Skocz do zawartości

[5-10 tyś.] Pierwszy rower Gravel/ Szosa


Rekomendowane odpowiedzi

Straszne głupki te producenty... 🙄 Montują bezużyteczne, wąskie opony i trzeba od razu wkładać najszerszą jaka się zmieści... 😆 Szkoda że te karbonowe mostki nie dają się obrócić na "plusową" stronę. Wtedy to szosa aero stałaby się dopiero wygodna. Do tego siodło Brooksa, na sprężynach i już można być szybki jak Pogacar na finiszu i nawijać setki kilometrów wygodnie, jak Rydzyk w Maybachu 🤣. Dobrze jeszcze jak w/w oponki mają bieżnik. Wtedy też można zjechać i asfaltu i podjechać do lasu na grzyby, lub nad staw na ryby 🤣.

Tak, nabijam się 🤣.

Na poważnie, dla zainteresowanych koniecznością zwiększenia szerokości opon w rowerach szosowych (race), polecam zgłębić wątek TLR+ Hookles i wynikających z tego konieczności redukcji ciśnienia, a co za ty idzie, zwiększenia szerokości "stożka" z 21 na 23mm i zwiększenia szerokości opon z 26C na 28C.

Edytowane przez KNKS
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, JWO napisał:

Im grupsza opona, tym mniej 'lysych' modeli.

To się zmienia i producenci powolutku zaczynają wypuszczać coraz szersze szosowe modele. Testy jednoznacznie pokazują że opory toczenia to nie szerokość a karkas, bieżnik, mieszanka. Ciężej zmienić przyzwyczajenia ludzi którym wydaje się że żeby było szybko to musi być 19C i 12 bar bo inaczej rower z miejsca nie ruszy.

A co do 35C w gravelu to wklejam fotkę roweru na którym kolega pobił swój życiowy rekord w Unbound Gravel. Wyobrażenia oszukasz, matematyki nie. Ta opona ma mniejsze opory toczenia niż większość znacznie węższych opon gravelowych.

 

DJ gravel.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coraz większe fikołki robisz KNKS. Napisałeś wprost, cytuję:

1 godzinę temu, KNKS napisał:

Zważywszy na to, że żadna poważna szosa nie przyjmie nic ponad 28C, to nie sposób się z tobą zgodzić.

Tymczasem bardzo poważne szosy wyścigowe od poważnych producentów spokojnie przyjmą opony ponad 28C. Więc zważywszy na to, nie sposób się z tobą @KNKS zgodzić.

Tak czy siak, dyskusja jak zwykle dryfuje w kierunku, który do niczego nie przyda się autorowi tematu.

@bartek9524 Osobiście nie wiedząc konkretnie czego chcę wolałbym mieć jednak trochę zapasu w ramie na szersze opony niż 28 mm. Możesz oczywiście zaufać opiniom z internetu, że komuś więcej nie potrzeba, ale z opiniami jest ten problem, że każdy ma swoją ;)

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@some1 - niekoniecznie się nie przyda. Autor waha się pomiędzy gravelem a szosą. Alternatywą może być szosa do której można włożyć np. Conti GP5000 AS 35C. Mam te opony od 3-ch miesięcy, zrobiłem na nich około 3000 km nie unikając odcinków szutrowych i nic się nie dzieje. Nie polecimy 30-40 km/h po szutrze bo nie wystarczy przyczepności ale też nie będziemy musieli za każdym razem analizować trasy w kommot-cie pod kątem nawierzchni tylko jedziemy gdzie nas oczy poniosą. Oczywiście z ograniczeniem że po piachu czy błocie nie przejedziemy. Ale odcinki szutrowe i leśne ścieżki pokonujemy bez stresu.

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że nie musisz się ze mną zgadzać. Niemniej jednak podyskutować zawsze można 😎.

33 minuty temu, chrismel napisał:

To się zmienia i producenci powolutku zaczynają wypuszczać coraz szersze szosowe modele. Testy jednoznacznie pokazują że opory toczenia to nie szerokość a karkas, bieżnik, mieszanka. Ciężej zmienić przyzwyczajenia ludzi którym wydaje się że żeby było szybko to musi być 19C i 12 bar bo inaczej rower z miejsca nie ruszy.

