tomstar Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Posiadam rower Orbea Orca M30. Rower zakupiłem trochę ponad miesiąc temu. Jest on na ramie karbonowej i na sztywnych osiach. Jest to dla mnie nowość, więc chcę zasięgnąć wiedzy, żeby niczego nie popsuć. Chodzi o przedni widelec. Wymieniałem koła. Na śrubie napisane jest 10Nm i z taką siłą dokręcam oś (mam klucz dynamometryczny). Problem jest taki, że widelec Orbei jest specyficzny i koło nie opiera się na widelcu, tylko ręką ustawia się koło w osi widelca i potem przykręca. Jak koło dokręcę z taką siłą, podczas jazdy oś opada do oparcia na widelcu. Jest to około milimetr i zauważalne jest to, bo koło nie jest centrycznie w widelcu. Czytam, że sztywne osie spokojnie można dokręcać z większą siłą, nawet bez klucza dynamometrycznego. Trzeba to robić mocno, ale z wyczuciem. Wydaje mi się, że muszę tak robić żeby koło nie opadało i trzymało się w tym miejscu widelca, w którym je przykręcę. Jak mocno dokręcać te osie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
player123 Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Zależy od osi..na wiekszosci jest napisane... mam jeden rower szosowy w ktorym jest napisane do 20Nm 😉 Oski DT maja np napisane min15 max 20Nm 😆 JAk nie mam napisane to dokrecam ok 12Nm. I w sumie, trzeba uwzglednic tez dizajn ramy, bo co z tego ze oska wytrzyma jak rama sie podda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Nie myślałeś żeby... dokręcić koło jak rower stoi na kołach? Mam Avant z tym samym systemem i naprawdę nie wiem w czym problem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Akurat Orbea udostępnia świetne manuale i schematy. Zajrzyj do nich, a być może znajdziesz rozwiązanie problemu... https://www.orbea.com/pl-en/suport/manuals/#bike_carretera 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomstar Napisano 7 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 5 minut temu, Krypto.Szosowiec napisał: Nie myślałeś żeby... dokręcić koło jak rower stoi na kołach? Mam Avant z tym samym systemem i naprawdę nie wiem w czym problem. No właśnie kiedy tak robię koło nie jest po środku. Z doświadczenia z poprzednim rowerem na szybkozamykaczach zawsze stawiałem rower na twardym, widelec układał się na kole i dokręcałem. Tutaj jak tak zrobię koło nie jest centrycznie w widelcu. Potwierdził mi to sprzedawca, że tak nie należy montować koła. Rower trzeba delikatnie podnieść, ustawić koło po środku i dokręcić. Ale jak za słabo dokręcę to podczas jazdy i tak siada. Widać to na zdjęciu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca (edytowane) Co to za brednie. Że niby oś dokręcona na 10 Nm, ma utrzymać koło w haku nawet pod kimś kto waży ze 110 kg? Bzdura totalna. Koło jest źle zaplecione lub masz krzywy widelec. To jest powód dlaczego jedna strona jest otwarta, a nie jakieś bzdury o centrowaniu koła na oko. "Only the right front dropout is open, allowing for the use of a quick release Mavic axle on the fork" Edytowane 7 Czerwca przez Krypto.Szosowiec Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomstar Napisano 7 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca Na fabrycznych kołach jak i na nowych mam tak samo. Sprzedawca potwierdził sposób montażu koła, o którym piszę. Chyba się źle zrozumieliśmy. Chodzi mi o to, że te 10Nm to za mało żeby koło zostało w miejscu. Trzeba dokręcić mocniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Nie, oś ma się opierać o hak. Jak sobie inaczej to wyobrażasz? A mi sprzedawca kiedyś nabijał miski sterów młotkiem, opierając ramę o kamienny parapet. To znaczy że tak się robi, bo jest sprzedawcą? A może Ty go źle zrozumiałeś i nie chodziło mu o ustawienie w pionie, tylko w poziomie? Koło wchodzi z minimalnym luzem i rzeczywiście można je lekko przesunąć, natomiast jest to kwestia pewnie z 0.5 mm, więc to niczego u Ciebie nie zmienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomstar Napisano 7 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca Ciężko mi się z tobą rozmawia, jesteś strasznie agresywny. Sprzedawca to oficjalny przedstawiciel firmy Orbea na Polskę, więc chyba posiada wiedzę i umiejętności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Przepraszam, natomiast niektóre pomysły są totalnie dziwne. Spójrz sobie na tył. Ma otwór w ramie. Oś jest dopasowana i opiera się w ramie. Ty dokręcasz tylko żeby zacisnąć koło. Z przodu jest dokładnie tak samo, a otwarty hak jest po to, żeby użyć Quick Release. Nie ma możliwości, żebyś dokręcił oś w taki sposób, że oś nie będzie się opierała o hak. Jeszcze jedno pytanie: koło nie jest idealnie w pionie czy jest przesunięte w jedną stronę? Zdjęcia tego nie pokazują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomstar Napisano 7 Czerwca Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca Tak wiem, tył montuję normalnie i też zawsze byłem uczony, że koło ma się opierać o widelec, stąd moje zdziwienie. Z tyłu jest ok. Ciężko stwierdzić czy koło ma pion, nie zauważyłem. Chyba jest ok. Mam dwa komplety kół, oryginalne aluminiowe i nowe karbonowe, oba zachowują się tak samo. Tak samo są przesunięte w jedną stronę. Wysłałem jeszcze maila do firmy Pol-Sport, która obsługuje profile społecznościowe Orbea Polska. Zobaczymy co odpowiedzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Faja3 Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca Poluzuj hamulec, ustaw koło, hamulec ustaw do koła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krypto.Szosowiec Napisano 7 Czerwca Udostępnij Napisano 7 Czerwca 1 godzinę temu, tomstar napisał: Tak wiem, tył montuję normalnie i też zawsze byłem uczony, że koło ma się opierać o widelec, stąd moje zdziwienie. Z tyłu jest ok. Ciężko stwierdzić czy koło ma pion, nie zauważyłem. Chyba jest ok. Mam dwa komplety kół, oryginalne aluminiowe i nowe karbonowe, oba zachowują się tak samo. Tak samo są przesunięte w jedną stronę. Wysłałem jeszcze maila do firmy Pol-Sport, która obsługuje profile społecznościowe Orbea Polska. Zobaczymy co odpowiedzą. Widelec może być najzwyczajniej w świecie lekko krzywy. Dodatkowo, tak naprawdę ciężko wyłapać idealną oś roweru. No i pomyśl logicznie. Jeżeli koło nie opiera się o hak, to znaczy że nie jest idealnie pionowo. A jak nie jest idealnie pionowo, to co Ci z tego że góra będzie na środku, skoro dół taki nie będzie? Pocieszę Cie tym że mam model Avant, koła składane na zamówienie, wycentrowane idealnie w osi piasty i... mam z 2 mm różnicy między stronami w widelcu Swoją drogą, widziałem ten rower na żywo. Malowanie jest genialne. Miłej jazdy i nie trać nerwów na takie szczegóły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.