Skocz do zawartości

[Zmiana grupy] Claris -> GRX


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, proszę o poradę.
Czy majac model  https://bergamont.pl/produkt/49/365/Rower-Grandurance-RD-3-Silver/ Clarisie oraz istnieje model wyższy na GRX 
https://bergamont.pl/produkt/59/543/Rower-Grandurance-RD-5/ mogę zakładać że przełożę grupę w miarę sprawnie?
Chodzi mi np o mocowania przerzutek, szerokość kasety tylnej - obecnie 142x12 QR.
Model na GRX: Czy tam jest nawiercenie w ramie w przedniej przerzutce?
image.png.e154b3c9bc772cdd8eabb0f23fd3b82c.png

Edytowane przez jasmin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co właściwie chcesz zmienić? Jak zmienisz przerzutki, będziesz musiał też zmienić korbę i klamkomanetki. Jak zmienisz klamkomanetki na GRX to i hamulce, bo masz na linkę a potrzebne będą hydrauliczne. Koszt wszystkiego zbliża się do wartości całego roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można by spróbować kupić całą grupę na ali. Wyjdzie trochę taniej. Pytanie jak z montażem - czy poradzisz sobie sam. Bo jak kupisz całą grupę u nas za ponad 3000 i dojdzie montaż to może się okazać że taniej wyjdzie sprzedać ten który masz i kupić nowy: https://www.wysepka.pl/rowery-gravel/12160-rower-gravelowy-bergamont-grandurance-rd-5.html

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że korba Claris może sie pogodzić z Tiagrą - ja wymieniałem Clarisa na Tiagrę ale w fitnessie z prostą kierownicą, więc nie było problemu z hamulcami. Na komponenty polowałem całą zimę na olx, nowe z demontażu i tak kupiłem przerzutkę przednią i tylną i korbę, łańcuch i kasetę oczywiście nowe ale taż na jakiejś promocji w środku zimy. Manetkę tylną zmiany biegów 10rz też chyba musiałem kupić nową, już nie pamiętam ale manetka przednia 2rz została stara Clarisa i bez problemu obsługuje przerzutkę przednią Tiagry.

Myślę, że rozsądną opcją, przynajmniej na początek jest kupienie mechanicznych klamek Tiagry na olx, można kupić w naprawdę dobrej cenie, albo wziąć z Ali jakieś Sensah 2x10, które kosztują poniżej 200 zł i zostawić hamulce mechaniczne. Można zrobić tak jak pisze @nossy, że na przód dać Tiagrę a na tył GRX i będzie śmigać. Oczywiście na przód też można dać GRX ale korba będzie bardzo droga, chyba, że da sie jakiegoś Prowheela czy FSA z olx. No ale wtedy też wchodzi wymiana suportu bo w Clarisie jest na pewno suport na kwadrat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jest o sens takiej wymiany. Bo wg. mnie najlepszą cechą GRX jest korba 30/46. 34/50 jest za twarda dla większości osób nawet w szosie. Dlatego ludzie wymieniają kasety na zaczynające się np. od 14. W końcu ile osób pociśnie na przełożeniu 11 tył 50 przód blisko 55 km/h. No chyba że mówimy o dokręcaniu z górki. Następna sprawa to sprzęgło w GRX. Jak ktoś szaleje w terenie to faktycznie może się przydać. Ale można też kupić za 30-40 zł osłonę neoprenową na tylne widełki i problem tłuczącego się łańcucha rozwiązany. Poza tym włączone sprzęgło w GRX utrudnia zmianę biegów. Co do kompatybilności korb to 9/10/11 można stosować wymiennie bo szerokość wewnętrzna łańcucha jest taka sama. W przypadku 8 jest inna i może nie działać poprawnie. Przynajmniej w teorii - nie testowałem. Także warto się zastanowić co chcemy osiągnąć bo GRX wcale może nie być najlepszym rozwiązaniem. Może warto pomyśleć o kombinacji np. Tiagra + korba MTB. Nie wiem. Nie znam Twoich potrzeb.

