theWalker Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja Cześć, Mój rower to klasyk MTB XC na kołach 26" z napędem 9x3. Piasta XT FH-M775. Czy da się to przejść na napęd 12r? Mój stan wiedzy na temat systemów utknął w czasach 9-rzędówek, więc nie wiem co z czym się teraz je, i jaka jest moda. Nie celuję w konkretne firmy, raczej chciałbym, żeby dało się to zrobić względnie niedużym kosztem, np. wymiana bębenka. Z tego co wstępnie wyczytałem, wiem, że przeskok na 11r jest raczej bezbolesny i 9r bębenki shimano są w stanie przyjąć takie kasety. Drugie pytanie dotyczy suportu. Aktualny suport i korba to FSA, FSA MEGAEXO BB-7000 na angielskim gwincie. Czy można to ewentualnie zastąpić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja (edytowane) Wszystko się da. Kwestia budżetu który może przewyższyć po woelokroć wartość roweru. Do tego wózek przerzutki w skrajnym dolnym położeniu będzie 5cm od podłoża Edytowane 22 Maja przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 22 Maja Autor Udostępnij Napisano 22 Maja (edytowane) Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, ale jeżeli pytasz czy jeżdżę 'gratem', to nie;). Budżetowo jestem gotowy. Wstępnie zakładałem górną granicę 1.5-2K za modernizację. Celuję raczej w średnią/średnią-wyższą półkę, z uwagi na ewentualne koszty naprawy w przyszłości. Nie potrzebuję ultra-lekkich-karbonowo-złotych części. Edytowane 22 Maja przez theWalker Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja Nie chodzio to czy to grat tylko o potencjalną wartość takiego używanego roweru na kołavh 26". Biorąc pod uwagę popyt na takie wynalazki kwoty transakcyjne są grubo poniżej oczekiwań sprzedających. W 2k się na luzie zamkniesz. W przypadku shimano trzeba kombinować z korbą ze względu na linię łańcucha. W przypadku sram ogarnisz linię blatem z 6mm offsetem. Zmiana koła ew. przeplot na piastę umożliwiającą montaż kasety zaczynającej się od 10T. Przemyśl tylko czy jest sens. Przy takim kole oraz ograniczeniach wynikających z miejsca na jakąś większą zębatkę z przodu funkcjonalność 1x12 będzie mocno ograniczona. Delikatny napęd będziesz zajeżdżał 2x szybciej niż przy kole 29" Do tego to o czym wspomniałem - wózek dyndający blisko podłoża. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 22 Maja Autor Udostępnij Napisano 22 Maja A widzisz, teraz ma to sens. Nie miałem bladego pojęcia o takich rzeczach. Dobra, to odkładając pomysł na półkę, co byś tu zasugerował? 11x1, 10x2 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 22 Maja Mod Team Udostępnij Napisano 22 Maja Mam rower na kolach 26'. Niedawno zmieniłem napęd na 2x10 i jestem happy. Korba Deore M6000 36/26, manetka tył Saint, manetka przód XT M8000, przerzutka tył XT M8000, kaseta 11-42, przednia przerzutka została stara XT. Do tego łańcuchy KMC x10, znacznie trwalsze od łańcuchów 12sp.Napęd bardzo uniwersalny, w przeciwieństwie do 1x. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 22 Maja Autor Udostępnij Napisano 22 Maja No to pytanie, czy jest jeszcze sens na 11r w takiej konfiguracji, czy to już sztuka dla sztuki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 22 Maja Mod Team Udostępnij Napisano 22 Maja Zależy co chcesz uzyskać. To już nie te czasy gdzie w napędzie 10sp miałeś największą zębatkę 36T, a większe były dostępne tylko w napędzie 11sp. Obecnie dostępne są nawet kasety 9sp z dużymi zębatkami. W napędzie z mniejszą ilością przełożeń minusem jest luźniejsze stopniowanie (niektórzy