Skocz do zawartości

[do 20k] Full MTB na maratony i w góry z dobrą amortyzacją


Rekomendowane odpowiedzi

Przesiadam się na fulla i potrzebuję porady, który rower najlepiej spełni moje oczekiwania.

Wymagania:

  • waga max 12 kg
  • ma dobrze zjeżdżać oraz podjeżdżać pod górę
  • największy nacisk połóżcie na jakość amortyzatorów
  • lekkie koła (niska masa rotująca) (ale to można zmienić)
  • blokada obu amortyzatorów (to chyba oczywiste)
  • myk-myk (miło by było mieć w standardzie)

Przyczyny przesiadki:

  • trudny technicznie teren w górach (np. Bielsko, Stryszawa)
  • wybijanie tylnego koła w hardtailu (utrata kontroli, straty energii)

Rowerzysta:

  • waga ok. 70 kg
  • wzrost ok. 180 cm

Rowery dostępne na miejscu lub na zamówienie:

Wątpliwości:

  • Amortyzatory są umieszczane w różnych miejscach - który typ najlepszy do XCM?
  • Geometria - im bliżej środka suportu, tym większa moc na pedały powinna iść, kąt główki ramy chyba wszędzie 65-67°, co ma poprawić samopoczucie na zjazdach, jednak ważne są też podjazdy (bo tu kiedyś miałem przewagę), ma też wpływ na prowadzenie i skrętność - przede wszystkim rower ma wybaczać błędy
  • Czy są jakieś inne istotne szczegóły, na które nie zwracam uwagi?

Byłem zdecydowany na Sparka, ale pozostałe rowery z listy też wyglądają ciekawie, zwłaszcza trzy pierwsze pozycje. Rozważę też inne propozycje.

Który byście wzięli i dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Krossa waga jest moim zdaniem zupełnie odrealniona. Albo te gamonie zrobiły ramę cienką jak ścianki plastikowego wiaderka albo co jest normą ktoś się rypnął w specyfikacji. Myk myk plus najpodlejszy SID, koła ... jak zobaczę na wadze te cyferki to uwierzę. Z tej całej menażerii to chyba jednak wybrał bym Epica bo to nadal piękny rower bez udziwnień i dość równo poskładany. Geo też super. 

 

Edytowane przez Tyfon79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 29.07.2024 o 06:40, bogus napisał:

Dorzuć jeszcze do zestawienia Mondraker F-Podium lub F-Podium DC.

F-Podium występuje w wielu konfiguracjach. Ceny zeszłorocznych modeli w polskich sklepach online od 13k do 20k.

https://katalog.bikeworld.pl/2023/web/produkty/rowery_gorskie/xc_maraton/mondraker/0:max/0/wszystkie/1/wszystkie/120:110

https://katalog.bikeworld.pl/2022/web/produkty/rowery_gorskie/xc_maraton/mondraker/0:max/0/wszystkie/1/wszystkie/120:110

DC R 2022 znalazłem przeceniony na 20K, zwykły F-Podium za 13k. Modele 2023 trudniej znaleźć w dobrej cenie.

Zacznijmy od tego, które z powyższych brać pod uwagę, a które odrzucić, bo w zwykłym F-Podium sytuacja jak w Lapierre, czyli niektóre komponenty są gorsze.

Na przykład hamulce można zmienić, ale amortyzator lepiej mieć do razu dobry, a na tylnym zawieszeniu się nie znam. Z przodu mamy do wyboru 110 mm lub 120 mm, też nie jestem w stanie określić, czy 120 mm na maratony to nie za dużo i nie będzie się gorzej pod górę podjeżdżać.

W dniu 29.07.2024 o 23:16, Tyfon79 napisał:

Co do Krossa waga jest moim zdaniem zupełnie odrealniona. Albo te gamonie zrobiły ramę cienką jak ścianki plastikowego wiaderka albo co jest normą ktoś się rypnął w specyfikacji. Myk myk plus najpodlejszy SID, koła ... jak zobaczę na wadze te cyferki to uwierzę.

Też to mi się wydaje podejrzane. Nigdzie nie mogę znaleźć opinii. Ścigał się na nim Bartek Wawak, kiedy był w ekipie Krossa. W środowisku jest duża niechęć do marki, ale z czego ona wynika, tego też nie jestem pewny, być może dlatego, że Kross kojarzy się z niedzielnymi rowerzystami i niską półką rowerów.

 

Chyba ograniczymy wybór do Sparka i Epica. Może wyłapiecie jeszcze jakieś szczegóły i będzie łatwiej wybrać.

 

Jak zwykle za dużo kombinuję. Kupiłbym od razu Sparka, to w sobotę bym wystartował na fullu, a tak to męcz trasę XC/enduro na hardtailu. Potem będzie miesiąc przerwy na zakup i oswojenie się z fullem. Pozostaję przy postanowieniu, że zakup osobiście w sklepie ma zostać dokonany i sprowadzony na sklep.

