Skocz do zawartości

[Opona] Tubeless szosa - wystrzeliło oponę z felgi - kilka pytań


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Pierwszy raz zdarzyło mi się coś takiego.

Otóż na prostej drodze (na szczęście) z prędkoścą ok. 30-31km/km wybuchła mi tylna opona, wystrzeliłą ją w kosmos z felgi (koła Fulcrum Wind 42). Prawdopodobnie nabiłem za duże ciśnienie, ale chciałem się upewnić, co zrobiłem źle, dlatego może wypunktuję kilka szczegółów:

1. Dobiłem do 6,4-6,5 bara tylną i 6,1 przód - rozmiar 26C. Zawsze nabijałem 6,0-6,2 tył, ale wówczas ewidentnie się zagadałem i zostawiłem na ok. 6,4, 6,5, chociaż widziałem ile jest na manometrze.

2. Opona Pirelli P Zero Race TLR.

3. Zanim się to zdarzyło po drodze był pozdzierany asfalt (chropowata nawierzchnia, budowa drogi), próg zwalniający. Potem przyśpieszyłem do ok. 30/h i po kilku chwilach... **. Dobrze, że na prostej drodze, a nie na zjezdzie przy 60km/h, bo byłoby po mnie. Na szczęście skończyło się tylko na mega-minimalnie pozdzieranym rancie karbonu w jednym miejscu.

4. Ważę 76kg, według specyfikacji Pirelli - załączam - powininem jezdzić na oponie 26C do 6,4 bara.

5. Oponę założyłem, mleko i byłem na kolejnej jezdzie. Nie jest przebita, nie jest wypełniona nigdzie mlekiem - wygląda na to, że jest cała.

Co poszło nie tak? Dlaczego to walnęło i spadło z obręczy?

Czy powinienem wyrzucić tę felerną oponę? Obie kupiłem z miesiąc temu, nie mają nawet 200km.

Co mogło pójść nie tak?

pirelli ciśnienie.jpg

IMG_0541.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ciśnienia, to nie jest maksimum tylko rekomendowane, ale:

1. Na dole tabelki masz dopisek, że przy 21 mm wewnątrz, powinieneś zejść o 0.3 Bara.

2. Ty masz 23 mm wewnątrz, więc idąc tym tropem, powinieneś zejść o kolejne 0.3 Bara.

Czyli pisząc krótko, powinieneś pompować 5.9 Bara jeżeli trzymamy się tabelki.

Co nie zmienia faktu, w zasadzie nie powinno mieć to znaczenia, bo jesteś daleko od maksymalnego ciśnienia dla tych opon.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta felga jest hookless czy hooked? (Nigdy nie wiem jakie jest poprawne polskie tłumaczenie).

Najprostsze wytłumaczenie i jedyne logiczne - za duże ciśnienie. Pytanie jak mierzyłeś i czy odczyt jest prawidłowy, czy nie użyłeś innej pompki niż dotychczas etc.

Znalazłbym też tabelkę która wprost odnosi się do tubeless (nie wiem, może to ta sama).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupię elektroniczny pomiar ciśnienia, aby mieć pewność. To nie jest też droga pompka, więc coś może delikatnie oszukiwać - wiesz - wedłuig skali coś tam pompujesz na oko, ale nigdy nie wiesz, czy jest to 6, czy 6,1 bara.

Felga nie ma haczyków, jeśli o to pytasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak wyżej. 

Zorientuj się w ogóle, czy powinieneś używać 26c ze swoimi obręczami. Uniwersalna tabelka to jedno, a zalecenia producenta drugie. Ja w swoich DT Swiss nie mogę zejść poniżej 30c, mimo że tabelka jasno wskazuje na 28c.

Jesteś niebezpiecznie blisko stosunku 1:1, jeżeli chodzi o szerokość obręczy i rozmiar opony. Pisząc krótko, masz naleśnika. Wysokie ciśnienie wypycha oponę z obręczy, a jak ta jest mocno rozciągnięta, to trzymanie jest zapewne słabsze.

Dodatkowo, jeżeli to jest obręcz Hookless ( nigdzie nie znalazłem tej informacji), to szerokiej drogi. Idiotyczne rozwiązanie, które prowadzi dokładnie do takich problemów jak Ty masz.

Edytowane przez Krypto.Szosowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, adrian_9908 napisał:

Felga nie ma haczyków, jeśli o to pytasz.

