Skocz do zawartości

[napęd] pomoc w przejściu z 2x10 na 1x12


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

po kilku latach użytkowania napędu 2x10 przyszedł czas coś nowego i postanowiłem przejść na 1x12.

Mam do Was prośbę o pomoc w doborze podzespołów. Jestem kilka lat "w plecy" z nowinkami i być może przy doborze podzespołów jest coś, o czym nie wiem i nie biorę pod uwagę.

Zacznę od piasty. Obecnie mam piastę dt swiss 240 exp 12x142. Tutaj musi nastąpić wymiana bębenka na Micro Spline EXP. Myślę konkretnie o tym: https://www.rowertour.com/p/250175/bebenek-piasty-dt-swiss-micro-spline-exp-z-konusem 

Czy on będzie odpowiedni do mojej piasty i kasety? Kasetę planuję Schimano XT CS-M8100  10-45

 

Ponadto:

Przerzutka tył: Shimano RD M9100 XTR GS Shadow RD+

Manetka: Shimano SL M9100 XTR I-Spec EV

Korba: Shimano XT FC-M8100 175mm (wstępnie myślę o 34 zębach)

Pozostaje kwestia łańcucha. Tutaj zupełnie nie mam pojęcia w co iść.

 

Każda rada/sugestia mile widziana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam szczerze, że nie miałem pojęcia, że szerokość piasty ma jakiś wpływ rodzaj korby i nie brałem tego pod uwagę. 

Ale udało mi się znaleźć taką informację:

52 mm - wersja ta (FC-M8100-1) przeznaczona jest do piast o szerokości 142 mm lub 148 mm. Q-factor wynosi 172 mm

Z tego więc by wynikało, że korba do mojego zestawu byłaby odpowiednia? Poprawcie mnie jeśli nie mam racji. 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Jeżeli z tyłu masz boost, to w przypadku Shimano musisz kupić odpowiednią korbę w systemie boost, by zachować linię łańcucha. U innych producentów takie rzeczy reguluje offset zębatki. Wtedy wystarczy wymienić samą zębatkę. U Shimano musisz wymienić całą korbę. Ich księgowi ładnie to sobie wymyślili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo shimano dla najnowszych serii nie oferuje korb nie boost, a ta zmieni u Ciebie linie łańcucha. 

Niech się ktoś bardziej obeznany wypowie czy do obecnej korby możesz zamontować zębate pod 12s w miejsce blatu i to po zostawi linie łańcucha w odpowiedniej pozycji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Osie standardowe:
    • przednie: 100 mm długości osi i 12 lub 15 mm szerokości osi;
    • tylne: 142 mm długości osi i 12 mm szerokości osi;
  • Osie boost:
    • przednie: 110 mm długości osi i 15 lub 20 mm szerokości osi;
    • tylne: 148 mm długości osi i 12 mm szerokości osi;
  • Osie super boost:
    • przednie: 110 mm długości osi i 15 lub 20 mm szerokości osi;
    • tylne: 157 mm długości osi i 12 mm szerokości osi.

Skoro wg Shimano korba jest do obu wersji, to z korbą powinno być ok. 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@montell81 Shimano sobie tak napisało żeby ludki do konkurencji im nie uciekli (bo w rzeczywistości nie mają oferty do ram 135/142). Jakoś działać będzie, ale napęd bedzie bardzo głośny, będzie szybciej się zużywał i będzie stwarzał nieco większe opory na najlżejszych przełożeniach.

Odnośnie przerzutki xtr vs xt to jedyna jej zaleta to kilka g masy. Z wad koszty zakupu i eksploatacji (nawet kółka 2x droższe nie w xt i w niczym nie lepsze). Manetka m9100 ma opinię race day only ;) Do roweru, który używany jest np. do treningu szedłbym w xt.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XTR ma dla mnie wartość sentymentalną. Będąc dzieckiem, przeglądając katalogi rowerowe marzyłem by kiedyś mieć przerzutki i manetki XTR. Teraz te marzenia spełniam :)

Co do korby. Jak jest powód tego, że przełożenia nie działałyby w sposób "idealny"? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasetę będziesz miał w linii 49 i nic z tym nie zrobisz, korbę (każdą współczesną shimano 12s) w linii 52mm. Powód taki, że przekos łańcucha na 2 najbardziej miękkich przełożeniach jest wtedy monstrualny. Łańcuch nie dość że drze wtedy koronki w najlepsze (i to te miękkie) to jeszcze pod wpływem przekosu ma znacznie większe wewnętrzne tarcie. Nawet jeśli wszystko jest w nominalnej linii 52 to napęd 12s na miękkich przełożeniach wydaje dźwięki jak elektryczna maszynka do mięsa. Te dodatkowe 3mm przesunięcia potęguje ten problem.

