Skocz do zawartości

[Upgrade] Porady odnośnie ulepszenie roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Długo się zbierałem na napisanie tego posta, ale w końcu się przełamałem 😁

Od pierwszego dnia zakupu roweru w  2020r. coś mi nie pasowało z napędem. Oddawałem do różnych serwisów w Krakowie i efekt zerowy. Dlatego postanowiłem zainwestować w ulepszenie osprzętu. A jako, że moja wiedza jest żadna i nawet nie wiem od czego zacząć, chciałem się zwrócić do Was o pomoc i rady, lub też odesłanie do konkretnej bazy wiedzy :) Poniżej kilka dodatkowych szczegółów oraz zdjęcia aktualnej specyfikacji roweru.

Dlaczego nie nowy rower? 

Mam 203cm i zawsze miałem problem z krótką ramą dlatego też szukałem odpowiednio wielkiej - padło na Merida Big Nine 15-D z 24" ramą. Plecy nie bolą :) Praktycznie na tym się skupiałem przy kupnie roweru 4 lata temu.

Użytkowanie i problem

Zacząłem jeździć więcej w tym roku, 20km z/do pracy, a Weekendami 50-150km. Moim głównym problemem jest napęd - łańcuch przeskakuje w losowych momentach w trakcie mocnej jazdy, dodatkowo od jakiegoś czasu głośno chodzi i jakby coś obcierało. Mam dość męczenia się z nim i myślałem o upgradzie do kilkuset złotych, albo i więcej.

Warto zaznaczyć również, że ważę 120kg, co przy moim wzroście nie jest aż tak złym wynikiem, jednak moze mieć to jakieś przełożenie na części jakie powinienem kupić. Jeżdżę głównie trasami rowerowymi z żoną, lub też leśnymi ścieżkami. Planowałem również kiedyś zjechać nim jakaś trasą w Bieszczadach :)

Na czym uważacie, że warto byłoby się skupić? Co wymienić, w co doinwestować? 

Z moich wniosków powinienem wymienic przednia i tylna przerzutkę oraz mechanizm korbowy na DEORE. Ale nie wiem konkretnie jakie modele, mechanizmy itp. A może to zły trop?

Każda rada na wagę złota!

Bardzo dziękuję!

Screenshot_20240708_043838_Chrome.jpg

Screenshot_20240708_043902_Chrome.jpg

Screenshot_20240708_044527_Gallery.jpg

Screenshot_20240708_044557_Gallery.jpg

Screenshot_20240708_044644_Gallery.jpg

Edytowane przez xenorakii
Dodałem zdj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

. Moim głównym problemem jest napęd - łańcuch przeskakuje w losowych momentach w trakcie mocnej jazdy, dodatkowo od jakiegoś czasu głośno chodzi i jakby coś obcierało. Mam dość męczenia się z nim

Jak nie dbasz o sprzęt i doprowadzasz do takiego zużycia to się teraz "męczysz", na własne życzenie.

Cytat

Na czym uważacie, że warto byłoby się skupić? Co wymienić, w co doinwestować? 

Generalnie w tym rowerze nie ma nic co warto byłoby ulepszać, nie ma dobrej bazy. Wymienić to co się zużyło i tyle, może wystarczy sam łańcuch

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, xenorakii napisał:

Moim głównym problemem jest napęd - łańcuch przeskakuje w losowych momentach w trakcie mocnej jazdy, dodatkowo od jakiegoś czasu głośno chodzi i jakby coś obcierało. Mam dość męczenia się z nim i myślałem o upgradzie do kilkuset złotych, albo i więcej.

Nie rozwiążesz problemu braku kultury technicznej za pomocą wrzucania pieniędzy na problem.

Patrząc na zdjęcie jak rower jest wbity w wyrwikółkę z wiszącym łańcuchem - hak przerzutki pewno wykręcony jest pod kątami nieznanymi nauce.

