Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć! Wiele razy mi pomogliście, więc truję znowu. Mam problem z moim X-Calibrem 8, a raczej jego stockowymi hamulcami*. Z góry zaznaczam, że mam dość sporą wagę (113kg), więc może zwykła fizyka tu przeszkadza. Ale do rzeczy. Problem jest taki, że o ile przedni jakoś tam łapie, o tyle tylną klamkę dociągam praktycznie do samej kiery, a gdy robię to jednym palcem, to ruch jest tak długi, że klamka... rozwala mi skórę na kości palca środkowego, który trzyma kierę xD Już mniejsza o łapę, bo mam rękawice, ale chodzi o siłę hamowania, czy też jej brak. Nie czuję się na nim bezpiecznie (kiedyś tak nie było) i mam wrażenie, że w razie ostrego hamowania po prostu mogę nie zatrzymać się w potrzebnym miejscu. Muszę praktycznie zacisnąć pięść, żeby zablokować tylne koło. Na przednie prawie nie jestem w stanie stanąć (jakby endo), bo mimo zaciśnięcia, po prostu wybijając się z pedałów górę, siła i tak pcha mnie do przodu i koło się lekko kręci. Mam porównanie z moim małym Polygonem Trid, w którym jednym palcem blokuję oba koła i stoję w miejscu (albo lecę przez kierę ;) ). Ale tam mam mniejsze koło i 2cm większą tarczę. To pewnie ma znaczenie?

I teraz pytanie, bo byłem na przeglądzie i spytałem. Odpowiedź: "Te shimano tak hamują, zdziwiłem się, że pan to zgłasza". Gość ma rację i mam się z tym męczyć albo zmienić, czy coś jest nie halo? Dolał mi płynu, przeszlifował klocki, choć rower ma 600km na karku, jest u mnie od marca, funkiel nówka w dniu zakupu od autoryzowanego sprzedawcy Treka. Przegląd zerowy oczywiście był, gdy go składali, zalewali mleko itp. Po przetarciu przez pierwsze kilka długich zjazdów na lekko zaciśniętych, czułem się z nim pewnie i nieraz skutecznie wychodziły ostre hamowania.

Co robić? A jeśli te hamulce z X-calibra 8 to syf, to na co wymienić i ile na to przewidywać budżetu?

 

EDYTA: Chyba coś pomyliłem, bo widzę Deore na klamce, a w specyfikacji mojego roweru jest Shimano MT200. Uzupełniam, jestem zielony, nie chcę was wprowadzać w błąd. Cała specyfikacja tutaj: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-cross-country/x-caliber/x-caliber-8/p/35069/

Edytowane przez marekdam1
Napisano

MT200 to najtańsze hamulce hydrauliczne Shimano i to nigdy super nie będzie. A przy tej wadze nie ma prawa. Dla Ciebie trzeba jak największe tarcze (tak, to ma znaczenie) i po prostu inne hamulce. Jak chcesz Shimano to patrz tak od SLX, a jak jeszcze lepsze to np. Magura MT5. Do tego nowe, większe tarcze i adaptery do nich. Koszt ok 1k.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Jak to mówią, tak żem czuł. Dzięki za info, w MTB przy zjazdach nie ma co oszczędzać, bo na chirurga wyda się więcej. Szkoda, ale w takim razie odkładam hajs.

Napisano

Sprawdź jaki masz symbol na zacisku albo napis, to samo na klamce, wtedy będzie wszystko jasne. Jeśli masz jakieś Deore rzeczywiście, to możesz się posiłkować wsadzeniem DOBREJ tarczy hamulcowej i jednego kompletu topowych klocków pod to - G04Ti. Beznadziejny hebel to wypadkowa wszystkich elementów zestawu - taka sobie tarcza, pewnie najniższy model, żywiczne klocki. Tylne koło o wiele łatwiej zablokować niż przednie.

