Skocz do zawartości

[ultegra BR-RS785] cieknący zacisk


spidelli

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Wymieniłem sobie hamulce mechaniczne na hydrauliczne, rower dostał nowe klamkomanetki, zaciski a linki zastąpiły przewody. Rower stał na miksie Tiagry i Tektro Spyre C i postanowiłem wymienić mechaniczną Tiagrę na hydrauliczną ale ze względu na standard PM trzeba było rzeźbić z zaciskami. Ze względu na zgodność z przewodami padło na  ULTEGRA BR-RS785.

Klamki i zaciski założyłem, pojeździłem i okazało się, że przód hamuje zauważalnie słabiej, do tego hamulce dosłownie wyją. Oględziny i diagnoza - cieknie.

W pierwszej kolejności pomyślałem, że przeciągnąłem śrubę mocującą przewód w zacisku i uszkodziłem go ale dziś, przy bliższych oględzinach wyszło, że przewód i śruba jest sucha, bałagan jest poniżej - zababrany jest odpowietrznik (śruba dociągnięta, do tego on jest na zewnątrz skierowany ale kilkaset kilometrów zrobiłem i pęd powietrza mógł dokładnie rozprowadzić olej), klocki, tarcza i cała dolna część zacisku.

tarcza.thumb.JPG.b3c16cffb6c40d081b506addded6e87e.JPG

Zdjąłem koło i pomacałem trochę klamkę - wewnętrzny tłoczek wylazł mocniej niż zewnętrzny, wcisnąłem je na powrót i wyczyściłem dokładnie ten podejrzany - najpierw szmatką, potem patyczkami do uszu, jeden nawet mocząc w benzynie ekstrakcyjnej [zewnętrznemu się nie przyglądałem].

Po tym zabiegu okazało się, że tłoczki nie wyłażą już tak ochoczo na zewnątrz, zdecydowanie ciśnienie zeszło z układu, klamka nie stawiała już oporu i dobijała do kierownicy. Kilka razy cofałem tłoczki obserwując zwłaszcza prawy i nawet miałem wrażenie, że coś tam błysnęło przy naciskaniu klamki - bąbelek powietrza, miniaturowa kropelka płynu? Po przetarciu patyczkiem pojawiło się na nim trochę czarnego syfu ale czy to było to co wyszło spod tłoczka czy może po prostu pierwszy raz niedokładnie wytarłem?

Pytanie jest następujące - czy są jakieś zestawy naprawcze czy taki zacisk jest jednorazowy? W razie "W" mam zapas ale nie wiem czy ten stary szurnąć w kubeł czy ratować?

tloczek.thumb.JPG.5ccec34db3cb16db45a04133ba7694d6.JPG

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Shimano nie oferuje zestawów naprawczych niestety i zaciski traktują jako jednorazówki. Ale nieoficjalnie można dorobić uszczelki. Kiedyś dorabiałem w GG Trading  do zacisku LX 585 i kosztowało to bodajże 25zł za komplet uszczelek. Lepszych jakościowo niż oryginały. Problem może być w tym ze ja miałem wymiary, bo gdzieś w necie znalazłem, ktoś im wcześniej wysłał oryginały na wymiarowanie i podał info po tej informacji. Ale do nowszych zacisków nie widziałem, a za wymiarowanie zapewne jest dodatkowa opłata.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dzięki @sznib a gdzie dorabiałeś? Sieciówka czy lokalny rzemieślnik?

Znalazłem aukcję z tymi zaciskami za 119 zł/szt. i kupiłem 2 kolejne - do wymiany i na zapas. Ale może warto kupić jeszcze, jeśli naprawa się średnio kalkuluje...

W razie potrzeby to mogę poświęcić jeden zacisk i spróbować wydłubać tłoczek ale nie wiem czy to ma sens?

Edyta: doczytałem -  GG Trading :) Wybacz głupie pytanie :) 

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Zdemontowałem stary zacisk. Oliwka ładnie zagnieciona, nie da się jej ruszyć.