W kiażdym razie - pełne deore 11 rzędowe z kasetą 11-51 polecam. Do tego zębatka ~36-38T - zależnie od tego co wejdzie w ramę. Koszt ok 1500zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też uważam, że komplet Deore 11s albo Cues 10s lub 11s się tu nada. Komplet czyli kaseta, manetka, przerzutka, linka, korba i suport.  Bez przedniej przerzutki. Ale warto sprawdzić czy jak nie zgięty i zapomnieć o tym stojaku ze zdjęcia. Ciekaw jestem jak ten widelec sobie daje radę z dużym mężczyzną? Czy Merida dała odpowiednią sprężynę do rozmiaru i się nie zapada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie dają standardowe sprężyny na około 80 kg więc zapewne się zapada. Mozna też pójść w jakiś nawet najtańszy powietrzny amor, nawet jakiś Suntour z olx i napompować odpowiednio do wagi. Ale tam jest prosta główka ramy i długaśna sterówka więc nie wiem czy łatwo będzie znaleźć. Może w takim razie wymienić sprężynę na odpowiednią do wagi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że sobie narobiłem sporo szkody tym jednym zdjęciem ze stojaka 😅 To było jedyne zdjęcie roweru jaki miałem na telefonie i stał tam raz przez 15 minut kiedy byłem na zakupach. Było ciasno i dlatego tak wyszedł łańcuch. Przesyłam ponownie aktualne ułożenie napędu z domu.

 

2 godziny temu, Mihau_ napisał:

Jak nie dbasz o sprzęt i doprowadzasz do takiego zużycia to się teraz "męczysz", na własne życzenie.

Oddawałem do serwisu 2/3 razy w roku i sam staram się też "dbać". Na pewno brakuje wiedzy praktycznej, dlatego o jakie zużycie chodzi dokładnie? Ewidentnie nie mam szczęście do serwisów, asam nie mogę znaleźć co takiego jest zużyte 😅 Z samym napędem też tak jak wspominałem miałem problem od pierwszego dnia zakupu (z salonu) i nic nie dało serwisowanie w różnych miejscach.

2 godziny temu, Wojcio napisał:

Ciekaw jestem jak ten widelec sobie daje radę z dużym mężczyzną? Czy Merida dała odpowiednią sprężynę do rozmiaru i się nie zapada?

Szczerze mówiąc nie mam punktu odniesienia, więc pewnie nie, ale nie narzekam na działanie przedniej amortyzacji. 

 

Zmiana na Deore 11s /CUES 10s/11s

Skoro polecacie właśnie te komplety to chciałbym się zapytać:

1. Czy mogę stopniowo zmieniać elementy, czy jednak wszystko na raz?

2. Czy dam radę sam dokonać tej zmiany, czy raczej oddać do serwisu? Lubię majsterkować i bawiłem się nie raz rowerami, ale tak jak wspomnialem nigdy nie dotykałem napędu i aż tak "mocnych" zmian nie robiłem.

Dziękuję za Wasze komentarze!

Screenshot_20240708_101310_Gallery.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da się zmieniać po trochę bo nie będzie ze sobą "gadać"/ Najlepiej od razu. Ale żeby zminimalizować koszty można polować na jakieś promocje i dać sobie czas na zebranie wszystkich gratów. Ja np. jak wymieniałem napęd w swoim to przez zimę kupowałem komponenty, część nawet na olx, nowych z demontażu z nowego roweru i dzięki temu trochę zaoszczędziłem. Ale jak Ci zależy na czasie to trzeba kupić wszystko na raz

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Wszystko trzeba zmienić na raz. Sugeruję serwis z uwagi na narzędzia oraz dobór suportu. Jak pominiemy suport i korbę (ostatecznie samą korbę, bo można kupić na kwadrat) to poza kluczami potrzebny klucz i bacik do łańcucha i trochę wiedzy. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spędziłem prawie cały dzień na czytaniu o komponentach i wybrałem elementy które zamierzam stopniowo kupować. Nie wszystko jednak jest jeszcze jasne, wiec proszę o kolejną porcję rad 😁 Niepewności zaznaczyłem boldem.

Decyzja padła na Deore 2x11:

- Korba FC-M5100-2

- suport Shimano BB-MT501 (?)

- Kaseta 11x51T CS-M5100-11

- Przerzutka tylna RD-M5120-SGS

- Przerzutka przednia FD-M5100-M

- Łańcuch KMC x11-93 albo HG701 (?)