Nikt dzisiaj nie ładuje 10 bar do opony. Poprzez "wąskie" we współczesnym tego słowa znaczeniu, rozumiemy coś w okolicach 26C na ciśnieniu rzędu 7,7 bar.

Te wszystkie 23C umarły razem z hamulcami obręczowymi. 

38 minut temu, chrismel napisał:

A co do 35C w gravelu to wklejam fotkę roweru na którym kolega pobił swój życiowy rekord w Unbound Gravel.

Kto bogatemu zabroni 😎.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, chrismel napisał:

Ciężej zmienić przyzwyczajenia ludzi którym wydaje się że żeby było szybko to musi być 19C i 12 bar

To stwierdzenie tylko pokazuje że nie masz zielonego pojęcia  i jasno daje do zrozumienia, że nigdy w życiu nie miałeś z pewnym tematem w ogóle do czynienia, a  jedynie Eurosport i stronki z cyferkami, gdzie wielu doświadczonych  widzi jaki tam jest sh*t:) ( i to nie tylko moja opinia) To nie są przyzwyczajenia, a doświadczenia osób które mają z tym styczność od bardzo, ale to bardzo wielu lat, przejeździły setki tysięcy km na wielu konfiguracjach od tych już zabytkowych zaczynając i mają pewien punkt odniesienia, którego Ty jak widać najwyraźniej nie posiadasz.  Nawet 700x18c nie musi oznaczać 12 bar :) Typowe 7,5-8 bar  na właściwej oponie nie oznacza dyskomfortu, a odczucia z jazdy są takie same jak na kabanach pokroju GP przy 4-5 Bar. 

Usiądź na Michelina Hi-Lite, Pro Race, czy takiego Hutchinsona Fusion 3 Race, a może wreszcie oczy się otworzą  :) 

33 minuty temu, chrismel napisał:

Nie polecimy 30-40 km/h po szutrze bo nie wystarczy przyczepności

No to jakieś lipy. Na szosowych Specach Turbo pro 700x26 i 4,5 bara bez problemu leciałem na takich prędkościach :D

IMG_20200919_115302.jpg?rlkey=h78or13kmq

A to jedna z moich ulubionych foci i z tego co widzę na paździerzach Luganiakach 700x23c, gdzie też tyle leciałem :D

lugano.jpg

Edytowane przez kaido2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kaido2 strony z cyferkami są dla mnie bardziej obiektywne niż niemierzalne odczucia. Sam tego doświadczałem bo pompowałem opony do dużych ciśnień w przekonaniu że będzie szybciej. No i faktycznie kiedy wsiadałem na rower to tak lekko się toczył. Po czym jechałem na swoją trasę testową i tłumaczyłem sobie że widocznie było pod wiatr, dużo świateł mnie złapało, inni rowerzyści mnie przyblokowali itd. Po 30-40 przejazdach zaczęły mnie nachodzić wątpliwości. Po 50-60 stwierdzałem że chyba trzeba zweryfikować swoje poglądy.

Nie wiem skąd ten wszechobecny upór że jak szosa to musi być wąsko bo inaczej będzie wolno. Wkleiłem fotkę roweru Pogacara. Naprawdę sądzisz że te 33.3 mm to celowe działanie żeby zwiększyć sobie opory toczenia i dać szansę konkurentom ? Nie jeździłem na oponach o których napisałeś ale nie będę robił testów na sobie. Jednak szanuję Twoją opinię i jak mi przedstawisz obiektywne porównanie z pomiarem mocy to może się skuszę.

Jak mylne są wyobrażenia w przypadku odczuć najlepiej pokazują testy w tunelu aerodynamicznym. Josh Poertner z firmy Silca wykonywał ich mnóstwo i najbardziej dziwiło go nie to że on był zaskoczony ale to że ludzie którzy tam pracują na co dzień nie mogli czasami uwierzyć w wyniki.