są na to wrażliwi, ja mam to gdzieś), a plusem większa trwałość napędu (trwalsze łańcuchy) i lepsza podatność na regulację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja (edytowane) 1x11 robi jeszcze większe ograniczenia jeśli chodzi o dokręcenie np. z góry ze względu na najmniejszą koronkę 11T. Tutaj też jazda nawet po płaskim będzie nadmiernie obciążała najmniejsze koronki. Niemniej jeśli nie zamierzasz tym jeździć szybciej niż 25kmh można to rozważyć. Tanio, trwale i bez kompromisów jest wspomniany 2x10. Edytowane 22 Maja przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja Najtańszą opcją jest na początek, konwersja z 3x9 na 1x9, kupujesz kasetę 9s 11/42, goatlinka (przedłużka haka), korbę z rozbieralną zębatką, może być kwadrat, isis, hollowteh2, blat narrow wide 36/38/40t. Tu akurat przerobiony 26'er na kołach 27,5'' z oponą 47c ale praktycznie każdy 26'er zmieści te 2'' na kole 27'5'' Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja @Sobek82 Jeszcze namiar do majstra, co naspawa mocowania do zacisków 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja Praktycznie wszystkie gruzy 26er które mam z lat 2005+ mają mocowania IS pod hamulec tarczowy, widelec z mocowaniem pod tarczę kupisz od ręki. A przerabiam część na 1x9 przez wzgląd na niechęć wyrzucenia manetki i przerzutki do śmietnika, konwersja na 1x10 czy 1x11 to koszt przerzutki, kasety, manetki, łańcucha i zębatki, gdy korba jest nierozbieralna dochodzi koszt nowej i suportu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spidelli Napisano 22 Maja Udostępnij Napisano 22 Maja A to przepraszam, ale kojarzę, że jeden Kolega Ci coś dospawał (no dobra, to stal była). Niemniej, pytanie czy Autor ma takie mocowania żeby przejść na większe koło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 22 Maja Autor Udostępnij Napisano 22 Maja Idea 10x2 chyba bardziej mnie przekonała. Próbuję tylko znaleźć jakąś sensowną przerzutkę 2rz i znów można się tu pogubić. Down-swing, top-swing, side-swing. Głowa boli. Standardowo, bez żadnych udziwnień, górne prowadzenie linki, linka idzie z tyłu rury. Producenci jeszcze robią takie rzeczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 23 Maja Autor Udostępnij Napisano 23 Maja (edytowane) Znalazłem Shimano FD M6025 Deore - wybór jakiś ograniczony się wydaje: https://allegro.pl/oferta/przednia-przerzutka-shimano-deore-fd-m6025-34-9mm-down-swing-34-38t-2x10-rz-15701884463 Bo model wyżej jest SLX FD M7025 ale już nie ma wersji na 2x10: https://allegro.pl/oferta/przerzutka-przod-fd-m7025-2rz-34-9mm-slx-ds-dual-pull-15529288618 Też pytanie czysto teoretyczne - czy np. przerzutka przednia 2x11 obsłuży 2x10? Edytowane 23 Maja przez theWalker Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 23 Maja Mod Team Udostępnij Napisano 23 Maja Działać będzie, ale łańcuch będzie obcierał o prowadnicę na większej ilości przełożeń. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 23 Maja Autor Udostępnij Napisano 23 Maja Ok, to jeszcze pytanie odnośnie przerzutki tylnej. Pojawiają mi się dwa modele Shimano Deore RD-M5120 i RD-M4120 https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m4120-sgs-10rz-42t-10128698575 https://allegro.pl/oferta/shimano-deore-rd-m5120-11-sgs-10-11s-shadow-plus-tylna-przerzutka-dlugi-15692210778 Nie rozumiem różnicy. Tańsza 5x jest w stanie przyjąć w razie czego 11r, a droższa 4x 10r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 23 Maja Udostępnij Napisano 23 Maja 