  • +1 pomógł 1
Napisano

W specyfikacji jest MT 200, raczej żaden producent w rowerze za 5k nie daje hamulców deore tym bardziej Trek,. Dużą różnice na hamulcach można poczuć montując klamki z servo, natomiast do zacisku MT 200 nie wiem czy ma to sens, w każdym bądź razie przerabiałem, hamulce shimano i obecnie jeżdżę na MT5 od Magury, w połączeniu z klamkami shimano działa to naprawdę fajnie, zdecydowanie lepiej niż z 4 tłoczkowym zaciskiem shimano.

Napisano

Przyszło mi do głowy jeszcze jedno, bo jednak tysiak to sporo, a bezpieczeństwo ważne: co sądzicie o wymianie całości kompletu hamującego tylko z przodu? Zazwyczaj mocniejsze hamowania robię odruchowo "siadając" nad tylnym kołem i wciskając oba na raz, przy czym wiadomo, że przedni robi 3/4 roboty. Może olać na razie tył bez zmian i pójść w sztos sprzęt na czoło?

Napisano

Nie dziaduj, dentysta wyjdzie drożej ;)
Możesz przecież kupić nawet Deore BM 6120, działają nie gorzej niż wyższe grupy, choć najlepszą opcją będą SLX 7120 na przód i 7100 na tył, poszukaj z drugiej ręki bo często można trafić okazję.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

No dobra, wbiłem w guglasa Deorki i znalazłem coś takiego. Czy to to, czy warto wziąć i czy faktycznie jest to tak dobra cena, że aż 45% taniej? Mogę kupić od razu, jeśli jest sens i zmiana będzie faktycznie warta zachodu (bo zapłacę też za montaż of kors). Natomiast, jeśli warto brać, to czy jesteście w stanie w tym sklepie wybrać tarcze, które warto dobrać do kompletu?

EDIT: Link się nie wbił: https://www.centrumrowerowe.pl/hamulec-tarczowy-shimano-deore-bl-m6100-br-m6120-pd22673/?v_Id=206757

PS pytanie nooba: dlaczego w ciut lepszych hamulcach nadal mamy obsługę klamki dwoma palcami? Czy osłabienie gripu w ten sposób jest faktycznie sensowne? A może szukać czegoś na jeden palec? Czy za drogo wyjdzie?

PS 2 Nie kupowałem nigdy nowych klamek i dziwi mnie trochę, że nie ma informacji, czy to przednia, czy tylna. Zakładam, że jest jakaś różnica, czy się mylę?

A może iść w tę Magurę faktycznie?
https://allegro.pl/oferta/hamulce-do-roweru-magura-mt5-oryginal-zestaw-dwustronny-16231074641

 Tutaj z kolei mamy dużo wyższą cenę. Dlaczego? Widzę już klameczkę na jeden paluch, co mnie bardzo cieszy.
https://allegro.pl/oferta/hamulec-do-roweru-magura-mt7-pro-p-t-oryginal-15839600315?bi_s=ads&bi_m=showitem:desktop:top:active&bi_c=ZjJkNDZkNzUtZjAxMi00YTM3LTljMjctMjk1MDQ5OTY4ZmYxAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=a08d50a5-f2a0-43fb-b3b1-f0c520b02072

Edytowane przez marekdam1
Link
Napisano

Zestaw na p+t m6120 jak się dobrze poszuka wyjdzie z 550zł (niekoniecznie w PL). Pierwszy (z całą pewnością nie najtańszy przykład): Shimano DEORE BL-M6100+BR-M6120 Disc Brake front Disc Brakes - Front Brakes | Bike-Discount + Shimano DEORE BL-M6100+BR-M6120 Disc Brake rear Disc Brakes - Rear Brakes | Bike-Discount

Klamki zawsze (poza bardzo nielicznymi wyjątkami np. formula serii C) są prawe i lewe (nie ma znaczenia czy na tył czy przód, w różnych krajach różnie to działa).

