Skocz do zawartości

[5-10 tyś.] Pierwszy rower Gravel/ Szosa


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Tak jak w tytule, poszukuje roweru, który będzie moim pierwszym porządniejszym. Do tej pory jeździłem na rowerze crossowym/ górskim Kross black edition 2, kupiony za niecałe 1300zł parę lat temu w martes sport - nie mogę znaleźć odnośnika do tego, może już nie ma w sprzedaży, jedynie coś na olx znalazłem. Aczkolwiek no nie spełnia moich oczekiwań, trochę brakuje mi tej szybkości na drogach rowerowych, asfaltach. Odczuwam dyskomfort w okolicach szyi i nadgarstków podczas wypadów.

Co to aktywności to zacząłem jeździć na wypady tak po 60-100 km, chciałbym trochę częściej i dłużej. Są to z reguły wypady weekendowe ( dałbym z 600 km miesięcznie ).

Drogi to zazwyczaj są lepsze/ gorsze asfalty, drogi rowerowe, zdarza się odbić na ubite leśne drogi. Rzadko a raczej wcale leśne ścieżki itp.

Od jakiegoś czasu zacząłem zgłębiać temat, wszystko stanęło na szosie typu endurance, lub gravelu. Nie wiem, co by było dla mnie lepsze, chciałbym jak najlepszy pod względem komponentów i komfortu rower w jak najlepszej cenie wiadomo. Dobrze by było nawet mieć jakąś bazę, do której można by było coś dołożyć/ wymienić na lepsze w przyszłości, chyba, że nie ma takiej konieczności.

Budżet 5-10 tyś, wiadomo, że dobrze by było trzymać się tej dolnej granicy. I nie dopłacać kwoty rzędu 1000 zł, jeśli różnica w komponentach nie jest warta tej ceny. 

[edit] A może ten budżet wydaje się abstrakcyjny na pierwszy rower dla amatora, proszę o pomoc :) !

Edytowane przez bartek9524
Dopis treści
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to twój pierwszy rower tego typu i masz decathlona blisko siebie wypożycz jakiegoś gravela i cały dzień pojeździj, zobacz czy Ci podpasuje. Jeśli nie to idź w sklepie usiądź, przejedź się wokół. 

Co do roweru widziałem na pepperze eskera 6.0 za 5800, w tej cenie chyba nic lepszego nie dostaniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, bartek9524 napisał:

Drogi to zazwyczaj są lepsze/ gorsze asfalty, drogi rowerowe, zdarza się odbić na ubite leśne drogi. Rzadko a raczej wcale leśne ścieżki itp.

Więc ci "typowy gravel" niepotrzebny 

 

Na lokalnym podwórku możesz poszukać https://www.centrumrowerowe.pl/rower-szosowy-superior-x-road-comp-pd35447/

A przy sprzedaży wyłącznie wysyłkowej masz https://www.rosebikes.pl/rose-blend-road-2710002?product_shape=matt+salmon

W obydwu masz możliwość montażu opon do 40c więc jeśli ci się kiedyś zmienią proporcje i zechcesz jeździć więcej po lesie to do ogarnięcia 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten rose to jakiś sprawdzony producent? Pierwszy raz widzę. 

Czyli mówisz, że w zupełności wystarczy mi szosa road+ / endurance, nie koniecznie gravel. 

Czy jednak zwykła szosa i też uciągnie na takie drogi. 

4 godziny temu, Ullses01 napisał:

Jeśli to twój pierwszy rower tego typu i masz decathlona blisko siebie wypożycz jakiegoś gravela i cały dzień pojeździj, zobacz czy Ci podpasuje. Jeśli nie to idź w sklepie usiądź, przejedź się wokół. 

Co do roweru widziałem na pepperze eskera 6.0 za 5800, w tej cenie chyba nic lepszego nie dostaniesz.

Skorzystam pewnie z takiej możliwości, oglądałem o tych eskerach trochę i wydaje się dobrym rowerem, pytanie czy to nie są sponsorowane recenzje itp 😜

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Felt Breed 30 to jest rower typu gravel - napęd GRX, opony 38 mm -  oczywiście możesz tam zamontować szosowe opony tylko po co?

Ostatnio popularna staje się holenderska marka Sensa, która ma bardzo dobry stosunek ceny do osprzętu, np. za cenę 5.800 możesz mieć taki rower:

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-romagna-disc-105-2x12-2024/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pewnością przymierzę i gravela i szosę, jednak już bardziej się przekonałem do szosy na niego grubszych oponach po prostu.

