krystian23 Napisano 24 Sierpnia Udostępnij Napisano 24 Sierpnia (edytowane) Dzień dobry. Kupiłem niedawno rower szosowy Rose Reveal AL. Niestety pojawił się problem przy zakładaniu przedniego koła. Mianowicie nie mogłem go założyć ze względu na to, że tarcza nie mogła się zmieścić między zaciski hamulca. Wydaje mi się, że stało się to na wskutek zaciśnięcia przedniego hamulca w momencie gdy nie było między zaciskami plastikowego zabezpieczenia. Wyczytałem na tym forum, że można to rozepchać delikatnie płaskim śrubokretem. Udało mi się to zrobić i założyć koło, ale niestety tarcza obciera o zaciski. Znalazłem informację by poluzować śruby w hamulcu, zacisnąć mocno i wtedy dokręcić. Zacisk mojego hamulca to Shimano BR-R7070. Tylko nie jestem pewien czy to na pewno te śruby? Zdjęcie poniżej: Czy lepiej się w to nie bawić i dać do serwisu? Bardzo proszę o poradę. Edit: Widzę że jeszcze tu na widelcu pod zaślepkami są śruby: Edytowane 24 Sierpnia przez krystian23 Dodanie zdjęcia śrub z widelca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 24 Sierpnia Udostępnij Napisano 24 Sierpnia Oczywiście, że nie te. Te skręcają dwie połówki zacisku, rozkręcając narobisz totalnej kaszany. Masz POLUZOWAĆ śruby, które są prostopadle do tych, po drugiej stronie i przykręcają zacisk do ramy. Wtedy zaciskasz klamkę i powoli dokręcasz na przemian, pewnie ze 6Nm. Regulacji zacisku często nie udaje się zrobić za pierwszym razem. Zazwyczaj trzeba kilka razy popróbować. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 24 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 24 Sierpnia @cervandes Po dodaniu wpisu edytowałem go i dodałem nowe zdjęcie. Czy to są te? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 24 Sierpnia Udostępnij Napisano 24 Sierpnia O tak, te są właściwe. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartosz50 Napisano 24 Sierpnia Udostępnij Napisano 24 Sierpnia @krystian23 Zacisk jest przykręcony bezpośrednio do widelca, więc muszisz wyciągnąć zawleczkę jeśli chcesz ruszyć dolną śrubę... jestem ciekaw ile tam jest tego luzu na regulację położenia zacisku względem tarczy 🤔 Jeśli wcisnąłeś klamkę bez tarczy w zacisku, to wypadałoby - wyjąć klocki, odkręcić korek zbiorniczka w klamce i dokładnie rozepchać tłoczki. Dopiero później brać się za luzowanie zacisku. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 24 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 24 Sierpnia @Bartosz50 To już wiem, że to nie zabawa dla mnie i będzie lepiej gdy dam go do serwisu. Dzięki za pomoc, @cervandes Tobie również. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 25 Sierpnia Mod Team Udostępnij Napisano 25 Sierpnia Zero ryzyka (pomijając partaczy) - kierunek serwis. Samodzielne "igranie z losem" - ponowna próba rozepchania tłoczków, lub regulacja zacisku. Przy wymianie klocków na nowe po prostu na chama rozpychałem tłoczki, używając do tego 20 cm drewnianej linijki (jakoś śrubokręt mi się nie widział) - łatwo nie było i opornie to szło, ale się udało. Oczywiście taka zabawa na własną odpowiedzialność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 25 Sierpnia Udostępnij Napisano 25 Sierpnia (edytowane) Sugeruję próbować i się nauczyć. Bo taka przypadłość, ocieranie, jest czymś zupełnie powszechnym w przypadku tarczówek i czy w takim przypadku za każdym razem pojedziesz do serwisu? Za 3pln możesz też kupić to https://a.aliexpress.com/_EyjXeWv Nie zawsze działa ale czasami jednak może, przydatne przy regulacji. 