W sumie nie dziwię się polityce shimano, że olało posiadaczy wiekowych rowerów jeśli chodzi o napędy 12 czy większość 11s bo takie upgradeyy w rowerach 10+ lat to jakiś jednocyfrowy promil całego rynku napędów. Tu pokutuje też przyjęta lata temu strategia w shimano, że linię łańcucha w przypadku korb determinuje sama korba. W przypadku SRAM korba jest taka sama a linię determinują blaty z różnym offsetem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz sobie jedynie przesunąć całą korbę na podkładkach suportu w lewo, ale podświadomość podczas jazdy będzie ci podpowiadać, że masz asymetryczne ramiona korby w stosunku do ramy - rower z xtr/xt i taka rzeźba/druciarstwo ;) Dlugodystansowo też nie jest bez wpływu na stawy.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Teraz wszystko jasne. Na szczęście z największych koronek korzystam sporadycznie. Poza tym mój suport to adapter z bb30 do BSA i tam mam możliwość wyrzucenia podkładki spod prawej korby. Nie będzie to 52mm ale na pewno więcej niż 49mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwzględniając podkładki musisz mieć odstęp między miskami BSA wynoszący 73mm. Jeśli da się jakąś wyciągnąć nie zmieniając tego wymiaru to ok, ale wątpię. Oś korby shimano ma na wielowpuście osi otwór, a lewe ramię zapadkę, która ma trafić w ten otwór. Tolerancja to +/- 0,5mm. No i sam wielowpust na osi ma długość która na pewno nie pozwoli na głębsze osadzenie ramienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Da się zamontować na 100%, bo kiedyś próbowałem i nawet jakiś czas tak jeździłem. Później z jakiegoś powodu dołożyłem podkładkę (nie pamiętam dlaczego). 

A tak na marginesie to przerobiłem w życiu kilka ram, złożyłem własnoręcznie kilka napędów, które działały idealnie. Nigdy jednak nie myślałem o czymś takim jak linia łańcucha. Zastanawiam się czy przypadkiem nie jest to lekko wyolbrzymiony "problem". 

Edytowane przez montell81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 6 rowerów z napędem 12s, w tym 1szt z hakami koła 142mm. Jak wspomniałem - w książkowej linii dla całości kultura pracy napędu 12s pozostawia wiele do życzenia. Pierwotnie w tym z hakami 142 miałem korbę boost (linia 52mm) i jak dla mnie nie dało się jeździć - ciężko było korbą kręcić na najlżejszym przełożeniu kiedy koło było w górze, hałas i spadanie łańcucha przy kręceniu do tyłu na mniejsze koronki. Było też sporo zabawy z regulacją. Docelowo wylądowała w tym rowerze chińska korba pod blaty w standardzie mocowania SRAM DM i blat z 6mm offsetem.

Czy to problem wyolbrzymiony? Gdyby nie był błahy problem to shimano w przypadku generacji M6/7/8/9000 nie produkowałoby niezależnie korb boost i non-boost a SRAM nie produkowałby po dziś dzień blatów z offsetem 6, 3, 1 i 0mm. Na dzień dzisiejszy mało kto rozważa tak daleko posunięty upgrade w ramie 10+ letniej (bo od 2015 praktycznie każda nowa konstrukcja (rama) w mtb była boost, nie licząc haków otwartych ale to półka tanich rowerów gdzie napęd 12s jeśli już był to kombinowany z korbą 3rd party) więc shimano olało ten promil użytkowników, którzy będą psioczyć na działanie po zmianie, ale jednocześnie z korpo kalkulacji wychodziło, że nie zaszkodzą marce.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Możesz wymienić wszystko jak planowałeś a jedynie z korby 2x zrobić korbę 1x dokładając blat NW. Choć domyślam się,że wolisz wszysko nowe. Ja sugerujac się wytycznymi shimano przerobiłem tak kilka ram 142 i 135 i działało to dobrze mimo złej linii łańcucha. Jednak były to rowery amatorów z których tylko jeden się scigał. Jeśli jak piszesz mało używasz skrajnych miekkich przełożeń to spełniałbym marzenia😉. Wiedzę już masz co z nią zrobisz to Twoja sprawa.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...