No tak jak wspomniał kolega wyżej zależy mi na tym stosunku ceny do jakości i sprawdzonym producencie. Chcę jakoś się przygotować do ewentualnej wizyty w salonie, żeby dokonywać przymiarki. 

Nie mam pojęcia natomiast co do rodzajów tych kaset, hamulców itd. - co lepsze, co nowsze, czy warto dopłacać do X, dlatego też piszę. Próbowałem sam zgłębić wiedzę ale zwyczajnie jest tego masa. 

1 godzinę temu, locomotiv12 napisał:

Ostatnio popularna staje się holenderska marka Sensa, która ma bardzo dobry stosunek ceny do osprzętu, np. za cenę 5.800 możesz mieć taki rower:

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-romagna-disc-105-2x12-2024/

Dobrze to wygląda, gdzieś jak oglądałem to ktoś pochwalił rower w okolicach 5 - 6 tyś. z osprzętem na shimano 105 - tyle wiem :D 

A taka opona co jest tam założona sprosta na lekki szuter, gdzieś w między czasie przejażdżki asfaltem? Szkoda, że nie ma dożywotniej gwarancji na ramę. 

Chciałbym nadmienić, że potrzebuję w tym wszystkim jak najwięcej komfortu to możliwe. Liczę, że geometria każdej proponowanej maszyny to uwzględnia.

Mógłby, ktoś również wyjaśnić różnice w napędzie 2x11 a 1x11, oraz w ilości zębów na kasecie np.? Jest podawany ten parametr, a nie wiem co daje


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sensa niestety raczej nie przyjmie opony szerszej niż 28 mm ale Merida Scultura Endurance 300 już tak (prześwit na opony 35 mm) i rower ma wygodną geometrię.

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4156/scultura-endurance-300

Dyskomfort w okolicach szyi i nadgarstków może zależeć od wielu czynników - ważne aby wybrać odpowiedni rozmiar ramy dopasowany do Twojego wzrostu.

Najlepiej gdybyś mógł skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego kto ustawiłby Ci rower pod Ciebie, np. bikefitter (usługa płatna).

Jaki napęd wybrać, czy z 1 blatem czy z 2 blatami: https://roweroweporady.pl/naped-z-jedna-tarcza-z-przodu/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając, że rozmawiamy o aktualnych modelach (ceny katalogowe) to ja to widzę tak:

Kross Vento 5.0 (cena 8.000 PLN) - osprzęt Shimano 105 (b.dobry), waga ok. 10 kg (jak za te pieniądze to tak sobie), opony seryjne 28 mm (nie wiem czy wejdą szersze),
wygodna geometria

W tym modelu masz korbę 52/36 zębów i kasetę 11-28 co daje dość twardy napęd chyba, że masz odpowiednią moc aby to napędzić to wtedy nie ma problemu.
Zazwyczaj początkujący użytkownicy korzystają z korby 50/34 i kasety 11-34 co daje bardziej miękkie przełożenia

Merida Scultura Endurance 300 (cena 6.800 PLN) - osprzęt Tiagra (dobry), waga ok. 10 kg (przyzwoicie), opony seryjne 32 mm (wejdą 35 mm), wygodna geometria

Korba 50/34 (fajnie) kaseta 11-28 (ujdzie) - finalnie masz trochę bardziej miękki napęd niż w Krossie

Sensa Romgna Disc 105 (cena 5.800 PLN) - osprzęt Shimano 105 (b. dobry), waga ok. 10 kg (za tą cenę fajna waga), opony seryjne 28 mm (większe raczej nie wejdą), wygodna geometria

Korba 50/34 (fajnie) kaseta 11-34 (fajnie) - w tym modelu masz najbardziej miękki napęd co pozwoli Ci łatwiej podjeżdżać pod wzniesienia.

 

Powyższe propozycje mają podobną wagę i geometrię (endurance), różnicy pracy napędu Tiagra a Shimano 105 możesz nie zauważyć

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@locomotiv12 bardzo dziękuję za przejrzyste zestawienie, z tym, że tego krossa mam w linku za 5800 zł https://www.greenbike.pl/rower-szosowy-kross-vento-50-2024-w-100-gotowy-p-8365.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3srUrqO_06ju6YCDyYiVirOB7kMYPLnKmh9JMhxTrAAXYJ2NCPqbixoCsAMQAvD_BwE 

 

Może faktycznie starczy mi te 28 mm opony

 

Jednak ten kross tylko w rozmiarze M za 5800 zł, ten sensa wydaje mi się bardzo dobrym wyborem. Musze przemyśleć tylko te opony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kross za 5.800 PLN jest fajną propozycją ale jest to model 2023, rozmiar M - wg. producenta na osobę o wzroście 170-180 cm

Ile masz wzrostu? Mierzyłeś swój przekrok?

