Skocz do zawartości

[Mostek] dokładanie podkładek pod mostek a bezpieczeństwo jazdy


Rekomendowane odpowiedzi

witajcie zakupiłem sobie rower Huragan 1 w rozmiarze 54, po zakupie i wstępnej przymiarce stwierdziłem że rower jest fajny ale jak na mój wiek i przyzwyczajenia pozycja za kierownicą jest trochę "zbyt sportowa" to znaczy przy wzroście 179 cm sięgając kierownicy muszę się zbytnio wyciągać w dół, przyzwyczaiłem sie do jazdy na gravelu gdzie pozycja była bardziej wyprostowana

W celu poprawy tej pozycji na bardziej wygodną podłożyłem z innego roweru pod mostek jeszcze kilka podkładek, całość jest teraz wyższa o jakieś 1,5 do 2 cm niz to było oryginalnie w tym modelu. Rzecz jasna śruba rury sterowej która oryginalnie była zainstalowana jako m6 o długości 50 mm musiała zostać wymieniona - stad  w jej miejsce wkręciłem śrubę m6 o długości 80 mm i na pierwszy rzut oka całość wydaje się działać poprawnie, widelec sie fajnie kręci, wszystko wydaje się solidnie zmontowane

 

Tylko tak w tyle głowy pojawiła mi się obawa czy przypadkiem w ten sposób podnosząc wysokość kierownicy nie ryzykuje tym że bądź to na rurze sterowej badź na mostku powstają napręzenia i całosć jest bardziej podatna na pęknięcie. Nie potrafie sie wczytać czy w tym modelu rura sterowa jest aluminiowa czy wykonana z karbonu, a to chyba robi różnicę

 

Prosze o porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeśli widelec ma karbonową rurę sterową to powinieneś mieć tam ekspander zamiast klasycznej gwiazdki.

Ogólnie w miarę rozsądna wartość podkładek pod mostkiem to około 3-4 cm. Trzeba oczywiście zwracać uwagę, żeby mostek łapał rurę sterową na całej wysokości minus około 2-3 mm na top cap.

Rozwiązaniem Twojego problemu może być mostek z innym kątem. Uzyskasz ten sam efekt co w przypadku podkładek a wszystko będzie zgodne ze standardami i bezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Martinus_vm napisał:

witajcie zakupiłem sobie rower Huragan 1 w rozmiarze 54, po zakupie i wstępnej przymiarce stwierdziłem że rower jest fajny ale jak na mój wiek i przyzwyczajenia pozycja za kierownicą jest trochę "zbyt sportowa" to znaczy przy wzroście 179 cm sięgając kierownicy muszę się zbytnio wyciągać w dół, przyzwyczaiłem sie do jazdy na gravelu gdzie pozycja była bardziej wyprostowana

W celu poprawy tej pozycji na bardziej wygodną podłożyłem z innego roweru pod mostek jeszcze kilka podkładek, całość jest teraz wyższa o jakieś 1,5 do 2 cm niz to było oryginalnie w tym modelu. Rzecz jasna śruba rury sterowej która oryginalnie była zainstalowana jako m6 o długości 50 mm musiała zostać wymieniona - stad  w jej miejsce wkręciłem śrubę m6 o długości 80 mm i na pierwszy rzut oka całość wydaje się działać poprawnie, widelec sie fajnie kręci, wszystko wydaje się solidnie zmontowane

 

Tylko tak w tyle głowy pojawiła mi się obawa czy przypadkiem w ten sposób podnosząc wysokość kierownicy nie ryzykuje tym że bądź to na rurze sterowej badź na mostku powstają napręzenia i całosć jest bardziej podatna na pęknięcie. Nie potrafie sie wczytać czy w tym modelu rura sterowa jest aluminiowa czy wykonana z karbonu, a to chyba robi różnicę

 

Prosze o porady

Jeżeli dołożyłeś podkładki, to znaczy że teraz mostek zaciska się tylko częściowo na rurze, być może nawet tylko w połowie. Wspaniała droga do wypadku.

