AstralDesign Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) Hej wszystkim, Jestem obecnie szczęśliwym posiadaczem Spectrala 125 CF8. Jest super, zwrotny, skoczny, przestawienie Flip Chipa na Hi sprawiło, że podjeżdża się na nim też nienajgorzej. Ostatnio jednak mam całkiem przyjemną progresję jeśli chodzi o skill level i zaczynam podchodzić do coraz dłuższych, technicznych podjazdów i trudniejszych zjazdów i pojawiło się kilka uwag: Te ponad 13.5 14.5 kg (rozmiar L) robi swoje pod górkę. Przy dużej ilości kamieni (czy to w górę czy w dół) tylne zawieszenie nie jest takie plush jakbym chciał i nagle jego charakterystyka pracy (na tego typu trasach) przestała mi do końca pasować. Dodatkowo, przejechałem się ostatnio na customie znajomego z Ohlinsem TX22 i ciężko nawet to porównać... Mam hate'a na koła - chciałbym zmienić je na coś lżejszego, karbonowego, na 240-stkach. I do tego kilka problemów "w głowie": znudził mi się kolor bambusa (pluję sobie w brodę, że nie wziąłem Rollercoastera...), kilka elementów kokpitu chcę po prostu wymienić "bo tak". No i ten przydługi wstęp doprowadza mnie do pytania: co teraz. Miałem na początku chętkę na innego fajnego gotowca, ale nic ciekawego znaleźć nie mogłem, a przy cenie oscylującej już pod 25-30 tysięcy PLN zacząłem się zastanawiać czy czegoś nie złożyć. Proszę więc o rekomendacje. Szukam konkretnie: Rama karbon pod 29" koła, full suspension rzecz jasna, szukam czegoś lekkiego i wytrzymałego (modulo specyfika karbonu, ofc) Geometria ramy: Spectralowa mi generalnie odpowiada, po zmianie flip chipa i w efekcie kąta główki (64.5 st) na pewno dużo lepiej mi się pedałuje i tak zostawiłem. Reach chyba mógłby być lekko większy - założyłem mostek o 10mm dłuższy i jest lepiej. Specjalistą od geometrii ramy nie jestem, zawsze działałem na zasadzie analizy empirycznej. Btw, w tym temacie kusi mnie trochę Canyon Strive z tym jego Shapeshifterem... Co do reszty komponentów: na pewno TX22 z tyłu nad przodem się jeszcze zastanawiam (celuję w 160 skoku, może Ohlins, może Zeb, golenie wezmę pewnie 35-36, tutaj decydującym czynnikiem będzie charakterystyka pracy i trwałość/łatwość serwisowania - słysze ostatnio, że u Foxa z tym róznie) cały napęd SRAMa (XX1/X01, zobaczymy, tył na pewno z linką, AXSa ani Di2 nie chcę) M9120 do hamowania z dyskami 220/200 (na 95% rotory od Jagwire + DCA805) kokpit od Buegteca z karbonowym barem ach, no i koła - tu najpewniej będą karbonowe Elitewheels Pro 36 na DT240 i Sapimach Jeśli chodzi o zastosowanie, to w 60% są to traile, 40% to podjazdy na jakieś górki i potem zjazd w dół. Na tracki póki co nie jeżdżę ale na pewno zacznę Trasy często techniczne, wąskie, usiane irytująco dużą ilością korzeni (które imho obnażyły wady obecnego dampera). Nie jestem pewien czy klasyfikować docelowy rower bardziej jako trail czy już lekkie enduro (125 CF8 to teoretycznie trail). Jestem otwarty też na propozycje dot. innych komponentów. Btw., widziałem ostatnio składaka na karbonowej ramie Dartmoora - Thunderbird CF. Niebrzydkie to, klasyczna, ciemna rama, matowe wykończenie. Tylko cena jakaś taka podejrzanie niska. No i te 2.7kg deklarowanej wagi też nie urywa czapy. Ma ktoś jakieś doświadczenia z tym? Dzięki wszystkim z góry za porady! Edytowane 13 Czerwca przez