4120 jest bez sprzęgła. Unikać jak ognia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Maja Udostępnij Napisano 23 Maja 14 godzin temu, Sobek82 napisał: Najtańszą opcją jest na początek, konwersja z 3x9 na 1x9, kupujesz kasetę 9s 11/42, goatlinka (przedłużka haka), korbę z rozbieralną zębatką, może być kwadrat, isis, hollowteh2, blat narrow wide 36/38/40t. Tu akurat przerobiony 26'er na kołach 27,5'' z oponą 47c ale praktycznie każdy 26'er zmieści te 2'' na kole 27'5'' Nie wiem jakie są twoje doświadczenia z goat linkiem ale dla mnie kultura zmiany biegów jest porażką. Z przerzutki która zmienia dobrze biegi robi się ospały i plączący się w zeznaniach muł. Jeszcze na bardzo upartego na asfalcie to hiper pół biedy ale w terenie - nie wyobrażam sobie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
theWalker Napisano 23 Maja Autor Udostępnij Napisano 23 Maja Czyli podsumowując części Korba Shimano Deore m6000 26/36T Wkład suportu Shimano BB-MT501 68/73mm Przerzutka przednia Shimano Deore FD M6025 Przerzutka tylna Shimano Deore RD-5120 Kaseta Shimano CS-M4100 10 rzędowa 11-42T Manetki Shimano Deore SL-M4100 /R 10 rz Jakiś łańcuch Shimano CN-HG54 + pancerze i linki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 23 Maja Udostępnij Napisano 23 Maja @tobodobre kilka lat temu w świecie rowerowym, zaczęło się narzekanie na napęd 3x w którym rzesza ludzi używała głównie środkowego blatu i jakoś nikt nie narzekał na pracę tylnej przerzutki, dodając dwie większe koronki od podstawowej kasety 11/34, np. 11/42, 11/46 niewiele zmieniło, prócz oczywistych dziur, ale te dziury występują nawet przy napędzie 9/48 Ekara Pozdrow'er Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Maja Udostępnij Napisano 23 Maja Montując przedłużkę odsuwa się górne kółko od koronek i zmniejsza opasanie tym samym uposledzajac jakość zmiany biegów, zależnie od zestawu, do absolutnej porażki włącznie. Używając środkowej tarczy korby nie było powodu do narzekania na pracę przerzutki bo przerzutka w takich napędach była kompatybilna z dedykowanym zakresem biegów kasety. Opasanie było takie jak powinno być. Jeśli kaseta ma 11-28 a druga 11-34 to mimo że obie są kompatybilne z np przerzutkami z klasycznych napędów to przy ustawieniu pod 11-34 kultura pracy zauważalnie jest gorsza ale nie uposledza działania napędu. Więc jeśli dorzeźbi się 42 czy 46 to na reszcie działać to kulturalnie mię będzie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 24 Maja Mod Team Udostępnij Napisano 24 Maja 9 godzin temu, theWalker napisał: Czyli podsumowując części Korba Shimano Deore m6000 26/36T Wkład suportu Shimano BB-MT501 68/73mm Przerzutka przednia Shimano Deore FD M6025 Przerzutka tylna Shimano Deore RD-5120 Kaseta Shimano CS-M4100 10 rzędowa 11-42T Manetki Shimano Deore SL-M4100 /R 10 rz Jakiś łańcuch Shimano CN-HG54 + pancerze i linki Łańcuch zdecydowanie lepiej KMC X10. Będzie sporo trwalszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Greg1 Napisano 24 Maja Udostępnij Napisano 24 Maja Albo łańcuch XT o tzw. zwiększonej trwałości czyli CN-HG701, co prawda jest to łańcuch do napędów 11-rzędowych ale szerokość wewnętrzna jest taka sama jak w 10-rzędowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 24 Maja Udostępnij Napisano 24 Maja O zwiększonej trwałości? Przecież ten CN-HG701 nie przewyższa trwałością KMC X10. Jest trochę trwalszy od HG54, ale już od HG95 mocno odstaje trwałością. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.