14 godzin temu, Bartosz50 napisał: @krystian23 Zacisk jest przykręcony bezpośrednio do widelca, więc muszisz wyciągnąć zawleczkę jeśli chcesz ruszyć dolną śrubę... jestem ciekaw ile tam jest tego luzu na regulację położenia zacisku względem tarczy 🤔 Jeśli wcisnąłeś klamkę bez tarczy w zacisku, to wypadałoby - wyjąć klocki, odkręcić korek zbiorniczka w klamce i dokładnie rozepchać tłoczki. Dopiero później brać się za luzowanie zacisku. Jak zrobi co sugerujesz czyli będzie rozpychał tłoczki bez klocków to jest spora szansa że spowoduje pęknięcie ceramicznego tłoczka. Jeśli nie będą chciały za bardzo się ruszać (standard dla ceramicznych) to używanie jakiegokolwiek narzędzia bezpośrednio na tłoki niesie ryzyko ich uszkodzenia. Edytowane 25 Sierpnia przez tobo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
holdegron Napisano 29 Sierpnia Udostępnij Napisano 29 Sierpnia Shimano w serwisówce wyraźnie pisze, że przy zmianie klocków, lub w sytuacji jak powyżej, należy najpierw rozepchać tłoczki. Jest do tego odpowiednie narzędzie. Klocki w miarę ścierania są coraz bliżej tarczy, więc logicznym jest, że najpierw trzeba tłoczki "wyzerować" do pozycji wyjściowej. Tak samo, kiedy naciśniemy hamulec bez klocków - tłoczki wysuną się bardzo daleko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Sierpnia Udostępnij Napisano 29 Sierpnia Nie cofasz tłoczków w heblach shimano z ceramicznymi tłoczkami. Cofasz z założonymi klockami. Jeśli naciśniesz hamulec bez klocków to tłoczki się za daleko nie wysuną. Chyba że naciśniesz dźwignię kilka razy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 29 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 29 Sierpnia Dzięki za porady. Ostatecznie dałem do serwisu. Kilka minut roboty i tarcze nie ocierają 😁. Chciałem jeszcze by wyregulowano przerzutki, ale okazało się, że nie ma takiej potrzeby 😄. Sądziłem, że powinny ciszej chodzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
holdegron Napisano 29 Sierpnia Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 1 godzinę temu, tobo napisał: Nie cofasz tłoczków w heblach shimano z ceramicznymi tłoczkami. Cofasz z założonymi klockami. Jeśli naciśniesz hamulec bez klocków to tłoczki się za daleko nie wysuną. Chyba że naciśniesz dźwignię kilka razy. Nieprawda, poczytaj manual. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia Ale co jest nieprawdą? Ceramiczne tłoki nie lubią punktowego przykładania siły. Nawet w przypadku dedykowanych narzędzi przykładasz siłę do krawędzi tłoczków i tylko np w dwóch punktach (wszelakie rozpychacze w postaci łopatek czy "łyżek") - takimi narzędziami nie jesteś w stanie przyłożyć siły na całej powierzchni obwodu tłoczka, tym bardziej że one lubią nie chcieć się ruszać. Więc jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest cofać tłoki używając klocków które rozkładają równomiernie siłę nacisku narzędzia na cały obwód/krawędź tłoczka. W kategorii narzędzia a potem hamulce hydrauliczne shimano nie ma w ofercie żadnych narzędzi do resetu zacisków. Strona shimano. https://bike.shimano.com/en-EU/service-upgradeparts/mtb/category/tools.html Na rynku są "pad spreader'y" czyli rozpychacze do klocków (nie działają gdy tłoczki są mniej lub bardziej "sztywne") oraz "piston reset tools'y" czyli np to co oferuje park tool. Też działają bądź nie działają. Przykłady https://uniortools.com/eng/product/1757-2DP-US-2-in-1-disc-brake-tool https://www.ebay.co.uk/itm/403783160651?