Na koniec ciekawostka. Mam w gravelu Sorę 3x9 30/39/50 + kasetę 13-26 (13-14-15-16-17-19-21-23-26) i na Warszawę oraz okolice jest to dla mnie napęd idealny. Gdyby miał GRX to z chęcią bym dopłacił do Sory :) Natomiast na wyjazdy w tereny górzyste zakładam korbę 22/30/40 i kasetę 11-28 (11-12-13-14-16-18-21-24-28) i też jest rewelacja. Po prostu w obu przypadkach kiedy jest płasko albo prawie płasko jeżdżę na środkowej zębatce i nie muszę wachlować przednią przerzutką. Tą ruszam dopiero jak mam z górki lub pod górkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sens jest taki, że zmieniając clarisa, sorę na tiagrę/grx zyskujesz hamulce hydrauliczne, lepiej działające klamki i lepszą zmianę biegów przód/tył. Co do przełożeń to kwestia indywidualna. Czy jest sens w wymiarze ekonomicznym...wg mnie jakby kierować się bardziej w tiagrę to tak bo idzie wyrwać dobre ceny ( a przynajmniej zimą szło ). Jeśli zmiana na pełnego grx to chyba faktycznie lepiej sprzedać obecny sprzęt i poszukać promki gdzieś na coś nowego.

Edytowane przez nossy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tak jak piszecie.

1  brakuje miękkich biegów.

2 słabe hamulce na zjazdach

Zobaczę co powie facet w sewisie. 

Obecny rower pewnie za 2.5k max by poseł, trzeba dołożyć 3k Macie racje nowy grx wyjdzie na to samo. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, nossy napisał:

Sens jest taki, że zmieniając clarisa, sorę na tiagrę/grx zyskujesz hamulce hydrauliczne, lepiej działające klamki i lepszą zmianę biegów przód/tył.

Hamulce hydrauliczne - tak

Lepiej działające klamki - ?

Lepszą zmianę biegów przód/tył - nie zgodzę się. Nawet Claris dobrze wyregulowany zmienia biegi świetnie. A na pewno lepiej niż GRX z włączonym sprzęgłem.

1 godzinę temu, jasmin napisał:

brakuje miękkich biegów

To może jak sugerowałem korba MTB / trekking ? W rowerach tego typu ogarnięci producenci zakładają właśnie takie a nie pakują szosowe. Np. Trek 520: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-na-wyprawy/520/520/p/24000/ Salsa Marakesh: https://www.salsacycles.com/bikes/2021_marrakesh_alivio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jasmin,dlatego napisałem: 

2 godziny temu, kaido2 napisał:

+ ewentualnie adapter pod hak

adapter-przedluzka-haka-przerzutki-sunra

 

:)

Godzinę temu, chrismel napisał:

Lepszą zmianę biegów przód/tył - nie zgodzę się

Wiesz co :)

Mam sprzęt na pełnej  Ultegrze, mam, Tourneye i chińskie wynalazki i masz rację to działa :) Nawet więcej, w totalnym syfie te niskie grupy lepiej sobie radzą :)

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to taka sytuacja :)

Wszystko weryfikuje rzeczywistość, a wyścigi w ciężkich warunkach i o zróżnicowanym profilu są tego idealnym sprawdzianem. Niskie grupy nie potrzebują takiej  precyzji działania.  W 7, czy 8s luzy na kółkach , przerzutkach,  manetkach, czy łańcuchach  nie zrobią wrażenia  w wyższych zaczyna mieć już to znaczenie na poprawność zmiany przełożeń.  Jak działają hamulce tarczowe po zalaniu marazmem wszyscy wiemy, a V-ki na dobrych klockach pozwolą jeszcze  funkcjonować. Nie pisałbym o tym gdybym nie znał tego z autopsji z wielu imprez, gdzie nieraz ładnie widać jak zawodnicy klną na dane wynalazki po rowach, no ale właśnie marketing, bo ktoś ich do zakupu tego przekonał. Zgodzę się, że obecnie niskie grupy znanych producentów to wykonanie bele jak i z bele czego, ale nadal jest to możliwe do ustawienia  by działało prawidłowo w/g pierwotnego założenia.