Śruba o której piszesz nic nie trzyma, bo służy tylko do kasowania luzu. Bo dokręceniu mostka, możesz ją nawet wykręcić.

Kup inny mostek i ustaw na +. 

Wybrałeś zły rower i tyle. Czy to szosa czy gravel, nie ma znaczenia, bo istnieją gravele Race jak i rowery szosowe Endurance.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkładek pod mostkiem możesz mieć i kilometr, chociaż zdaje się w przypadku rur karbonowych są tam jakieś ograniczenia. Ważne, aby tak jak pisze Dokumosa - aby obie śruby mostka zaciskające się na rurze sterowej właśnie na tej rurze się zaciskały.

W praktyce - rura powinna się kończyć, minimalnie, 1-2mm pod górną krawędzią mostka. Najlepiej zaś aby sięgała ponad mostek,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Najlepiej zaś aby sięgała ponad mostek

Ponad mostek nie może sięgać bo nie skasujesz luzu cap endem, czy jak tam się nazywa ten kapturek ze śrubą. Jak rura sięga ponad mostek musisz dać podkładkę nad mostek

Edytowane przez Greg1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to tylko takie zabezpieczenie, zeby rura nie okazala sie za krotka. Nie ma zadnego uzasadnienia technicznego. Mostek powinien byc powyzej rury zeby expanderem/gwiazdka dalo sie ustawic preload.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku węgla ma uzasadnienie - nawet w przypadku drogich ekspanderów jednak zmniejsza to ryzyko nadpęknięcia od góry rury, szczególnie gdy ucięta niechlujnie.

W przypadku alu to tylko higiena. Często np. kapsel nie jest płaski, rura jest 0,5mm za długa itp. co nie pozwala na skasowanie luzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Dokumosa napisał:

A słyszałeś o higienie dawania jednej 2-5mm podkładki nad mostek? W przypadku rury węgielnejto nawet częsty wymóg producenta.

Nie nie słyszałem o takiej odmianie "higieny", co więcej, jakieś 3 miesiące temu kupiłem grawela i ostatnie pół roku czy rok wcześniej dość intensywnie chodziłem po sklepach i oglądałem, przymierzałem, testowałem różne rowery różnych marek i nie przypominam sobie żeby  którykolwiek miał podkładki powyżej mostka. Może nie trafiałem na te "higieniczne". Mam też inne dwa rowery (mtb i fitnessa) i one też nigdy nie były "higieniczne" 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo fabrycznie nigdy rowery nie są składane tak, żeby podkładka była nad mostkiem.

Co do wspomnianej "higieny". Też tak długo myślałem, natomiast chyba coś się zmieniło/ nigdy tak nie było, ale już raczej się tego nie praktykuje. Orbea w rowerach szosowych ZAKAZUJE umieszczania podkładek nad mostkiem. Wynika to co prawda z konstrukcji mostka i podkładek, natomiast jasno wskazuje że takiej potrzeby nie ma i nic złego się nie stanie.

Ekspander ma za zadanie wzmocnić rurę sterową od środka. Aktualnie duża część rowerów szosowych ma różne dziwne mostki, tak jak wspomniana Orbea i nikt jeszcze od tego nie umarł.

Natomiast nie o tym jest pytanie autora i ja nadal twierdzę, że jest to świetna droga do kalectwa.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Martinus_vm napisał:

Tylko tak w tyle głowy pojawiła mi się obawa czy przypadkiem w ten sposób podnosząc wysokość kierownicy nie ryzykuje tym że bądź to na rurze sterowej badź na mostku powstają napręzenia i całosć jest bardziej podatna na pęknięcie. Nie potrafie sie wczytać czy w tym modelu rura sterowa jest aluminiowa czy wykonana z karbonu, a to chyba robi różnicę

Prosze o porady

W opisie producenta w rowerze z 2024 jest rura z karbonu. Wrzuć zdjęcie jak to wygląda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

W przypadku węgla ma uzasadnienie - nawet w przypadku drogich ekspanderów jednak zmniejsza to ryzyko nadpęknięcia od góry rury, szczególnie gdy ucięta niechlujnie.

