesunięty w górę. U ciebie przerzutka wrzucona na skrajne przeciwne przełożenie więc pantograf max rozłożony. Co do jakości zmiany przełożeń to: a) skróć łańcuch wg zaleceń shimano (oplatasz zębatkę korby, największą koronkę kasety, pomijasz wózek przerzutki i dodajesz 2 ogniwa) b) sprawdź czy hak i wózek przerzutki są proste (prostopadłe do osi koła), ale drutem raczej tego nie sprawdzisz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pytkum Napisano 28 Sierpnia Udostępnij Napisano 28 Sierpnia Dokumosa dobrze prawi, dobierz prawidłowo długość łańcucha. Długie wózki w rowerach 20" to standard (nawet w składakach dla dorosłych), też się tego obawiałem, ale po 2 latach jazdy po niezbyt równych dróżkach wózek był jak nowy. Jedynie ucierpiał korpus, kiedy koleżanka córki postanowiła zaprezentować jak potrafi się spektakularnie wywalić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikeman Napisano 28 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia Dzieki. Zajme sie lancuchem, potem hakiem z DIY pretami z forum i zobacze jak z regulacja. Zamowilem tez tego Altusa RD-M310 bo wyglada na to ze tamten wozek jest krotszy przez duze jego kolka, ale zobacze, moze obejdzie sie bez zmiany. Dzieki za pomoc. Jak zrobie co mam zrobic, to pewnie sie zamelduje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikeman Napisano 30 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 30 Sierpnia Raportując dla zainteresowanych (albo potomnych): łańcuch skróciłem (chyba 4/5 ogniw) co trochę poprawiło wysokość wózka na najmniejszym biegu, ale na największym nadal jest niekomfortowo blisko opony, ale tak już pewnie będzie: Skrócenie łańcucha pozwoliło mi wyregulować przerzutkę, żeby chodziła satysfakcjonująco i nie tarłą nigdzie. Dodatkowo przyszła mi dzisiaj podkładka dystansująca dla bębenków 8 biegowych w celu założenia kasety 7mio biegowej - tak tu było, ale tak która teraz jest nie ma dziur na nity które są w kasiecie Shimano, więc po skręceniu kaseta minimalnie faluje. Mam nadzieje, że po zmianie będzie już ideolo. W planach na weekend jest także demontaż i wyczyszczenie bębenka, bo ma w środku piasek i nie chodzi lekko. Dotarł także ten Altus, ale nie ma dużo krótszego wózka - jakieś 1,5 cm. Nie wiem, chyba nie będę zmieniał skoro przerzutka już jako tako działa, ale zobaczę. W dalszych planach jest także wymiana tarcz/klocków i ich regulacja, bo teraz lekko obcierają o tarcze i chyba powinno być tam jednak luźniej (minus tarczówek, który w rowerze dla dziecka jednak potrzebny nie jest). No i zobacze czy szef wszystkich szefów dla którego rower robie, wyierze jego czy dotychczasowy (de facto Skode na 20" w super stanie i przyczepić się do niej nie mogę). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikeman Napisano 8 Września Autor Udostępnij Napisano 8 Września Tęskniliście? Założyłem Altusa i jest lepiej. Uważam, że taka powinna tu być fabrycznie. Zdjęcia poglądowe poniżej, ale także jeden problem na samym końcu. Jest jednak jedna kwestia która jest dla mnie problemem. Z jakiegoś względu faluje mi kaseta. Wymieniłem ją na nową, bo myślałem że jest skrzywiona, ale zjawisko występuje nadal, co oznacza, że to nie to. rozebrałem też i zregenerowałem bębenek. Teraz tak: kaseta jest 7mio biegowa i ma podkładkę dystansującą. Na początku myślałem, że kaseta falowała (jeśli nie była krzywa), właśnie przez tą podkładkę, bo nie miała ona otworów na dwa nity, które dotykały jej ze strony kasety. Kupiłem dedykowaną i jak przyszła, to jeszcze powiększyłem te otwory, żeby nity weszły w nie idealnie, a mimo to wygląda to tak: I teraz pytanie: co to jest? Czy możliwe że krzywo umocowany jest bębenek w piaście, czy coś innego? Jak sobie z tym poradzić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pytkum Napisano 9 Września Udostępnij Napisano 9 Września Ja bym jeździł i obserwował, 7s dużo toleruje, jak Ci to bardzo przeszkadza wymień piastę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września (edytowane) W dniu 28.08.2024 o 12:45, Dokumosa napisał: a) skróć łańcuch wg zaleceń shimano (oplatasz zębatkę korby, największą koronkę kasety, pomijasz wózek przerzutki i dodajesz 2 ogniwa) Moim zdaniem nie bardzo. Chyba najlepszą metodą jest nałożyć łańcuch na największą koronkę z tyłu i najmniejszą tarczę z przodu (z przotu Ty masz akurat jedną, jeden blat) i takie dobranie długości, żeby w tym położeniu łańcuch i kółka w wózku miały minimalny zapas luzu, nie dobijały do siebie nawzajem i nie obcierały. Te zalecenia Shimano i wyliczanie długości to chyba (chyba na pewno :] ) w rowerach z większymi blatami, szosowych; do których można nawet założyć przerzutkę z systemem Shadow RD, ze sprzęgiełkiem, z elektronicznymi manetkami (to dopiero byłaby frajda) oraz o czym jeszcze nie mam pojęcia. Tak patrzę, że Twój rower ma też hamulce hydrauliczne - ale nie ma np. linek wpuszczanych w ramę... ale to podobno można