Edytowane przez 1938
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niechęć do Krossa wynika z faktu, że w temacie fulli to są partacze pierwszego sortu. 

Ale ty zdajesz sobie sprawę z faktu, że dziś enduraki 170 mm skoku jadą pod górę perfekcyjnie. Tematy tych mitycznych gorszych podjazdów już dawno nie powinny być jakimś istotnym kryterium wyboru. To już nie te czasy. Napisałeś, że nie leży ci sztywniak w trudniejszym terenie więc trzeba brać sprzęt, który na zjazdach pójdzie lepiej. Epic tutaj całościowo na góry jest najlepszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

@1938 F-Podium DC w Twoim budżecie to wersja podstawowa z 2023 roku. Ostatnia cena jaką widziałem to okolice 17000 zł. Według mnie DC jest lepszym wyborem od wersji standardowej z uwagi właśnie na zwiększony skok zawieszenia i kąty bardziej nastawione na zjazdy. Jak byłem na zakupie to po wielu analizach, przymiarkach i rozważaniach padło na Mondrakera z tym, że ja chciałem coś więcej niż rower XC a niekoniecznie już typowy trail. W związku z tym trafiło na Downcountry 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj Orbea Oiz-M pro TR w roczniku 2022 (przed update'em ramy). TR to skok 120mm. Mam, chwalę sobie, polecam każdemu. Mam 185cm i L jest na mnie dobra więc u Ciebie też powinna się sprawdzić. Polsport jest dystrybutorem na PL. U nich bez problemu za 20k go dostałem (Jeśli mają rozmiar) Na olx widzialem za 21500 nówkę, może da radę coś opuscić bo to ogłoszenie wisi chyba ponad pół roku.

Update: Wszystkie rowery powyżej 12kg bym od razu odpuszczał. Licznik+ pedały i już robisz ponad 12.5 kg. OIZ 10.9kg co deklasuje w tej cenie większość konkurencji. U mnie po zmianie opon (cięzkie rekon race) zalaniu mlekiem, i gripach ESI wychodzi z licznikiem i pedałami crackbrothers 11.2kg

Edytowane przez adamsanders
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Napisano (edytowane)

@adamsanders Chodzi o ten model? Według kalkulatora 17" lub 18".

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-mtb-orbea-oiz-m-pro-pd37775/?v_Id=207667
https://sportano.pl/p/341570/rower-gorski-orbea-oiz-m-pro-2024-tanzanite-carbon-view-carbon-raw

Muszę decyzję podjąć do jutra, bo po sierpniowej przerwie zbliża się miesiąc startowy, więc nie będziemy kombinować. Zależy mi na tym, aby to był zakup stacjonarny. Ograniczmy się do dwóch pierwszych rowerów z postu tytułowego, czyli Scott Spark RC Team oraz Specialized Epic 8 Comp. Podobno Epic lepszy do ścigania. Widziałem biały na mieście, wygląda biednie, ale ważniejsza jest specyfikacja i jak się będę czuć na maratonach typu BAM, DareToBe, itd. oraz na tych lokalnych, ale nastawiam się głównie na górskie edycje. Cenowo to Spark 18k + dropper + dodatki idzie się zamknąć w 20k.

Kilka kwestii, które mi ułatwią wybór:

  • Który typ amortyzacji sprawdzi się najlepiej? Tzn. dobrze będzie wybierał nierówności, ale też bez potrzeby nie powodował strat energii. Na asfalcie i w miarę równym terenie będę blokował, ale większość jeżdżę na odblokowanym (często też na podjazdach, żeby trakcję zachować).
  • Który ma lepszą geometrię? Technikę nadal mam słabą, pozycję mam bardziej wyprostowaną - może to wam coś podpowie.
  • No i reszta podzespołów. Ważne są koła, ale te można zmienić.

Wspomniana wyżej ORBEA jeśli waszym zdaniem bije na głowę oba te rowery, to nie mam problemu podjechać do Warszawy, ale zapytam jeszcze w Dębicy, bo też je mają.

Jakby ktoś szukał hardtaila, to w RZ jest Scalpel HT4 przeceniony z 15k do 9,6k, lepszy od Scale 930.

Edytowane przez 1938
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem o Orbei z 2022 roku. Nowa rama kompletnie mi się nie podoba wizualnie. Ma też problem z przecierającymi się pancerzami w główce ramy (nie wiem czy model 2024 ma to już poprawione) specyfikacja też uboższa niż 22' zamiast korby race face i xtr z tyłu masz XT. Waga moim zdaniem jest tutaj kluczową. Goły rower 10.7kg. koła karbon szerokość 30mm. Wspomniałeś Bam - wczoraj 36 miejsce w Psarach. W maju tarnowskie góry 24. Jedna dygresja - to jedziesz Ty a nie rower, on ma ci nie przeszkadzać. Co do maratonów MTB w Polsce. Nie wiem czy nowoczesny kat główki ramy w stylu 66stopni czy ile oni tam teraz dają jest koniecznością. Może w górach...

