Skocz do zawartości

[korba i pedały] Korba ociera o ramę i o łańcuch


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

wróciłem na urlop do swojego rodzinnego domu i chciałem wymienić dętki w rowerze, którym ponad 12 lat temu jeździłem, oczywiście z wymianą dętek nie mam problemu. Przerzutki działają tak jak trzeba, ale zauważyłem, że oś suportu/lewa korba jest przesunięta w lewo, a prawa jest zbyt blisko ramy. 
 

Prawa korba haczy o ramę na każdej przerzutce, a na wyższej zaczyna ocierać o łańcuch. 
 

Zamieszczam zdjęcia/url do zdjęć. Cztery zdjęcia prawej strony i piąte zdjęcie lewej strony gdzie widać, że oś suportu/lewa korba jest zbyt daleko wysunięta.
 

I przepraszam za nieestetyczne zdjęcia, rower długo stał w schowku, a za czyszczenie wezmę się przed naprawą.

thumb_show.php?i=wr89jh8b7u&view&v=1&PHPthumb_show.php?i=2d2z4rvhcj&view&v=1&PHPthumb_show.php?i=smhu6v5fej&view&v=1&PHPthumb_show.php?i=vte28w6aca&view&v=1&PHPthumb_show.php?i=zj9yzeanga&view&v=1&PHP

 

Pamiętam, gdy byłem nastolatkiem to chciałem coś zrobić, zamontowałem pedały od starego składaka, ponieważ uważałem je za bardzo wygodne i w jakiś sposób przesunąłem oś suportu/korbę i wiem, że nie chciało się mi z powrotem ustawić jej prawidłowo, a teraz nie wiem jak to naprawić, aby nic nie zepsuć.

Jadę dzisiaj do sklepu rowerowego, dlatego proszę o podpowiedzi i pomoc, a wtedy będę wiedział co ewentualnie kupić.

Pozdrawiam

Baubis
 

 

Edytowane przez Baubis
edytowałem podpis i tekst pod względem stylistycznym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Też tak myślałem, że jest krzywa, ale porównałem z lewą korbą i okazuje się, że też jest wykrzywiona fabrycznie do wewnątrz. 
Jadę teraz do miasta, ale gdy wrócę to jeszcze raz przyjrzę się i w razie co zrobię zdjęcia dla porównania.

/// Znalazłem jedno zdjęcie lewej korby, ale dla pewności, gdy wrócę do domu to jeszcze raz je porównam. Nie przypominam sobie, abym gdzieś uderzył prawą korbą. :D

IMG_5979.jpeg

Edytowane przez Baubis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę wyświetlić zdjęć z pierwszego postu. Widziałem tylko to ostatnie. Suport jest klasyczny, kulkowy, rozbieralny. To już przeżytek. Lepsze są kompaktowe. I nie droższe.

Ale jeśli chcesz naprawić bez inwestycyjne, to... odwróć oś.

Mnie się kiedyś zdarzyło założyć odwrotnie. Jak depnąłem pod górkę, to korbą tłukła o ramę. Zmienia się też wtedy linia łańcucha. Czy biegi wchodzą Ci prawidłowo?

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróciłem do domu i porównałem dwie korby, mierzyłem kąt odchylenia obydwóch korb, prawa korba jednak nie jest wygięta. 
Cóż, nie mam kluczy specjalnych do demontażu, ale coś spróbuję zrobić.

IMG_5991.jpeg

IMG_5990.jpeg

IMG_5989.jpeg

36 minut temu, J67 napisał:

Nie mogę wyświetlić zdjęć z pierwszego postu. Widziałem tylko to ostatnie. Suport jest klasyczny, kulkowy, rozbieralny. To już przeżytek. Lepsze są kompaktowe. I nie droższe.

Ale jeśli chcesz naprawić bez inwestycyjne, to... odwróć oś.

Mnie się kiedyś zdarzyło założyć odwrotnie. Jak depnąłem pod górkę, to korbą tłukła o ramę. Zmienia się też wtedy linia łańcucha. Czy biegi wchodzą Ci prawidłowo?

Niskie biegi tak, ale przy najwyższych już korba haczy o łańcuch i przednie przerzutki.