W przypadku alu to tylko higiena. Często np. kapsel nie jest płaski, rura jest 0,5mm za długa itp. co nie pozwala na skasowanie luzu.

Zawsze tak robię że tnę rurę dłuższą i daję nad mostek standardowy 10mm podkładkę. To rozsądne rozwiązanie bo zawsze ma się możliwość jak coś szybkuego bezkosztowego podniesienia kokpitu. Przy krótkich mostkach nie da się tego zrobić zmieniając jego kąt bo takich nie robią. A w karbonowymi sztywnym widle jaki na zimę kupiłem do HT było nawet zalecenie by tak zrobić z powodu dokładnie takiego jak opisane powyżej.

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, to krótko mówiąc to co robiłem chyba nie jest dobrym pomysłem i należy to odkręcić dopóki jeszcze nie zaliczyłem dłuższej wycieczki, na razie przejechałem tak 200m po chodniku w celach testowych

Chyba wystarczy wrócić do oryginalnej śruby i ilości podkładek i ewentualnie dać mostek w drugą stronę tak aby kierownica była wyżej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Krypto.Szosowiec napisał:

Bo fabrycznie nigdy rowery nie są składane tak, żeby podkładka była nad mostkiem.

Ależ są. Tak fabrycznie miałem złożoną Orbeę, Canyona, Gianta, Scotta, Konę i Speca (w tym ostatnim nawet 1cm była nad mostkiem). Widziałem też tak w Corratecu i Mustache (wszystko mtb).

Ale faktem jest, że wraz z przekombinowanymi rozwiązaniami typu pancerze wchodzące przez kapsel nie widuje się tego.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilość podkładek pod mostkiem ogranicza długość rury sterowej, max może być tyle żeby mostek był na jej końcu swoją górną częścią. Wiadomo musi być te 2-3mm wyżej żeby można było to wszystko odkręcić, usztywnić. 

FUNN-Blog-3.jpg

Przy długiej rurze sterowej trzeba pomyśleć o dłuższym ekspanderze 

71fmTLV9mkL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Żeby jeszcze podnieść kierownicę jeśli skończyła się rura sterowa można zastosować mostek na + (zagięty do góry) i dać kierownicę ze wzniosem (rased drop bar). 

180772-largest_Control-Tech-riser-drop-b

50mmand70mmontopwithrisecallouts_2_750x7

Edytowane przez ernorator
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

@ernorator

Dziękuje za te zdjęcia, szczególnie te 2 pierwsze jak to powinno wyglądać

Ja ostatecznie powróciłem do oryginalnej liczby podkładek dzięki czemu górna krawędź mostka jest właśnie 2-3 mm nad górną krawędzią rury sterowej. Do tego obróciłem mostek w 2 stronę i dzięki temu kierownica jest znacznie wyżej i wygodniej niż była w oryginalnej wersji. 

Rower kupowałem przez internet jako lżejszą alternatywę dla Marina 4 Corners, faktycznie nie dopatrzyłem się że stosunek Stack do Reach przemawia za tym, że jest to zdecydowanie  sportowa geometria. 10 lat temu jeździłem na zbliżonej geometrii, teraz po takiej jeździe pewnie musiałbym iśc do ortopedy. 🙃

Edytowane przez Martinus_vm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, ernorator napisał:

Ilość podkładek pod mostkiem ogranicza długość rury sterowej, max może być tyle żeby mostek był na jej końcu swoją górną częścią. Wiadomo musi być te 2-3mm wyżej żeby można było to wszystko odkręcić, usztywnić. 

FUNN-Blog-3.jpg

Przy długiej rurze sterowej trzeba pomyśleć o dłuższym ekspanderze 

71fmTLV9mkL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Żeby jeszcze podnieść kierownicę jeśli skończyła się rura sterowa można zastosować mostek na + (zagięty do góry) i dać kierownicę ze wzniosem (rased drop bar). 

