bartek9524 Napisano 23 Lipca Udostępnij Napisano 23 Lipca (edytowane) Witam. Tak jak w tytule, poszukuje roweru, który będzie moim pierwszym porządniejszym. Do tej pory jeździłem na rowerze crossowym/ górskim Kross black edition 2, kupiony za niecałe 1300zł parę lat temu w martes sport - nie mogę znaleźć odnośnika do tego, może już nie ma w sprzedaży, jedynie coś na olx znalazłem. Aczkolwiek no nie spełnia moich oczekiwań, trochę brakuje mi tej szybkości na drogach rowerowych, asfaltach. Odczuwam dyskomfort w okolicach szyi i nadgarstków podczas wypadów. Co to aktywności to zacząłem jeździć na wypady tak po 60-100 km, chciałbym trochę częściej i dłużej. Są to z reguły wypady weekendowe ( dałbym z 600 km miesięcznie ). Drogi to zazwyczaj są lepsze/ gorsze asfalty, drogi rowerowe, zdarza się odbić na ubite leśne drogi. Rzadko a raczej wcale leśne ścieżki itp. Od jakiegoś czasu zacząłem zgłębiać temat, wszystko stanęło na szosie typu endurance, lub gravelu. Nie wiem, co by było dla mnie lepsze, chciałbym jak najlepszy pod względem komponentów i komfortu rower w jak najlepszej cenie wiadomo. Dobrze by było nawet mieć jakąś bazę, do której można by było coś dołożyć/ wymienić na lepsze w przyszłości, chyba, że nie ma takiej konieczności. Budżet 5-10 tyś, wiadomo, że dobrze by było trzymać się tej dolnej granicy. I nie dopłacać kwoty rzędu 1000 zł, jeśli różnica w komponentach nie jest warta tej ceny. [edit] A może ten budżet wydaje się abstrakcyjny na pierwszy rower dla amatora, proszę o pomoc ! Edytowane 23 Lipca przez bartek9524 Dopis treści Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ullses01 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Jeśli to twój pierwszy rower tego typu i masz decathlona blisko siebie wypożycz jakiegoś gravela i cały dzień pojeździj, zobacz czy Ci podpasuje. Jeśli nie to idź w sklepie usiądź, przejedź się wokół. Co do roweru widziałem na pepperze eskera 6.0 za 5800, w tej cenie chyba nic lepszego nie dostaniesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca 8 godzin temu, bartek9524 napisał: Drogi to zazwyczaj są lepsze/ gorsze asfalty, drogi rowerowe, zdarza się odbić na ubite leśne drogi. Rzadko a raczej wcale leśne ścieżki itp. Więc ci "typowy gravel" niepotrzebny Na lokalnym podwórku możesz poszukać https://www.centrumrowerowe.pl/rower-szosowy-superior-x-road-comp-pd35447/ A przy sprzedaży wyłącznie wysyłkowej masz https://www.rosebikes.pl/rose-blend-road-2710002?product_shape=matt+salmon W obydwu masz możliwość montażu opon do 40c więc jeśli ci się kiedyś zmienią proporcje i zechcesz jeździć więcej po lesie to do ogarnięcia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca Ten rose to jakiś sprawdzony producent? Pierwszy raz widzę. Czyli mówisz, że w zupełności wystarczy mi szosa road+ / endurance, nie koniecznie gravel. Czy jednak zwykła szosa i też uciągnie na takie drogi. 4 godziny temu, Ullses01 napisał: Jeśli to twój pierwszy rower tego typu i masz decathlona blisko siebie wypożycz jakiegoś gravela i cały dzień pojeździj, zobacz czy Ci podpasuje. Jeśli nie to idź w sklepie usiądź, przejedź się wokół. Co do roweru widziałem na pepperze eskera 6.0 za 5800, w tej cenie chyba nic lepszego nie dostaniesz. Skorzystam pewnie z takiej możliwości, oglądałem o tych eskerach trochę i wydaje się dobrym rowerem, pytanie czy to nie są sponsorowane recenzje itp 😜 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Rose to sprawdzony i pewny producent z Niemiec, można powiedzieć taka niemiecka jakość. Z niemieckich większych producentów masz jeszcze Cube, Focus, Canyon, Bulls Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ullses01 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca A co uważacie o takim felcie? "Lepszy" niż krossik? https://erli.pl/produkt/felt-breed-30-shimano-grx-rx820-2x12s-sztywne-osie-hydraulika-m-54cm-carbon,192717131?