Skocz do zawartości

[Łańcuch] czy warto już wymienić na nowy?


Rekomendowane odpowiedzi

witam,

Posiadam rower Cube Analog z kasetą Sram PG-1210 Eagle i łańcuchem Sram SX Eagle.

Rower do teraz przejechał jakieś 1000 km na oko, trzymany był na balkonie w okresie letnim, a w zimowym w piwnicy pod przykryciem. Przez 3 lata, aż do teraz nigdy nie smarowałem łańcucha, przez co nieco zardzewiał. Byłem w jakimś serwisie i go przesmarowali, rdza w większości fajnie zeszła. Wg mnie mechanizm pracuje cicho i dobrze, ale chcąc zachować dłuższą żywotność kasety czy warto ten łańcuch już teraz wymienić na jakiś nowy, czy też jeszcze mogę nadal na starym jeździć?

Dodam jeszcze, że zakupiłem już smar dedykowany do łańcucha i będę teraz regularnie go smarował.

dzięki za wszelkie sugestie i podpowiedzi 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

chcąc zachować dłuższą żywotność kasety czy warto ten łańcuch już teraz wymienić na jakiś nowy, czy też jeszcze mogę nadal na starym jeździć?

Może być tak, że na wymianę już za późno. ;) Wszystko zależy od tego jakiej jakości jest to łańcuch, jak był deptany przez te tysiąc kilometrów i w jakiej czystości utrzymywany. Jeżeli jeździłeś lekko i bez szaleństw, a te tysiąc kilometrów to faktycznie tysiąc, a nie np. pięć tysięcy, to jest nadzieja, że na nowym będzie dobrze.

Pozostaje poczytać, kupić nowy, założyć go i sprawdzić jak działa. Jak przeskoczy raz na jakiś czas, to jeździć obserwować... Jak będzie przeskakiwał cały czas przy mocniejszym nacisku, to znaczy, że na wymianę już za późno i należy pogodzić się, że stary już będzie do końca, aż napęd się skończy całkiem.

1 minutę temu, NerfMe napisał:

1000 km to nie jest jakiś straszny przebieg

Zależy od nogi i napędu. Ja po tysiącu już nie mam co myśleć o nowym łańcuchu. Rotuję je co 300-400km, a i tak czasami mam wrażenie, że to za długie interwały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o moją jazdę to była ona bardzo rekreacyjna, po ścieżkach rowerowych i tylko w suchych warunkach, nigdy w błocie, jedyny minus to z braku wiedzy nie nałożyłem smarów.

Jutro w lepszym świetle zrobię zdjęcie i wstawię do tego dedykowanego tematu do oceny.

Czyli jeśli dobrze rozumiem, jeśli po tej ocenie zdjęć okaże się, że kaseta przyjmie łańcuch to wtedy odrazu mam ten łańcuch wymienić na nowy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie wymieniał tylko jeździł aż zajeździsz i łańcuch i kasetę i dopiero wtedy bym wymienił i łańcuch i kasetę. Tylko zacznij czyścić i smarować ten łańcuch od czasu do czasu 

Ja bym nie wymieniał tylko jeździł aż zajeździsz i łańcuch i kasetę i dopiero wtedy bym wymienił i łańcuch i kasetę. Tylko zacznij czyścić i smarować ten łańcuch od czasu do czasu. Ale zobaczymy jak wygląda kaseta jak wstawisz zdjęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Greg1 A to dlaczego? Jak zużycie jest minimalne i nowy łańcuch będzie działał jak należy, to jego regularne rotowanie z drugim, znacząco wydłuży życie napędu. Należy tylko pamiętać żeby robić to dosyć często, np. co 300-400km. Można też dokupić trzeci i mieć ten pośredni na wypadek zbyt długiej zwłoki z wymianą.

Jeździć na jednym do końca, to tylko gdyby nowy już nie przypasował... I to też bardziej z konieczności niż z wyboru.

