Skocz do zawartości

[Geometria w mtb] Zmiana amortyzatora z offsetem 51 na 44 przy kącie główki ramy 69,5, a zmiana geometrii i prowadzenia roweru.


Matimek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam Treka Procalibra 8 2019, w którym siedzi amortyzator z offsetem 51 (kąt główki ramy 69,5) i chciałbym się dowiedzieć czy jeżeli wstawię do niego amor z offsetem 44 to czy wpłynie to negatywnie na geometrię, prowadzenie roweru czy może nawet tego nie odczuje i nie ma co się tym przejmować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W teorii rower będzie bardziej nerwowy i zwrotny, bo oś koła znajdzie bliżej osi widelca, więc będzie ono szybciej reagowało na ruchy kierownicą. W praktyce zapewne gdybyś nie wiedział, że jest inny offset, to nawet byś się nie zorientował, bo to nadal tylko 5mm.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest dokładnie na odwrót. Liczy się odległość punktu styku opony z podłożem od punktu przecięcia osi widelca z ziemią, czyli trail (ślad). Im większy offset (przy tym samym kącie główki ramy), tym mniejszy trail, a więc i większa szybkość reakcji na skręt i mniejsza stabilność. W rowerach o łagodnym kącie główki daje się zwykle widelce o dużym offsecie, by w ogóle chciały skręcać. Tam są jeszcze inne zależności i np. większy offset to nieco większy rozstaw kół, co nieco poprawia stabilność. W efekcie prowadzenie to wypadkowa wszystkich parametrów geometrycznych, a nawet wysokości opon i różnic przód - tył, bo to też wpływa na kąty i efektywny trail. 

Moim zdaniem różnica pomiędzy offsetem 44 mm i 51 mm będzie wyraźnie odczuwalna, ale trudno tu wyrokować, co będzie lepsze. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica pomiędzy 51 a 44 jest odczuwalna. Rower staje się jeszcze bardziej stabilny przy dużych prędkościach (44) i "ospały"  w prowadzeniu.  W rowerach do naparzania w dół po technicznych sekcjach cecha pożądana . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie niewielu ludzi ma bezpośrednie porównanie identycznych widelców z różnymi offsetami w dokładnie tym samym rowerze, a inne porównania raczej nie mają sensu. Ci, którzy mają takie porównanie zazwyczaj twierdzą że różnica jest symboliczna. Jeśli nowy widelec ma zbliżone a2c to pewnie nie wyczujesz różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o amor to teraz mam recona golda 32 100 mm i chce go zmienić na Foxa 32 sc factory 100 mm 44 offset , który też jest lżejszy od starego widelca o około 400g i w sumie nie wiem ale może przez to trochę zredukuje ten efekt „ospałego” prowadzenia przy niskich prędkościach. Ostatnio też zmieniłem w tym rowerze koła i zeszłem z wagą na nich względem starych gdzieś o 700g i wtedy dosyć wyraźnie odczułem lepszą manewrowość i lekkość w prowadzeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucanie filmu gdzie dywaguje się na ten temat na dwóch różnych rowerach z dwoma różnymi amorami jest zupełnie pozbawione sensu. By cokolwiek się doktoryzować trzeba mieć tą samą ramą, te same amory z różnymi parametrami offsetu. Inne opcje to gadanie dla samego gadania i tyle. Nie pamiętam tak ogólnie by ktoś w ogóle zajmował się tym zagadnieniem przy bikecheck'ach więc temat jest marginalny biorąc pod uwagę co jest bardziej istotne typu rozmiar opony, ona sama, dętka/mleko, ciśnienie. Równie dobrze można połączyć to z długością kiery i mamy już takie odmęty pitolenia, że końca nie widać.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zmieniłem w jednym rowerze amortyzator z offsetu 44 na 51mm ale nie był to dokładnie ten sam, różnicy nie odczułem, zatem po ok 2000km wróciłem do starszego amortyzatora by znów porównać i..także nic nie odczułem. Oczywiscie nie jestem super hiper extra testerem i wyjadaczem i takie niuanse mogą mi umykać.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A lżejszy amor + koło o około 700g względem wcześniejszego setupu nie zrekompensuje np. gorszej zwrotności przy niskich prędkościach?

Kąt główki ramy jest dosyć ostry, a przy tym widelcu skróci się rozstaw osi i właśnie nie wiem czy rower nie stanie się za „nerwowy”?

Jeżeli mam dobrą ofertę na tego Fox’a z takim offsetem to warto w niego iść czy lepiej szukać go pod offset 51?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...