Skocz do zawartości

[Budowa gravela] Wykorzystanie starej ramy do zbudowania gravela niskim kosztem


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! 

Wszedłem w posiadanie starego roweru górskiego (koła 28') i od jakiegoś czasu chodził mi po głowie pomysł przerobienia go na gravel. Wraz z pojawieniem się takiego pomysłu zacząłem poszukiwać informacji jak można byłoby taki projekt zrealizować możliwie niewysokim kosztem. Chciałbym zapytać się bardziej doświadczonych o to jaki napęd zastosować (nowy czy używany) i potencjalnie gdzie taki używany napęd mógłbym znaleźć. Posiadam Osprzęt z innego roweru górskiego ale nie wiem czy będzie można go zastosować i dopasować do niego klamkomanetki.  Dodatkowo kolejną ważną kwestią jest zmiana kierownicy na baranek. W owej ramie ster jest wykonany wedle starszego systemu (1 cal) i zastanawiam się w jaki sposób najlepiej będzie dopasować do niego widelec a następnie przymocować mostek wraz z uchwytem typu "baranek". 

Z góry dziękuję każdemu za komentarz. Jestem laikiem mechaniki rowerowej więc za nieprofesjonalny opis dotyczący steru przepraszam :D. 

 

Old_Bike.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest rower górski. To już właściwie jest "gravel z prostą kierownicą". Można coś kombinować, ale przede wszystkim jak się nie znasz, to będzie droga przez mękę z niepewnym wynikiem. Chcesz zmieniać widelec? Po co - ten jest w sam raz do oszczędnościowego gravela. Stara kierownica szosowa powinna pasować do tego mostka, ale już szersze, gravelowe kierownice będą raczej mocowane 31,8mm, a nie wiem czy znajdziesz wpuszczany mostek pod tę średnicę.  Ale przyjmijmy, że kierownica ci podpasuje, to możesz kupić grupę napędu typu Sora albo Tourney A070 i do tego hamulce do przełaju (takie krótsze V). Ale nadal są pytania - czy koło jest pod kasetę czy wolnobieg. Jak wolnobiego to pewnie zostaniesz z układem 2x7 i do tego są barankowe klamki Tourney. Ale też napęd 100% szosowy w gravelu będzie za twardy, z uwagi na zakres przełożeń. No i zakupy - nie łatwo kupić używane, ale nie zużyte, a podstawowe części napędu to części eksploatacyjne. Najlepiej ten rower przywrócić do sprawności i układu jak z fabryki i sobie jeździć.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, casualgravelenjoyer napisał:

Wraz z pojawieniem się takiego pomysłu zacząłem poszukiwać informacji jak można byłoby taki projekt zrealizować możliwie niewysokim kosztem.

Kupić krótszy mostek, kierownicę typu baranek, klamki hamulcowe szosowe pod ciąg linki MTB, napinacz łańcucha, dystanse i zębatkę (o ile z tyłu masz kasetę) i korbę 1 rzędową. A potem przerobić ten rower na "gravela" singlespeed. 

Wszystko inne jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Kupowanie tanio używanych części, jeśli jesteś laikiem i nie wiesz jak ocenić ich stan jest ryzykowne, a biorąc pod uwagę że sam zestaw narzędzi będzie troszkę kosztował zdecydowanie taniej wyjdzie kupić używanego, niedrogiego gravela czy nowy z Decathlonu. Będziesz miał jakiś tam rower na dobry początek, a nie ulepa na którym "nie wiadomo jak będzie się jeździło, ale jest sporo szans że średnio"

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te stare mostki są pod kierownice o średnicy 25,4 mm, współczesne są 31,8 mm więc nie będą pasować. Szukaj starej albo kub w Decathlonie bo oni ciągle do Tribana RC100 montują kierownice 25,4 mm i mają takie na stanie. Hamulce możesz wymienić na mini v-brake albo nawet zostawić te co są. Jaki tam jest napęd? Ja w starym Tribanie 100 miałem 2x7 przerobione z 1x7 i też się spoko jeździło. Nie idź w singlespeed jak radzi kolega powyżej, to dobre tylko do miasta, modne wśród hipsterskiej młodzieży. Do jazdy "grawelowej" lepszy jest napęd 1xx, np. 1x9 albo 2xx, np. 2x9 ale może też być i 7- i 8-rzędowa kaseta z tyłu. Z przodu wolałbym 2x ale być może ten obecny napęd do czegoś się nadaje i można go zostawić. Dokupisz tylko klamkomanetki, nawet Sensah z Ali i będzie hulać

Edytowane przez Greg1
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są mostki szosowe na klin pod kierownice 26 mm (większość tych lepszych szosowych kierownic, zanim na dobre wszedł standard 31,8 mm, miała właśnie taką średnicę, ewentualnie 25,8 mm). 

A w razie czego to są przecież przejściówki z mostka na klin na a-head i wtedy już można kombinować do woli. Sam mam takie rozwiązanie w starym góralu i działa bez problemu.

Adapter Zoom Q-82S Stal 28.6/22.2mm czarny - 3-Q-82S CZ - 14784705540 - Allegro.pl

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Nie jest to idealny materiał na doskonałego gravela ale jakiś potencjał ma na coś podobnego😁

zakładajac że masz z tyłu kasetę a tak to chyba wyglada to moznaby zmontować np takie części:

https://allegro.pl/oferta/adapter-zoom-q-82s-stal-28-6-22-2mm-czarny-14784705540?dd_referrer=

https://bikerstudio.com.pl/pl/p/Kierownica-baranek-Zoom-Gravel/4711

https://www.centrumrowerowe.pl/mostek-kellys-alm-en-50-pd36493/

https://www.olx.pl/sport-hobby/q-sensah/ (dobrać zestaw pasujący do kasety, napędu)

https://www.centrumrowerowe.pl/owijka-na-kierownice-pro-sport-control-pd8370/?v_Id=126044

https://www.decathlon.pl/p/hamulce-v-brake-mini-rx1/_/R-p-197676

jakoś do kupy i powinno jeździć i w miarę wyglądać jak dorzucisz jeszcze opony😁

 

Edytowane przez Przecietny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...