szamysz83 Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca Padło mi łożysko prawe w przedniej piaście 370. Luz porzeczny dość mocno wyczuwalny na "paluchu" Czuć też toczące się z oporem kulki. Zastanawiam się jakiego producenta łożyska mam wybrać. Najbardziej oczywistą opcją wydaje mi się pójść w oryginał, ale czy warto? Jest wielu producentó łożysk, przeglądałem tematy na tym forum i wiele osób pisało o np Codexach czy Ezo. Wiadomo że szukam najlepszego stosunku cena/jakość. Oryginały DT 6902 RS coś około 60 zeta za sztukę. Kinexy np już tylko 23 złocisze. Generalnie oryginalne wytrzymały ponad rok, jeżdżę w każdych warunkach, rower myję na myjni ale uważając na newralgiczne miejsca i nie walę całym ciśnieniem z lancy w kierunku właśnie piasty czy suportu. Druga sprawa jak to z osadzeniem nowych łożysk: chodzi mi o to jak głeboko mam je wbic? Do samego frezu mają siąść? Pytam bo po środku między łożyskami jest oś i zastanawiam się czy da się mocniej wbić aby łożyska za mocno się nie oparły o tą oś, i przez to nie dostałuy oporu (kiedyś zrobiłem tak w jakimś Novatecu). No i endcapy: mam wciskane. Rozumiem że je mam tylko tak leciutko wcisnąć z powrotem?, czy mają się oprzeć na łożysku? Manuale oglądałem jakieś, ale nie bardzo z nich się tego dowiedziałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca Ja wymieniłem na SKFa ze dwa lata temu. Kulają się do dziś bez najmniejszego objawu awarii. Ważne, aby je wcisnąć a nie wbijać... 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szamysz83 Napisano 29 Lipca Autor Udostępnij Napisano 29 Lipca Jakąś praskę chałupniczej prdukcji mam - śruba metryczna plus podkładki SKFa jakoś w ogóle nie brałem pod uwagę. Oczywiście mam szukać nierdzewnych, i czy z jakimś luzem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca Żadnego luzu. C3 to się wkłada do wiertarek i innych wysokoobrotowych, nagrzewających się maszyn. Ja kupiłem zwykłe, rdzewne. Po co bulić za nierdzewne, skoro zwykłe w piastach nie rdzewieją? Wystarczy je przesmarować w trakcie montażu dobrym smarem 👌 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szamysz83 Napisano 29 Lipca Autor Udostępnij Napisano 29 Lipca A to nie jest tak że nierdzewne są lepszej stali? Tak tylko rozkminiam. Dobrym smarem powiadasz, a jaki masz na myśli? Myślę że z zewnątrz łożyska dość obficie mogę walnąć n Motorexem Fett 2000 albo Shell Gadus S3 bo takowe mam Nowych łożysk nie bedę otwierał, smar zostawię tak jak z fabryki wyjechały Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca W piastach tej konstrukcji woda dostaje się po osi, potem między tulejką a łożyskami i stoi na łożyskach. Od wewnątrz łożyska fabryczne mają uszczelnienia bezkontaktowe (tak jak każde łożysko przemysłowe 2RS). Ważne żeby smarem uszczelnić oś podczas montażu koła. Z zewnątrz fabryczne łożyska mają uszczelnienia kintaktowe LU. Można iść w nierdzewki codex (kosztują jakieś śmieszne pieniądze) ale IMO to żadne rozwiązanie jeśli woda będzie je penetrować to i tak łożysko będzie się degradować.(ale nie zardzewieje ;)). Trzeba umiziać wszystko smarem wodoodpornym (np. okrętowym). Równie dobrze można wsadzić łożyska zwykłe i analogicznie umiziać smarem wodoodpornym. Dobre marki przemysłowe (uszczelniane bezkontaktowo) to EZO (ale made in Japan), Timken (made in USA) oraz FAG (ale tylko Germany). SKFy się skundliły. Generalnie to łożyska przystosowane do pracy w środowisku suchym ew. z dodatkowym uszczelniaczem kontaktowym.(np. simmering). Z uszczelnionych kontaktowo Enduro robi bardzo przyzwoite (i drogie) łożyska. Odnośnie pras domowej roboty to ważne żeby wciskać wyłącznie za bieżnię zewnętrzną. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szamysz83 Napisano 29 Lipca Autor Udostępnij Napisano 29 Lipca @Dokumosateraz po Twojej odpowiedzi już zupełnie mam mętlik, co do producenta łożysk Takzę chyba pójdę w oryginał. Smaru również nie będę żałować. Co do prasy: zawsze podczas montażu łożyska dobieram jakąś tulejkę czy po porostu nasadkę klucza w rozmiarze zewnętrznej bieżni. I jak je wprasować? W sensie mają wejść do końca, do frezu? Bo wewnątrz jest jeszcze ośka, domyślam się że jej długość jest zbliżona do rozstawu łożysk, aby mogła się wewnątrz korpusu piasty przesuwać, aby jedno z łożysk od strony napędu można było wybić wybijakiem. No i end capy, wciskane mają taki jakby ring który je blokuje w korpusie. Mam go wcisnąć aż się oprze na łożysku? Kiedyś w którymś Novatecu za mocno ścisnąłem łożyska, oparły się łaśnie na wewnętrznej osi, przez co w chwili montażu od razu się uszkodziły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca I Tak musisz babrać się w smarze więc możesz dowolne łożysko stosować. Tylko obusteonnie uszczelnione LU wnoszą istotną wartość dodana. Tak łożyska dobijasz do końca gniazda. Endcapy opieraja się na bieżniach wewnętrznych łożysk. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szamysz83 Napisano 29 Lipca Autor Udostępnij Napisano 29 Lipca Chyba jednak wybiorę oryginał, nie wiem jakoś mam mieszane uczucia co do tych tańszych. Kiedyś w samochodzie górne mocowania amortyzatorów wybrałem tańsze, i robiłem dwa razy Dzięki wielkie za podpowiedź @Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 29 Lipca Udostępnij Napisano 29 Lipca W samochodzie to ja się boję stosować cokolwiek innego niż FAG W rowerze z powodzeniem stosuję nawet tanią chińszczyznę bezkoszykową maxx do zawieszeniówki. To nie prom kosmiczny. Tu wrogiem jest woda i syf. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.