Skocz do zawartości

[sztyca] dobrej jakości, lekka, carbon czy alu


Rekomendowane odpowiedzi

Zaczęła mi strzelać sztyca w gravelu. Strzela podczas pedałowania. Wyczyściłem komin w ramie, rurę sztycy oraz samo jarzmo. Całość poskręcałem od zera zwracając uwagę na siłę dokręcenia. Dzisiaj idę pojeździć i sprawdzę, czy jest poprawa. Zakładam jednak, że czeka mnie wymiana sztycy na nową. W związku z tym mam kilka pytań do bardziej doświadczonych forumowiczów. Sztyca 27,2 do alu gravela Rondo. Ważę 85-90 kg w zależności od okresu sezonu. Sztyca z offsetem.

1. Rozważam zakup Ergon CF Allroad Pro, ale mam obawy: 

- niby producent podaje, że do 100 kg ale mało mi brakuje. Poza tym przewaga to teren, zdarza mi się skoczyć siedząc, mam sporo nawyków mtb, 
- nie jestem pewien jak ta sztyca sprawdzi się z torbą podsiodłową. Może być tak, że wpadnie torba mająca kilkanaście litrów pojemności, 

2. Carbon czy jednak lepsze alu? 

Gdzieś tam w głowie siedzi myśl, że może jednak dobrej jakości alu a nie carbon? Wpadły mi w oko takie sztyce ALU:

- PRO PLT
- PRO Vibe Alloy
- EASTON EA90
- Deda Zero

3. Jeżeli jednak carbon to co? 

Jeżeli jednak carbon to co warto brać pod uwagę uwzględniając wagę i sposób użycia? 

PS
Fabryczna sztyca to jakiś tani zoom.

Edytowane przez Eathan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie jest pęknięta to dlaczego chcesz wymieniać? Dobrze wyczyścić , ew. użyć pasty do karbonu, pomaga na jakiś czas. Oczywiście sztyca karbonowa lepsza, lepiej tłumi...dla mnie duża różnica w oparciu o własne doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nossy wyczyszczona, posmarowana. Dzisiaj będzie test. Jednak w jednym z poprzednich rowerów to nic nie dało. Strzelało jak wściekłe, bo okazało się, że problem był na styku rury i jarzma. Nie wiem co jest tutaj, ale posta dałem jako badanie tematu. Jak będzie strzelać to będę wymieniać. 

Jakieś konkretne modele carbonowe pod podaną wagę i zastosowanie możesz polecić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkretnych modeli Tobie nie polecę bo ja wymieniałem sztycę alu d-fuse gianta na karbonową d-fuse. Wagi to nie zmieniło, ale komfort dość mocno. Nie wiem jak wygląda jarzmo u Ciebie, w moim drugim rowerze (szosa rama karbon plus sztyca karbon) trzeba regularnie czyścic i smarować bo inaczej nape....a jakby rama miała je...ć.  

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję zmierzyć możliwie dokładnie, suwmiarką elektroniczną lub mikromierzem średnicę otworu w ramie i średnicę sztycy.
Standardy standardami, a dopuszczenia na produkcji swoją drogą. Bywa że różnica w średnicach przekracza 0,5mm, nic nie zrobisz jak masz otwór w ramie 27,8mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam Sp-013 Ogevkina , jest z padem więc nie trzeba używać żadnych past, jest do 150kg człowieka, albo ogólnego nacisku ;) Niestety bez offsetu, ale... z pomocą przychodzi Fltyxii SP-05 ;)

jak po wymianie siodła trzeszczy to problem może być w prętach , bądź w samym siodle. Okleiłbym pręty i jeszcze raz zacisnął. Pomęczył bym siodło może mieć luzy pręt - siodło, mam kilka takich siodełek  po dużym przebiegu, po wielu przygodach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też występowało strzelanie z okolic sztycy/siodełka w czsie gdy tyłek spoczywał na rzeczonym siodełku. Rower Merida Big Nine Lite, fabryczna sztyca Merida CC comp 30.9mm. Próbowałem smarowania, czyszczenia, podklejania taśmą klejącą, eksperymentowałem z różnymi momentami dokręcania sztycy i siodełka- bez rezultatu. Ostatecznie podjałem zdecydowane kroki - sztyca Pro Koryak  (chciałem spróbować innego typu mocowania prętów) oraz nowa obejma na śrubkę xlc. Od tego czasu zdecydowana poprawa. Bardzo sporadyczne i znacznie cichsze/i nie tak  metaliczne trzaski czasami się zdarzaja ale to jest może 5% tego co było - będę testował inne siodełka w tym sezonie (ważę ponad 90kg...).  Co do wspomnianej średnicy i pomiaru suwmiarką to dobry trop - zmierzyłem i Merida ma 30.85mm a PRO 30.94mm (wchodzi bez problemu).

