Skocz do zawartości

[zębatki] oceniamy stan zużycia


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Przejechałem na rowerze około 15 000km. Od jakiś 2 000km zaczął mi przeskakiwać łańcuch na największej zębatce z przodu, zacząłem więc jeździć na tej środkowej, ale i na niej już mi przeskakuje. Łańcuch ma 26,4cm między dziesięcioma ogniwami. Czy muszę zmieniać wszystkie zębatki w korbie i kasecie, czy też niektóre są jeszcze w miarę dobre?

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, czy ta korba i kaseta przyjmą nowy łańcuch? Na razie nic nie przeskakuje, jeżdżę na 2 łańcuchy ale łańcuchy już wyglądają na bardzo wyciągnięte. Jeśli nowe łańcuchy przedłużyłyby żywotność korby i kasety to chyba byłoby warto je wymienić...

IMG-20220513-WA0015.jpg

IMG-20220513-WA0014.jpg

IMG-20220513-WA0013.jpg

IMG-20220513-WA0012.jpg

IMG-20220513-WA0011.jpg

IMG-20220513-WA0010.jpg

IMG-20220513-WA0009.jpg

IMG-20220513-WA0008.jpg

IMG-20220513-WA0007.jpg

IMG-20220513-WA0006.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
15 godzin temu, Rafal80 napisał:

Witam.

Przejechałem na rowerze około 15 000km. Od jakiś 2 000km zaczął mi przeskakiwać łańcuch na największej zębatce z przodu, zacząłem więc jeździć na tej środkowej, ale i na niej już mi przeskakuje. Łańcuch ma 26,4cm między dziesięcioma ogniwami. Czy muszę zmieniać wszystkie zębatki w korbie i kasecie, czy też niektóre są jeszcze w miarę dobre?

Łańcuch do kosza, od razu do wymiany kaseta i tarcze korby.

 

@pioters może być problem z nowym łańcuchem. Blat i małe koronki kasety nie wyglądają najlepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bogus chodzi ci o środkowy blat korby czy największy też? Może udałoby się znaleźć sam blat... Co do kasety rozumiem. Rozglądam się i czekam na dobrą cenę bo wydaje mi się, że samych dolnych koronek nie znajdę

Edytowane przez pioters
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Rafal80 napisał:

Witam.

Przejechałem na rowerze około 15 000km. Od jakiś 2 000km zaczął mi przeskakiwać łańcuch na największej zębatce z przodu, zacząłem więc jeździć na tej środkowej, ale i na niej już mi przeskakuje. Łańcuch ma 26,4cm między dziesięcioma ogniwami. Czy muszę zmieniać wszystkie zębatki w korbie i kasecie, czy też niektóre są jeszcze w miarę dobre?

 

 

2.jpg

 

Patrząc na stan koronki 13T na kasecie...

Po co Ci w ogóle biegi w tym rowerze?

12 godzin temu, pioters napisał:

Hej, czy ta korba i kaseta przyjmą nowy łańcuch? Na razie nic nie przeskakuje, jeżdżę na 2 łańcuchy ale łańcuchy już wyglądają na bardzo wyciągnięte. Jeśli nowe łańcuchy przedłużyłyby żywotność korby i kasety to chyba byłoby warto je wymienić...

Blat jest ciut zjedzony, ale reszta wygląda znośnie. Spróbuj z nowym łańcuchem, jest szansa, że podejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, uzurpator napisał:

 

Blat jest ciut zjedzony, ale reszta wygląda znośnie. Spróbuj z nowym łańcuchem, jest szansa, że podejdzie.

Czy jak założę nowy łańcuch i zrobię trochę km i się okaże, że się nie przyjął, to ten nowy łańcuch też idzie do kosza po zakupie nowej kasety / blatów?

 

Przy okazji, jak dobierać blaty do korby? Co poza liczbą zębów ma znaczenie? Rozstaw wszędzie głównie widzę 104? To jest 10 po przekątnej od śruby do śruby?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
5 godzin temu, pioters napisał:

@bogus chodzi ci o środkowy blat korby czy największy też? Może udałoby się znaleźć sam blat... Co do kasety rozumiem. Rozglądam się i czekam na dobrą cenę bo wydaje mi się, że samych dolnych koronek nie znajdę

Blat to największy.