I teraz pytanie - uzyć starej czy ciąć przewód i zarabiać na nowo?

Oliwka nowa jest, końcówka jest, przewodu szkoda haratać. Ale jak mus to będziem rąbać...

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie ruszaj, nie obcinaj, składaj jak jest. Od założenia tamtego tematu rozbierałem i składałem hydraulikę wielokrotnie bez wymiany oliwki i insertu, MTB, szosa, nic się nie dzieje, nic nie cieknie, ani przy klamce, ani przy zacisku. Ważne, żeby dobrze wcisnąć przewód ze starą oliwką i sprawdzić, czy dobrze się wpasował. Potem normalnie wkręcić śrubę i po temacie. Chociaż właściciwie to śruba sama w sobie zadba o prawidłowe wpasowanie. Ja jeszcze daję PM600 na gwint przed wkręceniem, ale to już bardziej kwestia pedantyzmu. ;)

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalej i potem sprawdź czy nie żyga przez odpowietrznik. Musiałeś dużo " krwi " stracić skoro tłoczki nie chcą ruszyć. Przed zalewaniem wykręć odpowietrzik i zobacz czy syf jakiś tam nie podlazł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tych zacisków jest masa zamienników tłoków i uszczelek na Aliexpress. 

Oprócz tego rs785 to zacisk praktycznie taki sam jak slx czy xt. Jeśli ci nie przeszkadza niezgodność wizualna to zamiennikiem rs785 będzie każdy deore - ten sam sposób przyłączenia jak rs785. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sytuacja wygląda na opanowaną. Zacisk wymieniony, został stary insert i oliwka. Rower dostał w pupę, bo było trochę gravelowania po pagórkach (swoją drogą te klocki z radiatorami ładnie się potrafią rozgrzać), po 120 km przód hamuje jak tył. Ze starych części została tylko tarcza, te zaolejone klocki wyrzuciłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
W dniu 29.06.2024 o 13:47, spidelli napisał:

Zdemontowałem stary zacisk. Oliwka ładnie zagnieciona, nie da się jej ruszyć.

I teraz pytanie - uzyć starej czy ciąć przewód i zarabiać na nowo?

Oliwka nowa jest, końcówka jest, przewodu szkoda haratać. Ale jak mus to będziem rąbać...

mozesz zapodac jakis dobry poradnik jak ciac przewod i zarabiac wszystko na nowo?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, nolimts napisał:

mozesz zapodac jakis dobry poradnik jak ciac przewod i zarabiac wszystko na nowo?

 

Na upartego możesz wepchnąć insert mocno trzymając przewód. 

Tniesz nożem , ostrym. 

Koniec. 

Możesz kupić specjalne "bloczki" w których trzymasz przewód przy wciskaniu insertu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wepchnać pin....to jest prawie niewykonalne w rękach.... mam patent, insert maczam w dowolnym smarowidle...a nastepnie podgrzewam do zapalniczką lekko ...i wtedy mozna go wbić bez wiekszych wygibasów. 

Jak ktoś robi to często, to są tanie praski do pinów na alledrogo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można użyć tego plastikowego mocowania, dołączanego przeważnie do przewodów Shimano lub kompletu baryłka/pin.

Wystarczy złapać przewód w ten plastik, plastik dla ułatwienia w kombinerki, oprzeć o kolano i małym młotkiem wbić pin, lub nawet wepchnąć. 

image.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszsytko fajnie, wszystko super...ale nie zawsze te klocki sa łatwe w użyciu, wyobraźmy sobie np zintegrowany kokpit albo chociaż kierownice z wew prowadzeniem...gdzie docinam przewód na miarę z minimalnym zapasem...i tam trzeba tymi klockami przez te kombinarki...młotkiem 😆 No chyba ze ktos lubi 2x przewlekać przewod przez kierownik... no to może opierać o kolano. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...