pioters Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca (edytowane) Cześć, mam problem z przerzutką (lub jej regulacją) w praktycznie nowym rowerze. Napęd 1x12 SRAM GX (przerzutka i łańcuch). Rower przyjechał niby wyregulowany ale nie chodziło to idealnie więc oddany na serwis przy przebiegu 10 km:-) Wyregulowane (serwisant trochę się z tym pomęczył), biegi zmienia praktycznie idealnie. Hak, kąty, wszystko posprawdzane, linka w pancerzach się rusza. Zastrzeżenie serwisanta takie, że sama przerzutka chodzi trochę ciasno i że jak nadal będzie problem to trzeba raczej będzie ją reklamować jeśli się nie rozrusza (nie chciała zrzucać płynnie biegów w zakresie 8->5) Pojeżdżone około 100-150km i pojawił się problem. Na niektórych biegach słychać "terkotanie" łańcucha tak jakby chciał wskoczyć wyżej. Próbowałem poluzować trochę linkę śrubą przy manetce ale nic to nie daje (albo za mało luzowałem:-)). Śrub przy przerzutce nie dotykam bo zakładam, że jeśli nie spada za największą zębatkę i poniżej najmniejszej to ustawione jest tak jak trzeba. Npęd jest czysty. Terkotanie pojawia się na pewno na najmniejszej (1), potem (4), i losowo około 6-7 i czasami 11. Na pozostałych zwykle chodzi to płynnie. Gdzie może być problem? Spróbować jeszcze bardziej poluzować linkę czy raczej kręcić coś przy przerzutce? Edytowane 31 Lipca przez pioters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca Moze to dwie przyczyna, dolna sruba limitu i za slabo naciagnieta linka. Ja bym poluzowal calkowicie linke i zobaczyl czy terkocze na 1. Ustawil dolny limit na przezutce, zeby byc pewnym ze to nie sruba limitu ogranicza. Potem naciagnij linke. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 31 Lipca Autor Udostępnij Napisano 31 Lipca czyli może być to też kwestia tego, że linka jest naciągnięta za słabo a nie za mocno? Ruszanie śrub przy przerzutce to dla mnie ostateczność bo wolałbym nic nie pogorszyć a w razie co kolejki do serwisów aktualnie dość spore. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzesiowu Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca Im więcej "biegów" tym układ czulszy na wykrzywienie haka przerzutki lub jego poluzowanie ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 31 Lipca Autor Udostępnij Napisano 31 Lipca hak jest prosty i wszystko dokręcone. Jedyne co się lekko giba to kółka prowadzące przerzutki ale chyba w każdej przerzutce jakiś luz mają? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca To jest urok przerzutek srama. Ogólnie napędy o takim zakresie i o tej ilości biegów są wrażliwe na wszelkie problemy materiałowe i spasowania elementów. Jeśli przerzutka ciasno chodzi to nie będzie chodzić luźniej. Raczej na odwrót. Mój gx axs miał tendencję to cykania najpierw na jednym biegu, potem na dwóch. Biegi wchodziły ale w dwóch pozycjach przerzutka cykała łańcuchem o sąsiadujące koronki. Korekta taka żeby pozbyć się tego tykania na jednym z problematycznych biegów powiększała problem na tym drugim i dodatkowo kompletnie rozwalała ustawienia na pozostałych biegach. Zaraz po zakupie to tykanie było słyszalne wyłącznie na stojaku, stopniowo jednak było słyszalne coraz bardziej w czasie jazdy. Uruchomiłem procedurę gwarancyjną przez sprzedawcę i odesłałem zestaw - został wymieniony w ciągu kilku tygodni, bez pytania o więcej szczegółów. Powtarzalność w sramie to jest dość dyskusyjny temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca @pioters Sram GX Eagle (bo ja o takiej myślę - czyli MTB) to jest dobrej jakości osprzęt, który prawidłowo wyregulowany zmienia biegi płynnie Mam ten napęd i miałem podobne objawy - po wyprostowaniu haka wszystko wróciło do normy, niestety ale napęd 12 rzędowy jest bardzo czuły na wszelkie odchylenia haka. Prawdopodobnie serwisant nie wyprostował tego haka zbyt dobrze - moja sugestia - zmień serwis albo/i kup nowy hak przerzutki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 31 Lipca Autor Udostępnij Napisano 31 Lipca (edytowane) Cytat Prawdopodobnie serwisant nie wyprostował tego haka zbyt dobrze - moja sugestia - zmień serwis albo/i kup nowy hak przerzutki @locomotiv12 ale ja w sumie nie mam podstaw by twierdzić, że hak nie jest prosty. Rower jest praktycznie nowy, sprawdzony wizualnie a również w dobrym serwisie. Po pierwszej regulacji terkotania na najmniejszej zębatce nie było. Może coś się inaczej ułożyło po pierwszych kilometrach (łańcuch?) @tobo dzięki. Spróbujemy ustawić to jeszcze raz. Jeśli nie - pójdzie procedura gwarancyjna. Edytowane 31 Lipca przez pioters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dfq Napisano 31 Lipca Udostępnij Napisano 31 Lipca (edytowane) @pioters U mnie w Sram SX po jakimś czasie pojawiło się terkotanie na najmniejszej koronce - zniwelowałem minimalną regulacją śruby dolnego ogranicznika (bodajże pierwsza z prawej patrząc od tyłu), później pojawiło się cykanie na 2-3 koronce (od dołu) - moja wina: bawiłem się w dostrajanie śrubą baryłkową przy manetce i nie sprawdziłem całego zakresu kasety.. Dwa obroty z powrotem i wszystko pięknie działa. 