AstralDesign Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciorra Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca Nie chcę Ci psuć marzeń odnośnie niskiej wagi, ale solidne fulle karbonowe wcale nie są zauważalnie lżejsze od alu. Dołożysz do tego sprężynowy damper (pamiętaj, że nie każda rama będzie dobrze działać że sprężyną) i okaże się że nowy rower jest cięższy od starego:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) Jak wyżej, waga 14kg to standard, dwa, że twojego Spcetrala da się podrasować na 140mm z tyłu Od tego bym zaczął, standardowo siedzi tam damper 210x50, jeśli to Fox Float X to można wyciągnąć podkładki dystansowe i zrobić skok tłoka 55 co odblokuje skok do niemalże 140mm (jednocześnie podnosząc go flipchipem na pozycję HI). Do tego podniosł bym przód do 150mm, ogólna geometria zostanie zachowana, rower zyska trochę skoku i miękkości. Miałem spectrala, znam go na wylot, kolega ma taki sam nadal i ciągle mam z nim styczność, jak coś więcej chcesz wiedzieć to smiało zapraszam na priv. Ogółem kilka rzeczy w twoim planie jest nietrafionych, jak np karbonowy burgtec, który odejmie ci komfortu względem alu kiery. Do tego czy masz za mało reacha czy nie, też bym pochopnie nie podchodził, bo za dużo reacha to większe zło niż za mało. Edytowane 13 Czerwca przez Rumcajs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) Nie tyle z mojego wszystko doświadczenia ale znajomych też jak ty przy takim sprzęcie, na dużym kole, z tą geo masz taki niesmak z jazdy to musiałeś zrobić naprawdę solidny progres w skillu a co za tym idzie nawet po podkręceniu jak napisano wyżej nie konieczne musisz być zadowolony. Innymi słowy szukaj odpowiedniejszego roweru z już konkretniejszą bazą. Co do wagi to znowu bez tajemnic, że im mocniej chcesz dać do pieca tym z wagi nie zejdziesz bo nie ma na czym. Z kolei błyskotki osprzętu z napędu to też się wyleczyłem bo szkoda na to kasy i kłopotów jak to jest non stop orane kamerdolcami. Z kierą z platiku ja wyżej i też platikowe koła mają swoje wady. Edytowane 13 Czerwca przez Tyfon79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca W sumie pewnie skończy się na sprzęcie ~160mm ale wyciągnięcie dystansu z dampera nic nie kosztuje, można to zrobić nawet nie wyciągając dampera z roweru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca Mam dokładnie taki rower - upgrade na podjazdy to zmiana tarczy zębatej z przodu z 32 na 30. Ja zmieniłem jeszcze kierownicę na inaczej giętą i tyle. Pójście w duży skok, sprężynowy damper i jednoczesne odchudzanie to trudne zadanie. Ale rozumiem ból - Zwykły spectral córki to przy 125 jest jak łóżko wodne przy pryczy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstralDesign Napisano 13 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) Hmm, cenne uwagi, dzięki wszystkim Nie ukrywam, że miałem przez chwilę myśl żeby nad Spectralem popracować, jedyny problem jaki widziałem to czy jest sens pakować np. 10k w rozbudowę gdy za 15k więcej mogę mieć kompletny nowy build a ten sprzedać (mój brat się strasznie na niego napala 😉). Z tą wagą (ad. @Maciorra i @Rumcajs.) - mam świadomość, tutaj ta wagą może przeszkadza bardziej niż powinna przez to, że mam wrażenie że nie dostaje nic w zamian. No dobra, scenariusz rozbudowy: 1. Zmiana kół na 100% (uważam, że uzysk 500g na nieresorowanej masie ma sens, ale wybicie mnie z błędu jeśli jakiś tu popełniam), przy okazji upgrade hubów (350 -> 240). 