Za te pieniądze tak naprawdę nie ma złego wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 2024 zmienili ten pierścień kompresyjny na taki ze szlifowanymi krawędziami, to samo można w 2 minuty zrobić ze starym w domu używając zwykłego pilnika.
No i problem z przecierającymi się pancerzami wynikał głównie z tego, że nie były skracane przez sklepy czy użytkowników po zakupie, były za długie i bardzo swobodnie sobie fruwały wewnątrz ramy. Ja zawsze skracam pancerze do odpowiedniej długości i po sezonie owszem, plastikowa osłona dwóch z nich była widocznie poszarpana, ale nie były przetarte jak na zdjęciach z sieci. Co ciekawe, fabryczny pancerz przerzutki musiałem z miejsca wymienić na nowy, bo już po wyjęciu z kartonu był zmasakrowany. :)

Godzinę temu, adamsanders napisał:

Wspomniałeś Bam - wczoraj 36 miejsce w Psarach. W maju tarnowskie góry 24. Jedna dygresja - to jedziesz Ty a nie rower, on ma ci nie przeszkadzać.

Jak masz nogę, to na Oiz'ie, Podium, Epicu czy innym dobrym fullu pojedziesz podobnie lub tak samo. Różnic w wynikach można się dopatrywać w jeździe na rowerach różnego typu z różnym zawieszeniem. Ja np. na Oizie zrobiłem w maju etapówkę na P4 Open i P1 Kat., a wczoraj dla jaj wystartowałem w lokalnym mazowieckim maratonie na 20-letnim rowerze 26", 2-3 minuty za ostatnim sektorem, i dojechałem ok. 40. miejsca open. :D I szczerze? Nie wiem, czy na Oizie zrobiłbym wiele wynik, bo największym problemem były zatory na trasie, a nie rower. ;)

P.S. Nieźle OIZ M-Pro potaniał! Zamawiałem tuż po po premierze nowego modelu na 2023 i wtedy płaciłem ok. 26k, teraz '24 za 22k można widzę kupić. 😲

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A gdybyście mieli wybierać ze Scotta, to który byście wybrali?

  • RC Team (trzeba dokupić dropper i koła zmienić na lżejsze)
  • RC Team Issue TR (elektronika Eagle AXS, lżejsze koła)
  • RC Pro (lżejszy, bo XTR i lżejsze koła)

Tu porównanie:

Oprócz parametrów istotny jest wygląd.

Czy AXS to lepsza opcja na maratony? Małe opóźnienia w działaniu są i chyba nie da się zrzucić kilka biegów na raz jak w XT/XTR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym wolał XT. Sram jest fajny poki wszystko działa, ale jak zmieniarka ma minimalny problem to wariuje. XT/XTR zrzuci i najwyzej pohałasuje, przeklikasz i jest ok. Sram jest imho bardziej kapryśny.

No i XT jest tańsze w eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

W AXS też są problemy?

Sprawa wygląda tak, że ostatecznie zamówiłem RC Pro, ale potem na luzie przemyślałem temat i chcę jednak rower, co będzie się dobrze prezentować na zdjęciach. Ten model nie wygląda najlepiej, a napisy ledwo widoczne. Problem w tym, że RC Pro już dotarł na sklep i czeka złożony. Śpieszyło mi się, żeby zdążyć przed wrześniowymi maratonami.

Jak chcesz mieć w zestawie lekkie karbonowe koła, dropper i jeszcze lżejsze podzespoły, to RC World Cup TR, ale cena powyżej 30k.

Chyba najbardziej opłaca się RC Team na XT, tylko dokupić dropper i zmienić koła.

Edytowane przez 1938
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Ekran przekłamuje kolory. W rzeczywistości sprzęt wygląda ciekawie.

Potrzebuję jeszcze zamontować licznik na tej spłaszczonej kierownicy. Scott ma swój dedykowany uchwyt (swoją drogą to od razu powinni o tym wspomnieć, a właściwie to 2 uchwyty, jeden na mostek montowany do grzybka, drugi za kierownicę montowany do specjalnego otworu.

Do MTB i na maratony (kiedy masz numer startowy) chyba lepiej na mostek.

A czy bezpiecznie jest zamontować licznik na karbonowym mostku w tradycyjny sposób gumkami? Ktoś ma z tym doświadczenia?

Czasami fajnie by było też zamontować kamerkę na kierownicy w bezpieczny sposób.

Kierownica wygląda tak (nie widać tego na zdjęciu, ale jest spłaszczona):

41320_800.jpg

Edit: czy takie coś podejdzie, czy musi być dedykowany uchwyt pod ten konkretny model kierownicy?

https://www.centrumrowerowe.pl/uchwyt-na-kierownice-towild-as70-pd40522/

 

Edytowane przez 1938
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...