Skocz do zawartości

[napęd] dziwna sytuacja z przerzutkami Shimano Tiagra w wiekowej kolarzówce Ragazzi


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich bardzo serdecznie, jestem Wiktoria - totalny początkujący w sprawach rowerowych.

Postanowiłam zarejestrować się tutaj i zwrócić się do Was o pomoc. Nie znam dobrze wszystkich nazw, mechanizmów, technicznych zwrotów, za co z wyprzedzeniem przepraszam. Postaram się opisać wszystko najlepiej jak umiem.

 

Mam swój rower po moim dziadku, który ma dla mnie wartość sentymentalną większą niż prawdziwą, to stara kolarzówka Ragazzi.

Na przerzutce tylnej widnieje napis Tiagra, ale jest to siedmio rzędowa, 2x7 przerzutka, a takiej nie mogę znaleźć w internecie spod szyldu Shimano Tiagra.

Manetka/dzwignia przerzutki jest zamocowana na kierownicy, nie jest związana w ogóle z dźwignią hamulca, jak we wszystkich Tiagrach, które widziałam w internecie.

Problem jest, żeby wszystko ustawiło się w konfiguracji "H" - manetka na kierownicy działa, przerzucam z L na H  - od razu spada łańcuch. na "L" działają tylko nieliczne przerzutki, najwyższe najlepiej, te niższe bardzo głośno pracują, bo ta część " front derailleur" (nie wiem jak przetłumaczyć) haczy o łańcuch. (to jest ta część, która przerzuca z koła zębatego łańcuch na L czy H (dwa koła zębate) (Tata mówi że to pasowe koło, przepraszam za brak znajomości nazewnictwa technicznego ponownie) 

Człowiek w serwisie chce 1000 zł za wymianę wszystkiego.

Chciałabym Was z wielką prośbą zapytać - jakie przerzutki mogą zastąpić ten układ w niższej cenie? co mogę zrobić? za 1000 zł mam już "nową starą" kolarzówkę ze sprawnymi przerzutkami, ale ten rower ma miejsce w moim sercu. Dziękuję bardzo za Wasz czas, proszę o pomoc.

PS: miałam problem ze zdjęciami 

[url=https://ibb.co/YQvykR2][img]https://i.ibb.co/YQvykR2/IMG-20240719-160409.jpg[/img][/url]

Edytowane przez schamebane
problem z zamieszczeniem zdjęć/ortogragia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1000zł za wymianę kasety, blatów, linek i pancerzy licząc części i robociznę w dużym mieście nie jest nierealną ceną.

Rower kupiony za 1000zł też będzie wymagał takich inwestycji.

Wymiana napędu na współczesny wiązałaby się też z wymianą kół, bo nic więcej jak 7 biegów tam na tył raczej nie wejdzie.

Próbowałbym raczej wyserwisować to co jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, schamebane napisał:

Na przerzutce tylnej widnieje napis Tiagra, ale jest to siedmio rzędowa, 2x7 przerzutka, a takiej nie mogę znaleźć w internecie spod szyldu Shimano Tiagra.

Ta przerzutka pochodzi z czasów, gdy mechanizmy z wyższych grup mogły obsługiwać mniejszą liczbę rzędów kasety (lub wolnobiegu), byle tylko manetka się zgadzała pod względem liczby biegów. Tu masz Tiagrę 4600 (czyli nominalnie już 10-biegową) i jest to jak najbardziej odpowiednia przerzutka do obsługi 7-10 biegów. Manetki są na 7, wolnobieg ma 7 biegów, więc powinno działać. Chyba że cała korba ma dodatkowo luz na suporcie i zębatki kiwają się na boki. Ale no suport na kwadrat to koszt około 20-50 zł.  

