Skocz do zawartości

[napęd] przejście na suport z zewnętrznymi łożyskami w klasycznym rowerze


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,
mam taki projekt rowerowy, który prowadzę od kilkunastu lat - własnoręcznie składany rower trekkingowy.

Obecny suport jest na kwadrat i nic nie strzela, nie przeskakuje, ale czuję, że pedały są rozstawione zbyt wąsko oraz mam wrażenie pływania zestawu korba-suport przy podjazdach z załadowanym rowerem. Przyjmuję, że może to być kwestia długiej ramy, ale na dużo krótszych ramach MTB z kwadratem czułem to samo.

Chciałbym odświeżyć ten element - korba ma kilkanaście tys km przebiegu, a mi modyfikacje sprawiają frajdę:)

Przeglądałem suporty Octalink, ale dzisiaj dowiedziałem się, że to przeżytek - chyba miałem dosyć długą przerwę w rowerach.

 

Pytanie:

co muszę sprawdzić i jakie mam opcje na wkład suportu z zewnętrznymi łożyskami w mojej ramie, jakiej technologii szukać i o czym pamiętać?

 

Zależy mi na:
- kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3)
- korba z mocowaniem osłony tarczy (ochrona nogawki)
- sztywność zestawu
- poszerzeniu rozstawu pedałów
- szczelność (czasami nocujemy pod chmurką)
- dostępna zębatka 38T/39T
- super, gdyby waga nowego zestawu korba + suport była niższa, obecnie to 890g (ramiona korby, blat, śruby, suport)
- korby wizualnie kompatybilne z rowerem (coś w stylu linii Nexus/Alfine)

Parametry mufy suportowej ramy:
- szerokość: 67,3mm
- średnica wewnętrzna: 35 mm

Obecny wkład suportu to Accent BB-40 kwadrat 68x124,5 mm.

Budżet: 400-500zł, da się coś tu podziałać?
 

IMG_20210627_193856_2.jpg

DSC_3379.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największym problemem bedzie konieczność frezowania mufy jeśli chcesz zainstalować zewnętrzne łożyska. Mało który serwis ma narzędzia do tego.

Nie wiadomo z jaką tolerancja została zrobiona mufa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale do czego chcesz wkręcić ten suport? Dałeś enigmatyczne foto ale tak jak kolega @no1 pisze powyżej nie widać żeby mufa była przygotowana pod suport współczesny, zresztą trudno żeby było inaczej skoro wynalazek jest od niej młodszy o kilkadziesiąt lat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest szosowa rama typu Peugeot z lat 70tych. Tłukli na tym projekcie w całej europie. Token na pewno będzie miał w ofercie suport konwersyjny.

 

Fakt, frez tu nie ma szans, co najwyżej można próbować rozwiertakiem regulowanym wjechać - ale poco? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba określić jaki jest gwint w mufie, francuski czy angielski, stawiam na angielski. Korba do tego zestawu może być jakiś Sturmey Archer FCT88 lub inna, zajrzyj do sklepu Antymateria tam coś mają. Waga suportu z  korbą wyjdzie więcej niż zakładasz, prawdopodobnie 950-1000 gramów. Koszty zestawu będą wyższe niż zakładasz, ale warto też poszukać korby na Ali w Chinach, wyjdzie dużo taniej.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam kilka informacji, jeśli to coś ułatwi:

Obecny wkład suportu to Accent BB-40 kwadrat 68x124,5 mm, BSA.

Rama CrMo, trekkingowa/miejska, nie szosowa, tak by wynikało z dumnych napisów na ramie, otworów na piasty wielobiegowe oraz mocowań na bagażnik w widelcu przednim.

Propozycja korby SturmeyArcher bardzo ciekawa, podoba mi się.

 

Przejadę się do warsztatu, trochę kwestii mam już do sprawdzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

poszerzeniu rozstawu pedałów

Pozostaje kwadrat lub octalink

 

W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

- szczelność (czasami nocujemy pod chmurką)

praktycznie każdy suport ma łożyska uszczelniane. Kup suport "cały" metalowy, jest sztywniejszy. Plastikowe pływają.

 

W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

- kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3)

sprawdź jaka ma być linia łańcucha, i dobierz odpowiedni suport na kwadrat lub octalink. Linia łańcucha jest ważniejsza Możesz dobrać szersze lub węższe suporty aby wyjść zgodnie z linią łańcucha. 

Jak brakuje 5 mm do linii łańcucha, to suport musi być szerszy/węższy o 10 mm. Sprawdź czy tylną koronkę możesz założyć odwrotnie, w ten sposób też można ustawić linię łańcucha.

 

W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

dostępna zębatka 38T/39T

no to kupiujesz acera m361, bo ma wymienne blaty, i szukasz blatu 38 pod środkowe mocowanie. Reszty pozbywasz się.

 

W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

korba z mocowaniem osłony tarczy (ochrona nogawki)

Nie używam, a mam nexus 8 z korbą acery m361. Po prostu odpowiednie spodnie, lub opaska odblaskowa na prawą nogawkę i problem z głowy. 

 

W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał:

kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3)

Może być też łańcuch do 6/7/8 rzędowych napędów, jak zastosujesz acerę

Edytowane przez inforobert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...