 

Jest jeszcze Felt V40: za 4300 PLN całkiem sensowna konfiguracja, wygodna geometria, korba 50/34 i kaseta 11-34 więc całkiem fajnie

Seryjnie ma opony 32 mm, które już są w stanie ogarnąć lekkie szutry a podejrzewam, że można tam zamontować jeszcze szersze opony (może 35 mm?)

Edytowane przez locomotiv12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekroku nie mierzyłem, a wzrostu mam lekko ponad 180 cm. 

Chciałbym coś podsumować rower do 6 tyś +/-, na komponentach shimano 105, karbonowa sztyca, hydrauliczne hamulce, 10 kg - czy to będzie maximum w tej kwocie?

Czy opyla się dopłacać do czegoś na grx?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napędy GRX są stosowane w gravelach, zazwyczaj korba 46/30 a kaseta 11-36 - miękki napęd, który sprawdzi się również w terenie ale może być trochę wolniejszy na szosie

Geometria tych rowerów zapewnia jeszcze bardziej wyprostowaną pozycję niż na szosie endurance

Na karbonową sztycę bym nie liczył w tym budżecie ale możesz ją sobie dokupić później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bartek9524 napisał:

Może faktycznie starczy mi te 28 mm opony

W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu. Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm no chyba że faktycznie zależy mu na każdym ułamku Wata. Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France.

TadejPogacarTire.thumb.jpg.4b9ed08b6218c0bdcb052ca282aee714.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France.

GP5000 32mm, sam na takich jezdze. :D 

Cytat

Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm

Im grupsza opona, tym mniej 'lysych' modeli. Na 32mm czy 28mm amator sobie tez poradzi.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, chrismel napisał:

W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu. Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm no chyba że faktycznie zależy mu na każdym ułamku Wata. Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France.

O jezuuuu....Co za przeokrutne herezje... Zważywszy na to, że żadna poważna szosa nie przyjmie nic ponad 28C, to nie sposób się z tobą zgodzić. W którymś temacie radziłem ci już żebyś ograniczył oglądanie wyścigów w Eurosport, bo sen miesza ci się z jawą 😁.

Ale tak to jest jak się słucha rad "szosowca", dla którego blat 38T jest wystarczający... Tak więc rady użytkowniak @chrismel powinny być traktowane jako te z kategorii "do pominięcia".

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, chrismel napisał:

Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France.

Rower sam nie jedzie.

Uwaliłem kilku amatorów z opony 36 z tym tylko niuansem, że musiałem generować dużo większą moc i ich rozgrywać , oraz przetrzymać aż się do końca wypstrykają.

 GP5000S w porównaniu do wielu już zapomnianych opon wyścigowych 700x23 to jest toporny kaban. Zresztą nie oszukujmy się GP nie była nigdy jakąś znakomitą oponą. Do wysokopółkowych wyścigowych Michelinów,  czy Speców nie miały nawet podejścia. Najbardziej udanym modelem z całej tej gamy był 4000S.

6 godzin temu, chrismel napisał:

W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu.

Dla mnie jak najbardziej jest, zaś opony które posiadam dają tego komfortu na tyle wystarczająco , by lecieć na prędkości po kamolach rodem z sektorów P-R.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, some1 napisał:

Wszystkie mieszczą 32 mm. Jakieś niepoważne te rowery 😄

No to jedziemy...

Tarmac SL8 - Turbo RapidAir 700x26C,  AeroRoad - GP5000 700x28C + 700x26C.  Madone - P Zero 700x28C.  Foil - Vittoria Corsa 700x28C + 700x25C. Orca Aero - Vittoria Corsa Pro 700x28C.

Szeroko jak cholera. Istny zmierzch "wąskich" opon w kolarstwie szosowym...  A tak na serio to jest to jedynie konsekwencja stosowanie "szerokich" stożków (23mm) + konieczności obniżenia ciśnienia pod TLR. Do tego dochodzi parcie producentów na stosowanie zestawów kołowych wykonanych w technologii Hookless. Tyle...

Jeśli ktoś zastanawia się nad wstawieniem 32C-35C do roweru szosowego, to najwyraźniej kupił zły rower i powinien bujać się na grawelu.

Edytowane przez KNKS
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I każdy zmieści opony do 32mm a nie nic ponad 28 jak twierdziłeś.