przerobić we własnym zakresie - powiercić w ramie otwory gdzie trzeba. Już przeginam... Co dalej... pomiar FTP, V2omax i pracować nad LT1, LT2 (VT1, VT2)... A te pancerze i linki to się podobno powinno wymieniać co dwa lata, nie powiem kto tak gada na YouTube ... Wydaje mi się, że rowerek z kołami 20" i niestety jakąkolwiek przerzutką, to zbyt duże obciążenie stawów dłoni dla maluszka (także planetarną, np. Nexus 3 którą stosuję się bodajże w niektórych rowerach dojazdowych ('commuter') z kołami o takim rozmiarze, czyli 20". Ale i widziałem tak małe koła w turystycznych, na których można podróżować. https://youtu.be/jyHEu0AUCJQ W Nexus 3 to chyba za duże odstępy pomiędzy biegami/przełożeniami jak dla dziecka, aczkolwiek manetka pracuje względnie lekko, natomiast sugerowane na Allegro Shimano Revoshift, albo obrotowe manetki Sram, działają z większym oporem niż ta od Nexusa i mnie przyprawiają o ból w stawach (tzn. mam nadzieję, że jednak mi to przejdzie, jakoś to opanuję, po to zmieniłem manetki właśnie na obrotowe, zainwestowałem też w chwyty i rogi, poszukam najlepszego ustawienia kierownicy... ...Chyba, że jednak Nexus 3, z odwpowiednio większą zębatką, czyli 19: https://ritzelrechner.de/?GR=SNI3&KB=38&RZ=19&UF=1540&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth ❔ Edytowane 14 Września przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września (edytowane) Minął czas ne edycję poprzedniego postu, poprawiam link: https://ritzelrechner.de/?GR=SNI3&KB=32&RZ=16&UF=1540&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth korba 32T, czyli tyle ile jest w rowerku, nie 38T jak domyślnie w Nexusach - z tyłu przy takiej korbie wypada zębatka 16T, wg tego kalkulatora większa może uszkodzić piastę (czy jednak w tym przypadku nie koniecznie❔), więc nie wiem czy coś takiego ma sens... Tym bardziej, jeśli w porównaniu z rowerami innych dzieci mogłoby to wyglądać dziwnie... Edytowane 14 Września przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września @Stefcshg te zalecenia shimano są takie jak pisałem dla takich właśnie napędów ja u ciebie. Do napędów o dużej rozpiętości kaset (510%) mają inne. Twoja metodą ma wadę - zdecydowanie za liźny łańcuch. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września (edytowane) Chyba odwrotnie, bo właśnie metodą 'na wyliczenie i dodanie dwóch ogniw', łańcuch u mnie zwisał w czasie jazdy, a Acerę mam taką samą jak mikeman. Ale ja mam napęd 3x8 - przód 22-32-42T, tył: 11-30T i sprawdza się tylko 110 ogniw w łańcuchu - 112 wisiało luźno w czasie jazdy, 108 uznałem że za bardzo napięty, ale gdybym kiedyś zmienił kasetę na Alivio 11-28T (wraz z korbą, jak się należy zgodnie ze sztuką), to wtedy chyba nie będzie to tak niepokojąco wyglądało. Mikeman coś pisze, że mu kaseta "faluje" - u mnie korba faluje, ale mieści się w wodzikach wózka Altusa FD-M310. Myślę, że to falowanie jest spowodowane u mnie krzywą osią suportu, ale chyba i tak jestem z niej zadowolony bo była tania (od początku wyglądała na średnio wykonaną i tak też ludzie pisali na Allegro, że komuś tam korba nie na taką głębokość włazi jak powinna), ale da się jeździć (chyba, że to jednak tylko największa tarcza, a to gorzej). Edytowane 14 Września przez Stefcshg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września Shimano nie ma metody na wyliczanie tylko na przymierzanie i dodanie 2 ogniw. W manuali do każdej ich przerzutki jest to rozrysowane. Ta metoda daje najkrótszy możliwy łańcuch dla danego setu przód+tył. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stefcshg Napisano 14 Września Udostępnij Napisano 14 Września U mnie przy poprzedniej przerzutce (stare Alivio) brakowało długości wózka, dlatego Acera RD-M360 - mam taką samą jak autor tematu. Co do kasety Alivio (CS-HG51), skoro wyżej napisałem, że wykorzystałbym z nią tamten krótszy łańcuch, to - nie jest to kaseta podjazdowa, jaką mam teraz (CS-HG41), ale taka właśnie Alivio była na początku w moim rowerze, kiedy nie miałem pojęcia jak w ogóle się tych biegów używa. A teraz niestety to już mocno nie będę podjeżdżał, więc taka zmiana to ewentualnie dla porównania jakie są wrażenia na takiej kasecie - czytałem, że niektórzy sobie chwalą za płynność jazdy, ale dla mnie ona byłaby pewnie tylko trudniejsza, bardziej męcząca, ryzykowna zdrowotnie. Tamten stary automat Alivio ma bardzo miękką sprężynę - nie jestem pewny czy z powodu już wyrobienia, czy jednak w dawnych czasach tak konsturowano, bo przedni Suntour też ma miękką (ale niestety ma też spore luzy) i nawet próbowałem w tym roku wrócić do tamtego Alivio, ale na manetce nie było aż takiej róznicy na jaką miałem nadzieję, a zmiana biegów nie tak dobra jak na Acerze. Natomiast RD-M360 też ma podobno jedną z bardziej miękkich (myślałem, że Claris ma miększą, ale ma chyba nawet twardzszą, więc leży w pudełku, a używam Acerę). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.