- Manetki - tu mam problem - aktualnie posiadam wbudowane manetki wraz z hamulcami Shimano ST-EF505. Czy powinienem w takim wypadku kupić osobno nowe manetki Deoro 11s i osobno dźwignie hamulcowe do Acery? Czy też kupić osobno dźwignie hamulcowe do Deore i po prosto podpiąć do nich aktualne elementy? Mam nadzieję, że nie muszę upgradowac też mechanizmu hamulcowego, chyba, że inaczej się nie da :( Mam mętlik w głowie jak myślę, jak to powinno wyglądać.

-Pancerze/linki: OT-SP41 (?) Ile mm ?

Czy to wszystko, czy jest coś jeszcze? Jeśli uważacie, ze jakis element mozna wymienić na inny tańszy, co nie zrobi mi większej różnicy, proszę dajcie znać. 

Jeszcze raz bardzo dziękuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta 11-51 jest tylko do napędu bez przedniej przerzutki.

W układzie 2x11 na tył może iść kaseta cs-M5100 o rozpiętości 11-42 oraz przerzutka RD-M5120.

Jeśli aktualnie masz zintegrowane klamkomanetki to musisz kupić też nowe klamki hamulcowe, a w praktyce wymienić hamulce, bo koszt klamek i ich wymiany będzie tożsamy z kompletem BR-MT200.

Przerzutka przednia w Twojej ramie jest na górny ciąg. Wszystkie przerzutki w aktualnej 2x11 są na ciąg boczny (side swing). Musisz dorobić mocowania w ramie na ciąg boczny (np.accent gripper) lub poszukać przerzutki z grupy M7000/M8000 na ciąg górny.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem nie warto ładować w ten rower takiej kasy...

po taniości: korba fc-m4100, do tego suport bb-mt501, kasetownik CS-HG400-8 i acera RD-M3020 + nowy łańcuch (np. kmc x9)

można zostawić z przodu 2x (na zębatkach fabrycznych lub kupić większe u chinola (przednia przerzutka przyjmie do 42t) albo wywalić przedni wybierak, odkręcić zębatki z korby i założyć koronkę narrowwide 38/40t i masz 1x, prościej i wygodniej - zwłaszcza do jazdy rekreacyjnej

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Bartosz50 za rady! Nie zamierzam w najblizszym czasie kupować nowego roweru, a znalezienie ramy 24" to naprawdę niezłe wyzwanie o którym większość osób nie ma pojęcia 😜 Dlatego jednak wolę uzbierać Deorkę. Swoją drogą co takiego wszystkich odstrasza w tym rowerze konkretnie? Aktualnie osprzet słaby, ale jak Wymienię na Deore to jaki będzie z nim problem?

11 godzin temu, KSikorski napisał:

Przerzutka przednia w Twojej ramie jest na górny ciąg. Wszystkie przerzutki w aktualnej 2x11 są na ciąg boczny (side swing). Musisz dorobić mocowania w ramie na ciąg boczny (np.accent gripper) lub poszukać przerzutki z grupy M7000/M8000 na ciąg górny.

Jesteś pewny, że będą potrzebne jakieś dodatkowe mocowania? Na stronie Shimano widzę, że są 3 opcje - ten który chcę to: FD-M5100-M Przerzutka przednia SHIMANO DEORE SIDE SWING z mocowaniem za pomocą obejmy, 2x11-rzędowa

Wydaje mi się, że nie są potrzebne dodatkowe mocowania do tego.

11 godzin temu, KSikorski napisał:

Kaseta 11-51 jest tylko do napędu bez przedniej przerzutki.

W układzie 2x11 na tył może iść kaseta cs-M5100 o rozpiętości 11-42 oraz przerzutka RD-M5120.

Dzięki! Faktycznie nie dopatrzyłem, tak zrobię 11-42 x2.

11 godzin temu, KSikorski napisał:

Jeśli aktualnie masz zintegrowane klamkomanetki to musisz kupić też nowe klamki hamulcowe, a w praktyce wymienić hamulce, bo koszt klamek i ich wymiany będzie tożsamy z kompletem BR-MT200.