A to że leciałeś na 26C 30-40 km/h nie wynika z tego że te opony nadają się do tego bez problemu tylko że masz bardzo duże umiejętności. Ja bym się zabił i to nie raz :)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie powiem dobrze się to czytało z rana, dziękuję wszystkim mniej lub bardziej zaangażowanym w temat.

Generalnie już zdecydowałem, że to będzie szosa, a nie gravel. Jednak więcej mam tego asfaltu na trasie, ubity szuter to jest na małych odcinkach proporcjonalnie do trasy z 15% bym powiedział. Więc skoro i da się to zrobić na 28mm nie wpływając jakkolwiek negatywnie na rower, co najwyżej na komfort, to jeśli nie będzie nic sensownego na oponach 30/32, czy z możliwością po prostu zmiany z tych węższych, to zostanę przy tym. 

Jak na razie to mam wybór z:

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-romagna-disc-105-2x12-2024/  - gdzie nie ma możliwości zmiany z 28 na szerszą według opinii 

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-szosowy-superior-x-road-comp-pd35447/ - i ten gdzie z kolei opony 32 (bo zakładam że zapis 700x32c to oznacza), ale osprzęt tiagry i napęd 2x10 a nie 2x12 jak w sensa

--- W moim guście wygrywa ta sensa ale poszukam jeszcze czegoś co daje mi sensa + opony 30/32

Jeszcze zgłębiając temat barów w oponach i właśnie takich przejazdów, powiedzmy chce obrać 100% trasy ubitym szutrem - ilość barów powinna się różnić? Gdzieś coś mi sie obiło o uszy przeglądając yt, że ?można spuścić trochę i da to amortyzację? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismel, to  nie wiedziałeś z marszu , że oponę pompuje się pod optimum swoje ( waga, nawierzchnia, warunki), a nie na maxa, bo tak jest podane z boku na oponie? A przecież producenci często umieszczają zakres ciśnień chociażby w stosunku do wagi, co nie oznacza, ze dalej pewnych rzeczy się nie koryguje. Dlatego napisałem że:

 

51 minut temu, kaido2 napisał:

Nawet 700x18c nie musi oznaczać 12 bar :)

:)

Zresztą pod takie ciśnienie spotkałem tylko szytki i IRC-e których modelu już nie pamiętam, ale na szybko wyjęte z szafy IRC-e Triathlon Duro 700x20 mają maxa 8,2 bara. To tak żeby obalić, 700x19 musi być 12 bar. Nie musi, jak cała reszta :)

O peletonie zawodowym już kiedyś pisałem dlaczego taki sprzęt, natomiast to nie jest żaden opór, że wąsko. Przy moich prędkościach aerodynamika jednak działa i wiem jakie mam czasy na odcinkach, ( w tym zjazdach)  na enduransie i oponach 700x28 ( GP4000S), a jakie na agresywnej szosie RC ( gdzie liżesz asfalt) na 700x23( Michelin Hi-Lite) . Nawet nie ma co porównywać, nawet, pod względem komfortu :)

Naprawde polecam kiedyś taką zamiane, wrażenia i doświadczenie bezcenne :)

32 minuty temu, chrismel napisał:

Ja bym się zabił i to nie raz :)

Gadasz, wystarczy wyczuć sprzęt jak się zachowuje, fakt, że trzeba mieć  przy tym trochę doświadczenia, ale nie trzeba do tego jakiś specjalnych umiejętności. :)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, bartek9524 napisał:

Jeszcze zgłębiając temat barów w oponach i właśnie takich przejazdów, powiedzmy chce obrać 100% trasy ubitym szutrem - ilość barów powinna się różnić?

Tak jak wspomniałem, ciśnienie dobiera się w zależności od wagi, nawierzchni i warunków :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, bartek9524 napisał:

Jeszcze zgłębiając temat barów w oponach i właśnie takich przejazdów, powiedzmy chce obrać 100% trasy ubitym szutrem - ilość barów powinna się różnić? Gdzieś coś mi sie obiło o uszy przeglądając yt, że ?można spuścić trochę i da to amortyzację? 