2. Jeśli chodzi o damper to nie mam pojęcia jak taka modyfikację przeprowadzić - poczytam, w razie czego mam we Wro salon partnerski Canyona więc zawsze mogę tam to zlecić (albo w dowolnym innym dobrym punkcie). Chociaż nie wiem wciąż, po teście tej sprężyny moje cztery litery mi regularnie przypominają o tym jak fajnie było 🥲 3. Zmiana blatu na 30 obowiązkowo, po przesiadce na te 32 odczułem to na pierwszym podjeździe. 4. Ramę na pewno okleje bo bambus mnie już w oczy pali, masakra. 5. Burgteca dostałem jako rekomendacje do zbadania, podobno są mega pancerne. Trochę się wybiłem jednak z tego postanowienia, bo widzę że np. taki RF Atlas 35 ma deklarowane 300g przy 820 (mojego G5 zważyłem - 400g przy 780), więc po docięciu pewnie wyjdzie koło 290, wydaje mi się to swietnym wynikiem jak na Alu. Innych pomysłów nie mam, reszta to już estetyka (mostek, lepsza osłona ramy przy chainie etc). Nie wiem czy wyjdzie z tego to czego oczekuję 😏 4 godziny temu, Wojcio napisał: Mam dokładnie taki rower - upgrade na podjazdy to zmiana tarczy zębatej z przodu z 32 na 30. Ja zmieniłem jeszcze kierownicę na inaczej giętą i tyle. Pójście w duży skok, sprężynowy damper i jednoczesne odchudzanie to trudne zadanie. Ale rozumiem ból - Zwykły spectral córki to przy 125 jest jak łóżko wodne przy pryczy. Nie wiem czy dałbym radę to lepiej ująć, dokładnie! Z ciekawości: jaka kiera? Modyfikowałeś może dodatkowo dystanse kiery albo miskę sterów? Edytowane 13 Czerwca przez AstralDesign Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca 1. Karbon nie ma sensu, rower będzie jeszcze bardziej szorstki. Już był wątek o lekkich kołach do trail/enduro, ale nie będe go tutaj przytaczał bo jego poziom był poniżej dna. Generalnie, nie tędy droga, mity o masie resorowanej wsadź pod poduszkę. Będziesz mocniej jeździć to będziesz myślał czy dać cushcore czy nie a nie liczył gramy na kołach 2. Nie dawaj tego na żaden serwis Canyona bo ci gwarancje na ramę zabiorą, to jest modyfikacja na własną odpowiedzialność, a gwarancję na to warto mieć, bo suport lubi sobie powiedzieć sory ziomek, dzisiaj nie mój dzień. Jesli chodzi o wykonanie tego moda, jest to tak samo trudne jak przewrócenie flipchipa na drugą stronę, trochę odwagi do tego roweru, to nie prom kosmiczny, na yt jest pełno filmów co gdzie i jak odkręcić. 4. Niczym nie oklejaj, powód gwarancji, wytłumaczony wyżej, jedynie może być folia ochronna bezbarwna. 5. Jeśli wydaje ci się, że masz za którtki rower, możesz dać kiere z gięciem 7 stopni do tyłu zamiast seryjnej która ma 8. Może byc to np Renthal, wznios jaki bym proponował to 30mm. Ale daj znać jaki masz wzrost to będe wiedział czy masz widzimisię z tym rozmiarem czy faktycznie jest cos na rzeczy. Kwesta sterów, kup to: https://www.ebay.com/itm/185742806185?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-169407-669907-5&mkcid=2&itemid=185742806185&targetid=295222477649&device=c&mktype=pla&googleloc=9067397&poi=&campaignid=21085585828&mkgroupid=160701794538&rlsatarget=pla-295222477649&abcId=&merchantid=5085189047&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqndU0IFndS5gZ4V-qf4N7ltDqI59ZMBJFvXL8iFZ50XxRznBBR7Xdw0aArmZEALw_wcB Rozwiązuje to problem luzujących się sterów i trzasków z okolicy główki ramy. Co do montażu (bo jest to lekkie rzeźbienie) to mogę wytłumaczyć jak będzie potrzeba, w skrócie z tych sterów użyjesz tylko top cupa. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstralDesign Napisano 13 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) @Rumcajs. Dzięki, trochę robi się odbicie względem oryginalnego pytania, mam nadzieję że to nie offtop bo się ciekawych rzeczy dowiaduję 😉 1. Z kołami rozumiem. CushCore nie znałem - obejrzałem filmik montażowy, poczytałem. Mam tylko jedną myśl: "whaaaaaaat?!" 😳 2. Fair point. Masz może pod ręką jakieś warty polecenie materiał jak taką modyfikacje zrobić? Jestem sceptyczny, w końcu żyjemy w dobie gdzie każdy kto ma dostęp do internetu może zostać "specjalistą" 🙃 4. Liczyłem na jakiegoś PPFa żeby się pozbyć tego koloru i przy okazji ochronić lakier. Od czasu przeskoku na bardziej strome, kamieniste trasy pojawiło się sporo odprysków. A z tym kolorem nie chce brzmieć jak panienka ale serio ten bambusowy zielony ryje mi beret. Ciężko jarać się jazdą na rowerze który po prostu Ci się nie podoba... 5. Rama rozmiar L, wzrost 187. Mam przy tym dosyć długie nogi i ręce. Generalnie po zmianie flipchipa na Hi jest okej. Jedna zmiana która dodatkowo zrobiłem to zamiana mostka z ostatnim, górnym dystansem (czyli podniosłem mostek o 5mm względem fabryki). Na pozycję na rowerze jestem wyczulony, bo w zeslym roku zmagałem się przez 9 miesięcy z dyskopatią. Czy chce czy nie chcę nie mam jak oszukać - lekkie odchylenie i wyjazd na rower kończy się szybciutko i boleśnie 🙂 Z tym linkiem nie bardzo zrozumiałem, sugerujesz wymianę żeby uniknąć luzów? W swoim Spectralu CF8 z 2021 (który dalej stoi gdzieś w garażu) rzeczywiście zauważyłem takie trzaski już w pierwszym sezonie. W obecnym 125 jeszcze nie spotkałem takiego proboemu ale mam go dopiero od sierpnia. 5 godzin temu, Wojcio napisał: Mam dokładnie taki rower - upgrade na podjazdy to zmiana tarczy zębatej z przodu z 32 na 30. Ja zmieniłem jeszcze kierownicę na inaczej giętą i tyle. Pójście w duży skok, sprężynowy damper i jednoczesne odchudzanie to trudne zadanie. Ale rozumiem ból - Zwykły spectral córki to przy 125 jest jak łóżko wodne przy pryczy. Hmm, trochę offtopowo ale może będziesz wiedzieć - wróciłem właśnie z przejażdżki i zauważyłem coś niepokojącego. Podczas jazdy po nierównościach (np małe dołki, kamienista droga) mój Spectral zaczął jakby "klekotać", dźwięk przypomina trochę jakby obijanie się łańcucha o coś, ewentualnie znaczący luz na którejś ze śrub. Jest ewidentnie słyszalny (wcześniej rower był cichutki). Dochodzi na pewno z okolic tylnego koła ale nie jestem w stanie bardziej precyzyjnie określić miejsca. Jedyne co zrobiłem od ostatniego razu to rozkręciłem zawieszenie celem wyczyszczenia i przesmarowania i zmieniałem wytartego już Maxxisa na Magic Mary. Spotkałeś się z czymś takim? Wszystkie śruby kręcone kluczem dynamometrycznym, siły ok, żadnych luzów nie byłem w stanie znaleźć. Zauważyłem że występuje głównie na wyższych (cięższych) przełożeniach więc podejrzewałem przerzutkę albo łańcuch ale za nic nie mogę zreprodukowac tego "statycznie" a jedynie jadąc w opisany sposób. Edytowane 13 Czerwca przez AstralDesign Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) 2. Warto się ogółem nauczyć serwisowania amorów samemu, serwisy to raz, że większość zatrzymała się 10 lat temu a