180772-largest_Control-Tech-riser-drop-b

50mmand70mmontopwithrisecallouts_2_750x7

 

 Nie wiem właściwie po co to pokazujesz. Było już mówione że dłuższy expander dotyczy karbonowych rur a pokazujesz przykład z alu. Poza tym ZAWSZE nie warto ciąć rur na pałę, na krótko, a zostawiać więcej te 10-15mm podkładek nad i pod mostkiem. Nie trzeba wówczas jak chcemy podnieśc czy opuścić kokpit rzeźbić z mostkami czy kierownicami po kilka stów tylko przełożyć za darmo podkładki, takie proste i tanie. Na dodatek łatwiej sprzedać sztuciec jak się nam znudzi i wolimy nowy. A systemowe mostki z systemowymi podkładkami zawsze się nadają do jednego - do śmieci i zmieniamy na normalny 😉 Można taką zmianę zrobić jak ja nawet gdy przez stery linki wchodzą.

Proszę bardzo - raz, dwa, trzy, cztery, rowery  😉 

 

 

 

20240606_095757.jpg

20240606_095710.jpg

20240606_095610.jpg

20240606_095459.jpg

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pokazuje jak najwyżej na rurze sterowej dać bezpiecznie mostek, przepraszam, że nie zrozumiałeś, postaram się być bardziej dokładny w przyszłości

2. W temacie chodzi o jak najwyższe zamontowanie mostka, komin nie jest niezbędny

3. Nie wiem kto tu pisze o cięciu rury sterowej na pałę, myślałem wręcz, że problem polega na tym, że była fabrycznie za krótka

4. Opuszczanie mostka nie występuje w tym wątku

5. Jeśli pragniesz jeździć z kominem to nikt Tobie tego nie zabrania,  ja jeżdżę bez bo dokładnie wiem gdzie chcę swój a ewentualna sprzedaż nie jest powodem do jego posiadania bo mnie odrzuca i pewnie kilka innych osób

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Mentos napisał:

 

 Nie wiem właściwie po co to pokazujesz. Było już mówione że dłuższy expander dotyczy karbonowych rur a pokazujesz przykład z alu. Poza tym ZAWSZE nie warto ciąć rur na pałę, na krótko, a zostawiać więcej te 10-15mm podkładek nad i pod mostkiem. Nie trzeba wówczas jak chcemy podnieśc czy opuścić kokpit rzeźbić z mostkami czy kierownicami po kilka stów tylko przełożyć za darmo podkładki, takie proste i tanie. Na dodatek łatwiej sprzedać sztuciec jak się nam znudzi i wolimy nowy. A systemowe mostki z systemowymi podkładkami zawsze się nadają do jednego - do śmieci i zmieniamy na normalny 😉 Można taką zmianę zrobić jak ja nawet gdy przez stery linki wchodzą.

Proszę bardzo - raz, dwa, trzy, cztery, rowery  😉 

 

 

 

20240606_095757.jpg

20240606_095710.jpg

20240606_095610.jpg

20240606_095459.jpg

Orbea Avant lub Orca. Pokaż mi jak mam wsadzić normalny mostek 😉

Co do komina nad mostkiem i argumentu o sprzedaży. Nie każdy chce jeździć ze stosem podkładek, bo kiedyś może ten rower sprzeda. Jeżdżę nim tu i teraz i to mi ma pasować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że są przegięcia, trzeba to wyważyć, 15mm pod i 15mm nad to żaden stos, to czysty rozsądek i roztropność, i nie chodzi głównie o odsprzedaż a o własne flexibility w czasie używania. A że są rowery, głównie szoski gdzie normalnego mostka nie wsadzisz to wiem, i ubolewam, co poradzić, nie kupowac badziewia :-D. No i się zdaje że akurat autora problem tych bezsensownych systemowych mostków nie dotyczy, choć widziałem już systemowe gdzie można systemowe podkładki dawać po obu stronach, więc producenci chyba zauważyli problem wciskania ludzią bezsensownych rozwiązań, bo łone take ładne ;-).

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...