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3gimjxuZ-nCmZdjA4qwhZqdd0fNKATFtnygPXazZbLzSV6QNQc6xOhoCJ3gQAvD_BwE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Felt Breed 30 to jest rower typu gravel - napęd GRX, opony 38 mm - oczywiście możesz tam zamontować szosowe opony tylko po co? Ostatnio popularna staje się holenderska marka Sensa, która ma bardzo dobry stosunek ceny do osprzętu, np. za cenę 5.800 możesz mieć taki rower: https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-romagna-disc-105-2x12-2024/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ullses01 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Autor sam zdecyduje co woli czy gravela czy szosę endurance, najważniejsze żeby mu było wygodnie na rowerze, który wybierze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca Z pewnością przymierzę i gravela i szosę, jednak już bardziej się przekonałem do szosy na niego grubszych oponach po prostu. No tak jak wspomniał kolega wyżej zależy mi na tym stosunku ceny do jakości i sprawdzonym producencie. Chcę jakoś się przygotować do ewentualnej wizyty w salonie, żeby dokonywać przymiarki. Nie mam pojęcia natomiast co do rodzajów tych kaset, hamulców itd. - co lepsze, co nowsze, czy warto dopłacać do X, dlatego też piszę. Próbowałem sam zgłębić wiedzę ale zwyczajnie jest tego masa. 1 godzinę temu, locomotiv12 napisał: Ostatnio popularna staje się holenderska marka Sensa, która ma bardzo dobry stosunek ceny do osprzętu, np. za cenę 5.800 możesz mieć taki rower: https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-romagna-disc-105-2x12-2024/ Dobrze to wygląda, gdzieś jak oglądałem to ktoś pochwalił rower w okolicach 5 - 6 tyś. z osprzętem na shimano 105 - tyle wiem A taka opona co jest tam założona sprosta na lekki szuter, gdzieś w między czasie przejażdżki asfaltem? Szkoda, że nie ma dożywotniej gwarancji na ramę. Chciałbym nadmienić, że potrzebuję w tym wszystkim jak najwięcej komfortu to możliwe. Liczę, że geometria każdej proponowanej maszyny to uwzględnia. Mógłby, ktoś również wyjaśnić różnice w napędzie 2x11 a 1x11, oraz w ilości zębów na kasecie np.? Jest podawany ten parametr, a nie wiem co daje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Sensa niestety raczej nie przyjmie opony szerszej niż 28 mm ale Merida Scultura Endurance 300 już tak (prześwit na opony 35 mm) i rower ma wygodną geometrię. https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4156/scultura-endurance-300 Dyskomfort w okolicach szyi i nadgarstków może zależeć od wielu czynników - ważne aby wybrać odpowiedni rozmiar ramy dopasowany do Twojego wzrostu. Najlepiej gdybyś mógł skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego kto ustawiłby Ci rower pod Ciebie, np. bikefitter (usługa płatna). Jaki napęd wybrać, czy z 1 blatem czy z 2 blatami: https://roweroweporady.pl/naped-z-jedna-tarcza-z-przodu/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca @locomotiv12 a porównując sensa, model tej meridy, to jakie komponenty wypadają lepiej ? Na tym forum też w którymś wątku przeczytałem, że kross vento 5.0 miażdży meridę i ona wypada lepiej tylko pod względem wagi to prawda? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Zakładając, że rozmawiamy o aktualnych modelach (ceny katalogowe) to ja to widzę tak: Kross Vento 5.0 (cena 8.000 PLN) - osprzęt Shimano 105 (b.dobry), waga ok. 10 kg (jak za te pieniądze to tak sobie), opony seryjne 28 mm (nie wiem czy wejdą szersze), wygodna geometria W tym modelu masz korbę 52/36 zębów i kasetę 11-28 co daje dość twardy napęd chyba, że masz odpowiednią moc aby to napędzić to wtedy nie ma problemu. Zazwyczaj początkujący użytkownicy korzystają z korby 50/34 i kasety 11-34 co daje bardziej miękkie przełożenia Merida Scultura Endurance 300 (cena 6.800 PLN) - osprzęt Tiagra (dobry), waga ok. 10 kg (przyzwoicie), opony seryjne 32 mm (wejdą 35 mm), wygodna geometria Korba 50/34 (fajnie) kaseta 11-28 (ujdzie) - finalnie masz trochę bardziej miękki napęd niż w Krossie Sensa Romgna Disc 105 (cena 5.800 PLN) - osprzęt Shimano 105 (b. dobry), waga ok. 10 kg (za tą cenę fajna waga), opony seryjne 28 mm (większe raczej nie wejdą), wygodna geometria Korba 50/34 (fajnie) kaseta 11-34 (fajnie) - w tym modelu masz najbardziej miękki napęd co pozwoli Ci łatwiej podjeżdżać pod wzniesienia. Powyższe propozycje mają podobną wagę i geometrię (endurance), różnicy pracy napędu Tiagra a Shimano 105 możesz nie zauważyć 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca @locomotiv12 bardzo dziękuję za przejrzyste zestawienie, z tym, że tego krossa mam w linku za 5800 zł https://www.greenbike.pl/rower-szosowy-kross-vento-50-2024-w-100-gotowy-p-8365.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3srUrqO_06ju6YCDyYiVirOB7kMYPLnKmh9JMhxTrAAXYJ2NCPqbixoCsAMQAvD_BwE Może faktycznie starczy mi te 28 mm opony Jednak ten kross tylko w rozmiarze M za 5800 zł, ten sensa wydaje mi się bardzo dobrym wyborem. Musze przemyśleć tylko te opony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca (edytowane) Kross za 5.800 PLN jest fajną propozycją ale jest to model 2023, rozmiar M - wg. producenta na osobę o wzroście 170-180 cm Ile masz wzrostu? Mierzyłeś swój przekrok? Jest jeszcze Felt V40: za 4300 PLN całkiem sensowna konfiguracja, wygodna geometria, korba 50/34 i kaseta 11-34 więc całkiem fajnie Seryjnie ma opony 32 mm, które już są w stanie ogarnąć lekkie szutry a podejrzewam, że można tam zamontować jeszcze szersze opony (może 35 mm?) Edytowane 24 Lipca przez locomotiv12 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca Przekroku nie mierzyłem, a wzrostu mam lekko ponad 180 cm. Chciałbym coś podsumować rower do 6 tyś +/-, na komponentach shimano 105, karbonowa sztyca, hydrauliczne hamulce, 10 kg - czy to będzie maximum w tej kwocie? Czy opyla się dopłacać do czegoś na grx? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
locomotiv12 Napisano 24 Lipca Udostępnij Napisano 24 Lipca Napędy GRX są stosowane w gravelach, zazwyczaj korba 46/30 a kaseta 11-36 - miękki napęd, który sprawdzi się również w terenie ale może być trochę wolniejszy na szosie Geometria tych rowerów zapewnia jeszcze bardziej wyprostowaną pozycję niż na szosie endurance Na karbonową sztycę bym nie liczył w tym budżecie ale możesz ją sobie dokupić później. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartek9524 Napisano 24 Lipca Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca Racja pomyliłem sztyce z widelcem karbonowym. A gravela jakiego byś polecał w tej kwocie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chrismel Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca 2 godziny temu, bartek9524 napisał: Może faktycznie starczy mi te 28 mm opony W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu. Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm no chyba że faktycznie zależy mu na każdym ułamku Wata. Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca Cytat Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France. GP5000 32mm, sam na takich jezdze. Cytat Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm Im grupsza opona, tym mniej 'lysych' modeli. Na 32mm czy 28mm amator sobie tez poradzi. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca 6 godzin temu, chrismel napisał: W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu. Optymalne do szosy dla amatora jest 35 mm no chyba że faktycznie zależy mu na każdym ułamku Wata. Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France. O jezuuuu....Co za przeokrutne herezje... Zważywszy na to, że żadna poważna szosa nie przyjmie nic ponad 28C, to nie sposób się z tobą zgodzić. W którymś temacie radziłem ci już żebyś ograniczył oglądanie wyścigów w Eurosport, bo sen miesza ci się z jawą 😁. Ale tak to jest jak się słucha rad "szosowca", dla którego blat 38T jest wystarczający... Tak więc rady użytkowniak @chrismel powinny być traktowane jako te z kategorii "do pominięcia". 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca Cytat Zważywszy na to, że żadna poważna szosa nie przyjmie nic ponad 28C Oj, nie jesteś na bieżąco: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-szosowe/rowery-szosowe-wyczynowe/madone/madone-slr/madone-slr-9-gen-8/p/46707/?colorCode=white https://www.specialized.com/pl/pl/s-works-tarmac-sl8---shimano-dura-ace-di2/p/216953?color=349995-216953 https://www.canyon.com/en-pl/road-bikes/aero-bikes/aeroad/cfr/aeroad-cfr-di2/3967.html?dwvar_3967_pv_rahmenfarbe=R108_P01 Wszystkie mieszczą 32 mm. Jakieś niepoważne te rowery 😄 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kaido2 Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca 6 godzin temu, chrismel napisał: Poniżej fotka na jakiej szerokości opon wygrywa się Tour de France. Rower sam nie jedzie. Uwaliłem kilku amatorów z opony 36 z tym tylko niuansem, że musiałem generować dużo większą moc i ich rozgrywać , oraz przetrzymać aż się do końca wypstrykają. GP5000S w porównaniu do wielu już zapomnianych opon wyścigowych 700x23 to jest toporny kaban. Zresztą nie oszukujmy się GP nie była nigdy jakąś znakomitą oponą. Do wysokopółkowych wyścigowych Michelinów, czy Speców nie miały nawet podejścia. Najbardziej udanym modelem z całej tej gamy był 4000S. 6 godzin temu, chrismel napisał: W dzisiejszych czasach nie ma sensu zakładanie do roweru opon poniżej 32 mm. Nic nie zyskujemy a tracimy mnóstwo komfortu. Dla mnie jak najbardziej jest, zaś opony które posiadam dają tego komfortu na tyle wystarczająco , by lecieć na prędkości po kamolach rodem z sektorów P-R. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca (edytowane) 39 minut temu, some1 napisał: Wszystkie mieszczą 32 mm. Jakieś niepoważne te rowery 😄 No to jedziemy... Tarmac SL8 - Turbo RapidAir 700x26C, AeroRoad - GP5000 700x28C + 700x26C. Madone - P Zero 700x28C. Foil - Vittoria Corsa 700x28C + 700x25C. Orca Aero - Vittoria Corsa Pro 700x28C. Szeroko jak cholera. Istny zmierzch "wąskich" opon w kolarstwie szosowym... A tak na serio to jest to jedynie konsekwencja stosowanie "szerokich" stożków (23mm) + konieczności obniżenia ciśnienia pod TLR. Do tego dochodzi parcie producentów na stosowanie zestawów kołowych wykonanych w technologii Hookless. Tyle... Jeśli ktoś zastanawia się nad wstawieniem 32C-35C do roweru szosowego, to najwyraźniej kupił zły rower i powinien bujać się na grawelu. Edytowane 25 Lipca przez KNKS 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca (edytowane) I