Tak, ciśnienie dobierasz biorąc pod uwagę kilka parametrów, np. wagę, szerokość opony, teren po którym jedziesz.

Podlinkuję dwa kalkulatory, do sprawdzenia:

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator

Im mniejsze ciśnienie, tym opona bardziej potrafi się odkształcać, a za tym idzie amortyzacja. Tylko nie schodź za nisko :D

 

I pamiętaj, że lepiej jest mieć oponę średniej klasy, ale dobrze dobrane ciśnienie,  niż super oponę ale totalnie nie trafionym ciśnieniem. A najlepiej dobrze wybrać jedno i drugie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, bartek9524 napisał:

można spuścić trochę i da to amortyzację?

Jeździłem rok na GP5000 32C. Teraz mam GP5000 AS 35C. Dętki latex więc pompowałem codziennie a co za tym idzie miałem mnóstwo okazji bawić się ciśnieniem. Jakieś różnice są w komforcie ale tak naprawdę mają znaczenie przy trasach 100+ km. Znacznie większa różnica jest w budowie opony. Np. AS daje znacznie większy komfort nawet przy tej samej szerokości i ciśnieniu (też miałem okazję porównać bo kolega ma). Zrobisz jak uważasz ale ja przy 15% szutrów nie szedłbym w nic innego jak 35C.

Poza tym jest kwestia która nie została tutaj poruszona. Opony szosowe mają delikatne ścianki boczne i łatwo je przeciąć. O ile na twardej nawierzchni typu asfalt możesz uważać żeby nie najechać pod kątem na jakąś nierówność to na szutrze nie masz na to wpływu. Zagrzebany w odrobinie piasku niewielki kamyczek + odrobina niefarta, opona do wymiany i powrót z buta do domu. Mając możliwość włożenia 35C poszerzasz sobie opcje z odpornych szosowych (jak wspomniany AS) do wąskich gravelowych (np. G-One RS Super Race 35, Strada Bianca Pro HTLR 36, Terra Speed TR 35)

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aj nie zauważyłem faktycznie mechaniczne są...

https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-szosowe/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/3718.html?dwvar_3718_pv_rahmenfarbe=R074_P05#productDetailModalTriggerGridContainer

warty dopłaty? 

https://www.rosebikes.pl/rose-blend-road-2710002?product_shape=matt+salmon

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-szosowy-superior-x-road-comp-pd35447/

chyba ze tu są te dwa rowery co kolega na początku wysyłał, oba na hydraulicznej tiagrze, opony szersze, 2x10 napęd 

nie wiem przyrównuje to do Sensa Romgna Disc 105 - też poleconego, który wydaje mi się idealny prócz tej opony, hydrauliczna 105, 2x12 napęd

 

Nie mogę znaleźć nic sensownego w internecie prócz tego też, chyba, że nie umiem szukać i nie znam tylu producentów 😜 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknąłem na tego Canyona ale na pierwszy rzut oka wydaje się że jest to rower gotowy do jazdy. Czyli nie musisz na dzień dobry wymieniać kół, masz sztywne osie, w miarę sensowne opony. Ale nie śledzę na bieżąco cen i nie wiem jak wypada na tle konkurencji.

Zwróć jeszcze uwagę na wygląd. To wbrew pozorom ważne. Rower to zabawka i musi Ci się podobać.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie jeżdzę Contendem AR 1, kiedyś był rekordowo do kupienia za 5.2k -> https://www.pepper.pl/promocje/rower-szosowy-giant-contend-ar1-2023-800969

Contend AR 2 to Tiagra, ale na mechanicznych hamulcach tarczowych więc odpada, i zostaje AR 1.

Czasami jakieś perełki na pepperze się trafiają, warto zasubskrybować alert rower.

 

// edycja: https://www.bunnyhop.de/FAHRRAD/ROAD-GRAVEL/Giant-Contend-AR-1-2023.htm?a=article&ProdNr=GIA2200035114&p=8&utm_campaign=Mega+Deals+von+Giant&utm_content=Mega+Deals+von+Giant+CID_4f029189a08eb48ff05cfca81f5942c7&utm_medium=email&utm_source=Email+marketing+software

Jeżeli dobrze widzę, to nadal jest, tyle że z Niemiec - pewnie rozmiar M/L by Ci pasował.