@xplosion Poczytaj o trwałości poszczególnych modeli różnych producentów. Jakość ma tutaj duże znaczenie. Są łańcuchy lepsze i gorsze. Te najtańsze są znane z tego, że moment się wyciągają, znacznie przyspieszając zużycie całego napędu. 

Godzinę temu, xplosion napisał:

Czyli jeśli dobrze rozumiem, jeśli po tej ocenie zdjęć okaże się, że kaseta przyjmie łańcuch to wtedy odrazu mam ten łańcuch wymienić na nowy.

Ocena zdjęcia zębatek przez kogoś kto się zna, to tylko orientacyjna diagnoza, która może być trafna lub nie... Dopiero jak się założy taki łańcuch i zacznie jeździć, to się okazuje jak jest faktycznie. Cały trick polega na tym, żeby nie przegapić momentu, po którym już jest na takie wymiany za późno.

Kup po prostu nowy, bo i tak inaczej się nie dowiesz na 100% jak jest... A gdyby się okazało, że jest już za późno, to załóż ponownie stary, a nowy odłóż na przyszłość, kiedy do wymiany będzie też cała reszta napędu.

Edytowane przez Brombosz
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już teraz po przeczytaniu waszych odpowiedzi wiem na przyszłość jak się obchodzić z łańcuchem, cenne wskazówki.

Aktualnie tak jak pisałem mam łańcuch  Sram SX Eagle kosztuje z tego co widzę jakieś 70 zł, był on fabrycznie zamontowany na rowerze, nie wiem jaka jest jego jakość, ale na pewno są dużo trwalsze produkty. Obstawiam, że warto dołożyć i kupić lepszy łańcuch,  czy może ktoś coś polecić?

W międzyczasie zrobiłem zdjęcia jak wyglądają u mnie zębatki i wrzuciłem je do oceny na dedykowanym poście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli podsumowując, zaryzykuję i kupię ten nowy łańcuch, jeśli się nie sprawdzi to ponownie założę stary a ten nowy zachowam na przyszłość.

Jeszcze w kwestii wyboru łańcucha, z racji że mam kasetę SRAM wybiorę więc ponownie łańcuch SRAM, rozważam 2 modele, jeden jest identyczny do tego co mam teraz czyli SX (70zł) a drugi jakiś NX (110zł), ten nieco droższy zapewne jest lepszy ?

Będę też wymieniać ten łańcuch pierwszy raz, do jego wymiany jeśli dobrze kombinuję potrzebuję, rozkuwasz, szczypce i przymiar?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Czyli podsumowując, zaryzykuję i kupię ten nowy łańcuch, jeśli się nie sprawdzi to ponownie założę stary a ten nowy zachowam na przyszłość.

Tak.

Cytat

Jeszcze w kwestii wyboru łańcucha, z racji że mam kasetę SRAM wybiorę więc ponownie łańcuch SRAM, rozważam 2 modele, jeden jest identyczny do tego co mam teraz czyli SX (70zł) a drugi jakiś NX (110zł), ten nieco droższy zapewne jest lepszy ?

Tak. Chociaż o ile lepszy to trudno ocenić.

Cytat

Będę też wymieniać ten łańcuch pierwszy raz, do jego wymiany jeśli dobrze kombinuję potrzebuję, rozkuwasz, szczypce i przymiar?

Jak masz zakuty pinem, to potrzebujesz skuwacz. Żeby zakuć nowym pinem, też. Jak masz jedno ogniwo takie trochę inne, złożone jakby z dwóch luźnych, to znaczy, że masz spinkę i łańcuch nie jest zakuty. Wtedy potrzebujesz szczypiec do spinek, albo wymyślić jakiś patent, gdyby place były za słabe aby to rozpiąć. 

Nowy łańcuch może być za długi o kilka ogniw. Poczytać jak to zmierzyć, zmierzyć i jak trzeba to skrócić skuwaczem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...