Przed chwilą mierzyłem kąty odchylenia obydwu korb, obydwie korby mają taki sam kąt, żadna nie jest wygięta, po prostu oś powinna być wysunięta z prawej strony, a nie tak mocno z lewej.

 

IMG_5979.jpeg

Już zdjęcia wyświetlają się.

Tak chce bez inwestycyjnie to zrobić.

Dziękuję za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po prostu oś powinna być wysunięta z prawej strony, a nie tak mocno z lewej”  napisałem tak wcześniej 

chociaż nie wiem czy to możliwe, ale spróbuję oś odwrócić, a może kiedyś grzebałem i w jakiś sposób ją przesunąłem, niestety nie znam się na tym temacie, spróbuję zrobić metodą prób i błędów :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozkręć to - jak nie masz klucza to użyj delikatnie młotka i przecinaka. O ile dobrze pamiętam to w środku są konkursy takie jak w piastach starego typu i ich położenie można zmienić - są na gwincie. O ile dobrze pamiętam ( rozbierałem to ostatnio jakieś 20 lat temu) to jeden z gwintów ramy jest lewy, ale nie pamiętam który.

A jak się okaże że w środku masz inny, taki bez regulacji to rzeczywiście obróć oś  - bo pewnie przed laty tak zrobiłeś. Ogólnie te stare systemy były proste - jak rozbierzesz to powinieneś zobaczyć co trzeba zrobić, a jak nie będziesz wiedział to wrzuć zdjęcia tego co jest w środku i na pewno ktoś będzie wiedział co z tym zrobić 

Ale jak nie masz ściągacza do korb to nie dasz rady ich zdjąć, młotkiem i przecinakiem da się wymontować suport.

Edytowane przez PiotrWie
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrwie napisałeś „ich położenie można zmienić - są na gwincie” i właśnie mnie olśniło oraz przypomniałem sobie, że faktycznie łapałem żabką z jednej strony i żabką z drugiej strony, pewnie mocowałem się z ciekawości posługując się różnymi narzędziami czy poruszy się i wtedy właśnie mogłem dobrać się do suportu, nawet znalazłem na ramie pożądane otarcia od narzędzi.

Piotrwie dziękuję Tobie i pozostałym również za odpowiedź, raczej już będę wiedział jak się z tym uporać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, PiotrWie napisał:

O ile dobrze pamiętam to w środku są konkursy takie jak w piastach starego typu i ich położenie można zmienić - są na gwincie. O ile dobrze pamiętam ( rozbierałem to ostatnio jakieś 20 lat temu) to jeden z gwintów ramy jest lewy, ale nie pamiętam który.

Konusy na gwintowanej osi to były w suportach z miskami wciskanymi (większość jeszcze na klin, takie jak w starych Rometach) i tam faktycznie można było lekko przesunąć oś względem mufy ramy. Tutaj mamy już typowy suport na kwadrat, gdzie mufa jest gwintowana (w angielskim prawa strona ma lewy gwint), miski stanowią zewnętrzną bieżnię łożysk, a konusy (czyli bieżnie wewnętrzne) są integralną częścią osi. Prawą miskę dokręca się do końca, a lewą ustala luz łożysk, po czym kontruje przeciwnakrętką. Moim zdaniem oś została kiedyś obrócona na drugą stronę (a zwykle jest niesymetryczna) i stąd problem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat uważam za zamknięty.

Po dwóch godzinach próby zdjęcia korb bez ściągacza wybrałem jednak opcję puknięcie młotkiem w obydwie korby opierając korby o gładki beton, (zauważyłem, że korby są zbyt mocno przygięte po pedałach, pedały były względem osi skośno położone) lekko odchyliłem jedną i drugą korbę i jest ok, przednie przerzutki wyregulowałem i nie ociera o łańcuch, ani o przerzutki, ani o ramę. 

Spoko się jeździ, ach i te wspomnienia z młodych lat. :D 

Zwracam honor tym, którzy twierdzili, że korby są/mogą być wykrzywione. Faktycznie tak mogło być, młody byłem to i może rzucało się rowerem, a i pod górkę na wysokim biegu podjeżdżałem to pod naciskiem wygięły się korby.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc, przemyślenia i spoko żarty. 
 

Temat uważam za zamknięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...