1700 km i ten napęd dalej dobrze działa, rozciągnięcie łańcucha 0,3 (póki co). Ponoć napędy Sram Eagle są też bardzo czułe na prawidłowe ustawienie odległości górnego kółka przerzutki od kasety. Jeśli to nie jest perfekcyjnie ustawione to pojawiają się problemy w środkowych zakresach kasety. Jest specjalny , banalny w użyciu przyrządzik z plastiku do prawidłowej regulacji tej odległości. Edytowane 31 Lipca przez dfq 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 1 Sierpnia Udostępnij Napisano 1 Sierpnia Regulację można zrobić bez przyrządu - metodą małych kroków w różnicy ustawień tej odległości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 1 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 1 Sierpnia (edytowane) Odsunięcie kółka przerzutki od kasety było ustawiane przyrządem. Pokombinowałem trochę śrubką dolnego wychylenia zgodnie z instrukcją SRAM (kółko przerzutki nie równo z najmniejszą zębatką ale trochę bardziej do prawej) oraz baryłką przy manetce raz słabiej raz mocniej i nic z tego. Doszedłem do tego, że terkocze na 4 i 5 zębatce od dołu. Terkocze na tych biegach wrzucając od najmniejszej w stronę największej zębatki. Wracając przestaje terkotać na tych biegach, ale potem jeśli znowu idę w gorę to znów terkocze. Faktycznie może być to wadliwa przerzutka skoro tylko praktycznie na dwóch przełożeniach nie idzie jej ustawić? Edytowane 1 Sierpnia przez pioters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 2 Sierpnia Udostępnij Napisano 2 Sierpnia W temacie regulacji przerzutki tylnej SRAM polecam ten film Jeśli tego nie ogarniasz to daj do serwisu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 2 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 2 Sierpnia (edytowane) @locomotiv12 ogarniam to. Regulacja zarówno serwisu jak i moja wyglądała prawie identycznie. Z jednym wyjątkiem - gość na tym filmiku każde ustawić środek górnego kółka przerzutki równo na środku najmniejszej koronki kasety. Manuale SRAM wskazują inaczej - środek/zęby górnego kółka przerzutki równo z prawą stroną najmniejszej koronki (nie ze środkiem zębów). Nie centralnie zęby pod zębami. Spróbuję jeszcze opcji z filmiku (zęby pod zębami) bo wszystkie pozostałe aspekty są sprawdzone, ale z tego co pamiętam na serwisie już tego też próbowali. Edytowane 2 Sierpnia przez pioters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 2 Sierpnia Udostępnij Napisano 2 Sierpnia @pioters Ja kupiłem nowy rower w salonie Speca i jak się okazało w serwisie (innym niż ten gdzie kupiłem rower) hak był krzywy - dlatego będę się upierał, że przyczyną objawów o których piszesz może być krzywy hak przerzutki - ja bym poszukał innego serwisu do sprawdzenia haka. Może się okazać, że przyczyna jest jeszcze inna ale "zdalne" doradzanie na forum to takie wróżenie z fusów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dfq Napisano 2 Sierpnia Udostępnij Napisano 2 Sierpnia @pioters Możliwe że masz krzywy hak, jednak co do regulacji ja używam tego przyrządu i wszystko działa bardzo dobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 2 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 2 Sierpnia (edytowane) @dfq tym samym ustawiali w serwisie. Przyrząd zakupiony profilaktycznie - jeśli wyjdzie że teraz jest ok ustawione to i tak przyda się na przyszłość Przy okazji, zęby kółka przerzutki ustawiasz równo pod zębami najmniejszej koronki czy przesunięte trochę do prawej? Edytowane 2 Sierpnia przez pioters 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pioters Napisano 5 Sierpnia Autor Udostępnij Napisano 5 Sierpnia (edytowane) na przyrządzie wyszło, że jest prawie idalnie, doregulowałem 0,5-1mm ale bez zmian. Czy jak zdejmę hak to będzie widać, czy jest prosty czy krzywy? Np. jak położę na płaskim stole? Siedzi tam chyba taki hak jak na foto. Edytowane 5 Sierpnia przez pioters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.