miok Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 Cześć, mam taki projekt rowerowy, który prowadzę od kilkunastu lat - własnoręcznie składany rower trekkingowy. Obecny suport jest na kwadrat i nic nie strzela, nie przeskakuje, ale czuję, że pedały są rozstawione zbyt wąsko oraz mam wrażenie pływania zestawu korba-suport przy podjazdach z załadowanym rowerem. Przyjmuję, że może to być kwestia długiej ramy, ale na dużo krótszych ramach MTB z kwadratem czułem to samo. Chciałbym odświeżyć ten element - korba ma kilkanaście tys km przebiegu, a mi modyfikacje sprawiają frajdę:) Przeglądałem suporty Octalink, ale dzisiaj dowiedziałem się, że to przeżytek - chyba miałem dosyć długą przerwę w rowerach. Pytanie: co muszę sprawdzić i jakie mam opcje na wkład suportu z zewnętrznymi łożyskami w mojej ramie, jakiej technologii szukać i o czym pamiętać? Zależy mi na: - kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3) - korba z mocowaniem osłony tarczy (ochrona nogawki) - sztywność zestawu - poszerzeniu rozstawu pedałów - szczelność (czasami nocujemy pod chmurką) - dostępna zębatka 38T/39T - super, gdyby waga nowego zestawu korba + suport była niższa, obecnie to 890g (ramiona korby, blat, śruby, suport) - korby wizualnie kompatybilne z rowerem (coś w stylu linii Nexus/Alfine) Parametry mufy suportowej ramy: - szerokość: 67,3mm - średnica wewnętrzna: 35 mm Obecny wkład suportu to Accent BB-40 kwadrat 68x124,5 mm. Budżet: 400-500zł, da się coś tu podziałać? Cytuj
no1 Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 Największym problemem bedzie konieczność frezowania mufy jeśli chcesz zainstalować zewnętrzne łożyska. Mało który serwis ma narzędzia do tego. Nie wiadomo z jaką tolerancja została zrobiona mufa. Cytuj
miok Napisano 3 Czerwca 2024 Autor Napisano 3 Czerwca 2024 (edytowane) A takie coś nie podejdzie bez zmian w ramie? Suport (gwint angielski BSA, 68mm szerokość): https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/sora-r3000/BB-RS501.html lub https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m6100/BB-MT501.html Korba: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/cues-u6000-11-speed/FC-U6000-1.html (+ zmiana zębatki na 38/39T) lub https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/alfine-s7000s700/FC-S501.html Edytowane 3 Czerwca 2024 przez miok Cytuj
olo850 Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 No ale do czego chcesz wkręcić ten suport? Dałeś enigmatyczne foto ale tak jak kolega @no1 pisze powyżej nie widać żeby mufa była przygotowana pod suport współczesny, zresztą trudno żeby było inaczej skoro wynalazek jest od niej młodszy o kilkadziesiąt lat. Cytuj
marcin_ostrów Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 @miok ,splanować mufę będzie trzeba , ale potem to co podlinkowałeś powinno podejść. Z tym że nie podejmuje się napisać jaka będzie linia łańcucha Cytuj
Dokumosa Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 W stalowej ramie planować mufę? Po jasną cholerę? Pomijam, że te frezy się prędzej sfajdają niż coś.tam splanują. Cytuj
Electronite Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 To jest szosowa rama typu Peugeot z lat 70tych. Tłukli na tym projekcie w całej europie. Token na pewno będzie miał w ofercie suport konwersyjny. Fakt, frez tu nie ma szans, co najwyżej można próbować rozwiertakiem regulowanym wjechać - ale poco? Cytuj
leejoonidas Napisano 3 Czerwca 2024 Napisano 3 Czerwca 2024 (edytowane) Trzeba określić jaki jest gwint w mufie, francuski czy angielski, stawiam na angielski. Korba do tego zestawu może być jakiś Sturmey Archer FCT88 lub inna, zajrzyj do sklepu Antymateria tam coś mają. Waga suportu z korbą wyjdzie więcej niż zakładasz, prawdopodobnie 950-1000 gramów. Koszty zestawu będą wyższe niż zakładasz, ale warto też poszukać korby na Ali w Chinach, wyjdzie dużo taniej. Edytowane 3 Czerwca 2024 przez leejoonidas Cytuj
miok Napisano 3 Czerwca 2024 Autor Napisano 3 Czerwca 2024 Dodam kilka informacji, jeśli to coś ułatwi: Obecny wkład suportu to Accent BB-40 kwadrat 68x124,5 mm, BSA. Rama CrMo, trekkingowa/miejska, nie szosowa, tak by wynikało z dumnych napisów na ramie, otworów na piasty wielobiegowe oraz mocowań na bagażnik w widelcu przednim. Propozycja korby SturmeyArcher bardzo ciekawa, podoba mi się. Przejadę się do warsztatu, trochę kwestii mam już do sprawdzenia. Cytuj
inforobert Napisano 14 Czerwca 2024 Napisano 14 Czerwca 2024 (edytowane) W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: poszerzeniu rozstawu pedałów Pozostaje kwadrat lub octalink W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: - szczelność (czasami nocujemy pod chmurką) praktycznie każdy suport ma łożyska uszczelniane. Kup suport "cały" metalowy, jest sztywniejszy. Plastikowe pływają. W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: - kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3) sprawdź jaka ma być linia łańcucha, i dobierz odpowiedni suport na kwadrat lub octalink. Linia łańcucha jest ważniejsza Możesz dobrać szersze lub węższe suporty aby wyjść zgodnie z linią łańcucha. Jak brakuje 5 mm do linii łańcucha, to suport musi być szerszy/węższy o 10 mm. Sprawdź czy tylną koronkę możesz założyć odwrotnie, w ten sposób też można ustawić linię łańcucha. W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: dostępna zębatka 38T/39T no to kupiujesz acera m361, bo ma wymienne blaty, i szukasz blatu 38 pod środkowe mocowanie. Reszty pozbywasz się. W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: korba z mocowaniem osłony tarczy (ochrona nogawki) Nie używam, a mam nexus 8 z korbą acery m361. Po prostu odpowiednie spodnie, lub opaska odblaskowa na prawą nogawkę i problem z głowy. W dniu 3.06.2024 o 16:40, miok napisał: kompatybilność zębatki z łańcuchem 1 biegowym (piasta wielobiegowa Nexus 3) Może być też łańcuch do 6/7/8 rzędowych napędów, jak zastosujesz acerę Edytowane 14 Czerwca 2024 przez inforobert Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.