Edytowane przez dargenn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bartek9524 Możemy wrzucać tutaj multum propozycji rowerów i prowadzić burzliwe rozważania teoretyczne o wyższości jednego typu roweru nad drugim i każdy będzie miał (swoją) rację.

Może lepiej jak podjedziesz do Decathlona, wypożyczysz sobie rower szosowy i grawelowy a potem będziesz wiedział (prawdopodobnie) co Ci bardziej odpowiada.

https://rent.decathlon.pl/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw74e1BhBnEiwAbqOAjBVXs0mdcPKYPAbJ-pMr3mOYt8fv2pqyHqJQzkKyuxFarU273ni6xxoCy_YQAvD_BwE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co wszedłem w ten link sprawdziłem no to mam możliwość wypożyczyć namioty :D Jestem z mniejszego miasta a to najbliższy Decathlon. Mam w okolicy sklep rowerowy tam pojadę coś przymierzyć. 
 

1 godzinę temu, dargenn napisał:

Ciekawy bardzo, a co to za strona, zamawiałeś  kiedyś coś z niej ?

Jak będę w rowerowym sklepie to porównam sobie też 28 a 32 mm oponę jeśli chodzi o komfort. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bartek9524 

Ja Ci podpowiem że jak kupowałem gravela to nie myślałem o szosie, choć przeczytałem dużo wątków i sporów tu na forum.

Kupiłem gravela na oponach 38mm, fajnie się jeździło, byłem zadowolony ale jedząc wszędzie dookoła widywałem ludzi na szosach na wąskich oponach.

Tu należy dodać że jeździłem głównie po asfaltach bo gravel i bezdroża to tylko marketing zero wygody, mam do tego mtb.

Stwierdziłem że może warto zmniejszyć rozmiar, kupiłem budżetowe Continental Ultra Sport III w rozmiarze 28.

Przeskok duży, o wiele bardziej sztywno i twardo, czuć nierówności mocno, ale spodobało mi się i tak zostawiłem.

Jeździłem na takich szutrach na tych oponach że zastanawiałem się kiedy widelec walnie ale nic takiego nie nastąpiło.

Minął czas kupiłem szosę, taką prawdziwą gdzie mieści się max 28, karbon w całości, fabrycznie opony Vitoria 25.

Wsiadłem i zakochany, to jest to co sprawia mi obecnie największą radość, gravel dostał bagażniki i służy jako rower wyprawowy z namiotem.

Także proponuję Ci pójść za radą kolegów i wypożyczyć rowery w dwóch opcjach i zastanowić się  gdzie głównie (nawierzchnia ) będziesz jeździć.

 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

@szajbna w zasadzie gravela odrzuciłem zaraz po tym jak wrzuciłem post, masz tu pewnie racji z tym marketingiem, no słyszałem też takie opinie, no ale tyle opinii ile ludzi. 

Tak naprawdę mankament mam nad grubością opony, no bo te trasy to w większości szosa. Tutaj niemiałbym watpliwości nad 28, ale czasem zdarzy się ten szuter i czy ta opona sobie poradzi. Muszę przejechać się na 28 i na 30/32 przyrównać komfort, jeśli nie będę czuł znaczącej różnicy to pewnie wezmę rower na 28 i Shimano 105 ten co wysyłałem. 

Najwyżej ograniczę szuter do zera, a w razie potrzeby mam tego krosika starego na amortyzatorach to się mogę bujnąć. 

@Mihau_ czy to jakiś żart dla kolarzy ? 😂

// edit: z tymi rzadkimi szutrami, mam na myśli, krótkie odcinki w ramach skrócenia trasy podczas wycieczki szosowej, czy dojechanie do jakiegoś punktu widokowego coś w tym stylu. Nie tak, że obieram leśną trasę raz na 10 wypadów, bo w tym wypadku to nie zastanawiałbym się tylko ciągnął starą maszynę . 

Edytowane przez bartek9524
Dopis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...