Jeśli masz mocowanie tarcz CenterLock to te podlinkowane poniżej jeszcze ostatnio kupowałem i były japońskie (i zrobione zgonie ze sztuką) Shimano RT-MT800 Center-Lock Disc Rotor Brake Rotor Discs | Bike-Discount

  • +1 pomógł 2
Napisano

Zdecydowanie wolę dorzucić parę groszy, niż bawić się w ewentualny zwrot do Niemiec, gdyby coś nie grało. Ale jak już mam konkretne modele to coś się znajdzie. Co do tej Magury, jakość i bezpieczeństwo faktycznie są warte 400-700zł? Celuję w sprzęt na dłużej i nie planuję sprzedaży tego treka, stąd przyglądam się kilku różnym propozycjom w rozstrzale cenowym. Serwis mam po znajomości dosłownie obok bloku, więc na ten moment widzę plan taki, że kupuję przód najlepszy na jaki mnie stać, montuję i jeżdżę, potem myślę nad tyłem jeśli czuję, że zakup się opłacił.

Napisano (edytowane)

Ja osobiście nie dotarłęm się nigdy do magury (a miałem kilka różnych  -2 i -4 tłoczkowych modeli) - albo charakterystyka pracy, albo materiały a już kompletnie nie nawidziłem bawić się w ich odpowietrzanie  czy prostowanie bijących o 0,1mm tarcz bo z natury niecierpliwy jestem. Hamulce solidnie hamują ale dla mnie było więcej z nimi prob niż z jakimkolwiek modelem shimano.

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 2
Napisano
12 minut temu, Dokumosa napisał:

Ja osobiście nie dotarłęm się nigdy do magury (a miałem kilka różnych  -2 i -4 tłoczkowych modeli) - albo charakterystyka pracy, albo materiały a już kompletnie nie nawidziłem bawić się w ich odpowietrzanie  czy prostowanie bijących o 0,1mm tarcz bo z natury niecierpliwy jestem. Hamulce solidnie hamują ale dla mnie było więcej z nimi prob niż z jakimkolwiek modelem shimano.

Oj to dla mnie odpada, chcę jak najmniej pierdzielenia z ustawieniami i serwisem, nie na moje nerwy. Dzięki za cynk.

Napisano

tarcze masz mocowane na 6 śrub, więc rt-66 do deorek się nadadzą - chyba, że masz ~300 pln na tarcze, to weź paceline 😏

i tutaj taka mała uwaga, przy ew. wymianie tylnego hamulca, będziesz musiał puścić przewód przez ramę i później to połączyć z klamką - zestawy shimano są sprzedawane albo jako całość (klamka z zaciskiem połączone fabrycznie) albo jako tzw. j-kit, który możesz sobie przy okazji dociąć na odpowiedni wymiar

  • +1 pomógł 1
  • Mod Team
Napisano

Kumpel jeździ na elektryku i waży ponad 100kg. Miał XTki 4 tłoczkowe z tarczami 203mm i mu było mało. Kupił niedawno Hayesy Dominiony i mówi że wreszcie jest ok.

1 godzinę temu, marekdam1 napisał:

PS pytanie nooba: dlaczego w ciut lepszych hamulcach nadal mamy obsługę klamki dwoma palcami? Czy osłabienie gripu w ten sposób jest faktycznie sensowne? A może szukać czegoś na jeden palec? Czy za drogo wyjdzie?

W tych Deorkach jest klamka na 1 palec. Można dwoma awaryjnie, ale klamka ma być tak ustawiona (oddalona od gripa) aby palec wskazujący łapał przy końcu dźwigni.

  • +1 pomógł 2
Napisano

Takie 6120 z Centrum Rowerowego kupiłem żonie (mimo, że znacznie lżejsza) tydzień temu - w opisie jest, że klocki metaliczne- to błąd, w realu przyszły organiczne.
 