Edytowane przez kaido2
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, chrismel napisał:

Hamulce hydrauliczne - tak

Lepiej działające klamki - ?

Lepszą zmianę biegów przód/tył - nie zgodzę się. Nawet Claris dobrze wyregulowany zmienia biegi świetnie. A na pewno lepiej niż GRX z włączonym sprzęgłem.

To może jak sugerowałem korba MTB / trekking ? W rowerach tego typu ogarnięci producenci zakładają właśnie takie a nie pakują szosowe. Np. Trek 520: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-na-wyprawy/520/520/p/24000/ Salsa Marakesh: https://www.salsacycles.com/bikes/2021_marrakesh_alivio

Mając obecnie ultegrę i sorę, wcześniej tiagrę, 105 stwierdzam, że tiagra chodzi o niebo lepiej niż sora- szczególnie przód...i se można regulować w nieskończoność. Podobnie w mtb alivio/deore chodzi lepiej niż altus/acera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są też klamkomanetki Tiagra hydrauliczne, wymieniałem z mechanicznych, może być taniej od GRX, chociaż to też zależy od tego, jakie zaciski podejdą, ja ze względu na PM musiałem założyć Ultegry.

W drugim rowerze czeka mnie wymiana mechanicznej Tiagry na hydrauliczny GRX - też polowałem na części zimą, dlatego nie kupiłem 2x GRX tylko po taniości Tiagrę i GRX.  Ale w tym wypadku zaciski są w standardzie FM więc będzie tylko podmianka.

Ale tak czy siak finansowo to tak sobie wychodzi, bo wymieniłem też kasetę na miększą, owijkę, pancerze i linki przerzutek, a finalnie być może tylną przerzutkę Tiagry na GRX ale w moim przypadku cel jest edukacyjno - hobbystyczny. Ostatnio sprowadziłem sobie z UK dedykowaną stopkę do otworów w ramie  za 40 GBP + drugie tyle przesyłka ;) i zaczynam rozumieć kolesi modyfikujących swoje golfy 3 płytami OSB 🤣

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

eśli miałbym całą grupę używana 1000? 

Drugie podejście spokojne po woli szukać okazji, nie boje się uzuwek w końcu bym przeszedl Na start chce zmienic korbę bo jest za szybka, i np przednią przerzutke np na GRX bo mi taki opór  na starcie daje że nie idzie ruszyć do góry. 

Klamki z Clarisa pociągną przerzutke przod GRX? 

Jaka korba zamiast GRX, może bym wymienił tylko przód na 46/30. Żeby wyjść z kwadratu może na HT2.

Możecie jakieś korby polecić? 

Czy muszę szukać 2x8 czy mogę założyć 2x10 pod przyszły GRX? 

Shimano Cues za 170? 

A może Alivio? Claris ma skok 12.5mm Alivio 13.5.odpada.

Zdaje się że Tiagra powinna działać z 8s i 10s

Edytowane przez jasmin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz się na producentów jakie korby montują przy pozostałym osprzęcie GRX, przeważnie FSA i Prowheele ale jakie modele to nie wiem. Pełno tych korb na olx bo ludzie pewnie przechodzą na pełną grupę. Jak pisałem wcześniej, mi manetka na prostą kierownicę Clarisa obsługuje bez problemu przednią przerzutkę Tiagry więc klamkomanetka też powinna, nawet trymowanie działa

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jasmin napisał:

eśli miałbym całą grupę używana 1000? 

Drugie podejście spokojne po woli szukać okazji, nie boje się uzuwek w końcu bym przeszedl Na start chce zmienic korbę bo jest za szybka, i np przednią przerzutke np na GRX bo mi taki opór  na starcie daje że nie idzie ruszyć do góry. 

Klamki z Clarisa pociągną przerzutke przod GRX? 

Jaka korba zamiast GRX, może bym wymienił tylko przód na 46/30. Żeby wyjść z kwadratu może na HT2.