14 godzin temu, schamebane napisał:

Problem jest, żeby wszystko ustawiło się w konfiguracji "H" - manetka na kierownicy działa, przerzucam z L na H  - od razu spada łańcuch. na "L" działają tylko nieliczne przerzutki, najwyższe najlepiej, te niższe bardzo głośno pracują, bo ta część " front derailleur" (nie wiem jak przetłumaczyć) haczy o łańcuch. (to jest ta część, która przerzuca z koła zębatego łańcuch na L czy H (dwa koła zębate) (Tata mówi że to pasowe koło, przepraszam za brak znajomości nazewnictwa technicznego ponownie) 

Na moje oko przednia przerzutka (czyli właśnie "front derailleur") jest krzywo ustawiona, a powinna być równolegle do blatów korby. Dlatego łańcuch ociera o prowadnik. Drugą kwestią jest ustawienie ograniczników (śruby L i H) i napięcia linki. Po regulacji powinno działać bez problemów.

Możliwe, że blatów (zębatek) korby nie trzeba wymieniać (nie wyglądają tragicznie), wystarczy nowy wolnobieg i łańcuch. Chcąc pozostać na 7 biegach możesz wybierać pomiędzy wolnobiegami uniwersalnymi (14-28, 13-28) i bardziej szosowymi (13-25). Większy wybór niż Shimano ma firma Sunrace.

Wolnobieg SUNRACE 7 M30 13-28 7S XC MTB CITY SZOSA - MFM30 - 13402989464 - Allegro.pl

Wolnobieg szosowy SUNRACE 7-rzędowy 13-25T SHIMANO - MFR307CQ - 11181540381 - Allegro.pl

Całość możesz nawet uzupełnić o takie szosowe klamkomanetki: SHIMANO TOURNEY ST-A070 KLAMKOMANETKI SZOSA 2x7 RZ - ESTA070LIX - 12554544687 - Allegro.pl 

Jeśli chcesz więcej biegów to można przepleść koło na piastę do kaset (np. Sora) i wtedy możesz mieć np. 8 lub 9 przełożeń z tyłu. Ale klamkomanetki będą już droższe. 

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest współczesny rower, ma może 10 lat. Ktoś tam rzeźbił i z tyłu jest 6-cio rzędowy wolnobieg, który z tą przerzutką i manetką nie będzie działał. Do wymiany jest wolnobieg na 7 s i tylna przerzutka pasująca do tej manetki, czyli stary Tourney na hak lub każda inna mająca ten sam ciąg linki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego napisałem na hak , a nie z hakiem. Nie chcę się kłócić, ale z tymi manetkami ta przerzutka może prawidłowo nie działać. Mam podobny rower już mocno zmodyfikowany i mam te manetki które działają mi ze starą TY,bo z nowszymi to od połowy żyło to własnym życiem. One są pod Tourneya szosowego jeszcze w starym standardzie. Wolnobieg ewidentnie jest 6s i nie wygląda na Shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwyczajowo mówi się raczej (przynajmniej u nas) o przerzutkach na hak, albo na śrubę (do ram z nagwintowanym hakiem)

W starym standardzie, czyli jakim? Shimano Index System to był przez wiele lat wspólny system indeksacji dla przerzutek mtb, turystycznych i szosowych. 

A wolnobieg jest na pewno 7-rzędowy, za łańcuchem widać wierzchołki ząbków sąsiedniej, niewiele większej (może tylko o jeden ząbek) zębatki. Niech autorka pytania rozwieje nasze wątpliwości, choć ja ich nie mam. 

Tylna przerzutka RD4600 jest kompatybilna z systemem SIS, w przeciwieństwie do jej następczyni RD4700. Jedynym problemem może być szerokość łańcucha, ale można dać nowe kółka BBB czy Tacx z odpowiednimi, szerszymi tulejkami i będzie idealnie.  

Ja to bym w ogóle przerobił tą szosówkę na prostą kierownicę z klamkomanetki mtb z jakiejś starej grupy (z klamkami hamulcowymi pod canti). Można też znaleźć współczesne z klamkami na cztery palce i przestawianym punktem zaczepienia linki hamulca (V/Canti, Roller).  