Według opisu producenta to jest felga hooked. https://www.fulcrumwheels.com/en/technologies/road-bike-wheels-technologies/2-way-fit

Ale z kolei według PDFa w linku powyżej producent nie przewiduje kompatybilności z oponami 26mm w tym rozmiarze. 🤪 

https://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=aAE9exxKYf&rnds=&rndc=1&rnts=1 

To starsza tabelka, nie ma tam konkretnie Twojego modelu kół. Tak czy siak jeździsz na granicy dopuszczalnej szerokości obręczy i na granicy dopuszczalnego ciśnienia (Zipp podaje tam 7 bar dla 25c i 6,3 dla 28c).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co kolego @adrian_9908. Miałem tak samo. Opona Pirelli P Zero Race TLR 28C. Napompowana do 6,2bar, zalana mlekiem X-Sauce. Felga to stożek Syncros Capital 50mm 21mm szerokości wew. (oczywiście nie hookless). Podczas małej przerwy w treningu stawiłem rower pod płotkiem w przydrożnej knajpce, w pełnym słońcu. Odszedłem kawałek i po chwili BUM!@#$%^. Oponę wystrzeliło w kosmos a mleko ufajdało wszystko w promieniu jednego metra.

Po tym zdarzeniu dowiedziałem się, że niektóre serie P Zero TLR (z początku produkcji) są wadliwe i producent rekomenduje ich wymianę. Na stronie Pirelli były podane numery serii. Niemniej jednak, jak dla mnie, temat TLR w szosie został zakończony, bo strach pomyśleć co by było gdyby BUM!@#$%^ zdarzył się przy 40km/h...

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurczaki... Kiedy mi wywaliło, nie było gorąco - godzina około 10 do południa, zeszły mgły i było z 22 stopnie w cieniu. Od asfaltu - wiadomo, że więcej. Natomiast w twoim przypadku ewidentnie wzrosło ciśnienie od temperatury, a w moim również od oporów toczenia. Spróbuję poszukać tych numerów, jeśli to nie jakiś temat archiwalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, adrian_9908 napisał:

O kurczaki... Kiedy mi wywaliło, nie było gorąco - godzina około 10 do południa, zeszły mgły i było z 22 stopnie w cieniu. Od asfaltu - wiadomo, że więcej. Natomiast w twoim przypadku ewidentnie wzrosło ciśnienie od temperatury, a w moim również od oporów toczenia. Spróbuję poszukać tych numerów, jeśli to nie jakiś temat archiwalny.

Tak na szybko :

https://velo.outsideonline.com/road/road-gear/pirelli-issues-a-stop-ride-recall-on-their-p-zero-race-tlr-28-mm-tires/

To by się zgadzało, bo u mnie zdarzenie miało miejsce w wrześniu 2023.

Popatrz na DOT felernej opony, jeśli to będzie 2023, to już wiesz co i jak.

Poprawka. U mnie wywaliło 28C. 26C mam na przednim kole. Sorry.

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to za mocno pompujesz, ta tabela też jest nieprawidłowa. Dodatkowo poruszona kwestia rozmiaru.

Co do dalszych działań -  w trakcie jazdy GP 5000 32c spadła z tożsamego powodu (cudza pompka, za duże ciśnienie), uszczelniła się ponownie i dojeździłem bez problemu. W tym roku strzeliły mi dwie opony GP 5000 25c (zostawiłem w nagrzanym pomieszczeniu), nie dało się ich ponownie uszczelnić, na dętce powinny dać radę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie wiadomo 😁.

To znaczy co wnosi dla producentów to oczywiste. Łatwiejsze w produkcji, ale za to droższe, koła.

Jak dla mnie, totalna bzdura. Kupiłem rower na hookless'ach i od razu wymieniłem koła na "tradycyjne".

Ale dla mnie nawet TLR, w szosie, jest średnim pomysłem, tak więc może nie warto mnie słuchać 😂.

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fulcrum = Campagnolo. Oni nie robią kół z obręczami Hookless: https://www.fulcrumwheels.com/en/blog-detail/hooked-vs-hookless

Pamiętam jak wchodziły koła hookless i główną zachętą miało być znacznie niższe koszty produkcji ( ~30%) i masa . Jakoś po cenach końcowych tego nie widać...

Mam wspomniane Windy z tym, że 42/55. Trzy sezony przejeżdżone na oponach TL 28c( dwa gp5000 tl i jeden gp5000 str ). Nigdy nie miałem żadnego kłopotu. Z tym, że przy wadze ~80kg pompuje 4,7-4,8 bar.

Edytowane przez Nemrod82
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...