Tarmac na gravelkingach 32mm? Proszę bardzo: https://www.reddit.com/r/gravelcycling/comments/13jetbu/offtarmac_sl7/

 

Cervelo jeszcze lepsze, już dają prześwit do 34mm.

https://www.cervelo.com/en-US/bikes/s5

Screenshot2024-07-25093942.thumb.jpg.c686705c61ad61c137a2810003983616.jpg

Screenshot2024-07-25094028.thumb.jpg.fc495ee9a1e2e64356e6b3d4b1fe4864.jpg Screenshot2024-07-25094316.jpg.f7a5fb9281a9f40af2897a94be61d368.jpg

Edytowane przez some1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, i te wszystkie rowery są w budżecie 5-10 tys tak jak chce autor tematu. Gość chce pierwszy rower, powinien wsadzić maksymalną oponę jaką pomieści i jeździć wygodnie i tak samo szybko a nie udawać zawodowca i spuszczać się nad tym jaki to on nie jest zaisty łykając innych amatorów. Jak Pogacar jeździ na 30c (efektywne 33.3) to nie ma powodu dla którego Ty miałbyś jeździć na węższych, jedynie na szerszych.

 

@bartek9524

Cytat

Chciałbym coś podsumować rower do 6 tyś +/-, na komponentach shimano 105, karbonowa sztyca, hydrauliczne hamulce, 10 kg - czy to będzie maximum w tej kwocie?

Czy opyla się dopłacać do czegoś na grx?

Tak naprawdę niczego więcej niż Shimano 105 nie potrzebujesz na szosę, wyżej jest Ultegra która zmienia przełożenia tak samo, tylko jest lżejsza. 300g w tę czy tę stronę nie robi żadnej różnicy. 105 jest uznawane za taki sweet spot, chociaż i Tiagra jest ok. Hydrauliczne hamulce to jest jedyne minimum które musi być. Mechaniczne spowalniają a nie hamują.

Grx będzie miało sprzęgło w przerzutce, czyli na wertepach mniej będzie latać łańcuch, ale z minusów - trochę mniej "smooth" wchodzą biegi niż na typowo szosowej grupie.

Cytat

Nie mam pojęcia natomiast co do rodzajów tych kaset, hamulców itd. - co lepsze, co nowsze, czy warto dopłacać do X, dlatego też piszę. Próbowałem sam zgłębić wiedzę ale zwyczajnie jest tego masa. 

Cytat

A taka opona co jest tam założona sprosta na lekki szuter, gdzieś w między czasie przejażdżki asfaltem? Szkoda, że nie ma dożywotniej gwarancji na ramę. 

Chciałbym nadmienić, że potrzebuję w tym wszystkim jak najwięcej komfortu to możliwe. Liczę, że geometria każdej proponowanej maszyny to uwzględnia.

Mógłby, ktoś również wyjaśnić różnice w napędzie 2x11 a 1x11, oraz w ilości zębów na kasecie np.? Jest podawany ten parametr, a nie wiem co daje

Nawet na 28mm można przejechać po ubitym szutrze, ale im więcej tym bardziej komfortowo. 

Co do komfortu to dość indywidualna sprawa, jeżeli kupisz odpowiedni rozmiar ramy, to już podkładkami, kątem mostka etc da się ustawić "tak żeby było dobrze". Przy czym liczba podkładek która wchodzi jest skończona, a mostka też nie można skracać w nieskonczoność :D

Obecne szosy endurance mają najczęściej korby 50-34 i kasety 11-34. Link do kalkulatora -> https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,25,27,30,34&UF=2185&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

Możesz sobie zobaczyć, jakie prędkości będziesz osiągał przy danej kadencji (częstotliwości obrotu korbą). 

Dla odmiany, gravelowe napędy często wystepują w konfiguracji 46/30 a kaseta 11-36. Oznacza to, ze w korbie masz po 4 zęby mniej - jest łatwiej kręcić, ale tracisz na "top speed". Szosowe grupy używane przez zawodowców mają na przykład 54/40 - czyli w drugą stronę - trudniej podjeżdzać, ale masz z czego dokręcać. Musisz się zastanowić po jakim terenie będziesz jeździł - czyli podłoże + nachylenie terenu. 50-34 i 11-34 pozwoli Ci w zasadzie podjechać prawie wszystko co w Polsce występuje i też powinno wystarczyć. Jeżeli chcesz bardziej "miękki", czyli napęd z większą liczbą "lekkich" przełożen, bierz GRX.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...