adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Cześć, Pierwszy raz zdarzyło mi się coś takiego. Otóż na prostej drodze (na szczęście) z prędkoścą ok. 30-31km/km wybuchła mi tylna opona, wystrzeliłą ją w kosmos z felgi (koła Fulcrum Wind 42). Prawdopodobnie nabiłem za duże ciśnienie, ale chciałem się upewnić, co zrobiłem źle, dlatego może wypunktuję kilka szczegółów: 1. Dobiłem do 6,4-6,5 bara tylną i 6,1 przód - rozmiar 26C. Zawsze nabijałem 6,0-6,2 tył, ale wówczas ewidentnie się zagadałem i zostawiłem na ok. 6,4, 6,5, chociaż widziałem ile jest na manometrze. 2. Opona Pirelli P Zero Race TLR. 3. Zanim się to zdarzyło po drodze był pozdzierany asfalt (chropowata nawierzchnia, budowa drogi), próg zwalniający. Potem przyśpieszyłem do ok. 30/h i po kilku chwilach... **. Dobrze, że na prostej drodze, a nie na zjezdzie przy 60km/h, bo byłoby po mnie. Na szczęście skończyło się tylko na mega-minimalnie pozdzieranym rancie karbonu w jednym miejscu. 4. Ważę 76kg, według specyfikacji Pirelli - załączam - powininem jezdzić na oponie 26C do 6,4 bara. 5. Oponę założyłem, mleko i byłem na kolejnej jezdzie. Nie jest przebita, nie jest wypełniona nigdzie mlekiem - wygląda na to, że jest cała. Co poszło nie tak? Dlaczego to walnęło i spadło z obręczy? Czy powinienem wyrzucić tę felerną oponę? Obie kupiłem z miesiąc temu, nie mają nawet 200km. Co mogło pójść nie tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomekSw Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Z ciekawości co to za obręcze? Słyszałem kiedyś o takim przypadku, ale to było w MTB. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Co do ciśnienia, to nie jest maksimum tylko rekomendowane, ale: 1. Na dole tabelki masz dopisek, że przy 21 mm wewnątrz, powinieneś zejść o 0.3 Bara. 2. Ty masz 23 mm wewnątrz, więc idąc tym tropem, powinieneś zejść o kolejne 0.3 Bara. Czyli pisząc krótko, powinieneś pompować 5.9 Bara jeżeli trzymamy się tabelki. Co nie zmienia faktu, w zasadzie nie powinno mieć to znaczenia, bo jesteś daleko od maksymalnego ciśnienia dla tych opon. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Napisałem w opisie - Fulcrum Wind 42 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 1 minutę temu, TomekSw napisał: Z ciekawości co to za obręcze? Słyszałem kiedyś o takim przypadku, ale to było w MTB. Jest napisane: Fulcrum Wind 42 mm. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olo850 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Ta felga jest hookless czy hooked? (Nigdy nie wiem jakie jest poprawne polskie tłumaczenie). Najprostsze wytłumaczenie i jedyne logiczne - za duże ciśnienie. Pytanie jak mierzyłeś i czy odczyt jest prawidłowy, czy nie użyłeś innej pompki niż dotychczas etc. Znalazłbym też tabelkę która wprost odnosi się do tubeless (nie wiem, może to ta sama). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Kupię elektroniczny pomiar ciśnienia, aby mieć pewność. To nie jest też droga pompka, więc coś może delikatnie oszukiwać - wiesz - wedłuig skali coś tam pompujesz na oko, ale nigdy nie wiesz, czy jest to 6, czy 6,1 bara. Felga nie ma haczyków, jeśli o to pytasz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Różnie producenci podają, ale generalnie opona 26mm na obręczy 23mm to jest już na styk. W tabelce Pirelli też masz, żeby zmniejszać ciśnienie na szerszych obręczach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) Dokładnie jak wyżej. Zorientuj się w ogóle, czy powinieneś używać 26c ze swoimi obręczami. Uniwersalna tabelka to jedno, a zalecenia producenta drugie. Ja w swoich DT Swiss nie mogę zejść poniżej 30c, mimo że tabelka jasno wskazuje na 28c. Jesteś niebezpiecznie blisko stosunku 1:1, jeżeli chodzi o szerokość obręczy i rozmiar opony. Pisząc krótko, masz naleśnika. Wysokie ciśnienie wypycha oponę z obręczy, a jak ta jest mocno rozciągnięta, to trzymanie jest zapewne słabsze. Dodatkowo, jeżeli to jest obręcz Hookless ( nigdzie nie znalazłem tej informacji), to szerokiej drogi. Idiotyczne rozwiązanie, które prowadzi dokładnie do takich problemów jak Ty masz. Edytowane 12 Sierpnia przez Krypto.Szosowiec Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Według producenta to dla tych Fulcrumów mogę używać opony od 25mm do 65mm:https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/wind-42 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) Tu masz wyjaśnienie co się stało, oczywiście jeżeli obręcze rzeczywiście są Hookless: Edytowane 12 Sierpnia przez Krypto.Szosowiec Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 15 minut temu, adrian_9908 napisał: Felga nie ma haczyków, jeśli o to pytasz. Według opisu producenta to jest felga hooked. https://www.fulcrumwheels.com/en/technologies/road-bike-wheels-technologies/2-way-fit Ale z kolei według PDFa w linku powyżej producent nie przewiduje kompatybilności z oponami 26mm w tym rozmiarze. 🤪 https://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=aAE9exxKYf&rnds=&rndc=1&rnts=1 To starsza tabelka, nie ma tam konkretnie Twojego modelu kół. Tak czy siak jeździsz na granicy dopuszczalnej szerokości obręczy i na granicy dopuszczalnego ciśnienia (Zipp podaje tam 7 bar dla 25c i 6,3 dla 28c). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Tak, tabela jest z roku 2021, wtedy nie było jeszcze tego modelu koła. I tak - wszystko świadczy o tym, że ciśnienie było za duże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) Wiesz co kolego @adrian_9908. Miałem tak samo. Opona Pirelli P Zero Race TLR 28C. Napompowana do 6,2bar, zalana mlekiem X-Sauce. Felga to stożek Syncros Capital 50mm 21mm szerokości wew. (oczywiście nie hookless). Podczas małej przerwy w treningu stawiłem rower pod płotkiem w przydrożnej knajpce, w pełnym słońcu. Odszedłem kawałek i po chwili BUM!@#$%^. Oponę wystrzeliło w kosmos a mleko ufajdało wszystko w promieniu jednego metra. Po tym zdarzeniu dowiedziałem się, że niektóre serie P Zero TLR (z początku produkcji) są wadliwe i producent rekomenduje ich wymianę. Na stronie Pirelli były podane numery serii. Niemniej jednak, jak dla mnie, temat TLR w szosie został zakończony, bo strach pomyśleć co by było gdyby BUM!@#$%^ zdarzył się przy 40km/h... Edytowane 12 Sierpnia przez KNKS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 12 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia O kurczaki... Kiedy mi wywaliło, nie było gorąco - godzina około 10 do południa, zeszły mgły i było z 22 stopnie w cieniu. Od asfaltu - wiadomo, że więcej. Natomiast w twoim przypadku ewidentnie wzrosło ciśnienie od temperatury, a w moim również od oporów toczenia. Spróbuję poszukać tych numerów, jeśli to nie jakiś temat archiwalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Był recall ale na 28 a nie 26 https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/about/tyres-recall?srsltid=AfmBOopqHqSDMTiGZa15-OnHTtkzGB13JDFr75SqD4fWxJpha-bKr8XH 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) 40 minut temu, adrian_9908 napisał: O kurczaki... Kiedy mi wywaliło, nie było gorąco - godzina około 10 do południa, zeszły mgły i było z 22 stopnie w cieniu. Od asfaltu - wiadomo, że więcej. Natomiast w twoim przypadku ewidentnie wzrosło ciśnienie od temperatury, a w moim również od oporów toczenia. Spróbuję poszukać tych numerów, jeśli to nie jakiś temat archiwalny. Tak na szybko : https://velo.outsideonline.com/road/road-gear/pirelli-issues-a-stop-ride-recall-on-their-p-zero-race-tlr-28-mm-tires/ To by się zgadzało, bo u mnie zdarzenie miało miejsce w wrześniu 2023. Popatrz na DOT felernej opony, jeśli to będzie 2023, to już wiesz co i jak. Poprawka. U mnie wywaliło 28C. 26C mam na przednim kole. Sorry. Edytowane 12 Sierpnia przez KNKS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olo850 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia No to za mocno pompujesz, ta tabela też jest nieprawidłowa. Dodatkowo poruszona kwestia rozmiaru. Co do dalszych działań - w trakcie jazdy GP 5000 32c spadła z tożsamego powodu (cudza pompka, za duże ciśnienie), uszczelniła się ponownie i dojeździłem bez problemu. W tym roku strzeliły mi dwie opony GP 5000 25c (zostawiłem w nagrzanym pomieszczeniu), nie dało się ich ponownie uszczelnić, na dętce powinny dać radę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KrzysiekCH Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Mam hookless w TCR – mam listę opon, których mogę używać. I mam też listę opon, które z hookless nie działają – jest na niej Pzero race 26… 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Dali by już ludziom spokój z tym huklesem Tabele kompatybilności, tabele ciśnień, zalecenia producentów opon, zalecenia producentów kół, itd. Człowiek się w tym pogubi, pomyli, zęby wybite, ręce połamane, rower do kasacji i jaki tu zysk ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Chyba czytałem ale zapomniałem... W ogóle co wnosi Hookless? Co to daje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) No właśnie nie wiadomo 😁. To znaczy co wnosi dla producentów to oczywiste. Łatwiejsze w produkcji, ale za to droższe, koła. Jak dla mnie, totalna bzdura. Kupiłem rower na hookless'ach i od razu wymieniłem koła na "tradycyjne". Ale dla mnie nawet TLR, w szosie, jest średnim pomysłem, tak więc może nie warto mnie słuchać 😂. Edytowane 12 Sierpnia przez KNKS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia Tylko to nie są obręcze hookless Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nemrod82 Napisano 12 Sierpnia Udostępnij Napisano 12 Sierpnia (edytowane) Fulcrum = Campagnolo. Oni nie robią kół z obręczami Hookless: https://www.fulcrumwheels.com/en/blog-detail/hooked-vs-hookless Pamiętam jak wchodziły koła hookless i główną zachętą miało być znacznie niższe koszty produkcji ( ~30%) i masa . Jakoś po cenach końcowych tego nie widać... Mam wspomniane Windy z tym, że 42/55. Trzy sezony przejeżdżone na oponach TL 28c( dwa gp5000 tl i jeden gp5000 str ). Nigdy nie miałem żadnego kłopotu. Z tym, że przy wadze ~80kg pompuje 4,7-4,8 bar. Edytowane 12 Sierpnia przez Nemrod82 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adrian_9908 Napisano 30 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 30 Sierpnia I jak sprawuje się taki zestaw 42/55? Faktycznie to coś robi robotę bez wiatru i z wiatrem bocznym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.