dwa, kasa. 5. Masz dobry rozmiar, nic nie kombinuj. https://www.1enduro.pl/rozmiar-ramy-enduro-trail-2021/ - przeczytaj ten wpis, powinien ci wszystko rozjaśnić. A co do sterów, poczekaj… jak ci się nic z nimi nie dzieje to mogę ci powiedzieć, że powinienes być przeszczęśliwy z tego powodu. Edytowane 13 Czerwca przez Rumcajs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 13 Czerwca Udostępnij Napisano 13 Czerwca (edytowane) Kierownicę dałem Pro Taper ze wzniosem 50mm. Też mam 187 i kierownica była dla mnie nisko przy staniu, ale rower nie jest dla mnie krotki. Jestem zadowolony. Co do stukania, to możenie włączyłeś sprzęgła po zmianie koła? Co do opon to u mnie Assagai/DHR. A! Jeszcze mam zielone gripy ODI, zielone pedały Crank Brothers i zielone zaworki! Edytowane 13 Czerwca przez Wojcio 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstralDesign Napisano 13 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 13 Czerwca Sprzęgło zapięte, wszystko "na sucho" wydaje się być okej. Bujne się chyba z nim jutro na Karmelkowa bo grzebie od godziny i już nie mam pomysłu co jest nie tak. @Rumcajs. dzięki za linka, rzeczywiście prosty temat, kojarzę chyba też mniej więcej jak to zrobić dla widelca (przy serwisie Foxa w poprzednim Canyonie pamiętam takie dystanse na górze jednej goleni). Zaopatrze się tylko w odpowiednie smary i oleje i zrobię na weekend podejście do takiego moda. Skorzystam na start z Twojej sugestii czyli 140/150. Przy okazji, czy ja dobrze kojarzę że w widelcu inny fluid szedł do powietrza a inny do dampera? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rumcajs. Napisano 14 Czerwca Udostępnij Napisano 14 Czerwca Jeśli chodzi o problemy z tłukącym się napedem - shimano takie po prostu jest i trzeba z tym żyć. Co do seriwsu to tak, tutaj masz wszystko o damperze: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1139 A tu jakie oleje i ile do widelca: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=2961 Co do serwisu, jakoś nie mogę odnaleźć manuala do widelców na helpie... dziwne, mniejsza, tutaj masz dobre wideo: Jest to co prawda poprzednia generacja, ale serwisowo niczym się twoja nie różni, tłumika się raczej nie dotykaj, nie ma to sensu jeśli działa, ogranicz się jedynie do wymiany air shaftu, bo, nie jest to tak, że są tam jakieś podkładki, tylko wymienia się cały tłok sprężyny, jest to już trochę droga inwestycja i raczej bym to teraz odpuścił, przerobił jedynie damper i pojeździł, zobaczył czy pasuje zanim sie zacznie wydawać kasę na widelec. W razie czego jednak potrzebowałbyś tego: https://www.ebay.pl/itm/285399605600?chn=ps&norover=1&mkevt=1&mkrid=4908-166454-595607-3&mkcid=2&itemid=285399605600&targetid=2308550383342&device=c&mktype=pla&googleloc=9067425&poi=&campaignid=20217678640&mkgroupid=148313024046&rlsatarget=pla-2308550383342&abcId=&merchantid=5323128594&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIgPep7qvahgMVfpmDBx0Gcgt5EAQYAyABEgKxmfD_BwE Dla 100% pewności (bo nie siedzę aż tak bardzo w foxie) wpisz sobie tutaj: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike numer seryjny widelca i wtedy będziesz miał dostępne wszystkie info o dostępnych kitach serwisowych, air shaftach z ich oznaczeniem kodowym i wtedy masz 100% pewności, że kupujesz dobry shaft. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.