Możecie jakieś korby polecić? 

Czy muszę szukać 2x8 czy mogę założyć 2x10 pod przyszły GRX? 

Shimano Cues za 170? 

A może Alivio? Claris ma skok 12.5mm Alivio 13.5.odpada.

Zdaje się że Tiagra powinna działać z 8s i 10s

mocno kombinujesz, co moim zdaniem nie ma sensu... chcesz zmiękczyć przełożenia niskim kosztem - kupujesz kasetę hg400 40t od shimano + wspomniana wcześniej przedłżka haka, wymieniasz łańcuch  i masz przełożenie poniżej 1 + ew. nowa zębatka do przedniej korby (np. "grawelowe" 46t)

żeby wpakować do obecnego roweru grx-a (lub inną grupę na hydrałlice) musisz wymienić klamki + zaciski (do tego adaptery pm na fm) lub kupić same klamki i do tego przewody+ zaciski na pm (zaciski szosowe i grx są w standardzie fm)

wymiana przerzutki tył + odpowiednia kaseta - chcesz miękko, więc raczej grx, najlepiej 812 (chociaż 4-setka obleci kasetę 40t bez większych kombinacji, a jest sporo tańsza)

przód możesz nawet zostawić jak jest (łapa od grx zadziała z clarisem z przodu), chociaż przy obecnej linii łańcucha może być problem na dużym blacie i małych zębatkach z tyłu... jeśli już chcesz przechodzić na ht2, to celował bym raczej poprostu w grx - korba + przerzutka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, jasmin napisał:

Jaka korba zamiast GRX, może bym wymienił tylko przód na 46/30

Proponuję kalkulator przełożeń: http://www.gear-calculator.com

Jeżeli sądzisz że zmiana z 34/50 na 30/46 w jakiś radykalny sposób poprawi sytuację to od razu Ci powiem że nie. W przypadku GRX 2x10 masz do dyspozycji kasetę z największą koronką 36T która jest tylko minimalnie większa od tej którą posiadasz czyli 34T. Więc jeżeli teraz piszesz że nie idzie ruszyć do góry to potrzebujesz nie korby GRX ale jeszcze miększej czyli MTB, np. 26/40 lub nawet 22/36. Następna sprawa to stopniowanie. Jak nie jeździsz szybko to po założeniu korby 30/46 będziesz korzystał z 7-8 przełożeń na kasecie. Czyli przerobisz napęd ponownie na 2x8 albo nawet 2x7. Dlatego warto skorzystać z tego kalkulatora żeby ocenić jakich tak naprawdę przełożeń potrzebujesz.

Jak to zrobić ? Podam Ci na swoim przykładzie. Jeżdżę w 90% po płaskim z prędkością pomiędzy 25 a 35 km/h z kadencją 84-90. W tym zakresie chcę mieć jak najwięcej przełożeń bez konieczności używania przedniej przerzutki. Mam opony 35C. Co mi wychodzi z kalkulatora ? Że optymalna dla mnie jest zębatka to 39T z przodu w połączeniu z kasetą 13-26. Wtedy mam pokryty cały ten zakres w stopniowaniu co 1 ząbek na kasecie.

Też musisz zrobić takie obliczenie dla założeń jakie przyjmiesz dla siebie.

 

13-26.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w ogóle to oglądam ceny napędów bo zastanawiam się nad złożeniem sobie nowego roweru i GRX 1x12 kosztuje w bike24 806 Euro.

https://www.bike24.com/p2790652.html?source=SBP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN_price_asc&objectId=790652&queryId=1568a2d10a5a510264629951def4ccb5&userToken=6716e3f4-a7bc-48ef-a4b2-3847c6b3b8c3

W sumie za trochę więcej niż cena GRX 2x10 miałbyś całkowicie rozwiązany problem miękkich przełożeń. Musiałbyś tylko zmienić zębatkę w korbie z 38/40 na jakieś powiedzmy 32/34.

Tu nawet niecałe 700 Euro: https://www.bike-discount.de/en/shimano-grx-rx820/610-1x12-speed-group-disc

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...