Zacisk jest z przewodem, a klamka osobno, ale wszystko zalane i można połączyć bez odpowietrzania (jak się nie skraca, bo do skracania trzeba dokupić dodatkowy insert, jest tylko jeden już wbity w przewód i zaślepiony).

Żona dostała też tarcze Swiss Stop (nie drogie a dobre) i klocki Swiss Stop RS (drogie i dobre), bo oddał bym nerkę, żeby jej hamulce nie piszczały. I to jest fajny zestaw.

Sam też kupiłem takie tarcze (203) i do tego mechaniczne klocki Shimano - to już są kotwice, aż mam trudność z dozowaniem (hamulce 8120). 

Napisano

To może ja coś dorzucę:

- shimano mt200, tarcza 200/180 mm, waga zestawu ja plus rower 105 -130 kg (zależnie od ilości zatowarowania) , prędkości średnie na prostej często 35-45 km/h. Cycków ani niczego innego nigdy nie urwało ale zatrzymywały mnie bez wielkiego wkładu palców w najgorszym przypadku hamując dwoma. 

- magury to łajno,  tak w skrócie. Producent kocha plastik i namiętne go używa nazywając go carbotecture,  czyli po naszemu karbotektura. I takie to jest w przybliżeniu odczucie jakości. Plasticzana bida która wymaga doktoratu i dwóch habilitacji z dokręcania wkrętów i plastikowych śrub. Na fejsie są grupy użytkowników magur i można znaleźć masę wątków o pękających korpusach dźwigni,  urypanych gwintach,  wyrzyganych membranach. I to wszystko w hamulcach stworzonych do ciężkich zastosowań. 

Jeśli szukasz jakości i bezpieczeństwa to zdecydowanie zgub te 400-700 niż miałbyś je wydać na to guano. 

Chyba że lubisz się bawić i: kupisz magury mt5, amputujesz klamki,  sprzedasz je jako nowe a za odzyskane pieniądze (300-400pln za parę) kupisz dzwignie np shimano saint i zrobisz hybrydę zwaną shigura. W ten sposób pozbywasz się 2 problemów: gównianych klamek magury i cieknących zacisków shimano. Te mieszańce działają bardzo dobrze oferują bardzo dużo. 

W tej ofercie na mt7, jeśli dobrze rozumiem jest 1  hamulec. Byloby wybitnie dziwne gdyby byly dwa, bo para mt7 zazwyczaj kosztuje w znośnych pieniądzach 1500. Przy mt7 zyskasz na sile hamowania (hamulec jest uważany za najmocniejszy masowo produkowany hamulec ze wszystkich rowerowych) stracisz cierpliwość ustawiając je bez ocierania. 

4 lata używam shigur. 

 

  • +1 pomógł 1
Napisano
10 godzin temu, Wojcio napisał:

Takie 6120 z Centrum Rowerowego kupiłem żonie (mimo, że znacznie lżejsza) tydzień temu - w opisie jest, że klocki metaliczne- to błąd, w realu przyszły organiczne.
 

Zacisk jest z przewodem, a klamka osobno, ale wszystko zalane i można połączyć bez odpowietrzania (jak się nie skraca, bo do skracania trzeba dokupić dodatkowy insert, jest tylko jeden już wbity w przewód i zaślepiony).

Żona dostała też tarcze Swiss Stop (nie drogie a dobre) i klocki Swiss Stop RS (drogie i dobre), bo oddał bym nerkę, żeby jej hamulce nie piszczały. I to jest fajny zestaw.

Sam też kupiłem takie tarcze (203) i do tego mechaniczne klocki Shimano - to już są kotwice, aż mam trudność z dozowaniem (hamulce 8120). 

Mogę prosić o link do tych konkretnych tarcz które kupiłeś?

Napisano

Takie,  powierzchnia nie jest śliska, grubość 2mm, są wskaźniki zużycia. Żona ma z klockami Swiss Stop RS, a ja z Shimano Metallic. O trwałości nie mogę wiele powiedzieć, ale wydajność ok. 

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...