Zdecydowałem, że wezmę manetki SL-M5100 oraz dźwignie hamulcowe BL-M4100. Mam nadzieję, że będą pasować i nie trzeba nic dodatkowo do tych dźwigni dokupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o potwierdzenie, czy aktualne komponenty będą kompatybilne i czy coś byście zmienili jeszcze do tego. Jak dostanę potwierdzenie to zacznę już się rozglądać! Dziekuje Wam ogromnie za całą pomoc! :)

- SL-M5100 manetki

- Dzwignia hamulcowa BL-M4100

- FC-M5100-2 korba 2x11 36-26

- suport ht2 - Shimano BB -MT501

- kaseta 11x42t CS-M5100-11

- RD-M5120-SGS przerzutka tylna

- przerzutka przednia FD-M5100-M

-łańcuch KMC X11-93 albo HG 701

- pancerze OT-SP41

Hamulce zostają (tylko Wymienię dźwignie)

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się.

Miałem na myśli prowadzenie pancerza i linki, nie mocowanie przerzutki do ramy.

Tylko przypadkiem nie pomyl się kupując korby FC-M5100-B2 - ta nie będzie optymalna.

Pancerze i linki dostaniesz prawdopodobnie wraz z manetkami.

Do klamek dokup oliwki dedykowane do przewodu SM-BH59.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie nie wziąłem tego pod uwagę. Znalazłem te uchwyty Accent Gripper, które pewnie by zadziałały, ale jednak zdecydowałem się na wymianę przedniej przerzutki na FD-M8025-H.

Dodatkowo zmieniłem manetki na SL-M7100, gdyż były w tej samej cenie.

O oliwce pierwsze słyszę, więc naprawdę dziękuję za tę radę, gdyż sam bym na to nie wpadł 😁

Zamówienie już poszło, wyszło wszystko wraz ze smarami, płynem hamulcowym, kluczem do suportu itd 1000zl.

Pewnie wrócę do tego postu ponownie przy wymianie nowych komponentów.

Jeszcze raz dziekuje! 🙌 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie! :)

Przez kilka dni majsterkowałem w domu i udało mi się wszystko złożyć do kupy. Dziękuję Wam! 

Przesyłam kilka zdjęć z efektu końcowego.

 

Niemniej chcialem sie do Was zwrócić z kolejną prośbę o Wasze zdanie:

Po pierwszym przejechaniu można było wyczuć płynniejszą jazdę i generalnie same pozytywne odczucia. Jednak coś co jest na minus i coś o czym zastanawiam się jak mogę sobie z tym poradzić to kwestia bardzo miękkich biegów. Jadąc na 36T/11T czuje, że brakuje mi jeszcze mnóstwo twardszych biegów. 

Mogę zmienić zębatkę na 38T, ale obawiam się, że będzie to wciąż za mało, a niestety chyba do tej korby nie są przewidziane większe zebatki. Pomijając ewentualne ograniczenia korby, to i tak przednia przerzutka też ma maxa 38T.

Co radzicie? Jest jeszcze szansa coś wyczarować? Czy jedynie wchodzi w grę zmiana korby (dalej chyba mogę zwrócić ją) na inną oraz zmiana przerzutki przedniej? 

Na poprzedniej korbie miałem największą zebatke 42T i czułem, że było ok, a wręcz mógłbym jeszcze pójść w górę. 

Z góry dziekuje!

Screenshot_20240722_011612_Gallery.jpg

Screenshot_20240722_011617_Gallery.jpg

Screenshot_20240722_011620_Gallery.jpg

Screenshot_20240722_011630_Gallery.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Każdy musi od czegoś zacząć i popełnić jakiś błąd żeby się nauczyć. 

Nie wiem dlaczego, ale zdawało mi się, że im większa tarcza z tylu, tym twardsze będą biegi, dlatego też gdy zobaczyłem 42T, a dotychczas mialem 32T to się ucieszyłem. Głupie, wiem, niemniej jednak już do tego doszedłem i jestem o jedne życiowe doświadczenie do przodu 😅

Pytanie teraz jakie jest najlepsze rozwiązanie aby mieć twardsze biegi? 