2 godziny temu, pioters napisał:

Przy okazji, jak dobierać blaty do korby? Co poza liczbą zębów ma znaczenie? Rozstaw wszędzie głównie widzę 104? To jest 10 po przekątnej od śruby do śruby?

Musisz mieć odpowiednie BCD, ponadto warto zwrócić uwagę na zębatki obsługiwane przez przerzutkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bogus czym sie kierować przy wyborze blatu poza ilością zębów? 

Czy w grę wchodzi tylko grupa (np. Deore) i  rozstaw śrub czy coś jeszcze? 

Ilość biegów z tyłu też ma znaczenie dla przedniej zębatki? 

Korbę mam M552-10

Edytowane przez pioters
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rozstaw śrub i ilość zębów to podstawa. Jeśli masz korbę Shimano to takich blatów bym szukał. To czy będzie to np. Deore czy XT czy jeszcze coś innego zależy tylko od tego jaki masz budżet i ile chcesz wydać. Jak waga nie jest priorytetem to nie szedłbym wyżej niż Deore.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Sansei6 napisał:

Rafal80, że Ci się chce dłubać. Ja bym się nie cackał i leci całą kaseta, przód i 3 łańcuchy na zaś. W jakim czasie zrobiłeś te 15 000 w jakim te 2 000?

Mogę wymienić całą kasetę, ale tak nie można robić. Coraz więcej śmieci mamy. Przez takie marnotrsastwo wszystko drożeje. Ludzi coraz więcej, zasobów coraz mniej. Dlatego wolałbym się pobawić, żeby nie zaśmiecać planety. Wiem, jedna osoba nic nie zmieni, ale moralnie czuję taki obowiązek.

Pierwsze 3000 zrobiłem w 4 lata. Następne 12000 w 3 lata. Przy około 13000 zaczęła przeskakiwać największa zębatka na korbie. Później ta średnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rafal80 Ilość śmieci jest proporcjonalna do wydanej kwoty. Poza tym - elementy napędu są trywialnie poddawalne recyklingowi, to prawie wszystko stal.

Na przyszłość zaś to warto ogarnąć jak efektywnie używać napędu, bo to co masz, to widać, że było piłowane na 3 biegach z 27. Jest oczywiste, że nie potrzebujesz 27 biegów. Podejrzewam też, że głównie jeździsz na przepustnicy, dlatego tak długo dawałeś radę jechać na tak zarżniętym napędzie. Stąd też rada - przejdź na napęd SS. Wydasz stówę i raz na pięć lat wymienisz łańcuch. Zębatki są grube, wytrzymają lata, i możesz nawet sobie regenerować do upadłego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, uzurpator napisał:

@Rafal80 Ilość śmieci jest proporcjonalna do wydanej kwoty. Poza tym - elementy napędu są trywialnie poddawalne recyklingowi, to prawie wszystko stal.

Na przyszłość zaś to warto ogarnąć jak efektywnie używać napędu, bo to co masz, to widać, że było piłowane na 3 biegach z 27. Jest oczywiste, że nie potrzebujesz 27 biegów. Podejrzewam też, że głównie jeździsz na przepustnicy, dlatego tak długo dawałeś radę jechać na tak zarżniętym napędzie. Stąd też rada - przejdź na napęd SS. Wydasz stówę i raz na pięć lat wymienisz łańcuch. Zębatki są grube, wytrzymają lata, i możesz nawet sobie regenerować do upadłego.

No dobrze, to może kiedyś tak zrobię. Ale w obecnej sytuacji, które z zębatek na kasecie i korbie są do wymiany? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, kasetę wezmę całość. W sumie ją się łatwo wymienia. A co z zębatkami w korbie? Kolega post wyżej napisał, że jego korba ma 18k przejechane i podobno jest dobra. Moja ma 15k, dałem zdjęcia na poprzedniej stronie. Może to, że mi przeskakiwał łańcuch to była wina właśnie wyciągniętego łańcucha a nie korby. Mógłby pan zerknąć czy moje zębatki w korbie trzeba wymieniać czy wystarczy dać nowy łańcuch?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...