Chleje24na7 Napisano 11 Czerwca 2024 Napisano 11 Czerwca 2024 (edytowane) Dostałem wreszcie nową ramę i byłem w serwisie dobierać tulejki do dampera. Serwisant od razu powiedział bym zmienił łożyska, bo producent wkłada w nią klasyczne łożyska z wiankiem. Tak sobie szybko wbijam w google i 8 łożysk 6902 bez wianka to jest 8x55-60zł (ceny z neta) czyli 440-480zł i teraz kwestionuje sens ich zakładania. Prawie 15 lat jeżdżę na fullu i zawsze, prędzej czy później szlag jasny łożyska trafi po miesiącu, roku czy dwóch, niezależnie jakie to były łożyska, czy rama. Jest to nieuniknione jak sraczka, więc po co zakładać łożyska za prawie 500zł komplet, skoro takie NKE 15zł szt/120zł komplet też jasna cholera strzeli, ale w cenie 1 maxów można mieć klasyczne wiankowe na 3-4 sezony. Skąd się ten mit maxów bez wianków bierze, albo to nie jest mit, a ja mam pecha? Edit: przypomniał mi się kiedyś wpis na blogu @uzurpator, gdzie było opisane dlaczego łożyska do ram są do kitu, ale nie mogę znaleźć 😕 Edytowane 11 Czerwca 2024 przez Chleje24na7 Cytuj
uzurpator Napisano 11 Czerwca 2024 Napisano 11 Czerwca 2024 Łożyska bez wianka, tzn full-complement, są przeznaczone do pracy wahliwej. Dzięki temu, ze jest więcej kulek, jest więcej punktów podparcia, przez co też łożysko może przenieść większe siły w stosunku do swojego rozmiaru. Sporo większe. Dlatego się montuje takie łożyska do ram czy tam nawet pras lub jakichś wolnoobrotowych maszyn. Ale jeżeli masz nowe, to po co grzebać w czymś co działa. Nie rozwiązuj problemu którego jeszcze nie masz. Cytuj
Mod Team sznib Napisano 11 Czerwca 2024 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2024 5 stów za komplet łożysk? Może i pożyją dłużej niż tańsze, ale nie tyle co wielokrotność zapłaconej ceny. Ja tam używam polskich MGK, spoko łożyska, a cena jeszcze bardziej. https://allegro.pl/oferta/lozysko-6902-2rs-mgk-15x28x7-14528004365 Cytuj
KSikorski Napisano 11 Czerwca 2024 Napisano 11 Czerwca 2024 Łożyska bez wianka mają dwa razy więcej kulek. Przy obciążeniach udarowych naciski jednostkowe są mniejsze. Dodatkowo łożyska enduro (bo w zasadzie innych nie ma w Polsce) mają uszczelnienie LLU, które faktycznie jest lepsze od standardowych 2RS. Gniazda w aluminiowej ramie zużywają się. Powiedzmy że po 5 wymianach bywa że łożyska da się wyjąć i włożyć palcami. Oczywiście, można je wtedy wklejać... niemniej osobiście wolałbym dołożyć do łożysk bez wianka. Tak w zasadzie jest to ciekawa historycznie zaszłość, że łożyska projektowane do ruchu obrotowego z dużymi szybkościami i przy obciążeniu promieniowym masowo stosuje się w aplikacji w której ruch jest powolny, wahliwy, a obciążenia występują we wszystkich możliwych kierunkach. Cytuj
Chleje24na7 Napisano 11 Czerwca 2024 Autor Napisano 11 Czerwca 2024 @KSikorski przeszedłem przez około 8-9 własnych ram i na studiach w serwisie kilkadziesiąt i z gniazdami jest loteria. Pamiętam, że nowe łożyska w nowych tamach same wypadały, a czasem było tak ciężko wcisnąć, że łożyska klikały po wciśnięciu, bo było tak ciasno. @uzurpator- dasz stary adres do bloga, żebym mógł go na webarchive znaleźć? Poza tym czy różnica w bezwiankowych i wiankowych max jest taka duża, że warto 4x (lub 20-25x jak sznib pisał) żeby dopłacać? Cytuj
KSikorski Napisano 11 Czerwca 2024 Napisano 11 Czerwca 2024 (edytowane) Jak kupowałem łożyska do soila to myślałem intensywnie, co mi w zasadzie nie pasowało w jednozawiasie z dwoma łożyskami... Jak coś, to u Chińczyka łożyska bezkoszykowe są po 28zł za 4 sztuki. Edytowane 11 Czerwca 2024 przez KSikorski Cytuj
Chleje24na7 Napisano 11 Czerwca 2024 Autor Napisano 11 Czerwca 2024 @KSikorski soila akurat świetnie wspominam, wspaniały to był rower. Jak dobrze pamiętam to po stronie napędu łożyska w tylnym trójkącie trzymały się jakby były wklejone, a po lewej stronie wychodziły na palce i to mówię o oryginalnych. Raczej tutaj chyba chodzi o tolerancje jakie dopuszcza producent, a nie wyżynanie materiału przy ściąganiu. Dasz link do tych bezkoszykówek? Na zimę przy czyszczeniu/serwisie założę jakby była potrzeba Cytuj
KSikorski Napisano 11 Czerwca 2024 Napisano 11 Czerwca 2024 Mój soil był z fabryki tak krzywy, że ostatni węzeł łożyskowy trzeba było naciągać tak z 3-4mm żeby go poskładać. W związku z tym faktem łożyska żyły krótko. Tu Chińczyk, ale warto spojrzeć na recenzje: https://pl.aliexpress.com/item/1005006498801084.html?pdp_npi=4%40dis!PLN!35.62!37.85!!!8.62!9.16!%40213bdb8417144646057094544d1429!12000037423448933!affd!!!&cv=9321c942-2ea1-4977-aecb-6b169eae6c51&aff_fcid=d6789c5bcd2143e68450cb7c4caa9846-1718139268270-09333&aff_fsk&aff_platform=api-new-product-query&sk&aff_trace_key=d6789c5bcd2143e68450cb7c4caa9846-1718139268270-09333&terminal_id=23c49e68e3214dbf8fcdb889519bfdf2&afSmartRedirect=y Cytuj
Chleje24na7 Napisano 11 Czerwca 2024 Autor Napisano 11 Czerwca 2024 Mój stary moon, który pękł miał tylne widełki 153mm zamiast 148 xD 1 Cytuj
uzurpator Napisano 12 Czerwca 2024 Napisano 12 Czerwca 2024 9 godzin temu, Chleje24na7 napisał: dasz stary adres do bloga, żebym mógł go na webarchive znaleźć? Poza tym czy różnica w bezwiankowych i wiankowych max jest taka duża, że warto 4x (lub 20-25x jak sznib pisał) żeby dopłacać? Nie podam, bo blog na razie nie istnieje. Jak pisałem wyżej - nie rozwiązuj problemów których jeszcze nie masz. W łożyskach masz parametr 'nośność statyczna', która to Cię interesuje. Porównaj je dla klasycznychi max. Cytuj
KSikorski Napisano 12 Czerwca 2024 Napisano 12 Czerwca 2024 6902 LLU MAX - 3,61 kN 6902 2RS - 2,25 kN statycznie Cytuj
Chleje24na7 Napisano 12 Czerwca 2024 Autor Napisano 12 Czerwca 2024 Nie mam najmniejszego zamiaru zmieniać nowych łożysk w nowej ramie. Raczej to jest dyskusja teoretyczna Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.