A. Czy można jakoś to ominąć bez ponownej wymiany korby/ przerzutek?

B. Jeśli nie, to jaki osprzet byście polecali, aby wymienić jak najmniej się da.

Wątpię żebym teraz znowu coś wymieniał, ale na pewno będę planował, bo jednak to jeszcze nie jest to co bym chciał osiągnąć.

Ps: Mimo fatalnego błędu nie żałuję, bo miałem okazję posiedzieć przy rowerze dość długo by poznać bliżej poszczególne części oraz ich działanie, a także zrozumieć dużo ciekawych rzeczy z używaniem rowerów. Na pewno świadomość  podskoczyło mocno, za co Wam bardzo dziękuję oraz za motywację do działania 😬

Edytowane przez xenorakii
Błąd słowny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie mówiłem...😏 najtaniej i moim zdaniem najlepiej...skoro masz przerzutkę ze sprzęgłem, to kupić TO i zdemontować przedni wybierak + manetkę - jak weźmiesz 42t, to będziesz miał przełożenie 1:1, więc i podjazd zrobisz 😉

ps. łańcuch też do wymiany... chyba, że weźmiesz mniejszą kasetę 😅

ogólnie, to sporo kasy wywaliłeś, a dalej nie masz tego co chciałeś 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.07.2024 o 19:25, Bartosz50 napisał:

a nie mówiłem...😏 najtaniej i moim zdaniem najlepiej...[...]

ogólnie, to sporo kasy wywaliłeś, a dalej nie masz tego co chciałeś 

Prawda, ale to tez kwestia tego, że wtedy nie wiedziałem co potrzebuje (poza odnowieniem stanu roweru), a teraz już wiem :D 

@wolek Ciężko jednoznacznie stwierdzić, ale przeważnie jak jadę ścieżkami rowerowymi staram się wykręcać te 25km/h, a przynajmniej tak było przy starym setupie, teraz będę musiał sprawdzić ile wyciągam.

@update

Wczoraj wraz z żoną zrobiliśmy luźne 30km po mieście i muszę przyznać, że nie jest tak źle jak mi się zdawało przy pierwszej próbie. Faktycznie mam bardzo dużo miękkich biegów, ale przy maksymalnych biegach jest ok. Więc na pewno pozostanę przy tym setupie na najbliższy czas. Dodatkowo wcześniej kusiło mnie wyprzedzanie żony, a teraz jedziemy podobnym tempem, więc nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło 🙈. Jeśli chodzi o ogólne odczucia zmiany, czuję zmianę na plus - wszystko chodzi gładko, mile, a nawet wydaje mi się, że sam rower stał sie znacznie lżejszy choć to może być tylko w głowie 😛

Jedyne co rozważam obecnie, to wymiana tarczy z 36T na 38T - sama wymiana raczej powinna być łatwa i wszystko będzie kompatybilne, tak? 😜

Rozmyślam jeszcze nad zmianą kół (lepsza piasta, wzmocnione obręcze, więcej szprych, że względu na moją wage) - ale to jest coś co będę planować raczej za kilka miesięcy, więc pewnie wtedy stworze kolejny temat w tej sprawie. 

Jeśli polecacie coś co pasowałoby również wymienić w najblizszym czasie, proszę zostawcie swój komentarz abym mógł ro rozważyć na przyszłość.

Szczerze dziękuję Wam za wszystkie rady! 🤜🤛

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przednia przerzutka

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/FD-M5100-M.html

Zęby górnej tarczy 36T - teoretycznie największa zębatka duża 36T ale może to też wynikać z tego, że to jest największa zębatka w Deore 5100

Całkowita pojemność 10T - największa różnica w ilości zębów między największą i najmniejszą zębatką / 36-26=10T, 38-26 = 12T ;/

A właśnie zobaczyłem, że przednia to SLX, nadal ma pojemność 10T ale w opinie duża zębatka może być 38T. 

 

O ile są zębatki kompatybilne z ta korbą. Na pewno są na aliexpress ale nie wiem czy idziesz ta drogą. 

 

Edytowane przez ernorator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...