każdy zmieści opony do 32mm a nie nic ponad 28 jak twierdziłeś. Tarmac na gravelkingach 32mm? Proszę bardzo: https://www.reddit.com/r/gravelcycling/comments/13jetbu/offtarmac_sl7/ Cervelo jeszcze lepsze, już dają prześwit do 34mm. https://www.cervelo.com/en-US/bikes/s5 Edytowane 25 Lipca przez some1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dargenn Napisano 25 Lipca Udostępnij Napisano 25 Lipca No tak, i te wszystkie rowery są w budżecie 5-10 tys tak jak chce autor tematu. Gość chce pierwszy rower, powinien wsadzić maksymalną oponę jaką pomieści i jeździć wygodnie i tak samo szybko a nie udawać zawodowca i spuszczać się nad tym jaki to on nie jest zaisty łykając innych amatorów. Jak Pogacar jeździ na 30c (efektywne 33.3) to nie ma powodu dla którego Ty miałbyś jeździć na węższych, jedynie na szerszych. @bartek9524 Cytat Chciałbym coś podsumować rower do 6 tyś +/-, na komponentach shimano 105, karbonowa sztyca, hydrauliczne hamulce, 10 kg - czy to będzie maximum w tej kwocie? Czy opyla się dopłacać do czegoś na grx? Tak naprawdę niczego więcej niż Shimano 105 nie potrzebujesz na szosę, wyżej jest Ultegra która zmienia przełożenia tak samo, tylko jest lżejsza. 300g w tę czy tę stronę nie robi żadnej różnicy. 105 jest uznawane za taki sweet spot, chociaż i Tiagra jest ok. Hydrauliczne hamulce to jest jedyne minimum które musi być. Mechaniczne spowalniają a nie hamują. Grx będzie miało sprzęgło w przerzutce, czyli na wertepach mniej będzie latać łańcuch, ale z minusów - trochę mniej "smooth" wchodzą biegi niż na typowo szosowej grupie. Cytat Nie mam pojęcia natomiast co do rodzajów tych kaset, hamulców itd. - co lepsze, co nowsze, czy warto dopłacać do X, dlatego też piszę. Próbowałem sam zgłębić wiedzę ale zwyczajnie jest tego masa. Cytat A taka opona co jest tam założona sprosta na lekki szuter, gdzieś w między czasie przejażdżki asfaltem? Szkoda, że nie ma dożywotniej gwarancji na ramę. Chciałbym nadmienić, że potrzebuję w tym wszystkim jak najwięcej komfortu to możliwe. Liczę, że geometria każdej proponowanej maszyny to uwzględnia. Mógłby, ktoś również wyjaśnić różnice w napędzie 2x11 a 1x11, oraz w ilości zębów na kasecie np.? Jest podawany ten parametr, a nie wiem co daje Nawet na 28mm można przejechać po ubitym szutrze, ale im więcej tym bardziej komfortowo. Co do komfortu to dość indywidualna sprawa, jeżeli kupisz odpowiedni rozmiar ramy, to już podkładkami, kątem mostka etc da się ustawić "tak żeby było dobrze". Przy czym liczba podkładek która wchodzi jest skończona, a mostka też nie można skracać w nieskonczoność Obecne szosy endurance mają najczęściej korby 50-34 i kasety 11-34. Link do kalkulatora -> https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,25,27,30,34&UF=2185&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth Możesz sobie zobaczyć, jakie prędkości będziesz osiągał przy danej kadencji (częstotliwości obrotu korbą). Dla odmiany, gravelowe napędy często wystepują w konfiguracji 46/30 a kaseta 11-36. Oznacza to, ze w korbie masz po 4 zęby mniej - jest łatwiej kręcić, ale tracisz na "top speed". Szosowe grupy używane przez zawodowców mają na przykład 54/40 - czyli w drugą stronę - trudniej podjeżdzać, ale masz z czego dokręcać. Musisz się zastanowić po jakim terenie będziesz jeździł - czyli podłoże + nachylenie terenu. 50-34 i 11-34 pozwoli Ci w zasadzie podjechać prawie wszystko co w Polsce występuje i też powinno wystarczyć. Jeżeli chcesz bardziej "miękki", czyli napęd z większą liczbą "lekkich" przełożen, bierz GRX. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.