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marvelopowiększ dobrze zdjęcie, a zobaczysz , że te wierzchołki to są profile boczne zębów. Ale mniejsza z tym niech właścicielka przeliczy :)

Cały wic polega na tym , że Shimano żaglowało ciągami nawet w 7s wraz z wychodzeniem kaset HG-31,41 i z dobraniem przerzutek i klamek bywa, że są jaja. Mam u siebie 3 rodzaje przerzutek Tourney. Zwykły klasyczny stary szosowy, który mam obecnie w podobnym wynalazku co autorka , pierwotnie z  manetkami na kierę 50 i z wolnobiegiem to działało, ale że chciałem szosę budżetową do latania po lesie to weszło koło z kasetą HG41 i to już nie działało , przerobiałem kasetę i jest git majonez. Druga akcja stara klikowa 105- ka i kaseta hg-50-7 która ze starą 200 GS działała ideal, ale że potrzebny rower ten będzie na Ultramaraton po górach to weszła HG400 i cacy. Działa choć już na 40T chroboliło. Zmieniłem przerzutkę na Tourneya  TX i jaja , od połowy przelatuje o ząbek i żyje własnym życiem. Przerzuciłem sobie kliki na manetce w pozycję cierną i tak może być , mnie nie przeszkadza :) Kolega, który jest autoryzowanym serwisantem ciągle mi powtarza,- " dobieraj prawidłowo klamki do przerzutek nawet tych 7s , bo się zdziwisz". Możesz mieć rację, że z tą starą Tiagrą 4600 może to działać, nie mówię nie. Po prostu jak po wymianie na TZ-ta, będzie przelatywać o jeden rząd na środku to wymienił bym tą przerzutkę na starego szosowego Tourneya który będzie dzialał prawidłowo z tymi manetkami. Nie kombinowałbym nic więcej, bo te manetki działają naprawdę ok.

Poza tym :) To groszowe sprawy. :)

Edytowane przez kaido2
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Napisano (edytowane)

to jest 7 rzędowy wolnobieg, jest 7 miejsc na łańcuch, liczyłam dokładnie, mogę wstawić lepsze zdjęcia jeśli to będzie nadal przyczyna rozterek

poza tym mój ś.p. dziadek kupił ten rower 15 lat temu, a nie kupił go w nowym stanie, dlatego nazwałam ją wiekową, chociaż nie jest z lat 70tych, dostałam ją niedawno od jego żony

ustawiłam ten front derailleur czyli tą przednią przerzutkę (dźwignię zmiany biegu z L na H) i działa świetnie, czasem są jakieś dźwięki ale mogę w końcu zmienić przerzutkę na mniejszą i śmigać pod górę! to była przyczyna największych problemów, z tego powodu sądzę, że nie jest mi potrzebna zupełnie na ten moment wymiana rzędu 1000zł

dziękuję za wszystkie odpowiedzi, zwłaszcza Panu @marvelo za sugestię, która przyniosła rozwiązanie natychmiastowe i Panu @kaido2 za opisanie kilku przydatnych aspektów

przepraszam też za wakacyjne opóźnienie

zdaję sobie również sprawę z tego, że to może być trochę kombinowany zestaw (pochodzenie roweru jest takie, że jest on "na słowo" od kogoś z rynku w Koronowie kupiony za nieduże pieniądze przez mojego dziadka), że wymaga wiele czasu i uwagi, dlatego muszę znaleźć odpowiedni serwis, gdzie mają wiarę jeszcze w takie zaniedbane sentymentalne rzeczy (niestety, wszędzie sugerują bardzo drogą wymianę, nawet nie chcą dobrze spojrzeć mam wrażenie, ostatnio właściciel pewnego serwisu w Bydgoszczy spojrzał się na mnie z takim politowaniem, że aż zrobiło mi się bardzo przykro)

swoją drogą - nie mogę znaleźć kolarzówki Ragazzi w internecie, nie tylko modelu mojego, ale jakiegokolwiek - jak to możliwe? :)

 

Edytowane przez schamebane
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo wszędzie , chcą jak najszybciej i najłatwiej zarobić, a taki rower to jest problem pod każdym względem dla takich serwisów stąd krzywo patrzą i jakby mogli to by wyprosili z lokalu :)

Do takich szos jeszcze trochę różnych rzeczy mam, nie było by problemu tego roweru przejrzeć i we zrobić, ale do Bydgoszczy trochę hektar mam . Temat do ewentualnego dogadania :)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...