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=fdEMHFxSSta&sssrc=4429486&ssuid=aQolPEa_QC-&var=&widget_ver=artemis&media=COPY Takie samo co do sposobu działania ma park tool czy topeak. Park tool wyklucza używanie swojego narzędzia do resetu tłoczków w przypadku ceramiki "NOTE: Wedge-style piston tools such as the PP-1.2 are not intended for use with brake systems that utilize ceramic pistons, such as Shimano road disc brake calipers." Zacisk 105 od shimano ma tłoki ceramiczne. Jedynym narzędziem które jest rowerowe i pozwala równomiernie na obwodzie wciskać tłoczki jest nowa prasa Srama. Pytanie czy zadziała w przypadku rozmiaru /szerokości otworu w zaciskach dwutloczkowych shimano. No i szitmano raczej nie zaleci używania sramowskiej prasy. Podrzuć ten manual i szczegóły jakie narzędzie shimano rekomenduje. Skoro czegoś nie wiem to chętnie się dowiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia Zdecydowanie nie polecam, tak jak kolega tobo, bawić się ceramicznymi tłoczkami rozpychając je bez klocków. Jeden taki zestaw tak popsułem. Kupiłem nowe zaciski... Inna sprawa, ceramiczne są fajne póki wszystko cacy i się nie brudzi, ja finalnie zmieniłem hamulce bo moje ultegrowe ceramiczne były tak upierdliwe, że co miesiąc musiałem tam zaglądac. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia (edytowane) Co...? Wszystkie hamulce hydrauliczne jakie mam i miałem były na ceramicznych tłoczkach i zawsze je rozpychałem bez klocków. Tyle, że zawsze plastikową łyżką do opon, nigdy śrubokrętem czy innym metalowym przedmiotem. Nigdy nie miałem żadnych problemów z zaciskami Shimano, do szosowych 105-tek nie zaglądałem od ponad roku i hamują jak hamowały. Chyba kolega nie za bardzo umie w serwis i konserwację roweru... Edytowane 30 Sierpnia przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia Ze 105 też nigdy nie miałem problemów. Raz musiałem baryłkę wymienić. Ultegra za to masakra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rowerowe_lowe Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia Miałem podobny problem 2 lata temu tylko ja spokojnie odgiąłem sobie tarcze ręczne i wszystko śmiga jak należy pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 30 Sierpnia Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 7 godzin temu, TheJW napisał: Co...? Wszystkie hamulce hydrauliczne jakie mam i miałem były na ceramicznych tłoczkach i zawsze je rozpychałem bez klocków. Tyle, że zawsze plastikową łyżką do opon, nigdy śrubokrętem czy innym metalowym przedmiotem. Nigdy nie miałem żadnych problemów z zaciskami Shimano, do szosowych 105-tek nie zaglądałem od ponad roku i hamują jak hamowały. Chyba kolega nie za bardzo umie w serwis i konserwację roweru... Ile tych hamulców miałeś z ceramicznymi tłokami? 10? 15? 30? Rocznie przychodzi ich na serwis 200-300. W niektórych tłoki są sztywno na beton. Czasem rusza się wyłącznie 1 a drugi jest zaspawany. To co podaje park tool zgadza się z realiami. Nie przypuszczasz że trochę na ten temat wiedzą? W takim przypadku nie działa nic co jest standardowym narzędziem do tego celu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 2 Września Autor Udostępnij Napisano 2 Września Byłem w serwisie, ale po około 80km problem wrócił 😞 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 2 Września Udostępnij Napisano 2 Września A co twierdzą że zrobili? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 2 Września Autor Udostępnij Napisano 2 Września @tobo Zrobiła mi to pani na miejscu, ale nie przyglądałem się co robi i też mi nie powiedziała więc nie wiem. Co mogę powiedzieć to to, że zajęło jej to około 3 minuty i nie widziałem by coś odkręcała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krystian23 Napisano 3 Września Autor Udostępnij Napisano 3 Września Poluzowałem śruby zacisku na widelcu i na dociśniętym hamulcu dokręciłem. Jak na razie nie ociera. Ale wydaje mi się że tarcza jest trochę wygięta, bo to ocieranie było tylko w jednym miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.