Skocz do zawartości

[Koło] Dobór koła na tył 28-centerlock, waga 125 kg


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym was prosic o dobór koła 28 cali do roweru turystycznego, moja masa własna 125 kg :)

W listopadzie 2023 kupiłem na allegro koło Nexelo Crosscountry 29 , 622x20, przejechałem na tym kole moze z 500 km, jednak juz 5 razy pękła mi sprycha po stronie napedowej, za kazdym razem na prostej, nigdy nie miałem takiego problemu. 

Zastanawiam sie czy kupic kolejne całe koło, czy złożyć cos samemu ? mam ze starego koła dobra piaste Deore pod centerlock, co wybrac całe koło, czy może kupic lepszą obrecz i szprychy ?

Koło Nexelo oddaje na gwarancji.

Licze na waszą pomoc i porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Starą piastę możesz wykorzystać. Szprychy - po prostu trzymaj się tego wymiaru co podałem, nie ma tu filozofii. Sapim robi szprychy 2.3mm z nyplami które pasują do normalnych obręczy. Obręcz też nie jest filozofią - jeżeli wazy ~600+g lub ma przynajmniej certyfikat pod e-biki to da radę. To czy to accent, remerx czy DT nie ma większego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obrecz na oku mam taką 

https://allegro.pl/oferta/obrecz-rowerowa-dt-swiss-545d-e-bike-36h-26-x-21-14891975386  choc troche czerwone akcenty nie pasuja mi do kolorystyki roweru :) 

jest tez druga https://allegro.pl/oferta/obrecz-do-elektryka-dt-swiss-dt-u-623-db-29-25-32l-15062830318 ale ona juz ma 32 otwory, a nie znalazłem wersji na 36 otworów, jednak chcialbym wykorzystac piaste.

 

A co do szprych to jak poprawnie dobrac dlugosc na podstawie modelu piasty ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2024 o 09:04, uzurpator napisał:

545d to bardzo dobra obręcz.

aktualną piaste mama SHIMANO FH-M595 na 32 szprychy, czyli wybiore Obręcz do elektryka DT Swiss DT U 623, tylko ciagle mam problem z odpowiednim doborem szprych.

Ile kosztuje zaplecenie koła ? jakies orientacyjne ceny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2024 o 09:00, pazdziochhh napisał:

obrecz na oku mam taką 

https://allegro.pl/oferta/obrecz-rowerowa-dt-swiss-545d-e-bike-36h-26-x-21-14891975386  choc troche czerwone akcenty nie pasuja mi do kolorystyki roweru :) 

jest tez druga https://allegro.pl/oferta/obrecz-do-elektryka-dt-swiss-dt-u-623-db-29-25-32l-15062830318 ale ona juz ma 32 otwory, a nie znalazłem wersji na 36 otworów, jednak chcialbym wykorzystac piaste.

 

Dobra ale w temacie jest że 28" a ta 545d z linku to jest jak czytam 26"

rzuć okiem na rafki dartmoora - nie twierdze że są lepsze od DT ale jest to dodatkowa opcja

ewentualnie mach1

W krakowskim koło-koła zaplot kosztuje 80 zeta (nie ma w tym szprych ani nypli)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 1.06.2024 o 15:26, pazdziochhh napisał:

aktualną piaste mama SHIMANO FH-M595 na 32 szprychy, czyli wybiore Obręcz do elektryka DT Swiss DT U 623, tylko ciagle mam problem z odpowiednim doborem szprych.

Ile kosztuje zaplecenie koła ? jakies orientacyjne ceny

I na czym finalnie stanęło? Jaki zestaw wziąłeś? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie dopiero na dniach  zamawiał , ale bede zamawiał obrecz  DT Swiss DT U 623 DB 29" 25 32L, szprychy 2,3 mm Sapim Leader, piaste zostawie swoją ze starego koła ale oddam obrecz i piaste do gościa co naprawia rowery , wymierzy mi długosc szprych, zamówie a później zaplecie koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skrócie - aby kompensować różnice naprężenia szprych wynikające z róznych kątów szprych w kole. Jak zrobisz tylne koło na szprychach tego samego kalibru to bardziej stroma strona będzie przenosić całe obciążenie.

Jezeli na stronę napędu idą szprychy 2.3, to na drugą powinno się dać 2.0 lub nawet 1.8mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy założeniu, że kołnierze piasty są równej wysokości, a obręcz jest symetryczna, kąty pochylenia szprychy po stronie napędowej i hamulcowej są istotnie różne. By siły ciągnące obręcz się wzajemnie znosiły, szprychy po stronie napędowej muszą być mocniej naciągnięte. Dając grubszą szprychę po stronie bardziej naciągniętej uzyskuje się bardziej równomierne naprężenie przekroju po lewej i prawej.

Mam w domu koła, w których obręcze są asymetryczne, a geometria piast tak dobrana, że długości szprych z prawej i lewej są równe.
Są też piasty, gdzie jeden kołnierz jest wyższy, a drugi niższy i przy odpowiednio dobranej obręczy też uzyska się równe szprychy, a więc i równe naprężenia.
Taki układ w branży zwykło się nazywać "zero dish".

Uczciwy koszt zaplotu to 80-100zł za koło.

Edytowane przez KSikorski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, KSikorski napisał:

Przy założeniu, że kołnierze piasty są równej wysokości, a obręcz jest symetryczna, kąty pochylenia szprychy po stronie napędowej i hamulcowej są istotnie różne.

Jedyne co tak naprawdę ma znaczenie, to kąty pod jakimi wychdzą szprychy. Rozmiary kołnierzy, w graniach tego co jest na rynku, nie mają akurat żadnego znaczenia. Ale offsetowe obręcze - rzeczywiście tak.

Ale to jest porno dla masochistów. Praktyka jest taka, że na stronę napędu dajemy szprychy oczko grubsze niż na drugą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...