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra to należy się podsumowanie. Tak jak napisałem wcześniej rozebrałem i wyczyściłem jarzmo, zacisk sztycy oraz komin i samą rurkę. Po ponownym poskładaniu, poskręcaniu z odpowiednimi momentami i problemu nie ma. Wczoraj wpadło 100 km i jest idealna cisza. Zobaczymy co przyniosą kolejne jazdy. Chwilowo nie zamawiam nowej sztycy.

Rekonesans w temacie sztycy skończył się krótką listą "rurek", które biorę pod uwagę. Ceny i waga wg. danych na stronach producenta/sprzedawcy więc mogą być różnice. 

  • Canyon S13 VCLS CF - 220g / 560 zł, 
  • PRO Vibe Alloy - 250g / 330 zł, 
  • EASTON EA90 - 260g / 360 zł, 

Kusi jeszcze temat OG-EVKIN SP-012 (220g / 220 zł). Tyle, że to chińczyk i mam obawy. Niby producent jest jednym z bardziej polecanych "chińczyków"... Szczególnie ciekawe jest samo jarzmo. Do tego 150 kg limitu wagi też wygląda obiecująco. 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PRO Vibe to klasa sama w sobie. Mam od dłuższego czasu i polecam. PRO PLT także, ale komponenty są nieco cięższe.

Co do smarowania sztycy. Niezmiennie polecam w Polsce bardzo mało popularny płyn Efetto Mariposa Carbogrip. Nie ma kuleczek więc nie rysuje sztycy i nie powoduje strzelania, a jednocześnie utrzymuje sztycę na miejscu i wycisza jak smar.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Eathan napisał:
  • Canyon S13 VCLS CF - 220g / 560 zł, 
  • PRO Vibe Alloy - 250g / 330 zł, 
  • EASTON EA90 - 260g / 360 zł, 

No to przy nich ta XLC (za 45 zł), którą pokazywałem, stosunek cena/waga ma wprost rewelacyjny, a jakość też sprawia dobre wrażenie. Kuta z jednego kawałka, solidne jarzmo na dwie śruby, wewnętrzne cieniowanie w dwóch płaszczyznach (inna grubość ścianki przód-tył niż po bokach).  

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.05.2024 o 13:50, Eathan napisał:

@kaido2 o prętach siodła nie pomyślałem, ale sprawdzę również to. Co masz na myśli pisząc o oklejaniu? Chodzi o owinięcie taśmą izolacyjną prętów w miejscu kontaktu z jarzmem? 

Dokładnie tak. . jak trzeszczy i wiem, ze to wina prętów to po prostu oklejam miejsce styku cienką taśmą, bądź powertapem i w tym miejscu mam święty spokój.. Nawet jak piachu naleci, to jest cisza.  :)

  

W dniu 26.05.2024 o 08:16, Eathan napisał:

Kusi jeszcze temat OG-EVKIN SP-012 (220g / 220 zł). Tyle, że to chińczyk i mam obawy.

Przewaliłem na niej już trochę km wcale lekko się z nią nie obchodząc , bo to przecież chińczyk za niewielkie pieniądze w chińskiej ramie zresztą :) .

Edytowane przez kaido2
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akurat SP-013 bez offsetu, ale też z patentem jeżeli chodzi o mocowanie siodła. Przyznaje się bez bicia, myślałem, ze chodzi Tobie o ten sam model. Wracając:

Trochę sceptycznie  podchodziłem z początku , bo pomimo iż wiedziałem, ze  sztyca będzie na poziomie( wcześniej nabyłem od nich kierę), to za ta kasę zaryzykowałem i wszystko jest jak najbardziej ok. Pomimo różnicy jeżeli chodzi o sztycę, to śmiało mogę polecić tego producenta. Produkty są bardzo dobrze wykonane, siodło pomimo patentu nie strzela, sztyca nie wydaje żadnych dzięków podczas naparzania.posiada pad więc nie smarowałem pastą sztyca nie opada.Rower akurat mam cały w karbonie wiec magia działa pod każdym względem. Natomiast nawet  jak wymienisz tylko sztyce, to będzie zdecydowanie lepiej jak na aluminiaku.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skorzystam z okazji i podpytam was panowie jaką dobrać sztycę regulowaną dla bardzo nietypowej osoby :)

Wracam do zdrowia po operacji i mam problemy z wsiadaniem i zsiadaniem z roweru, które już pozostaną ze mną na zawsze. Taka sztyca regulowana bardzo by mi ułatwiła korzystanie z roweru. Może być ciężka, bez znaczenia jaki materiał, głównie zależy mi aby była trwała, jeśli to możliwe żeby jak najmniej było trzeba ją czyścić i sprawdzać oraz rozsądnie cenowo jak dla rencisty ;) 

Rower MTB - nie wiem czy to ma znaczenie nawet ;) Jaką sztycę regulowaną polecacie panowie ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...