Skocz do zawartości

[Amortyzator] Wina amortyzatora RST Aerial 29 MLC czy coś innego


Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów.

Do tej pory jeździłem różnymi rowerami i nigdy nie było z żadnym problemów aż trafiłem na trefny model, a w zasadzie czeską komedię, tzn. Rock Machine Torrent 30-29 i prawdopodobnie trafiłem na fabryczny defekt z amortyzatorem. Chodzi o to, że gdy jadę i skręcę kierownicą to słyszę metaliczny dźwięk z widelca. Byłem u 2 serwisantów i dwóch powiedziało, że to wina na 99% amorka, który się wygina przy moim ciężarze, 81 kg. Chciałem się Was zapytać czy to jest możliwe? Jeździłem rowerem syna (LINK), który ma jakiś podstawowy widelec i tam tego nie słychać. W ogóle nigdy czegoś takiego nie słyszałem w różnych rowerach, którymi jeździłem. Jest to tak jakby klocek ocierał o tarczę. Gdy jadę prosto jest ok. Ale co ciekawe słychać go najbardziej podczas wiatru. Klocki ustawione idealnie przez serwisanta, wcześniej przeze mnie.
Jest to model RST Aerial 29 MLC powietrzny z tego roweru ->  LINK
Czy faktycznie jest to wina samego amortyzatora? Trochę dałem d..py, bo wcześniej miałem z nim też problem (rowerem), tzn. zacisk hamulca tylniego za chiny ludowe nie mogłem ustawić (wada fabryczna). Żaden serwis też sobie z tym nie poradził. Dopiero znajomy delikatnie przypiłował i wreszcie przestało ocierać. Same problemy z tym czeskim @&!$^*. 
Co proponujecie żebym z tym niby rowerem zrobił? Kupił nowy amorek (ale czy to się będzie opłacało i czy faktycznie po tym zakupie problem ustanie) czy sprzedał rower ze stratą pln?
A jeżeli nowy amortyzator to czy ten będzie dobry -> LINK ?
Pomożecie bo już tracę nerwy na te odgłosy. Jakbym jechał jakimś starym rowerem :( 

rock-machine-torrent-30-29-2-176228-f-sk

EDIT

Przypomniało mi się. Za szybkozamykacz serwis wstawił mi sztywną oś i dalej to samo.

Edytowane przez mystaloba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że niby jak wstawili sztywną oś? Zmienili widelec i koło? Nadal masz tam skręcaną szpilkę 5mm i nadal te cieniutkie haki w widelcu więc tego nie usztywnisz. I tak - to normalne w takich konstrukcjach, że jak klockinjeszcze nie zużyte to będą dzwonić tarcze przy skręcaniu w ostrzejszych zakrętach.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn. źle się wyraziłem. Zamiast szybkozamykacza przy osi, zmienił ośkę wraz ze śrubą ale to i tak nic nie dało. Skręcana szpilka 5 mm nie rozumiem - laik. Cieniutkie haki na widelcu - nic nie zmieniałem. Syna rower (ten z linku w/w), tzn. amortyzator mocniejszy, że nic nie słyszę podczas jazdy? Chyba, że mechaniczne i większy rozstaw klocków...

No więc co polecasz w tym momencie zrobić żebym nie słyszał tych głośnych dźwięków? Kupić lepszy amorek czy sprzedać rower i wybrać coś innego bez dźwięku z amortyzatora?

P.s. Dzięki kolego za podpowiedzi i sorry, że nie odp. fachowo bo zwyczajnie jestem laikiem w tej dziedzinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztywność skrętna amortyzatora wynika w znacznej mierze ze sztywnej osi przelotowej o średnicy 15mm. Widelec pod tą oś ma zamknięte i głębokie haki. U ciebie i w tym podlinkowanym jest oś 9mm w płytkich hakach otwartych. Można to porównać do gwoździa wbitego w kartkę papieru - łatwo majtać gwoździem na boki. Jeśli zamiast gwoździa weźmieny rurkę o średnicy 15mm i osadzimy ją w sztywnym materiale na głebilość 12mm to będzie znacznie trudniej tą rurką wywijać. Przelotowa (sztywna) oś wymusza naturalnie stosowanie piasty w którą taką oś wlezie. Jak zmieniax̌ wideł to na taki pod oś przelotową. Recon to min w dodatku najlepiej w wersji gold.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od początku ten rower jest jakiś dziwny. Gdy chce jechać bez trzymanki to mnie ciągnie w prawą stronę. Tak jakby geometria ramy była wadliwa. A jeżdżę ponad 30 lat różnymi rowerami i jazda bez rąk nie jest mi obca i nigdy nie miałem z tym problemu. Może to jest ten powód dźwięków, a nie amortyzator? Jakby kolega mógł zalinkować dobry amorek to będę wdzięczny bo samemu chyba nie znajdę albo się walnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nagrałem filmik z udziałem amorka. FILMIK. Oczywiście podczas skrętów to się dzieje. Obojętnie czy zablokowany czy odblokowany. Trochę mniej przy zablokowanym ale i tak głośno.

Chciałem edytować w/w post ale już nie mogę. Proszę admina o scalenie.

Edytowane przez mystaloba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zakupem widła bym się chwilę wstrzymał. Ważę więcej, mam widelec z hakami na mocowanie qr9, dodatkowo wożę na kierownicy tak między pięć a siedem kilogramów bagażu i jeżeli mam wszystko w porządku z zestawem hamulcowym, to nic mi nie dzwoni, nie ociera. Ten Aerial, w porównaniu z moimi zabytkami od Manitou, to kawał kloca, średnio mi się chce wierzyć, że widelec, który waży minimum 2300 gramów będzie mniej sztywny od mańka, który waży z pół kilograma mniej. 

Dźwięki przy skręcie może wydawać wiele rzeczy, z tego, co mi się przytrafiło przez ostatnie paręnaście lat: tandetne klocki, kiepskie sprężyny rozpierające, krzywe tarcze, źle przykręcony zacisk albo uszkodzony, źle skręcona piasta i te potencjalne źródła sprawdziłbym przed zakupem nowego widelca, szczególnie że filmiku nie widać sytuacji, w których występują jakieś większe przeciążenia, to się dzieje już przy lekkich ruchach kierownicy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.08.2024 o 18:24, mystaloba napisał:

Jest to tak jakby klocek ocierał o tarczę. Gdy jadę prosto jest ok. Ale co ciekawe słychać go najbardziej podczas wiatru. Klocki ustawione idealnie przez serwisanta, wcześniej przeze mnie.

Na filmiku ja słyszę zupełnie inny dźwięk.

Winne może być również zestawienie klocek + tarcza, np. zbyt mały odstęp między nimi.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem większe odstępy, serwisant też i nadal to samo. Jeszcze nie jestem pewny co do koła z przodu. Wydawało mi się, że było scentrowane, co serwis potwierdził i niby poprawił ale po tym zabiegu dźwięk metaliczny był jeszcze większy. Może to coś z kołem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz zwrócić używany amortyzator...? Serio? Powołując się na chęć sprawdzenia skąd masz metaliczne dźwięki 😅.

Zdecydowanie taki skok jak masz teraz, czyli 100 mm.

Ja mimo wszystko próbowałbym namierzyć teraz problem. Wyciągnij klocki z przedniego zacisku i zobacz czy dalej jest to samo.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...